טיפים לפורים-מרכזי ביג

לקראת פורים–חג התחפושות האהוב על הילדים.
הילה נוי, מנהלת השיווק של ביג, מנדבת טיפים ועצות שימושיות

לקראת פורים, חג התחפושות והילדים, שהוא גם"חג גדול"והוצאה גדולה מהתקציב המשפחתי. הילה נוי, מנהלת השיווק של ביג מרכזי קניות, מנדבת טיפים ועצות שימושיות להערכות וקנייה נבונה של תחפושות לפורים.
הקדימו את ההכנות–אל תחכו לרגע האחרון, בימים אלו, כחודש לפני החג שהוא הכי אהוב על הילדים, התחילו בהערכות. מלאי התחפושות והאפשרויות בחנויות יאפשר לכם לבחור ולהערך מבעוד מועד.
החליטו מראש למה מתחפשים–מומלץ להחליט מראש לפני ההגעה לחנות למה מתחפשים. ניתן להעזר בפרסומים וחוברות המרכזות את להיטי התחפושות השנה. מומלץ להחליט מראש גם על כמה חלופות למקרה שהתחפושת שבחרתם אזלה.
מגוון אפשרויות–בחרו לעשות סקר שוק ולקנות את התחפושות במקום המציע מגוון אפשרויות של תחפושות ושל אביזרים נלווים.
בטיחות–אל תתפשרו על איכות ובטיחות ובידקו כי לתחפושת שאתם רוכשים תו תקן של מכון התקנים.
נוחות–בחרו בתחפושת שתהיה נוחה לילד, ותאפשר לו תנועה חופשית וראיה. אל תשכחו כי הוא אמור להיות בתוך התחפושת מספר שעות. הכי חשוב שיהיה לו נוח.
תחפושות מוזלות–שימו לב תחפושות שהיו להיטים בשנה שעברה מוצעות במחירים מוזלים במיוחד שבין30-50 שקלים.
אביזרים נלווים–הקדישו מחשבה לאביזרים הנלווים, שיכולים לשדרג את התחפושת. בידקו בבית אלו אביזרים ניתן לקחת מתחפושות משנים קודמות ואת השאר קנו בחנות.
איפור–חשוב להשתמש בצבעי איפור ברשיון משרד הבריאות עם תו תקן היפו אלרגי. האיפור אומנם מאד אהוב על הילדים, אך לאיפור, ככל שיהיה איכותי יש נטייה להימרח.. השתדלו לאפר בעדינות. ולצייד את הילד במגבונים לשעת הצורך..
והכי חשוב, להנות… פורים שמח!

איך לעבור את חג הפורים בבטחה

אנדרי מטיאס, מנהל אגף הסברה, פרסום והוצאה לאור במוסד לבטיחות ולגיהות

חג הפורים מתקרב ומביא איתו שמחה לרוב. אך תחפושות החג הססגוניות והנפצים המשמשים את הילדים, כרוכים גם בסיכונים משמעותיים. אנדרי מטיאס, מנהל אגף הסברה, פרסום והוצאה לאור במוסד לבטיחות ולגיהות, מביא לכם המלצות לגבי מה צריך לעשות כדי שלא תושבת שמחת החג בעקבות תאונה, או חס וחלילה אסון:

תחפושת:
ראשית, הכי חשוב שהתחפושת תהיה נוחה. מומלץ לבחור בתחפושות פשוטות, ללא כמויות גדולות של בד, לא רחבות מדי ולא נפוחות מדי–היכולות להקשות על התנועה החופשית, בעיקר של ילדים.
יש להימנע מתחפושות שכוללות שרוכים, חבלים וחוטים ארוכים יותר מ-20 ס"מ, העלולים להיכרך סביב הצוואר ולגרום לחנק.
אם אתם מכינים את התחפושות בעצמכם, יש להימנע משימוש בחומרים דליקים כגון בד סינטטי, נייר, קרטון, צמר גפן או נוצות. במידה ובחרתם לקנות תחפושות, כדאי שתוודאו שהן תהיינה מבדים ומחומרים חסיני אש או לפחות כאלו שעברו טיפול כנגד התלקחות. חפשו את התווית562 המציינת שהתחפושת עומדת בתקן ישראלי.

