אטרקציות לילדים, טיולים ופעילויות באזור ים המלח ומדבר יהודה

אזור ים המלח מציע מגוון חופי רחצה, טיולי משפחות ואטרקציות לילדים, בריכות גופרית חמות ונביעות מים מתוקים, אתרים היסטוריים,  מנזרים ובתי כנסת עתיקים,  מוזיאונים ומרכזי מבקרים וחקלאות, מסלולי אופניים ואפשרויות לינה החל מחניוני לילה ואתרי קמפינג בשטח, חאנים וצימרים ועד בתי מלון ומתחמי גלאמפינג מעוצבים.

חופי רחצה לכל המשפחה בים המלח:

חוף קלי”ה

רצועת טבע קסומה, חוף רחצה מוסדר ובו בוץ שחור וטבעי, סככות צל, כרי דשא, שירותים ומלתחות. במקום מסעדה, מרפסת מול הים וחדר VIP כמו גם חנות מזכרות וקוסמטיקה.

מאהל בדואי לאירוח אותנטי, מתחם גלאפינג מהיפים בארץ, קמפינג מסודר וטיפולי ספא.

שעות פתיחה:08:00-17:00 (שינויים בעונה)
חוף קלי”ה, כ-25 דקות מירושלים
טלפון:9942391 -02
פקס:9942533 -02

חוף ביאנקיני

אווירת חופי סיני בים-המלח. במקום חוף רחצה מוסדר עם מלתחות, שירותים ומדשאות. מסעדה מרוקאית אותנטית עם מרפסת מול הים. ניתן לערוך במקום אירועים שונים עד 1,000 איש. בחוף: בריכה חצי אולימפית, בריכת פעוטות, 31 צימרים, 6 מיני סוויטות, 2 סוויטות ארמון מרוקאי, 4 מאהלים מרוקאים לזוגות ושלושה סוגי הסעדה.
ניתן לצאת מהחוף לשלל טיולי ריינג’רים ג’יפים ואופניים.
טלפון: 9400266 -02

חוף נווה מדבר

רצועת חוף מרהיבה ביופייה, מסעדת אוכל ביתי בטעם ערבי על חוף הים עם נוף רומנטי, משטחי דשא מוצללים, חנות מוצרי ים-המלח, שירותים, מלתחות, מקלחות ושירותי הצלה. לינת שטח, קמפינג וחושות זוגיות בסגנון סיני. אוהל בדואי המציע אירוח מושלם. בריכת ילדים מוצלת הפתוחה מפסח עד סוכות, חנות קוסמטיקה ומזכרות, טיפולי רייקי.
ניתן לקיים אירועים ומופעים בחוף.
חדש בחוף: גלמפינג ים המלח – לונה באוהלי גלמפימג ממוזגים.
חנייה גדולה ומוארת בלילה.
שעות פתיחה:24 שעות ביממה
טלפון:9942781 -02
חוף מינרל, פעילויות לכל המשפחה בים המלח, אטרקציות לילדים
פעילויות לכל המשפחה בחוף מינרל.
  
לצערנו חוף מינרל, שהיה אחד החופים המקסימים של ים המלח מול קיבוץ מצפה שלם, נסגר כמו גם כפר הנופש הגדול של קיבוץ עין גדי, בעקבות תופעת הבולענים שנגרמה ככל הנראה בשל התייבשות ים המלח.
אטרקציות לילדים בים המלח

אטרקציות לכל המשפחה באזור ים המלח:

השכרת אופניים בים המלח
השכרת אופניים בים המלח

טיולי אופניים בים המלח

טיולי אופניים בים המלח לכל המשפחה
טיול עצמאי אל החוף ואל יהלומי המלח של צפון הים. בטיול תגיעו אל פינות חמד קסומות, תצפיות נהדרות ושבילים נסתרים.

דרגת קושי משפחתית ורכיבה של כשישה ק”מ יקחו אתכם במסלול  מקסים וייחודי.

להזמנות דברו עם נתנאל 054-3316613

או דרך האתר: www.deadsea.bike 

אתר הטבילה קאסר אל יהוד, טיולי משפחות באזור ים המלח, טיולים עם ילדים
חוגגים את קדושת מי הירדן – אתר הטבילה קאסר אל יהוד

 

