דיאלוג עם הזמן-תערוכה חדשה במוזיאון הילדים בחולון

1.8.2012ליאור אבולעפיה

השבוע ביקרנו בדיאלוג עם הזמן – פרויקט חדש של מוזיאון הילדים הישראלי, שנפתח לקראת החופש הגדול בחולון. אחרי התערוכות המדוברות של מוזיאון הילדים בחולון – דיאלוג בחשיכה והזמנה לשקט שעסקו במפגש עם השונה וקבלת האחר – כבדי שמיעה או כבדי ראיה שניסו לקרב את הקהל אל עולמם, הפעם מעלים תערוכה שעוסקת בנושא שמעסיק בצורה כזאת או אחרת את כולם, נושא שאף אחד לא יכול להתחמק ממנו בסופו של דבר – הזיקנה וההתמודדות איתה.

הפעם מזמינים במוזיאון הילדים את הקהל למסע חווייתי אל מחוזות הזיקנה, במהלכו מבקרים מגלים כי לזיקנה פנים רבות ומפתיעות: מעבר לרגעי הבדידות או העצב ישנה גם אופטימיות, ישנם רגעים של סיפוק ושמחת חיים. או כמו שאחת הדמויות בתערוכה אומרת: לא משנה מה אורך החיים שלך – משנה מה אורח החיים שלך ואיך אתה חי אותם…


החיים מתחילים בגיל65

התערוכה דיאלוג עם הזמן היא אקטואלית ומשמעותית יותר מתמיד לאור העלייה בתוחלת החיים, אוכלוסיית העולם וישראל בפרט מזדקנת ופרק החיים של גיל הזהב, הופך לפרק ארוך ומשמעותי יותר ויותר. לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה אוכלוסיית בני ה-65 ומעלה בישראל תגדל בתוך 7 שנים בלמעלה מ-40% וזאת לאחר שבמשך 50השנים האחרונות, תוחלת החיים בישראל עלתה ב-11%.

דיאלוג עם הזמן היא תערוכה רלוונטית לכל אחד ועוסקת בהגדרות של המושג זיקנה בניסיון להפטר מסטריאוטיפים ישנים(מה לדעתכם אחוז הקשישים מעל גיל65 המוגדרים בעלי מוגבלויות וזקוקים לעזרה? * תשובה בסוף הכתבה…) והכרה במעבר לראיית הזיקנה כתקופה של המשך עשייה, מעורבות והתחלות חדשות.

ביקור בתערוכה
בתערוכת דיאלוג עם הזמן מלווים את המבקרים 50מדריכים נמרצים וצעירים ברוחם, בני70 ומעלה, כל אחד מהם אישיות מרתקת בפני עצמה – שתוביל את קבוצות המבקרים במסע לדיאלוג עם הזמן ובעצם למסע היכרות עם עולמם. בדרך המשחק והשעשוע נכנס המבקר (תרתי משמע) לתוך נעליה של הזיקנה, זה לא תערוכה דידקטית מוזיאלית רגילה, אלא מסע בין תחנות ומפגשים שמעוררים נושאים למחשבה. בתערוכהף אחרי צילום ומבחן טריוויה קבוצתי לפי גילאים המבקר מבקר בתחנות הבאות:

דיאלוג עם הזמן - מוזיאון הילדים בחולון
דיאלוג עם הזמן – מבוך המשאלות במוזיאון הילדים בחולון

מנהרת השאלות
מבוך של שאלות סטריאוטיפיות כמו: בן כמה אתה נראה? בת כמה את חושבת שאת נראית? האם שיקרת אי פעם לגבי גילך? איך את מרגישה בימי ההולדת? ושאלות נוספות שמעוררות מחשבה ודיאלוג פנימי על עמדתנו ביחס לזיקנה. נושא הגיל, מעסיק את כולנו, בכל גיל, וכולנו בעצם מנהלים דיאלוג עם הזמן, מסביבנו אנשים קרובים ואהובים שכבר הגיעו אל מחוזות הזיקנה. ולנו אין תמיד את הזמן, הרצון או האומץ לעצור ולשאול אותם איך זה להיות שם, בשלב ההוא בחיים ובכלל איך הם מרגישים.