מסיכות הן בדרך כלל צוהלות ושמחות, אך אם בוחרים להוסיפן לתחפושת, רצוי לוודא גם שהן אינן מסתירות את שדה הראייה, ושהתחפושות עצמן אינן מקשות על התנועה. אצל ילדים קטנים ודאו שהמסכה לא צמודה לפניו של הילד, כך שיוכל לנשום באופן חופשי. מעבר לכך, אסרו על הילד לחבוש את המסכה בעת משחק במתקני שעשועים. המסכה עלולה להיתפס באחד המתקנים ולגרום לחנק. הדבר נכון גם לגבי תחפושות מסורבלות.

נעליים גדולות ו/או לא שרוכות, עלולות לגרום למעידה ולנפילה.

אם בחרתם להוסיף גם צבע פנים או גוף, עדיף שהצביעה תיעשה אך ורק בצבעי איפור שאינם חוסמים את נקבוביות העור, ואינם גורמים לאלרגיה או לגירוי בעור במגע איתם. לקראת פורים מוצפות החנויות במוצרי איפור זולים מהמזרח הרחוק. מוצרים אלו נושאים לעתים תווית אישור של משרד הבריאות, ולעתים לא. חשוב לדעת, שלרוב אישור משרד הבריאות ניתן לצעצועים המיוצרים באותה החברה ,ולא עומד בתקן משרד הבריאות למוצרי איפור וקוסמטיקה. לכן עדיף להשתמש בצבעי איפור על בסיס מים, בעיקר כשמדובר בפעוטות וילדים.

אם רוצים להוסיף גם נצנצים, חשוב להקפיד לקנות את הנצנצים בגריסה דקה. כדי למנוע את הסכנה כי הם ייכנסו לעיניים, אפשר למהול אותם בקרם פנים לילדים/תינוקות, או בג’ל שניתן לקנות בכל בית מרקחת בזול, או ג’ל רפואי אחר בהמלצת הרוקח. ניתן לערבב אותם גם עם ג’ל לשיער אם רוצים למרוח את הנצנצים בשיער, או לטפוח באצבע טבולה בנצנצים על שפתון עבור אזור השפתיים. לעולם לא להשתמש בנצנצים לא מקצועיים בסמוך לעיניים! נצנצים אלו עלולים לגרום לשריטה בקרנית, ואם ייכנסו לעין תידרש שטיפה רפואית. לאזור העיניים להשתמש אך ורק בצלליות איכותיות.

בתחפושות לפעוטות יש להקפיד שהתחפושת איננה כוללת אביזרים קטנים, אשר עלולים להיתלש ולהגיע לפיהם של הקטנים.
 

אביזרים:
כדי לא להפחיד אנשים יתר על המידה, אין להשתמש בצעצועים ובכלי ירייה המהווים העתק מדויק בגודל ובצורה של כלי ירייה אמיתיים.

עדיף שאביזרי תחפושות אחרים, כגון חרבות או סכינים, יהיו מחומרים רכים שאינם עלולים לפצוע את המשתמשים בהם. בכלל, עדיף להימנע מלרכוש מוצרים אצל רוכל או סוחר בדוכן לא מוכר, וודאו שהילד פועל לפי ההוראות והאזהרות שמצורפות לצעצוע או לאביזר.