ארץ המנזרים- אתר הטבילה (קאסר אל יהוד)
לפי המסורת הנוצרית הוטבל באתר זה ישו על ידי יוחנן המטביל ועל פי המסורת היהודית כאן חצו בני ישראל את הירדן לאחר40 שנות נדודים במדבר וגם המקום ממנו עלה אליהו בסערה השמימה.
טקסים ואירועים קבועים במקום:
חגיגות האפיפניה -18-19.1 מדי שנה. אלפי צליינים ותיירים מגיעים לאתר לחגוג את חג ההתגלות ואת קדושת מי הירדן. נהר הירדן התקדש בעיקר בזכות פעולת ההיטהרות במים: אירוע הטבילה של ישו היה אחד המרכזיים בחייו ואחד הטקסים (סקרמנטים) החשובים ביותר בכנסייה –הבפטיזם. חשיבותו הדתית של הנהר לנוצרים עשתה אותו לאחד ממקורות המים הקדושים ביותר בעולם, ולמימיו מיוחסות סגולות רפואיות ועל טבעיות. הצליינים המגיעים מאירופה לארץ וזוכים להיטבל בירדן, ממלאים מים בבקבוקים שהם מביאים איתם כדי לברך בעזרתם את שדותיהם וכרמיהם.
אתר הטבילה פתוח לקהל ללא תשלום בימים א-ה ושבת בין השעות15.00-9.00. ביום ו’ 09:00-14:00. אתר דתי, יש להתלבש בהתאם
כביש90 צפון, כ-30 דקות מירושלים
טלפון:3639*
מנזר דיר חג’לה
מנזר יווני-אורתודוכסי מהתקופה הביזנטית. המנזר נקרא על היישוב בית חגלה הנמצא בסמוך, אשר בו, על פי המסורת המקראית המוזכרת בספר יהושע, הייתה נקודת התפר המזרחית שבין נחלת שבט בנימין לנחלת שבט יהודה, מהן יצאו מלכי ישראל. המסורת היהודית מצביעה על אזור זה בצפון ים-המלח כמקום בו חצה יהושע בן נון את הירדן, וממנו המשיך לכיבוש יריחו הסמוכה. מעיין אלישע הסמוך קושר את האתר למסורת יהודית נוספת, על פיה במקום זה עלה אליהו הנביא בסערה לשמיים לעיני אלישע ממשיכו. המסורת הנוצרית מזהה את המקום כאחת מתחנות הדרכים בהן עצרו מרים, יוסף וישו ללון בדרכם למצרים, בעת שנמלטו מפני המלך הורדוס. מסורת נוצרית חשובה נוספת מצביעה על המקום כאתר הטבלתו של ישו בירדן בידי יוחנן המטביל, שנעשתה בבית עברה מול קאסר אל יהוד הסמוך. מדי חודש ינואר נחגג במנזר חג ההתגלות, שבמהלכו נערכים טקסים ותהלוכות על גדות הירדן.
הכניסה בתשלום סמלי של5 ₪
פתוח כל ימות השבוע.
חוות האפרסמון
חוות האפרסמון קמה במטרה להחזיר את גידול עץ האפרסמון המקראי (לא העץ עם הפרי הכתום) ואת התעשיות הנובעות ממנו לצפון ים-המלח כמו גם לפתח תיירות חינוכית/ערכית. החווה משמשת כחממה לפיתוח חקלאות מקומית של צמחי תבלין, בושם ומרפא, ומציגה מגוון נדיר של צמחי בושם ומרפא מקראיים ומדבריים.
שעות פתיחה: בתאום מראש
קיבוץ אלמוג, כ-20 דקות מירושלים
טלפון:052-4498200
מוזיאון בית הסופר
המוזיאון אוצר אוסף העתקים בכתב יד של המגילות הגנוזות ותוכנית אורקולית על תולדות כת בני המדבר.
הכניסה בתיאום מראש ובתשלום.
קיבוץ אלמוג, כ-20 דקות מירושלים
טלפון:02-9945201
גן לאומי קומראן
אתר ארכיאולוגי מהמאה הראשונה לפני הספירה בו חיו בני כת מדבר יהודה. באתר נחשפו מבנים קדומים ושוחזרו אופיו ומבנהו של היישוב המיוחד. בערוץ נחל קומראן הסמוך נמצאות מערות המפלט בהן נתגלו המגילות הגנוזות. בלילות ירח מלא: סיורים מודרכים לאור עששיות. במקום: חזיון אורקולי על חיי כת מדבר יהודה, מרכז מבקרים מרווח , חנות מזכרות ומסעדה.
גן לאומי קומראן, כ-30 דקות מירושלים
טלפון גן לאומי:02-9942235

עינות צוקים, טיולי משפחות, פעילויות לכל המשפחה, טיול עם ילדים
סיורים לכל המשפחה בעינות צוקים. צילום: מ.א. מגילות ים המלח

שמורת הטבע עינות צוקים

בשמורת הטבע הקסומה והנמוכה בעולם בריכות מי מעיין לשכשוך, אתר פיקניק בחיק הטבע ושמורה חבויה, בה מתקיימים סיורים מודרכים בתאום מראש. טיבוע ציפורים בתיאום מראש. במקום ממצאים ארכיאולוגים המעדים על מגורים יהודיים במקום בתקופת בית שני, כולל מפעל ששימש כנראה לייצור בושם האפרסמון.
חנות נוחות קטנה ושירותים.
כ-30 דקות מירושלים.
טלפקס:  9942355 -02
מרכז מבקרים AHAVA
מפעלAHAVAמייצר מוצרי טיפוח ובריאות על בסיס הבוץ, המינרלים והמלחים של ים-המלח ומוצריו משווקים ונמכרים בכל רחבי תבל. במקום נמצאת חנות המפעל ובה תצוגת של המוצרים, סרטון ווידיאו רב לשוני המסביר את תהליכי הייצור, מגוון מוצרים רחב למכירה, חנות מזכרות ואספרסו בר המשקיף על אולם הייצור.
בעלייה לקיבוץ מצפה שלם, כשעה מירושלים
טלפון:02-9945123
אימייל: visitorcenter@ahava.co.il
אגנים ירוקים
מרכז אקולוגי בר קיימא הנשען על פרויקט טיהור מי הקולחין של מפעלAHAVA. מיקומו של המפעל על מניפת הסחף של נחל דרגות וחצצון, לאורך כביש הגישה לקיבוץ מצפה שלם, מעניק יתרון טופוגרפי וגרביטטיבי לפרויקט החדשני של טיהור מי הקולחין באמצעות צמחייה מיוחדת. תהליך הטיהור מתבצע לפי עקרונות אגנים ירוקים(wet lends),במהלכה עוברים המים במספר אגנים לגידול צמחים כשבכל אגן נפתרים הצמחים ממרכיבים שונים של מי השופכין כולל ריחות לוואי ודגירת יתושים. הרכב הצמחים מותאמים להרכב הכימי של מי השופכין ולתנאים האטמוספריים של האזור. בסוף התהליך נעשה במים שימוש להשקיית עצים מקומיים שיהוו אוסף של צמחיה מדברית, ריאה אקולוגית, מוקד משיכה לציפורים. מרכז ובסיס אם לפעילויות שונות הקשורות בטבע, אדם, סביבה.
בכניסה המזרחית למפעלAHAVA
פתוח כל השבוע
ללא תשלום
אין צורך בתיאום מראש
צבר במדבר
משתלת קונספט של קקטוסים וצמחי מדבר הנמצאת על כביש 90 בכניסה לחוף הרחצה המוכרז מינרל. במשתלה צמחי מדבר שונים ממשפחת הסוקולנטיים כגון אגבות, קקטוסים ועוד, מארצות ומיבשות שונות.
הביקור בחווה בתיאום מראש.
מרחק: כשעה נסיעה מירושלים.
נייד:052-2954282
דוא”ל: eyalramaty@walla.com

