מצדה: החזיון הלילי החדש סיפורם של אחרוני מצדה

מופע לילי במצדה
מופע לילי חדש במצדה -משקיעה לזריחה. צילום: בריז קריאטיב
מופע לילי חדש במצדה -משקיעה לזריחה. צילום: בריז קריאטיב

מצדה משקיעה לזריחה – החזיון והמופע הלילי החדש במצדה מוקרן על הצלע המערבית של ההר בשעות הערב ומספר בפורמט חדש וענק את סיפורו של ההר שהפך לסמל היסטורי לאורך הדורות.

החזיון הלילי במצדה מספר את סיפור מצדה ששמור לו מקום חשוב בהסטוריה של ישראל בימי החורבן ועד הקמת המדינה, על דפנותיו של ההר עליו בחר המלך הורדוס להקים את ארמונו המבוצר והמפואר.

החיזיון במצדה: מה רואים?

המופע הלילי במצדה מוקרן על צידו המערבי של ההר, מאזור הסוללה עד הארמון הצפוני ומשלב אפקטים ייחודיים של תאורה וטכנולוגיית Mapping Video מהגדולות שנעשו בארץ, המשתלבת בפני השטח.

החיזיון החדש מספר את מה שקרה מספר

שנים לאחר מותו של הורדוס, בימי המרד הגדול ברומאים שהחריבו את ירושלים בשנת 73 לספירה, כאלף פליטים יהודים ומעט לוחמים שנמלטו מהצבא הרומאי, מצאו מקלט והתבצרו במרומי ההר.

מוקפים במצור של הלגיון הרומי, שהצליח לפרוץ את החומה החיצונית ולשרוף את חומת העץ החליטו הנצורים כי הם לא ייפלו בשבי אלא יקבעו את גורלם בעצמם כבני אדם חופשיים ויימלטו מהגורל הצפוי למורדים באימפריה הרומית, שבמקרה הטוב ימכרו כעבדים ברחבי האימפריה הרומית.

השקיעה שירדה על היישוב היהודי בארץ לאחר המרד וחורבן בית המקדש, הפכה לאחר דורות רבים לסיפור של זריחה עם השיבה אל החיים בארץ אחרי 2,000 שנה.

פס הקול של המופע החדש נכתב במיוחד על ידי שלמה גרוניך בביצוע הראל סקעת, לירז צ’רכי תזמורת, מקהלה וזמרים נוספים שביחד עם עשרות שחקנים וניצבים ממחישים את סיפורם של גיבורי הסיפור ההיסטורי של מצדה.

מומלץ להגיע שעה ויותר לפני ההקרנה ולבקר במתחמים ייעודיים שמציגים זוויות מקוריות של סיפור מצדה וגיבוריה, ומעצימים את חוויית הביקור בשעות בין הערביים.

החיזיון במצדה – מידע שימושי

מתי: בכל יום שלישי וחמישי לאחר השקיעה (19:30 בשעון חורף, 20:30 או 21:00 בשעון קיץ). משך המופע: 45 דקות.

הזמנה מראש של מופעים מיוחדים לארגונים ולמוסדות: בטלפון 08-9959333 או במייל masadaevents@npa.org.il.

הקרנות במועדים אחרים אפשריות לקבוצות בערבי ראשון, שני ורביעי בהזמנה מראש.

מתי? המופע מתקיים כל יום שלישי וחמישי לאחר השקיעה

ינואר-פברואר: המופע סגור
מרץ: המופע מתחיל בשעה: 19:30
אפריל-יוני: המופע מתחיל בשעה: 20:30
יולי-אוגוסט: המופע מתחיל בשעה: 21:00
ספטמבר-אוקטובר: המופע מתחיל בשעה: 20:30
נובמבר-דצמבר (תלוי מזג אויר): המופע מתחיל בשעה: 19:30

הקרנה לקבוצות אפשרית במועדים אחרים: בערבי ראשון, שני ורביעי בהזמנה מראש.

געה למצדה מערב דרך ערד, כביש 3199.
לא ניתן להגיע למופע דרך כביש 90.

כתבו בוויז: גן לאומי מצדה מערב.

כתבו בוויז: המופע הלילי החדש במצדה

 

מומלץ להגיע כשעה לפני המופע, ועל רקע השקיעה והדמדומים לבקר במתחמים השונים במקום, שיאירו זוויות חדשות ומרגשות בסיפורו של ההר ושל גיבוריו במרוצת הדורות.

עמדת השמע:

הורדוס
בואו להכיר את המלך הנהנתן, שמפעלי הבנייה שלו מציתים גם כיום את דמיונם של
חוקרים מרחבי העולם. עמדה זו תחשוף בפניכם את תנופת הבנייה שהביא הורדוס אל
ארץ-ישראל בכלל, ואל מצודת הענק במצדה בפרט – על ארמונותיה, גני הנוי, בריכת
השחייה, בתי המרחץ ושאר מנעמי החיים בלב המדבר.

מצור הצבא הרומי
לצידכם נראים השרידים השמורים ביותר של מערכת מצור בעולם הרומי. בשנת 73 לספירה נשלחו כ-6,000 מחיילי הלגיון העשירי פְרֵטֶנְזִיס וחיילי חיל העזר לחסל את המעוז האחרון של מורדי יהודה.