 אין להשתמש באביזרי ירי המעיפים כדורי פלסטיק קשיחים, חיצים בעלי חוד, או כל כלי ירי אחר שיכול להוות סיכון לסובבים ולבעל האביזר. השימוש באקדחי קפצונים, פיקות וכד’, אינו מומלץ. בכל מקרה אין להרשות להחזיק פיקות וקפצונים בכיס, מאחר והם עלולים להידלק, ואין לירות בהם בקרבת האוזניים שלכם או של הסובבים אתכם. בעיקר אצל ילדים, חשוב לוודא כי הילד לא רכש בעצמו חזיזים, נפצים או אבקות שריפה מכל סוג שהוא.

בשימוש בתרסיסי קונפטי, "ספגטי"וכד’, חשוב לוודא שעל המוצרים יש סימון של מכון התקנים. אסור לכוון את התרסיס לכוון הפנים והעיניים, ואין להשתמש בו בקרבה ללהבה או מקור אש גלויה, שכן הוא עלול להתלקח. אין לקנות ולהשתמש בתרסיסי שלג שאין עליהם אישור של מכון התקנים או שמקורם לא ברור. יש להימנע משימוש בתרסיסי שלג במקום סגור. מומלץ לקרוא ביחד עם הילד את הוראות השימוש באביזרים שנלווים לתחפושת, ולוודא שהוא יודע כיצד להשתמש בהם.

אם אתם רוצים להפעיל זיקוקין דינור, חשוב שהם יופעלו אך ורק על ידי אדם שבידו תעודה של מפעיל זיקוקין, ובשום פנים ואופן אסור להשתמש בחזיזים, נפצים וחומרי נפץ או אבק שריפה למיניהם.

כללי התנהגות במסיבות ואירועים:
בעת ארגון מסיבת פורים, יש לתת את הדעת ותשומת הלב למספר המשתתפים הצפוי, ולייעד למסיבה מקום גדול מספיק כדי למנוע צפיפות מסוכנת. אין לתלות קישוטים על נורות ואביזרי חשמל.
יש לדאוג לדרכי מילוט פנויות ומסומנות, אין לחסום מעברים ואין לנעול דלתות. יש לדאוג לאמצעי כיבו אש מתאימים כגון מטפי כיבוי וכלים אחרים לכיבוי אש. יש לדאוג להימצאות ציוד עזרה ראשונה ונוכחות של מגיש עזרה ראשונה במקום. ככלל, מומלץ למנות אחראי לבטיחות ובטחון במסיבה, אשר ידאג להימצאות כל הציוד, האביזרים והאמצעים הדרושים לקיום מסיבה בטוחה. יש להנחות את הילדים להתרחק מכל מקור אש כגון תנורים, סיגריות או מצתים.

עבור מבוגרים, חשוב לא להגזים בצריכת אלכוהול, ולהיזהר בדרך אל המסיבה וגם הביתה.

משלוחי מנות:
חשוב להקפיד על כך ש"משלוח מנות"המיועד להגיע לבתים בהם יש ילדים קטנים, מתחת לגיל5, לא יכיל ממתקים קטנים כגון סוכריות קטנות, פיצוחים או גרעינים.

המוסד לבטיחות ולגיהות מאחל לכולם חג פורים שמח ובטוח!

מידע נוסף לגבי איך להעביר את חג הפורים בבטחה, ניתן למצוא במרכז המידע של המוסד לבטיחות ולגיהות, ללא תשלום וללא כל התחייבות דרך המספר:9394* מכל טלפון, או דרך האתר: http://www.osh.org.il

המוסד לבטיחות ולגיהות הינו תאגיד ציבורי המוביל את נושא הבטיחות והבריאות בעבודה בישראל, ומשמש כתובת מרכזית למידע, הדרכה וייעוץ בנושאים הקשורים לתחומים אלה. תפקידיו של המוסד לבטיחות ולגהות הן לנהל פעולות הסברה והדרכה במקומות עבודה באמצעות מחוזותיו הפרושים בכל רחבי הארץ; לערוך ולפרסם מחקרים וסקרי סיכונים במקומות עבודה; לסייע לבחירת נאמני בטיחות ולהקמתן של ועדות בטיחות במקומות עבודה, להדריכם ולעודדם בפעולתם; לייעץ ולקדם פעולות לסילוק מפגעי בטיחות ומפגעים בריאותיים