מסלולי טיול בצפון ים המלח

סיורים ותצפיות
בתחומי המועצה האזורית מגילות ים-המלח ואזור צפון ים-המלח מסלולי טיול רבים ומגוונים, נחלים, וואדיות ומסלולי הליכה הרריים כמו גם נקודות תצפית מרהיבות ואטרקטיביות על הנוף ועל תופעות טבע מיוחדות כמו שיטפונות, מטאורים, כוכבי שביט וכדומה. כל הנחלים בשטחי המועצה ובהם נחלי אוג, קומראן, קידרון, סלבדורה, תמרים, חצצון ודרגה, הם נחלים מסומנים ונוחים להליכת שטח, אם כי ישנן דרגות קושי שונות ורצוי לבדוק היטב את המסלול לפני היציאה לדרך. יש להצטייד בהתאם לעונות השנה עם מים, כובע, נעליים מתאימות, מעילים בחורף, טלפונים ניידים, ציוד טיפוס, ולהיזהר בחורף מלהיכנס למים הקרים, להקשיב לתחזית שיטפונות, ומומלץ לתכנן את הטיול כך שהוא יתנהל בשעות היום והאור. תצפית מרהיבה על גשמי מטאורים אפשר למצוא בחניון ה-0 ליד מצוקי דרגות. מומלץ לנצל את ההפוגות בסערות ובסופות על מנת להזדרז ולצפות בתופעות הטבע של הנחלים השוצפים, המפלים הניגרים והמדבר השוקק חיים ומים.
נחל אוג טיול מדבר עצמאי וגם 4×4
(בהשראת ארז ברוכי, פקח צפון ים-המלח ברשות הטבע והגנים וזיו לייבה, רכז הדרכה הר ובקעה ברשות הטבע והגנים).
במשך רוב השנה מדבר יהודה יבש וצחיח אולם השנה, בעקבות הגשמים הרבים, נוצרה הזדמנות נדירה לראות מדבר פורח. מסלול הטיול הוא מיוחד מאוד ומשלב בתוכו נסיעת שטח, נופים עוצרי נשימה והליכות קצרות. הנוף המיוחד של מדבר יהודה והתצפיות מעל מצוק העתקים על בקע ים-המלח, מעניקים סדרת הפתעות נופיות מדהימות.
תיאור המסלול: מגיעים לקיבוץ אלמוג בצפון ים-המלח, משם יוצא שביל אדום המוביל אותנו לאפיקו של נחל אוג. כאן מומלץ לעזוב את כלי הרכב ולעלות רגלית עם ערוץ הנחל כ-200 מטרים לתוך המעוק המדהים של נחל אוג (החזרה אל הרכבים היא מאותה הדרך). שימו לב לאופי המיוחד של הנחל והתחתרותו בתוך סלעי הגיר והדולומיט, דבר היוצר מפלים קטנים אשר אותם צריך לעבור בעזרת הסולמות המחוברים אל הסלע.
ממשיכים עם השביל האדום עד שמתחברים אל השביל הכחול (ראו מפת סימון שבילים) שאתו עולים אל מעל המצוק, ונוסעים במקביל למצוק העתקים דרומה (על הדרך האדומה). שימו לב כי ישנם שבילים מסומנים היוצאים מהשביל אתו אתם נוסעים דרומה לכיוון מזרח לתצפיות מרהיבות לכיוון ים-המלח. מנקודה זו ניתן להשקיף על חלקה הצפוני של שמורת הטבע עינות צוקים ועל המעיינות (עינות קומראן ותנור), אשר התייבשו כתוצאה מירידת מפלס ים-המלח.
חוזרים חזרה אל השביל הראשי המוביל דרומה (השביל האדום המוביל עד למצוקי דרגות), איתו ממשיכים עד להצטלבות שם פונים מזרחה אל מצפור ראש-צוקים (בו בנתה רשות הטבע והגנים מצפור מוצל לישיבה והנאה מהנוף והקפה). מנקודת התצפית ניתן להבחין בשמורת הטבע עינות-צוקים בה שופעות כמויות מים רבות (בין60 ל-80 מיליון קוב מים בשנה), ביובלים הרבים אשר זורמים בה ובאגמים המדהימים. ממשיכים דרומה עם השביל הראשי עד לנחל קידרון. לאחר שעוברים את הקידרון בכקילומטר אחד ניתן לפנות מזרחה לתצפית על ים-המלח ועל נחל קידרון. לאחר מכן, ממשיכים בשביל הסימון האדום דרומה עד למצוקי דרגות, שם יש בית-קפה מדהים על המצוק עם תצפית מרהיבה אל עבר ים-המלח.
מה להביא? מפת סימון שבילים – מדבר יהודה–צפון מס.8 ופק”ל קפה משובח (בנקודות העצירה בשטח, כיאה לג’יפאים רציניים, אנא קחו עמכם את האשפה למקום הישוב הקרוב).
הערה חשובה: הנסיעה בשמורת הטבע היא על הדרכים המסומנות בלבד. הנסיעה בשטחי הטבע גורמת להרס פני השטח, לפגיעה בצמחים, בבעלי החיים הקטנים ובמקומות המסתור שלהם. מומלץ מאוד לשלב את הטיול הרכוב עם ביקור בשמורת הטבע עינות צוקים. בסופי שבוע מתקיימים סיורים מודרכים בשמורה החבויה (יום שישי בשעות10:00 ו- 12:00 ובשבת בשעות 10:00, 12:00 ו-14:00. סיורים אלו יהוו השלמה מלאה לסיור ברמת המדבר. אנא הקפידו ללכת בשבילים המסומנים בלבד ולשמור על בטיחות, שתייה והימנעות מכניסה לשטחים מגודרים.
מפעל האשלג הארץ ישראלי ומלון קלי”ה
ב-1930 לאחר כ-10 שנות הכנה הוקם בצפון ים-המלח מפעל האשלג הארצישראלי על ידי משה נובומיסקי –מהנדס מכרות מסיביר, כשיתוף פעולה יהודי–בריטי – האשמי. שרידי מגורי העובדים של המפעל נמצאים צפונית לצומת לידו, חלקם תוכננו על ידי הארכיטקט הידוע והמוערך ריכרד קאופמן.