דיאלוג עם הזמן - מוזיאון הילדים בחולון

החדר הצהוב
נכנסים לנעליים של סבתא: בחדר הצהוב, המבקר חווה באופן ממשי פעולות יומיומיות כמו שחווים אותם בני הגיל השלישי (עליה במדרגות עם נעלים כבדות, מילוי קופסת התרופות, פתיחת מנעול כשהיד רועדת, משימות ראייה וזכרון בתנאים משתנים ועוד). בהחלט אחת מנקודות השיא בתערוכה.

דיאלוג עם הזמן - מוזיאון הילדים בחולון

ברוכים הבאים למועדון
במועדון החברים פוגשים חברי הקבוצה מקרוב את המדריך האישי שלהם, שומעים את סיפור חייו
והדרך שעשה מצעירותו ועד היום ואף יזכה בהצצה אל העתיד ויוכל לראות את עצמו מזדקן בהדרגה באמצעות עיבוד ממחושב.

דיאלוג עם הזמן
מגרש המשחקים

מגרש המשחקים
כאן המבקרים משחקים במשחקים אינטראקטיביים, חידונים ותחרויות שונות העוסקות בסטריאוטיפים על זיקנה, דעות קדומות ואפליה על רקע גיל. האם בן70 יכול להיות טייס? איך אתה רואה את עצמך בגיל הזהב? ועוד. 

דיאלוג עם הזמן - מוזיאון הילדים בחולון
דיאלוג עם הזמן – עם הפנים קדימה. או אחורה?

עם הפנים קדימה או במבט לאחור
בהמשך יתבקשו המבקרים לבחור בדלת אחת משתיים. מאחורי כל אחת מהן צפויה הפתעה. דלת אחת חושפת את המבקרים לסיפוריהן של דמויות החיות חיים מלאים, מפתיעים ותוססים בזקנתם והשנייה לסיפוריהן של דמויות שיש להן תובנות חשובות על החיים. הדמויות מוצגות בטכנולוגיה מדהימה של הקרנת וידאו של פנים אנושיות על גבי בובות שיוצרת אפקט מדהים וגם מספקות תובנות מעניינות כמו ונסיים עם המשפט של סבתא דינה (משתמשת פייסבוק מיומנת וחובבת טיולי אקסטרים בת75) שאומרת שהזיקנה מתחילה כשמתחילה החרטה, חרטה על כל מה שלא העזנו או הספקנו לעשות כשעוד יכולנו.

דיאלוג עם הזמן - מוזיאון הילדים בחולון
הסלון של סבא וסבתא

שיחות סלון
המסע והדיאלוג עם הזמן יסתיימו בשיחה בסלון בה יוכלו המבקרים בקבוצה לעבד את החוויה בינם ובין עצמם ועם המדריך שלהם ולסכם את חווייית הביקור בתערוכה. שותפים לפרויקט: המשרד לאזרחים ותיקים, מטב-העמותה לשירותי טיפול ורווחה, אשל, הקרן לידידות וקרן נדב.

* מסתבר שלמרות הדימוי המקובל, רק15% מהקשישים מעל גיל 65 מוגבלים ותלויים בעזרה.

אז איך התערוכה?
שורה תחתונה, מאחר וזמננו קצר… כמו התערוכות הקודמות של מוזיאון הילדים, אין ספק כי גם הפרויקט הנוכחי יזכה לקהל רב שיבקר בתערוכה ובצדק. דיאלוג עם הזמן הוא אחד המקומות המרגשים והמעניינים שביקרנו בהם בתקופה האחרונה (ותאמינו לי שיצא לנו לבקר בכמה וכמה מקומות בחופש הגדול…) 
הביקור בתערוכה היא תחנת חובה לכל אחד, מומלצת במיוחד לילדים בגילאי שנת המצווה, הכנה לחיים ומקום מכבד שמפגיש אותנו עם ההורים והילדים שלנו ובמיוחד עם עצמנו בעוד כמה שנים.


מוזיאון הילדים הישראלי, חולון
כתובת: רח’ מפרץ שלמה1 , פארק פרס, חולון.
פתיחה לקהל הרחב: החל מה-1 באוגוסט 2012.
הסיור מיועד למבוגרים ולילדים (מגיל12 ומעלה במסגרת משפחתית או 14 ומעלה במסגרת ביקורי קבוצות תלמידים) סיורים יתקיימו מדי יום.
מחיר כרטיס:62 ש"ח.
כרטיסים בתיאום מראש:03-6503000

אין תגובות

השאר תגובה