 

 מדא

הודעה לעיתונות

א’ אדר  תשע"ג

‏11פברואר2013

לקראת פורים:

מד"א מפרסם הנחיות לפורים בטוח

לקראת חג הפורים, במד"א מפרסמים הוראות לשמירה על בטיחות הילדים לקראת החג ובמהלכו, והנחיות לטיפול במקרים של פגיעות שונות

 

בעוד כשבוע וחצי, יחגוג בית ישראל את חג הפורים, המתאפיין מדי שנה בפציעות שונות של ילדים ובני נוער, כתוצאה מעיסוק במשחקים מסוכנים, מלבישת תחפושות שאינן עומדות בתקני הבטיחות הנדרשים ועוד.

ההכנות לחג כבר נמצאות בעיצומן- כאשר מרבית הילדים כבר יודעים למה יתחפשו בחג וההורים כבר עומדים בתור בחנויות הענק לממכר תחפושות ואביזרים.
לצד שמחת החג, קוראים במד"א לציבור לשמור על הנחיות בטיחות בסיסיות על מנת להימנע מריבוי מקרי הפציעות בהן נתקלים צוותי מד"א מדי שנה בסביבות חג הפורים. המקרה המצער הראשון כבר אירע אתמול (א’,10.02), כאשר במד"א התקבל דיווח על נער כבן14, תושב מודיעין עלית, שנפגע מנפץ שהתפוצץ בסמוך לפלג גופו העליון. כתוצאה מהפיצוץ, סבל הנער מדימום והתלונן על קשיים בראיה. צוות מד"א שהוזנק למקום העניק לנער טיפול ראשוני ופינה אותו באמבולנס להמשך טיפול בבית החולים הדסה עין כרם.

בעקבות ריבוי מקרי הפציעות מדי פורים, מבקשים במד"א להדגיש בפני הציבור את הנחיות הבטיחות הבאות:

1.     כל סוגי הנפצים אסורים באופן מוחלט לשימוש!! מגוון הנפצים האסורים לשימוש כוללים רקטות, זיקוקים גדולים ו"נחש נפץ"מסתובב. שימוש בנפצים מסוג זה, עלול לגרום לכוויות קשות ואף לקטיעת איברים.

2.     אסור לשימוש אקדח צעצוע היורה כדורי פלסטיק, העלולים לגרום לחבלות חמורות ובלתי הפיכות כאשר הם פוגעים באיברי גוף שונים, דוגמת עיניים, ראש, בטן, צוואר וגפיים.

3.     את קפצוני הנייר ואת הפיקות לסוגיהן יש להפעיל באמצעות אקדח צעצוע המיועד לכך בלבד. אין ‘להשתיל’ את הקפצונים והפיקות באקדחים מסוג אחר או בכל כלי אחר, מחשש לגרימת שריפה ונזק רב.

4.     אין לשמור פיקות וקפצונים בכיס, מחשש להתפוצצותם. אין לירות פיקות ודומיהן בקרבת האוזניים והעיניים–מעשה שעלול לגרום נזק רב ולעיתים אף בלתי הפיך.

גם בסוגיית התחפושות קיים סיכון רב, ובמד"א מזהירים את הציבור ומפרסמים היום הנחיות בטיחות בשימוש ובהכנת תחפושות לקראת החג:

1.     בזמן הכנת תחפושות ביתיות יש להקפיד על שימוש בחומרים שאינם דליקים. צמר גפן, נוצות טבעיות ויריעות מפלסטיק הם דוגמה לחומרים דליקים, העלולים לסכן את המתחפש באמצעותם.

2.     יש להקפיד לרכוש תחפושות שעליהן מופיע התווית סימון562 בלבד, המעידה על עמידות באש.