במבט דרומה ממגורי העובדים ניתן להבחין בשרידי הגשר שאפשר העברת האשלג על גבי אסדות לחופים הדרומיים. כיום נמצא הים קילומטרים רבים מכאן. לצד המפעל הוקמה שכונת פועלים יהודית שהתנהלה כישוב לכל דבר. זוהי השכונה העברית שניתן לראות חלקים משרידיה בצד הדרומי של הרחבה החיצונית של המסעדה העגולה בצומת לידו.
בשנת 1934 הוקם קיבוץ בית הערבה במסווה של חווה חקלאית שתפקידה לספק מזון לפועלי מפעל האשלג, תוך חיבור, כמעט בלתי אפשרי, בין הקפיטליסט המושבע נובומיסקי לסוציאליסט המושבע יהודה אלמוג. בשנות ה-40 קמה חברת קלי”ה (קם לתחייה ים המוות, על פי גרסה נפוצה) כדי לממש את הפוטנציאל התיירותי של ים-המלח. קלי”ה ייסדה מלון ששימש טייסים וחיילים בריטיים בדרכם להודו ובחזרה, ונחשב לאחד המקומות היוקרתיים ביותר במזרח התיכון. חורבות המלון נמצאות צפונית לכביש הכניסה לחופים נווה מדבר/ביאנקיני, בקצה הדרומי של המחנה הירדני הישן.
דוד בן גוריון שהה במלון קלי”ה ההיסטורי ביום קבלת תכנית החלוקה, כ”ט בנובמבר 1947. מספרים כי כמה מעשרות משפחות תושבי השכונה העברית הסמוכה למלון באו לחגוג עם בן גוריון ומלוויו. המלון חרב ב-1948, ולא רחוק ממנו (צפונית לצומת לידו) בנו הירדנים מלון אחר, שזוהה במשך שנים ובטעות כמלון קלי”ה. על מנת לגלות את מקומו ההיסטורי של המלון נאלצו אנשי מגילות ים-המלח לחפור באדמה ולגלות את יסודותיו. כך פתוח היום לקהל חלק קטן ממרתף המלון.
נגיש בכל עת.
ללא תשלום.
תצפית אל רוג’ום אל-בח’ר (מעגנית המלח)
בעבר שרטון שלעיתים צץ כאי בתקופות שפל. כיום חשוף במלואו לאור ירידת מפלס הים. על פניו מצויים שרידי מצודה רומית ושרידים מתקופת הברזל. אפשר ששרידי מבנים אלה קשורים עם שרשרת הביצורים הקדומה בחוף ים-המלח: זו שהוקמה בידי מלכי יהודה וזו שנבנתה בימי בית שני.
צליינים שביקרו באזור זיהו מקום זה עם אחת מחמש ערי הכיכר ההפוכות ששקעו בים.
תצפית: בכל עת מאזור מפעל המלח הצפוני
ללא תשלום
צומת לידו–המסעדה העגולה בקצה היקום
המסעדה, שהוקמה בתקופה הירדנית (1948-1967) על פתח השבר הסורי אפריקאי, שימשה את עשירי ירדן כמקום בילוי ונקראה אז מונטאזת אל לידו. המבקרים היו מגיעים אליה בסירות ועולים במדרגות שירדו אל תוך הים. כאשר נכנסים פנימה דרך הפתחים הפרוצים, מתגלה האיכות האקוסטית של המבנה. במרכזה של המרפסת ממוקמים שרידי בימת הופעות מאבן. המסעדה/בית קפה מוקמה לכיוון הים וככל הנראה הייתה קשורה למסעדת המלון שהוקם בסמוך, שניהם צופים לכיוון ים-המלח שהגיע בזמנו עד אליהם. עם חזרת השטח לישראל לאחר1967 נקראה, או כונתה, המסעדה בקצה היקום. גרשון כוכבי, איש מילואים ירושלמי, התאכסן ב-1973 במבנה הסמוך (המכונה הילטון, שנבנה אף הוא בתקופה הירדנית) בתקופת  המרדפים, מעט לפני פרוץ מלחמת יום כיפור. כשהוא נעזר בתצלום של מפה צלבנית מלפני כ-1,000 שנה, הפך את הקיר הקשתי לציור פנורמי צבעוני ומרשים המשתרע על מטרים רבים. בציור נפרשת ארץ ישראל כפי שתיארוה הצלבנים. זו אינה מפה גאוגרפית וגם לא טופוגרפית, אבל מקסימה בתמימותה. אומדי המרחק בציור המפה מתייחסים לאומדני מרחקים כפי שהובנו בתקופות קדומות, במפה קיימת התייחסות לקווי גובה ונעשה שימוש בשמות העתיקים של הישובים בסימונם על המפה, בלא להתייחס לאומדן המרחקים והדיוק הגיאוגרפי. המפה מחלקת את הארץ מכוון מזרח למערב. מצד אחד הרי מואב ובקיר ממול הרי מדבר יהודה. בציור ניתן לזהות יישובים שפעלו בתקופה הצלבנית וחלקם קיימים עד היום: בולטים ים כינרת (mare Galilea)והיישובים שהיו באותה תקופה(כגון: כפר נחום- Capernaum).החור שנפער באחד מהקירות הינו תוצאה של פגז טנק (כנראה ישראלי) שפתח ‘חלון’ לנוף, ממנו ניתן לזהות את המבנה האחרון ששרד ממגורי העובדים של חברת האשלג הארצישראלית.
המסעדה והציור הסובלים מוונדליזם קבוע, מקבלים מדי פעם בפעם טיפול, ריענון ושיפוץ על ידי מתנדבים שונים מהמועצה ומחוצה לה. השיפוץ האחרון התקיים בתאריך25.12.09 ביוזמת רוכבים למען הקהילה. מהמסעדה נשקף המזח ההרודיאני (מעגנית המלח, רוג’ום אל-בח’ר) שנחשף עם ירידת מפלס ים-המלח. מעט צפונה ניצבים עדיין שרידי מזח חברת האשלג.
כניסה וחניה: חופשית
(הערה: יש הטועים בזיהוי בין המסעדה הזאת למלון קלי”ה המיתולוגי. נציין כי המלון המקורי נמצא כשני ק”מ דרומה מהצומת)
איך מגיעים? צומת לידו (שמאלה בפניה מכביש מס.1 לכביש 90)
השכונה העברית–ליד צומת לידו
