אם מפקחים לא מלכלכים…

5.7.2010הנקודה הירוקה

ניסוי שנערך בתחילת החופש הגדול ובשיא עונת הרחצה בחופי אשקלון במסגרת תוכנית חוף נקי בדק את השפעת סוגי השילוט ונוכחות פקחים בחוף על ניקיון החופים בחוף דלילה וחוף בר- כוכבא. מטרת הניסוי אותו ערכו משרד להגנת הסביבה, הרשות לטבע וגנים בהשתתפות פעילה של עיריית אשקלון הייתה לבחון לאיזו גישה השפעה רבה יותר שמשיגה תוצאות יעילות יותר ושומרת על החופים נקיים יותר: שילוט בגישה ידידותית ואי הפגנת נוכחות פיקוח או שילוט המביע גישה נוקשה והפגנת נוכחות פיקוח ואכיפה בחופי הרחצה.

ליוזמה זו התגייסו מנהלי אגפים ומחלקות, פקחים עירוניים, כוחות שיטור משולב, מצילים, מנקים ועוד מעריית אשקלון. הניסוי נערך בשעות הבוקר המוקדמות לאחר שנבדקו כל החופים על מנת לוודא שהם נקיים לחלוטין, פחי האשפה והמכולות ריקים.

חוף דלילה – החוף עם הגישה הידידותית
בחוף דלילה ננקטה גישה ידידותית. השילוט בצבעי כחול לבן עם מסרי חוף נקי, וכן דגלי חוף נקי התנופפו ברוח.

חוף בר כוכבא – פיקוח צמוד
מנגד, בחוף בר-כוכבא השילוט הנבחר הוא בצבעי אדום שחור, וכן נוספה הפגנת נוכחות מסיבית של פקחים על החוף, רכבי המשרד לאיכות הסביבה, רכבי שיטור משולב של עיריית אשקלון ומצילים אשר הכריזו בתדירות גבוהה ברמקול על קנסות גבוהים למלכלכים והימצאותם של פקחים על החוף.

מסקנה – תנחשו איזה חוף נשאר נקי? 
תוצאות הניסוי היו חד משמעיות ולא השאירו מקום לספק– הגישה הקשוחה התבררה כיעילה יותר.
בחוף דלילה בו ננקטה הגישה הידידותית- השוהים בחוף השאירו אחריהם בסיום יום הניסוי מלא זבל, גם על המדשאות מסביב. 
בחוף בר-כוכבא בו ננקטה גישה אגרסיבית–השוהים בחוף פינו את כל אשפה אל הפחים.

מנהל סוכת המצילים הגדיר יום זה כ"נס",למעט מקרים חריגים כל האשפה נאספה והפחים היו מלאים עד אפס מקום, עובדי הניקיון רק החליפו שקיות בפחים והפקחים העירוניים נותרו חסרי תעסוקה. מנהל מחלקת החופים ציין כי בעשרות שנות עבודתו לא ראה את החוף כה נקי…

 

אין תגובות

השאר תגובה