עידוד קריאה בקרב ילדים

ורד שלאוזר-אידה

נמאס לכם שהילדים רואים יותר מדי ריאליטי? מחפשים איך להוציא אותם קצת מהמסכים? ידוע שקריאת ספרים מעשירה את השפה באוצר מלים וביטויים, מרחיבה את הידע הכללי, מפתחת את הדמיון והחשיבה היצירתית. כדי לגדל ילדים שאוהבים לקרוא, צריך להשקיע, ההשקעה נעימה ואף משתלמת, כך תרוויחו גם זמן איכות עם הילדים וגם תעודדו אותם לאהוב ספרים:

שימו את הספרים במקום בולט
את ספרי הקריאה בבית שימו במקום בולט ומרכזי. השתדלו להעשיר את הספרייה בספרים רבים ומגוונים.
מתחילים בגיל צעיר
התחילו לקרוא לילדים ספרים כמה שיותר מוקדם. על הילדים לגדול יחד עם הספרים וכך תמיד ירגישו שהספרים הם חלק בלתי נפרד מחייהם. קראו לילדים כבר בהיותם ברחם (החל משבוע22 שמיעתו של העובר מפותחת) או בימים הראשונים לחייהם, ואילך.


לא מפסיקים לקרוא

אל תפסיקו לקרוא לילדים ספרים בכל גיל. גם בגיל בית הספר ילדים נהנים שקוראים להם ספרים. קריאה בקול הוכחה מחקרית כמעודדת קריאה. החל מגיל5-6 כדאי לקרוא לילדים גם ספרים בהמשכים ולחשוף אותם גם לקלאסיקות שבבחירה אישית יתכן ולא יגיעו אליהן.

תנו דוגמא אישית
חיקוי- אל תחכו עם קריאת הספר שלכם לזמן שהילדים ישנים. קראו לידם, ואף שתפו אותם במה שניתן. אבא ואמא קוראים מהווים דוגמה אישית לילדיהם. תלכו ביחד איתם לחנות הספרים וכשקונים להם ספרים תבחרו גם לעצמכם ספר מדי פעם.

פעילויות לילדים לעידוד קריאה
החשוב מכל, וזהו עיקר הסוד לעידוד אהבת הקריאה: פעם בשבוע לפחות, בשעות אחר הצהריים, הקדישו זמן לפעילות חווייתית עם ילדיכם בעקבות ספרים. לפני הפעילות המתוכננת, בחרו את הספר ואת הפעילות שמוצאת חן בעיניכם הכינו את כל החומרים הדרושים מראש ושבו עם הילדים למפגש חגיגי.

חשוב להפתיע את הילדים כדי ליצור אצלם ציפייה לבאות. ספרו להם כי הם עומדים לשמוע סיפור שאחריו תעשו משהו כייפי שקשור בסיפור ושזו הפתעה. קראו את הספר שבחרתם, ולאחר קריאת הסיפור אמרו להם: “מה דעתכם שגם אנחנו נכין…”,או: “הסיפור הזה עשה אותי רעב, מה דעתכם שנכין יחד חביתיות, או עוגיות..”.

כמובן כל פעילות צריכה להיות קשורה לסיפור שקראתם הכלל הוא פשוט, כשם שהקריאה תורמת להנאתנו, באותה דרך צריך לעודד אותה–בהנאה. טיפ: ילדים מאוד אוהבים לבשל ולאפות. אם הפעילות הראשונה בעקבות קריאת ספר, תהיה קשורה באפייה או בבישול תיצרו אצל הילדים זיקה וציפייה לפעילות הבאה וכן הלאה. אט-אט ייווצר אצל הילדים קשר בין ספר להנאה ואם תתמידו בכך, הקשר יהיה לתמיד.

——-

מספרים לקטנטנים
ורד שלאוזר-אידה, סופרת ומומחית לעידוד קריאה בקרב ילדים, פעילה בפרויקטים עירוניים וארציים בתחום (ועורכת מדור ספרי הילדים שלנו) המשתתפת בפעילות מספרים לקטנטנים של חברת מטרנה וצומת ספרים, שמטרתה לעודד את התפתחות ההנאה מקריאה בקרב ילדים בגילאי הינקות ויצירת קשר בין חווית הקריאה והסיפור.

 

אין תגובות

השאר תגובה