סככת החופרים
במאתיים השנים האחרונות פקדו את מצדה חוקרים מהעולם כולו כדי לגלות את צפונותיו של ההר ואת הסיפור שהוא טומן בין הריסותיו. סככת החופרים ההיסטורית תספק לכם הצצה בלתי נשכחת מאחורי הקלעים של החפירות הארכיאולוגיות במצדה. בסככה מוצג סרט תיעודי קצר ומרתק, שלא ירפה מכם גם זמן רב לאחר סיומו.

כל חוקר כתב בתורו את הפרק הבא של מצדה, ויחד החפירות והמחקרים נועדו לקרב אותנו ככל האפשר לאנשים שחיו פה לפני כאלפיים שנים: הורדוס ואנשיו, מורדי יהודה ואנשי הלגיון הרומי.
הסרט מציג לראווה שרידים וממצאים מרגשים, ואף שהם מספקים מידע רב עדיין רבות השאלות שנותרו ללא מענה. את הסרט מנחה ד”ר גיא שטיבל, הארכיאולוג המזוהה ביותר עם מצדה כיום.
ליד סככת החופרים פועל מרכז שירות למטייל.

תיאטרון
תיאטרון פתוח תחת כיפת השמיים, הצופה אל צלע ההר המערבית של מצדה ואל
החיזיון החדש המוקרן עליה.

כדי להיכנס לאווירה מומלץ להקשיב בדרך למצדה לתסכית רדיו (פודקאסט) ייחודי המגולל את קורות האתר, שהוכרז אתר מורשת עולמית.

חפשו את הפודקאסט  – הדרך למצדה באתר הפודקאסטים.

מופע לילי במצדה
מופע לילי חדש במצדה -משקיעה לזריחה. צילום: בריז קריאטיב

לינה בחניון הלילה של מצדה

לאחר המופע כדאי להשאר ולהנות מחוויית לינה במדבר ולהשכים קום למחרת כדי לטפס אל מרומי ההר לצפיה בזריחה שמעל בקעת הירדן. הלינה בהזמנה מראש במערכת ההזמנות באתר רשות הטבע והגנים.

למרגלות ההר מצידו המערבי פועל חניון לילה מצדה מערב – מתחם קמפינג רחב ומאובזר, בו תוכלו ללון באוהלים פרטיים, במאהלים גדולים או באוהלי קמפינג משפחתיים (בחופשות ובחגים).

לאחר המופע מומלץ ליהנות מחוויית לינה במדבר ולהשכים קום למחרת כדי לטפס אל מרומי ההר לצפייה בלתי נשכחת בזריחה. הלינה בהזמנה מראש במערכת ההזמנות באתר רשות הטבע והגנים.

מחיר הלינה כולל את דמי הכניסה לאתר.

פרטים בטלפון 08-9959333 ובאתר רשות הטבע והגנים

 

חניון לילה מצדה

בזכות הטלסקופ: מצדה זוהתה לראשונה בשנת 1838. שני חוקרים אמריקאים, אדוארד רובינסון ואלי סמית, השקיפו על ההר בטלסקופ מעין גדי וזיהו שהמבנה במצוק הצפוני של ההר הוא ארמונו של הורדוס.

שגרת טיפוח גם במדבר: עם שפע הממצאים הארכיאולוגיים שהתגלו במצדה נמנים גם כלי איפור ותמרוקים, שרווחו בקרב נשים יהודיות בימי בית שני. במוזיאון מצדה ע”ש יגאל ידין (בחלקו המזרחי של הגן הלאומי) מוצגים בקבוקוני זכוכית לתכשירי קוסמטיקה ובשמים, מקלוני נחושת למשיחת כוחל, כפית תמרוקים, ועוד.

חייל, שפר הופעתך: הלגיונר הרומי היה מוגן מכף רגל עד ראש בְּקסדה וּבְשריוֹן ונעל סנדלים בעלי סוליות מסמרים, שאפשרו לו לנוע כמעט בכל תוואי שטח. בידו השמאלית הוא אחז מגן מרובע ובימינו חרב חדה, והוא היה חמוש גם בפגיון קטן. חלק מציודו היה מכוש ומעדר וסל קלוע לעבודות חציבה ועפר.

מצדה גורמה: אורחי ארמונו של הורדוס על ראש ההר התענגו על יינות מיוון ומאיטליה, על רוטב דגים יקר מדרום ספרד ועל קינוח שיובא במיוחד מדרום איטליה: תפוחים משומרים ביין ודבש.

תותחים כבדים: כל לגיון רומאי צויד בעשר בליסטראות (מכונות ירייה) לשיגור קליעי אבן. הקטנות ירו כדורי אבן במשקל 600 גרם, שסותתו באתר בידי חיילים מומחים, והבליסטראות הגדולות ירו אבנים במשקל 25 קילוגרם למרחק 400 מטרים.

סלנג צבאי: לא מעט מילים שאנו משתמשים בהן היום התגלגלו אלינו משפתם של החיילים הרומים. לדוגמה, לחייל טרי שהצטרף לצבא קראו בלטינית tiro, וברבים tironis, ומכאן המילים טירון וטירונות.

בזכות גלעין בן אלפיים: בחפירות במצדה גילו הארכיאולוגים שרידי מזון קדומים, ובהם גלעיני תמר. גלעין אחד הונבט בהצלחה, והיום הוא צומח בקיבוץ קטורה בערבה. אך טבעי שהוא זכה בכינוי מתושלח.

 

פרטי המקום
נשמח לדעת!



כל המשפחה בתשלום

מה באזור?

עוד בקטגוריה

אין תגובות

השאר תגובה