כטוב בעיניכם-ההמלצה של אפרת

‘כטוב בעיניכם’ מאת וויליאם שייקספיר–הצגה לילדים, תיאטרון בית לסין בשיתוף עם תיאטרון המדיטק, חולון.

ביקורת מאת אפרת לב:
“כל העולם במה”,כתב שייקספיר במחזה זה (אולי הביטוי השני הכי ידוע של שייקספיר, אחרי ‘להיות או לא להיות’), ובקרב ההורים הורגשה שביעות רצון של הכרה. הילדים לבטח לא זיהו את זה, אבל קיבלו שיעור קצר מפי הדמות ז’אק על חיי האדם בעולם זה, בו החיים הם משחק בשבע מערכות- כשהילדים בקהל נמצאים רק בשלב השני… (התינוק שבשלב הראשון של החיים הוצא מן האולם בבכי בתחילת ההופעה).
ההפקה של תיאטרון בית לסין עם מדיטק עושה חסד לשייקספיר ומעניקה לילדים התנסות ראשונה מאד חיובית עם הדבר המפחיד הזה שנקרא שייקספיר. ממה שראיתי סביבי, הילדים היו מרותקים לנעשה על הבמה הצבעונית ולדמויות של רוזלינד, אורלנדו, סיליה והדוכסים- כולל ילדים צעירים יותר מהגיל המומלץ במודעות,8.
ויזואלית, ההצגה מגישה לקהל ממתק עיניים מרשים, עם תפאורה מעוצבת מרובת בדים שופעים (וילונות לרוב) שאינה גונבת את ההצגה. התלבושות גם הן בעיצוב תקופתי מוצלח ואחיד בצבעים נעימים והרבה זהב (וזה ממש לא קיטש כמו שזה עלול להישמע כאן…). שימוש יצירתי באביזרים גם כן מעורר חיוך ועניין, כמו יצירת שולחן ארוך מבד, במקום לסחוב אל הבמה שולחן אמיתי.
המחזה מוצג כמחזמר, עם מחולות ומנגינות רקע ושירים יפים שמושרים על ידי השחקנים המוכשרים. כמו עם התלבושות, גם למוסיקה היה נופך תקופתי שלא זייף כלל וכלל.
הורים שחוששים ששפת המחזה גבוהה מדי, לא מובנת ל’נוער של ימינו’, ישמחו לדעת שהתרגום שנבחר והעיבוד שנעשה למחזה בהחלט עובדים היטב, וגם אם שורותיו של המשורר הנצחי אינן תמיד מובנות מילה במילה, הרי שהצופים הצעירים מצליחים לעקוב אחרי המתרחש (בהנאה) ללא אובדן הסבלנות.
כסיפור אהבה (בעצם כמה סיפורי אהבה ומסובכים), ההצגה מצליחה להעביר לילדים את רגשות הדמויות באופן שאיננו מבוגר מדי, ובהחלט נוגע לליבם. הרעים הם רעים והטובים הם טובים אבל אין כאן שום הגזמות בלתי נחוצות. הבנתו של שייקספיר את נפש האדם ברורה מאד, אבל עם זאת נגישה ואנושית באופן שגם ילדים יכולים להרגיש הזדהות, חמלה, פחד, צחוק, כעס ואהבת נצח בדיוק כמונו המבוגרים. גם עניין חילופי הג’נדר (הגיבורה מתחזה לגבר שמתחזה לאישה…) הוא בונוס מאתגר שמוכיח שלא הכל הוא כפי שנראה.
“אנחנו חומר שממנו עשויים החלומות”,נאמר במחזה, ובאותו אופן אפשר לאמר שזו חלום של הצגה.
מאד מומלץ לילדים מגיל8 ומעלה (בכל זאת, בעיקר בגלל השפה), או לקצת יותר צעירים שהינם ממש ‘מיטיבי לכת’… דרך טובה ואיכותית להתחיל לטפח את אהבת התיאטרון!לפרטים על ההצגה כטוב בעיניכם…

אין תגובות

השאר תגובה