השכונה העברית הראשונה הוקמה בשנת1933, מזרחית למבנה המועצה של ימינו, ומעבר לכביש. עובדי מפעל האשלג התגעגעו למשפחותיהם ולכבודן הוקמה שכונה עברית מפותחת ונאה על חוף הים. ילדי השכונה הם בני70 ומעלה היום, ולכולם זיכרונות מרתקים מתקופת ילדותם במקום. אפשר להגיע, להסתובב ואולי לגלות, מעט, על עולמם של ילדים באותה תקופה סוערת, מעניינת ומרתקת.
איך מגיעים? שילוט הכוונה ליד המסעדה העגולה בצומת לידו
עין ג’היר–דרומית לתחנת הדלק של צומת לידו
עין ג’היר (המנקז אליו מים מההרים שסביב) סיפק מים מליחים לעובדים העבריים ולחוף הרחצה קלי”ה. בשנת 1934נשטפה כאן לראשונה קרקע בשטח רחב (2 דונם) למטרות חקלאיות –גידול ירקות–על ידי עובדי השכונה העברית. זו היתה תחילת של חקלאות המדבר שכבשה בעשורים הבאים את העולם. השכונה שהוקמה כאן תוכננה כחלק מישוב יהודי גדול שהיה אמור להתבסס על מפעל האשלג ועל גידולים חקלאיים כמקור פרנסה. ערב מלחמת השחרור ניסו חברי בית הערבה להקים כאן קיבוץ נוסף שיסייע בהגנה על האזור, אך ללא הצלחה.
איך מגיעים: דרומית לתחנת הדלק בצומת לידו, ללכת דרך המלחה עד לשילוט.
טיולי רכיבה על סוסים-קיבוץ קלי”ה
טיולי סוסים חווייתיים (לילדים מגיל8 ומעלה), טיולי משפחות, טיולים לרוכבים מנוסים, טיולים של יומיים לרוכבים מנוסים בעלי סוסים (יש אפשרות לשכירת סוסים בחוות קלי”ה).בטיולי הרכיבה של חוות קלי”ה, תיהנו מתצפיות לנוף עוצר נשימה של בקעת ים-המלח אל מול הרי מואב ואדום. הטיולים מתובלים בסיפורים מרתקים על ההיסטוריה של האזור. בנוסף, מציעה חוות קלי”ה רכיבה טיפולית, שיעורי רכיבה, התנסות ראשונית ברכיבה עם ליווי מקצועי ואפשרות לרכיבה לבד, לילדים ולמבוגרים.
קיבוץ קלי”ה, כ-35 דקות מירושלים
בתיאום מראש ובתשלום
נייד:  054-4876336
טרקטוקלי”ה – טיולי טרקטורונים קיבוץ קלי”ה
טיול חוויתי בנופי בראשית. השכרת אופני שטח, טרקטורונים וטיולים מוסדרים ומאורגנים.
קיבוץ קלי”ה, כ-35 דקות מירושלים
בתיאום מראש ובתשלום
טל.:054-4997919
השמורה החבויה – עינות צוקים
סיורים מודרכים בנווה המדבר המרשים והיפהפה הנמצא בשמורת הטבע הנמוכה ביותר בעולם, שמורת עין צוקים. הכניסה לשמורה בליווי מדריכים מוסמכים בלבד.
הסיור המודרך כלול במחיר הכניסה לשמורה הפתוחה.
מחיר כניסה לשמורה:29 ₪ למבוגר, 15 ₪ לילד
שמורת עינות צוקים, כ-30 דקות מירושלים
טלפון:02-9942355
ח’ירבת מזין
האתר נקרא גם מצד קידרון. אתר ארכאולוגי השוכן מדרום לשמורת עינות צוקים המשלב מצודת מגדל, מבדוק ומעגן סירות במבנה אחד. קירות המבנה שהשתמרו לגובה של 5 מטר נראים מכביש 90. האתר מתוארך לתקופת מלכות חשמונאים ומלכותו של אלכסנדר ינאי (127 לפני הספירה – 76 לפני הספירה). המגדל באתר הוא בצורת מלבן שאורכו 18 מטרים ורוחבו 9 מטרים. בתוך המגדל היה בור מים כפול שהכיל קרוב ל-30 קוב מים. לצד הבור נבנו שני חדרי אחסון עמוקים. מעליהם, בכל אחת משלוש קומות המגדל המשוערות, היו כ-6 חדרים. המספנה הייתה באורך של 30 מטר וברוחב 11 מטר. במספנה הותקן כבש שבו הועלו הספינות מהמים לצורך טיפול ותחזוקה שכללה שטיפת המלחים במים מתוקים. סמוך לכבש היה גם מזח באורך של כ- 15 מטר, ששימש לעגינת סירות שפרקו והעמיסו את מטענן. ממזח זה יצאו ספינות פאר לשוט לעין גדי, מצדה או מכוור. המגדל שימש למגורי העובדים והאורחים המלכותיים. הספינות שיצאו מהמעגן משו גם את גושי האספלט שצפו על פני המים, והם נסחרו עם הארצות מסביב, דבר שהעשיר את קופת המדינה החשמונאית.
מצפה מכוור 
מצפה מכוור, נמצא בין שניים מהקניונים התלולים ביותר במדבר יהודה נחל דרגה ונחל חצצון. הוא אחד ממצפי הנוף היפים במדבר, והמראה הפנורמי שנשקף ממנו מרשים, מלהיב ומרגש: מדבר, מים, הרים אדומים ותהום עמוקה. אל המצפה מובילים שבילים תלולים, שהעליות והירידות בהם הן חוויה מאתגרת. המצפה הינו מרפסת תצפית בנויה, שלידה סככה, בקצה חרטום הסלע הבולט. עיגול התצפית סביב שתי הנקודות הוא פשוט מושלם: הרי מואב, ים-המלח, רמת עמון, כמחצית מבקעת הירדן, כל מדבר יהודה והחזית המזרחית של הרי יהודה ודרום השומרון. התצפית המופלאה ביותר היא בשעות הצהריים המאוחרות ובימים עם ראות טובה בכל שעות היממה, ושמו נגזר מהמקום אליו הוא משקיף: מצודת מכוור החשמונאית-הרודיאנית הנמצאת בדיוק בצד השני של ים המלח, גבנון המתנשא לגובה של כ-620 מ’ מעל ים המלח בחוף הירדני המזרחי לנו.
בערבית נקרא המקום ראס נקב חְמָר, שמשמעותו ראש מעלה החמוֹר.

