גן לאומי חדש נחנך: צבעי מכתש רמון

טיול בדרום
דרך הצבעים | צילום: נורית פרח

ביום האחרון של העשור לשנת 2019 התכנסו במכתש רמון יזמים ואורחים מכל הארץ לאירוע חגיגי על מנת לחנוך אתר תיירותי חדש: גן לאומי צבעי מכתש רמון. רובינו מכירים את מכתש רמון, ואת החול הצבעוני שבו מלאנו בקבוקים בילדותינו, אז על מה כל המהומה?

08.01.2020 נורית פרח

במשך שנים רבות היו יצירות הטבע של המכתש נחלתם הבלעדית של בעלי רכבי השטח, וכל מי שהיה מוכן לכתת רגליו בשבילי עפר. מסתבר ששטח הגן הלאומי של היום, שימש במשך עשרות שנים, שטח כריה גדול, כאשר רק בתחילת שנות האלפיים הפסיקה לפעול בו המחצבה האחרונה באזור. בשטח נותרו בורות ענקיים, ונוף פצוע ומרחבים שנדרש לשקם. החדשות הטובות הן שהכרייה באזור חשפה שכבות קרקע צבעוניות מרהיבות ביופיין.

 

גן לאומי צבעי מכתש רמון
נקודות ישיבה ותצפית שעשויות מחומרי המקום על מנת לא לפגוע בנוף | צילום: נורית פרח

 

גן לאומי צבעי מכתש רמון

על מנת להנגיש את כל היופי הזה לציבור כולו, כולל לנכים, נסלל כביש באורך 7 ק”מ, המתפתל בין יצירות הטבע המרהיבות. בקצה הכביש נמצא חניון הלילה המבוקש של רשות הטבע והגנים: חניון בארות כך שאפשר לבלות במכתש מספר ימים ולהנות מלינת לילה מסודרת בחיק הטבע.

לצד הכביש הוכשרו מסלולי אופניים והולכי רגל. לאורך הדרך שפע נקודות עצירה נוחות, עם מגרשי חנייה, ופינות מנוחה נחמדות הכוללות פינות ישיבה בצל פרגולות. על מנת לפגוע פחות בנוף, השתמשו לשם כך בחומרים מקומיים, כגון סלעי המקום. לאורך כל הדרך אפשר למצוא נקודות תצפית נוחות אל התופעות הגיאולוגיות, נופים פנורמיים ובריכות טבעיות לשכשוך לכל המשפחה.

עוד פרטים על המסלול והזמנת לינה בחניון בארות ובמכתש רמון: לחצו כאן…

 

גן לאומי חדש
גן לאומי צבעי מכתש רמון נחנך | צילום: נורית פרח

 

ההכרזה הרשמית בשנת 2017 על הגן הלאומי בשטח של כ – 1,100 דונם,  גרמה להאצת תהליך השיקום. שותפים לפרויקט הם רשות הטבע והגנים והקרן לשיקום מחצבות ,שלדברי יו”ר הקרן מר יוסי וירצבורגר,  השקיעה בפרויקט לאורך השנים למעלה מ- 25 מיליון ₪ . הטכס הרשמי כלל את גזירת הסרט למרגלות “התנור ההיסטורי” ודברי ברכה וחזון.

כשעה לפני השקיעה, יצאתי בחברת אנשי רשות הטבע והגנים לסיור באתר. למרות שבצפון הארץ מזג האוויר היה סוער, נהנינו משמים כחולים וטמפרטורות צוננות. בשעות בין ערביים צובעת השמש את האתר בגוונים של כתום וצהוב ומעניקה לאתר מראה כמעט סוריאליסטי. תשפטו בעצמכם:

 

גן לאומי צבעי מכתש רמון
גווני כתום וצהוב טבעיים בסלע | צילום: נורית פרח

 

אטרקציות בדרך הצבעים מכתש רמון

בתכנון לשלב ב’ של הפרויקט, יונגשו לציבור האגם לשכשוך ורחצה, הנגשת אטרקציית “התנור” ההיסטורי והמרשים בגודלו, ששימש לקליית חרסית קרמית והפך לאחד מסמלי המקום. בנוסף, מתוכנן גשר תלוי בין מצוקי הגן, והסדרת אזור לצפייה בכוכבים. כמו כן יוקם מרכז מבקרים עם בית קפה.

 

צבעי מכתש רמון
האגם לשכשוך ורחצה בהכנה… | צילום: נורית פרח

 

מנכ” רשות הטבע והגנים, מר שאול גולדשטיין הסביר את החזון והגשמתו: “הגן הלאומי צבעי מכתש רמון, פותח בפני המטייל חתכים חיים אל מעבה האדמה, ואל תהליכים גיאולוגיים עתיקים שיצרו ציורי טבע מופלאים בצבעוניות מרשימה. תוסיפו לכך את הגשמים שנקוו בשלוליות צבעוניות והנה קיבלתם מקום שאין שני לו בעולם”.

טיול בצבעי מכתש רמון
“מקום שאין שני לו…” | צילום: נורית פרח

 

אין תגובות

השאר תגובה