3.     יש להקפיד כי התחפושת תאפשר לילד להיות נייד ושתהיה נוחה. יש לוודא כי היא אינה לוחצת על הגוף וכי ניתן לנוע בה בחופשיות, ללא חשש של הסתבכות, נפילה, מעידה ועוד. במידה והתחפושת כוללת מסיכה, יש לוודא כי המסיכה כוללת פתחי אוורור למניעת חנק ועוד.

4.     אין להתקרב למקור אש כלשהו עם תחפושת מחשש להתלקחות. שמרו מרחק מתנורים, כיריים דולקות, סיגריות בוערות ועוד.

5.     תרסיסים: יש לנהוג בזהירות רבה בקרבת תרסיסים שונים. ספריי לשיער, ספריי שלג וכו’ הינם דליקים ביותר, ויש להימנע מלרססם על הפנים, על הגוף או בקרבת מקור אש מחשש להתלקחות מהירה ופגיעה בלתי הפיכה. שימו לב כי יש לרכוש אך ורק תרסיסים שעליהם מוטבע תן תקן של מכון התקנים הישראלי.

6.     תחפושות שעליהן לעבור כביסה, יש לשלוח לניקוי יבש ולהימנע מלכבסן בכביסה רגילה. כביסה רגילה ושאינה על פי הנחיות היצרן, עלולה לפגום במידת העמידות של התחפושת לאש ועל כן מעמידה בסכנה את הלובש אותה. 

7.     הנחו את הילדים המחופשים להתרחק מסיגריות, תנורים או כל מקור אש אחר, על מנת להימנע מסכנת התלקחות.

 

כך תשמרו על עצמכם:

1.     במקרה של התלקחות, יש להשכיב את הנפגע ולגלגלו בחול או בעפר, לכבות את האש בכמות גדולה של מים, או להחניקה באמצעות שמיכה רטובה. את ראש הנפגע יש להקפיד לא לכסות מחשש לחנק. כמו כן, אין להסיר בגדים חרוכים ואין למרוח משחות שומניות על הכוויות. את הכוויות יש לקרר באמצעות מים בלבד.

2.     במקרה של חדירת ספרי שלג לעיניים יש לשטוף בהרבה מים.

3.     במקרה של חדירת גץ אש לעין יש לשטוף אותה במהירות במים ולהעביר את הנפגע למתקן רפואי קרוב.

4.     יש להקפיד על הימצאות תיק עזרה ראשונה תקני של מגן דוד אדום בכל מסיבת פורים ובכל אירוע המוני.

5.     בכל מקרה חירום רפואי, יש להזעיק במהירות האפשרית את צוותי מד"א בטלפון חירום101

ולהישמע להנחיות הפאראמדיקים במוקד עד להגעת צוותי מד"א למקום.

 

במסכת מגילה נאמר, מצווה גדולה להשתכר בפורים"עד-דלא-ידע",אולם יש הלוקחים את הכתוב ברצינות מרובה ואף מרובה מידי ומגיעים למצב של"חוסר הכרה",בשנה שעברה, במד"א טיפלו במספר נפגעים כתוצאה מצריכת יתר של אלכוהול, במקרה הקשה בינהם טופל ילד כבן8 כשהוא מחוסר הכרה לאחר שתית אלכוהול.

על רקע העלייה בצריכת האלכוהול, מקרים של אלימות קשה המבוצעת תחת השפעת אלכוהול וחוסר המודעות להשלכות של נהיגה תחת השפעת אלכוהול – בעיקר בקרב צעירים – מגן דוד אדום מבקש להזהיר את הציבור ובמיוחד לקראת חג פורים – אלכוהול מותר אך מסוכן. שתייה נכונה נעשית במידה ובאופן מושכל, כשהאדם נוהג עם אפס אחוזי אלכוהול בדם.

