אוריגאמי וגיאומטריה בגיל הרך
4.6.08מאת: רייסמן הדס
מה אפשר לעשות עם נייר חוץ מלכתוב ולצייר עליו ? על השאלה הזאת כל ילד בן3 יכול לענות.
ילד בן3 יידע את התשובה ואפילו ישמח לענות עליה בלי בעיה. תנו לילד נייר ביד, הוא כבר יענה לכם על השאלה בצורה מהפנטת.
בימים אלו ההגדרה"ילדים הם כחומר ביד היוצר"הפכה רלוונטית כאשר הוחלט ללמד ילדים כבר מגיל3 חשבון. אם בעבר, המילה"חשבון"או"מתמטיקה"גרמה לצמרמורת בכל הגוף, הרי שהיום כל ילד ישמח לקראתה. לא עוד ניכור מצורות הנדסיות, הקץ לפחדים מהמספרים.
אנשי החינוך הבינו, שיש בילדים פוטנציאל לימודי שאינו מנוצל כראוי. שיש את מה ואת מי לפתח. הוחלט להביא לידי מימוש את יכולת הדמיון המפותחות בגיל הרך ואת יכולת הקליטה, תוך שימוש בכלים נכונים לקידום מיומנויות הילד.
ההחלטה שהתקבלה הרתיעה רבים. רבים לא האמינו שבשלב כה מוקדם של התפתחות הילד, יהיה ניתן ללמדו חשבון. למרות הלבטים הרבים, הוחלט להשתמש בדרך יצירה עם נייר ללימוד חשבון- השיטה שנבחרה הייתה"שיטת אוריגאמי".
האוריגאמי, שמקורו מיפן נחלק לקיפולי נייר לצורך טקסי ולצורכי תחביב. האגדה היפנית מספרת, שבעבר, כאשר בן משפחה חלה, היתה כל המשפחה מתכנסת ומכינה כ-1000 ציפורי עגור מקיפולי נייר. היפנים האמינו, שכאשר יסיימו לקפל 1000ציפורים, בן המשפחה יחלים.
ומכאן הכול כבר היסטוריה.
הרעיון הפך ללימודי, המטרה הייתה לאפשר לילד להבין כיצד נוצרות צורות גיאומטריות.
דרך קשת קיפולי נייר רחבה, מקיפולים בסיסיים עד קיפולים מסובכים הנמשכים זמן רב,ילמד הילד כיצד נוצרות צורות הנדסיות וצורות תלת מימדיות. בניית צורות אלה, תתאפשר על ידי קיפול, הדבקה וחיתוך בלבד של נייר.
עם אישור ההחלטה נכנסה"שיטת האורגמי"לגני הילדים. השיטה החדשה כונתה בשם"אוריגמטריה" –שילוב של גיאומטריה ואוריגאמי. לימוד השיטה החל ביפן ומשם התפתח לארצות שונות, כאשר בשנת1992 הצטרפה לשיטה זו גם ישראל.
אומנות האוריגאמי מורכבת מגיאומטריה של צורות בסיסיות : משולש,ריבוע ומלבן. הצורות הגיאומטריות האלו, יוצרות את החיבור של הדמיון לטבע ומביאות לתוצרים יפיפיים של קיפולי נייר לצורות של חיות ושאר קיפולי יופי.
דרך האוריגאמי, הופכת הגיאומטריה להיות חלק בילתי נפרד מיצירתו של הילד והיא גורמת לו לאהוב את היצירה מצורות. לאהוב חשבון.
לאחרונה תפס האוריגאמי תאוצה בגני הילדים. ילדים מגיל צעיר מאוד כבר לומדים לקפל צורות הנדסיות וליצור צורות ודמויות מנייר.
לדעת מומחים, החל מגיל3 הופך הדמיון לחלק בלתי נפרד מחייהם של הילדים ואין דבר אותו הם אינם יכולים לדמיין. יכולות הדמיון הללו, מאפשרות לילד לראות ולהבין צורות גיאומטריות וצורות תלת מימד אותן הוא יוצר דרך קיפולי הנייר.
לפני כל שיעור שכזה, מקבל הילד הסברים ברורים אשר יאפשרו לו לתת תוצרים טובים : על להיות מרוכז, לדייק ולעקוב אחר ההוראות. מכאן, שפיתוח יכולת הדמיון של הילד, מסייעת לשיפור מיקוד העין וחיזוק מוטרי, פיתוח החשיבה, ריכוז, הבנת הוראות ואף חיזוק הדימוי העצמי.
תוכנית האוריגאמי נלמדת כיום כחלק מתוכנית הלימודים בכ-70 בתי ספר שונים ברחבי הארץ (כ-42 בתי ספר במרכז והשאר מפוזרים לאורכה של המדינה). לאחרונה, נכנסה התוכנית גם לגני ילדים כתוכנית הכנה לכיתה א’.
התוכנית היא פרי עיטו של ,המרכז הישראלי לאורגמי",שנוסד בשנת1993 בידי מירי גולן ופול ג’קסון. המרכז מפעיל בנוסף למוסדות החינוכיים, גם סדנאות ופסטיבלים (הפסטיבל הקרוב ביותר יתקיים ב22-27 ביולי).
אין אחד שלא יכול ללמוד את השיטה- המרכז מאפשר לכל מוסד לימודי המעוניין להצטרף לפנות אליו ולהזמינו. צוות המרכז מורכב מ-40 מורים יהודים וערביים, אשר עוברים מספר רב של הכשרות בנושא.
אז רק נשאר לנסות, כי הילדים מסוגלים תוך כמה רגעים להפוך את היוצרות ולהיות יוצרים ולהבין הכול דרך הידיים והעיניים.
כל ילד יכול ליצור,ללמוד ולהינות. גם בבית. למרות ששימושו המקורי של האוריגאמי היה בניירות אורז, אפשר גם עם נייר רגיל. הכול פשוט, קנו ספר הדרכה או חפשו באינטרנט הנושא מפורט באופן יוצא מן הכלל.
לדוגמא כנסו כאן לפעילות יצירה לילדים מאוריגמי…
כמה רגעים של ריכוז, כמה רגעים של שקט והתרפיה הזו תעשה פלאים לילד שלך.
בתמונה – עבודות אורגימי מתוך תערוכה במוזיאון טיקוטין לאמנות יפנית
המאמר מטעם אתר קמפוס לימודים– סאמר סקולוכן מטעם אתר יורם לימודים- אוניברסיטה ולימודים.