סימון שבילים כחול יורד מכאן מזרחה, טיול רגלי של כשעה עד הש.ג. של מצפה שלם.

עינות קדם

עינות קדם – מעיינות חמים בחוף ים המלח בין עין גדי למצפה שלם. נחל קדם יורד אל ים המלח 6 ק”מ צפונית לעין גדי- מקום שם מצוק ההעתקים בשיא הגובה. נחל קדם נופל מהמצוק במפל של320 מטר גובה – המפל הגבוה במפלי מדבר יהודה. המעיינות מפוזרים משני צדי נחל קדם לאורך חוף הים.
איך להגיע? נחל קדם הוא כ-6 ק”מ אחרי קיבוץ מצפה שלם- למי שמגיע מהצפון.
טיולי משפחות בדרום, טיול עם ילדים באזור ים המלח, טיולים עם ילדים
טיולים לכל המשפחה באזור ים המלח – נחלים ותצפיות.

נחלים ותצפיות:
נחל אוג
נחל אוג נמצא ליד קיבוץ אלמוג שבצפון ים-המלח. נחל אוג הוא הצפוני שבנחלים הנשפכים ממדבר יהודה לים-המלח, ונמצא בין ואדי קלט בצפון לנחל קומראן בדרום. הנחל מנקז את מדרונות הר הזיתים, הר הצופים ואבו דיס שבירושלים ברום של800 מטר מעל פני הים, ויורד אל ים-המלח שגובהו 428 מטרים מתחת לפני הים (נכון לינואר 2014). תלילותו של הנחל מביאה לכך שבעונת החורף השיטפונות בנחל חזקים במיוחד, ובעבר סחף עמו שוליים מכביש 90. בשנת 2013 הסדירה המועצה האזורית מגילות את זרימת השיטפונות מתחת לכביש בכל נחלי המועצה (מנחל אוד ועד לנחל קדם), וכעת ניתן לצפות בהם בבטחה ממקומות גבוהים בנחל או משולי כביש 90. הנחל סוחף עמו בוץ רב ולאחר שיטפון ניתן לראות מניפת סחף באורך של מאות מטרים בתוך מי ים-המלח. בקצה הנחל הוקם מאגר מים שאוצר את מי השפכים של ירושלים. לאורך השנים התיישבו סמוך לנחל נזירים אשר הקימו בו מבנים, חפרו בורות מים ואכלסו מערות (לארות). בתקופה הביזנטית, הקימו הנזירים אבתימיוס ותיאוקטיסטוס, דמויות מפתח בתנועת הנזירות במדבר יהודה, מנזר מסוג קוינוביון (מנזר שיתופי) בנחל אוג. אבתימיוס המשיך באורח חייו כמתבודד ותיאוקטיסטוס הפך להיות אב המנזר שאף נקרא על שמו. הנחל עובר בסמוך לנבי מוסא. שמו של הנחל נגזר משמו של הצמח אוג קוצני, שיח קוצני הגדל באזור הנחל ובמדבר יהודה כולו.
נחל קומראן
נחל היורד מהר מונטאר ברמת המדבר ונשפך לצפון ים-המלח דרומית לנחל אוג וצפונית לנחל קידרון, סמוך לקיבוץ קלי”ה. אורכו של הנחל כ-13 ק”מ, שטח אגן ההיקוות שלו כ-45 ק”מ. ברמת המדבר שם מתחיל נחל קומראן את דרכו, הוא רדוד וזורם לצפון-מזרח. עם כניסת הנחל לתחום המסלע הקשה של במת השוליים המזרחיים של מדבר יהודה משנה הנחל את כיוונו לדרום-מזרח, ומתחתר לקניון. הקניון אינו עמוק, יש בו שלושה מפלים שגובה הגדול שבהם כ-40 מטר. בין מפלים אלו יש עשרות גבים המתמלאים במי השיטפונות. אורך הקניון כולו כ-2 ק”מ והוא משמש כאתר תיירות אתגרית למטיילים רבים (סנפלינג). לאורך הקניון עוברת אמת מים שהייתה מעבירה מי שיטפונות ליישוב שהיה במוצא הנחל. סמוך למוצא הנחל נתגלו שרידי ישוב עתיק – קומראן. במערות במצוקי הנחל נמצאו מגילות הידועות בשם מגילות ים-המלח. החפירות במקום בוצעו על ידי הארכיאולוג הצרפתי רולאן דה וו בין השנים1947- 1956, ואת הממצאים מקובל לשייך לכת בני המדבר שחיה באזור מדבר יהודה, הידועה כאיסיים או כבני כת מדבר יהודה. הנחל נקרא על שם אתר קומראן הסמוך. יובליו העיקריים של הנחל הם נחל סככה (ואדי אבו שעלה – נחל אבי הלהבה – כינוי לאליהו הנביא) וואדי חשנה (שמצויות בו מאגורות).
נחל קדרון
נַחַל קִדְרוֹן (בערבית ואדי אַ-נַאר) הוא נחל במדבר יהודה היורד מאזור העיר העתיקה בירושלים ונשפך לים-המלח סמוך ליישוב אבנת, דרומית לנחל קומראן וצפונית לנחל דרגה. אורכו של הנחל כ-34 ק”מ, ושטח אגן ההיקוות שלו כ-115 קמ”ר. ישנן מספר השערות אודות מקור שמו של הנחל: ההשערה הראשונה מתייחסת לפירוש המילה קדר כחושך. חלק מערוץ הנחל המוקף הרים גבוהים שיוצרים בו אפלה. השנייה מתייחסת אף היא לפירוש המילה קדר כחושך, אך היא מתייחסת לנחל כמקום של קבורה וטומאה, שכן בו נקברו אישים חשובים מימי תקופת בית שני. לפי ההשערה השלישית, קדרון נובע מצורת הקדרה שיוצר הנחל במפגשו עם גיא בן הינום. השערה נוספת מייחסת את מקור שם הנחל הוא לבתי המלאכה של הקדרים שהיו בו.
נחל תמרים