 

–         הימנעו מצריכה מופרזת של אלכוהול! צריכת אלכוהול מופרזת, עלולה לגרום להרעלה ואף למוות במקרים מסוימים. בנוסף, יש לזכור כי מחקרים מוכיחים שאלכוהול נוטה לגרום להפעלת אלימות רבה של השותה כלפי סביבתו וכמובן שאין לנהוג תחת השפעת אלכוהול.

במד"א מזכירים כי הסיכונים הפיזיולוגיים הכרוכים בשתיית אלכוהול, כוללים השתטות, בלבול, אובדן זיכרון, פגיעה חמורה בקואורדינציה ועייפות מוגברת. במקרים חמורים, עלול המשתכר להיכנס למצב של תרדמת, עד לדום נשימה ומוות.

במצב חירום, יש לפעול על פי ההנחיות הבאות:

ü    יש להרחיק את הנפגע ממקום מסוכן, כגון כביש, מרפסת, מכונות חשמליות, כלי רכב וכו’.

ü    אם הנפגע מחוסר הכרה ואינו נושם, התחילו מיד בפעולות החייאה והזעיקו את כוחות מד"א באמצעות חיוג למוקד החירום בטלפון101.

ü    במידה והנפגע מקיא, הטו אותו על צידו. אין לתת לנפגע לשתות קפה, או כל נוזל אחר, מכיוון שבשל אובדן הרפלקסים, הוא עלול לשאוף כל נוזל אל ריאותיו ולהיחנק.

–         אל תשאירו בקבוקי משקה ללא השגחה! במד"א מבקשים מהציבור שלא להשאיר כוסות או בקבוקי משקה פתוחים ללא השגחה במסיבות, מחשש שמא יוכנסו אליהם חומרים כימיים, דוגמת סמים מסוגים שונים, כדורי מרץ ועוד.

–         הימנעו מלהיכנס לאולמות צפופים במיוחד: המתכוננים לבלות במסיבות פורים רבות משתתפים, מתבקשים לבדוק בעת כניסתם לאירוע את התפוסה המרבית שמאפשר האולם ולהימנע מלהידחק למקומות בהם התפוסה עולה על המותר, מחשש לפגיעה כתוצאה מדוחק וצפיפות.

–         הורים לילדים? שימו לב: במד"א מחדדים גם את ההנחיות להורים, ומבקשים מהם לשים לב שילדים מתחת לגיל18 אינם צורכים אלכוהול בפורים. במד"א מזכירים להורים כי במהלך השנה החולפת, טיפלו כוחות מד"א במספר נערים בני9 עד 15, שפונו מחוסרי הכרה לבתי החולים לאחר צריכת אלכוהול מופרזת. באחד המקרים, מצא את מותו נער בן 17 בתחרות שתיית אלכוהול עם חבריו. בנוסף, מבקשים במד"א לוודא כי ילדיהם, חסרי רישיון הנהיגה, לא יפעלו בניגוד לחוק ואינם עולים על ההגה.

 

 

מנכ"ל מד"א רמ"ג אלי בין: "על מנת לשמור על שמחת החג שלמה, ולהימנע מפציעות מיותרות אני קורא להורים למנוע מילדיהם מלרכוש נפצים מסוכנים שמשחק בהם עלול להסתיים בפציעות קשות ולנהוג במשנה זהירות בכל אביזרי החג. מדי שנה, אנו מטפלים בעשרות ילדים ובני נוער שפציעתם יכלה להימנע לו רק היו שומרים על אמצעי הזהירות. בעקבות הנתון המראה כי צריכת אלכוהול גבוהה במיוחד בקרב צעירים, על ההורים להיות ערים לתופעת שתיית האלכוהול בקרב הצעירים ולהסביר להם את הסכנות הכרוכות בשתיית אלכוהול. מד"א מאחל לכל בית ישראל חג פורים בטוח שמח".

 

 

אין תגובות

השאר תגובה