סיפורים טעימים
מאת: ורד שלאוזר-אידה 26.3.08
במאמר, "איך מגדלים ילדים שאוהבים לקרוא"כתבתי, (בסעיף10 ) שחשוב לעשות עם הילדים פעילות חווייתית בעקבות ספרים.
הצעה כזו לרוב נשמעת כמו"תיק"להורים, אבל ברגע שאתם מתרגלים לחוות את הסיפור עם ילדיכם בדרכים לא שגרתיות, אתם מתמכרים להנאה הניבטת מעיניהם של הילדים ובעיקר להפתעה על פניהם.
נסו ותראו.
מדי פעם אשתף אתכם בפעילות לא קשה שאפשר לעשות עם הילדים בבית.
בחרו אחר צהריים אחד בו תשבו עם הילדים לשעת סיפור, הכינו מראש את החומרים הדרושים לפעילות והתמסרו להנאה. פעילות חווייתית בעקבות קריאת ספרים מעצימה את ההנאה ששואבים הילדים משמיעת הסיפור ומשולה בעיניהם לחלום שמתגשם.
ארוחה בכל הצבעים
פעילות מושלמת לפני ארוחת הערב, שתשלב גם סיפור וגם הכנת ארוחה. וארוחה שהוכנה בידי הילדים טעימה כפליים.
אפיה או בישול בעקבות קריאת סיפור, מעצימים את חווית הקריאה. בספרים רבים למבוגרים או ילדים אנחנו מוצאים תיאור של מאכל מסוים. בספרי הילדים הוא מלווה כמעט תמיד באיור מפתה המפעיל מיד את בלוטות הרוק. הילדים מגיבים, לעיתים קרובות, ע"י תנועת פנטומימה של ‘אכילת’ האיור.
תארו לעצמכם כי בסיום קריאת הספר אתם מציעים להם להכין יחד, את אותו מאכל מגרה חושים?
אין לתאר את גודל השמחה במילים. ובאמצעות המעשים אנו עושים צעד נוסף בקירובם אל הספרים.
אין ספק כי הילדים יזכרו תמיד את הכנת הארוחה. אבל מה שיותר חשוב שהם יזכרו שהיא נעשתה בעקבות ספר שקראתם יחד.
מרוב מילים הפכתי רעבה אז קדימה לפעילות:
קראו לילדים את הספר: "מעשה במלך אחד והרבה צבעים"מאת: דתיה בן דור, איירה: נדיה עדינה-רוז בהוצאת: מודן
זהו סיפור על מלך שאוכל את ארוחתו בחדרים נפרדים המחולקים לצבעים, הוא אוכל את המאכלים הירוקים בחדר הירוק, את המאכלים האדומים בחדר האדום ואת המאכלים הלבנים בחדר הלבן וכן הלאה…לכל חדר יש תפאורה מתאימה ולמלך לבוש מתאים. הילדים המאזינים לסיפור נהנים מההתרוצצות של המלך מחדר לחדר תוך החלפת התלבושות.
יום אחד הוא רואה מארמונו ילד שאוכל ארוחה המורכבת מכל הצבעים יחד, והוא מאמץ את הרעיון בשמחה ואפילו מארגן חדר חדש ומיוחד בו הוא אוכל ארוחה נפלאה המורכבת מכל הצבעים.
בעיני הסיפור הזה הוא על היופי בעולמנו שבא לידי ביטוי בצבעוניות של ההנאות הקטנות או הגדולות, תלוי בעיני המסתכל. בתום הקריאה פשוט מתחשק לאכול ארוחה טובה וצבעונית בדיוק כמו הארוחה המלכותית שבסיפור…
בחוג אני נוהגת להכין עם הילדים סלט פירות צבעוני. בבית אנחנו מכינים ארוחה מכל הצבעים:
סלט ירקות באדום וירוק ומי שאוהב סלט יווני אז יש לו סלט צבעוני יותר, בתוספת לבן ושחור.
חביתה צהובה, כריכי גבינה לבנה ולקינוח סלט מפירות העונה או אבטיח אדום פרוס.
מה שטוב בפעילות מעין זו, שמה שיש בבית ומה שאוכלים בדרך כלל טוב מספיק ואפילו יותר, כי הילדים אוכלים בהנאה יתרה ארוחה שהכינו בעצמם ושאתם ההורים עזרתם"קצת".הם ידברו על כך עד הפעילות הבאה שתעשו איתם ויספרו לקרובים איך הם הכינו בעצמם ארוחה נהדרת מכל הצבעים.
בחוג קורה לי פעמים רבות שהורים מספרים שילד התחיל פתאום לאכול חביתה או מאכל אחר שלא נהג לאכול קודם לכן, והכול בגלל שהיה שותף.
בתיאבון.