עד לאחרונה היה נחל תמרים חסר שם. המטיילים, חובבי גלישת המצוקים, הכירו אותו וכינו אותו נחל תמרים על שמם של מטעי התמרים הסמוכים לשפך הנחל אל ים-המלח וכיום זהו השם המופיע במפות סימון שבילים רשמיות. נחל תמרים הינו נחל אכזב המתחתר בתוואי תלול מזרחה, חותך את מצוק ההעתקים ובסופו נשפך לים-המלח. דרומית לו נמצא נחל קנה. בשל הפרשי הגבהים מתחילתו ועד סופו, אורכו הקצר והמפלים הגבוהים שבו, הפך הנחל פופולרי במיוחד בקרב חובבי גלישת המצוקים. כדי להגיע לתחילת הקניון הולכים רוב המטיילים על שביל שנקרא מעלה קנה. שביל זה מתחיל דרומית לפתחו של הנחל ומטפס את מצוק העתקים לרמת המדבר ומשם ממשיך עד לתחילת הנחל.
נחל דרגה
נחל דרגה או דָרַגֵ’ה הוא נחל אכזב, השוכן בצפון מדבר יהודה. בחלקו התיכון, בקטע הנקרא נחל משאש-מורבעת, נתגלו מערות מפלט מימי מרד בר כוכבא. נחל דרגה הוא אחד הנחלים המטוילים ביותר במדבר יהודה. חלקו התחתון של הנחל, בקטע הנקרא ‘ואדי דרג’ה’, נחשב למסלול אתגרי במיוחד: בין מדרגות הנחל הגבוהות ישנן עשרות מכתשות צרות וארוכות, המתמלאות במי השיטפונות לגובה רב, ומחייבות טבילה ושחייה במשך רוב ימות השנה. ניתן לעבור את המסלול רק בירידה, באמצעות ציוד חבלים מראש, כאשר מומלץ ציוד סנפלינג הכולל רתמה למקרה של נפילה, על אף שרוב המטיילים במסלול מסתפקים בחבל בלבד למרות שבמקרה זה המסלול מסוכן למדי. יחידת החילוץ מגילות נקראת לעתים קרובות לחלץ מטיילים אשר נפצעו או נתקעו במסלול לאחר רדת החשכה.
נחל חצצון
נחל חצצון שוכן בצפון מדבר יהודה. הנחל יורד מחורבת סחבא, סמוך ליישוב מעלה עמוס, ונשפך לים-המלח סמוך לקיבוץ מצפה שלם, דרומית לנחל דרגה וצפונית לנחל קדם. שטח אגן ההיקוות שלו כ-85 קמ”ר, ואורכו כ-22 ק”מ. אורך הקניון שלו כ-4 ק”מ, ועומקו בחלקו התחתון למעלה מ-400 מטר.
בחלקו העליון, יורד הנחל בסלע קרטוני רך, ויוצר עמק רדוד ורחב. במקומות מסוימים רוחבו עולה על250 מטרים. עם כניסתו של הנחל לתחום במת השוליים המזרחיים של מדבר יהודה, הוא מתחתר בסלע הגיר הקשה. בנחל חצצון ארבעה מפלים גדולים. גובה הראשון שבהם כ-120 מטרים, בתחתיתו גב גדול, וסביבו פרסת מצוקים. גובה המפל הבא כ-40 מטרים. גובהו של המפל השלישי כ-25 מטרים וקיר המפל בנוי משכבות של גיר ושל חרסית לסירוגין. המים סחפו את שכבות החרסית, ועל ידי כך נוצרו בקיר המפל מעין מדפי גיר דקים ועמוקים. גובה המפל התחתון כ-30 מטרים. בין מפלים אלו ישנם עוד עשרות מפלים שגובהם נע בין 4 ל-15 מטרים. נקיק מצוקי נוסף יורד אל נחל חצצון, סמוך לתחתיתו של המפל הגדול. גם בנקיק זה מספר מפלים. בתחתית הקניון נראים שרידי חוואר הלשון. עם יציאת הנחל מתחום מצוק ההעתקים, פונה הנחל פניה חדה לדרום, לפני שנשפך לים-המלח. כאן זורם הנחל בין מצוק ההעתקים לבין מדרגת חוואר גבוהה, עליה נמצא קיבוץ מצפה שלם. שם הנחל ניתן לו כתרגום שמו הערבי – ואדי חסאסה – נחל החצץ. חלקו העליון של הנחל נקרא ואדי עבין. יובלו העיקרי של הנחל הוא ואדי א-דבאבה. בנחל מספר מאגרי מים עתיקים, החרבים כיום. בעיקר ידועה מאגורת מנקושיה (מאגר מים תת-קרקעי שפתחו מן הצד) – נפחה היה כ-800 מ”ק. על גדתו הדרומית של הנחל, סמוך לראש הקניון, נמצאים ארבעה מבני אבן עגולים עתיקים, אחד מהם עדיין שלם. בין מצוקי נחל חצצון שורר צל כמעט בכל שעות היום, דבר הנותן משטר מים טוב, ובעקבות כך גם צמחייה עשירה. בין היתר צומחים בנחל: מציץ סורי, שכרון המדבר, שיח אברהם, אוג קוצני, אזוביון, שרביטן מצוי, זוגן השיח, אטד, צלף, ערטל, אכילאה, לוף, בוצין, מרווה ושרכים – שרכרך ודנדנה רפואית.
נחל סלוודורה
על כביש 90, החוצה את ים-המלח, בין קיבוץ מצפה שלם לעין גדי, מחפשים חניון קטנטן בין הקילומטר ה-250 ל-251 ושם מתחיל הסיור. נחל סלוודורה הנחבא אל הכלים, מעניק טיול קצר לצד מצוק ההעתקים המפואר של מדבר יהודה ומציג מיני מופעי טבע מרשימים ביותר- החל מקניון צר ועד שדה מאובנים, ממפל גועש ורוחש ועד למעיין סודי ובתולי. הנחל קרוי על שמו של עץ הסלוודורה הפרסית הנדיר, הגדל ממש לצד המעיין שאליו מגיעים המטיילים לאחר מספר דקות. הנחל עצמו לא ארוך במיוחד, רק כארבעה ק”מ, והוא יורד במפל אדיר ממצוק ההעתקים עד שהוא נשפך לים-המלח. הנחל נראה היטב מרחבת החנייה ומזמין את המביטים בו להתחיל ולטייל. בחלק הזה של הטיול צועדים בקניון צר, כזה שילדים יאהבו לרוץ בתוכו. קצת אחרי המאוץ והחזרת הנשימה של המבוגרים יותר, מגיעים אל שני מפלי סלע. את הראשון, שגובהו כ-5 מטרים, עוברים בעזרת הגפיים, בעזרת יתדות ברזל ועם הרבה סבלנות ואנרגיה. את השני קל יותר לעבור –  פשוט עוקפים אותו עם שביל נחמד לצידו.
צועדים מזרחה לצד סלעים ענקיים, מטפסים בכמה מדרגות מעשה ידי הטבע או האל, ומגיעים (קצת מתנשפים) אל ההפתעה הראשונה: מרחב גדול וסלעי שבו נטועים אינספור מאובנים–שריד דומם לים טטיס הקדום והמאוכלס, שכיסה את האזור כולו לפני עשרות מיליוני שנים. התייחסו למקום כאל מוזיאון: לראות ולא לגעת (ובוודאי לא לקחת). ממשיכים עם השביל מערבה. חולפים בערוץ נחל סלוודורה עד למעיין ולעץ המרשים שנתן לנחל את שמו. אם הגעתם מוקדם בבוקר, או אם יש לכם מזל, תוכלו לפגוש פה שפני סלע. כמוכם, גם הם תרים אחר מים וצל. אגב, ספיקת המעיין צנועה עד צנועה מאוד, אבל המים זכים וצלולים. זוהי נקודת הפסקה נהדרת, ואם הגעתם ביום חול–הרווחתם נווה מדבר פרטי ופסטורלי. אפשר לחזור מכאן בחזרה לרכב. כדי לחזור, שבים באותה הדרך עד למשטח המאובנים, אך בפיצול שלצדו ממשיכים על הכחול, לכיוון דרום, עד להגעה אל החניון הקטן
מסלולי אופניים למשפחות וליחידים:
חונים בצומת אלמוג (שירותים וקפה לפני היציאה לדרך), עולים על האופניים ומדוושים לכיוון קיבוץ אלמוג–סימון אדום במפה (דרומה). לפני העקומה ימינה מתחברים לדרך הצמודה מימן לגדר הביטחון של הישוב ומדוושים בדרך עפר רחבה, רובה בירידה קלה עם נגיעות של סיבובים מאתגרים.
בקצה הדרך מגיעים לסוללת עפר. ממשיכים משמאלה עד לדרך עפר העולה למעלה הסוללה עד למאגר אוג2  (5ק”מ) –מאגר איגום שפכים מטוהרים להשקיית קולחין ברמה גבוהה לכל שטחי החקלאות במרחב המועצה–ממש הפרחת השממה, הפיכת אזור צחיח ומלוח לנווה מדבר עם חקלאות משגשגת שרובה היא לייצוא לשווקים באירופה.
מסוללת המאגר ניתן להשקיף על כל האזור:
ממזרח- ממלכת ירדן, הר נבו, ים-המלח, שטחי מטעי התמרים וגידולי השדה.
מצפון- קיבוץ אלמוג, קרנטל (סמוך ליריחו).
מדרום- ים-המלח, קיבוץ קלי”ה ומצוק ההעתקים.
ממערב- מפרצי החווארים ומצוק ההעתקים.
לאחר אתנחתא קלה והתרעננות על הסוללה נרד באותו שביל בו עלינו ונתחבר ימינה לדרך אספלט. לאורך הדרך ניתן להבחין בגידולי שדה רבים כגון: גויאבות, בצל, אבטיח ורימון. (עוד3 ק”מ)ומגיעים כמעט לכביש מס’1 ובוחרים באחת מ- 2 אפשרויות :
ימינה– (1.5ק”מ)מדוושים בירידה קלה לכיוון צומת הלידו ובו תחנת דלק, מסעדה ובית קפה עם תצפית לים-המלח, תחנת מידע קולית על האזור, רכיבת גמלים ושירותים. זהו המקום שבו אפשר להבין את התנהלות החיים במדבר של לפני40, 50 ו-60 שנה ולהגיע למטעי התמרים של קיבוץ קלי”ה, רק כמה מאות מטרים מהצומת.
אושמאלה (חזרה לחניית הרכבים, סימון כחול, 6 ק”מ, דרך מאתגרת לילדים מגיל 13 ומעלה) –לכיוון מאגר אוג1, עוברים על דרך מצדו הימני של המאגר וממשיכים מערבה בדרך עפר רחבה שמאופיינת בירידות ועליות שבסופן יוצאים סמוך לצומת בית הערבה, לא חוצים את הכביש הראשי אלא פשוט ממשיכים מערבה על דרך עפר הצמודה לכביש ועוברת בשטחים החקלאיים של קיבוץ אלמוג לכיוון צומת אלמוג הנראה לעין.
אמנים, מטפלים ויצירה:
מגעים – סדנאות וטיפולים אלטרנטיביים
מטפלים הוליסטיים מקצועיים ובעלי ניסיון העוסקים בתחומי טיפול מגוונים ומנחי קורסים וסדנאות מודעות בתחומים מרתקים וייחודיים כמו: פענוח חלומות, תקשור, הילינג ורייקי, עיסוי, שיטת אלכסנדר, אקופונקטורה, איזון גוף נפש, אומנות, ותנועה, טיפולי מים, מסאז’ים וספא בקיבוץ קלי”ה
מיכה ועתליה – סטודיו לקדרות ולאמנות:
קיבוץ קלי”ה, כ-30 דקות מירושלים
טלפון:   054-4876329/6
יואל זיו- פסל ואמן
רחוק מהעיר, קרוב למדבר, הפסלים והאמנות מקבלים מוחשיות אחרת, מראה אחר. יואל מפסל דמויות מעגליות, מלאות, המשלבות את הים והמדבר, ואת החיים שנוצרים דווקא במקומות קשים למחיה ולהישרדות, פיסול שלוקח את המתבונן למסע מרהיב אל העבר, אל ערש הקיום האנושי, אל ים-המלח ומדבר יהודה.

קיבוץ קליה

לעוד אתרים ומסלולי טיול באתר התיירות של ים המלח:

אין תגובות

השאר תגובה