דרושה גננת – להורים!

ג'ימבורי
צילום: unsplash

כשילד מתחיל את הגן, לצד ההתרגשות צצים גם חששות אצל ההורים. יחסי הורים-גננת עשויים להיות מצוינים ופוריים, אך מנגד, הוא עלולים להוות מדרון חלקלק וטעון.

 

לא קל לשלוח ילד לגן בפעם הראשונה

בגיל מוקדם, כזה או אחר, אנחנו שולחים את הילד הקטן אל הגן בחיוך המלווה באינספור שאלות על איך הילד יעבור את היום, מהם התכנים אותם ילמד ומה יאכל לארוחת הצהריים. אחרי הכל, הפקדת אוצר כמו הילד שלנו בידי אדם זר לכאורה, גם לאחר לימודי גננות מלאים, היא פעולה שקשה לבצע בלב שלם חסר דאגות. אמנם מדובר בדאגה הגיונית ולגיטימית לשלומו של הילד, אך כולנו רוצים לדאוג כמה שפחות ולהצליח לסמוך על הגננת ולתת בה אמון מלא. מהן הדרכים לעשות זאת וכיצד נוכל להעביר את האחריות על ילדינו לידי הגננת בצורה שתניח את דעתנו במקסימום הניתן?

 

סקירה ראשונית בבחירת הגן ותיאום ציפיות

ראשית, בחירת הגן היא תהליך מורכב אותו עלינו לבצע ביסודיות לפי הפרמטרים האישיים שלנו. כמובן, תחילה נברר על הגנים בהם נמצאות גננות שעברו מסלול הכשרה של לימודי גננות ומוסמכות לטפל בילד שלנו. הכשרה מקצועית היא אבן היסוד לשלב הבא. לאחר מכן, נבדוק את הגנים הקרובים ביותר אל הבית או את אלו שאנו מסוגלים להגיע אליהם בקלות, כך נסנן את רשימת הגנים. מבין כל אלו שמצאנו, נברר אצל תושבי השכונה או חברים ששלחו כבר את ילדיהם אל אותו הגן, אחרי הכל, מידע העובר מפה לאוזן עשוי להיות הטוב והאמין ביותר. לאחר שבדקנו וצמצמנו את הרשימה לכדי מספר בודד של גנים, נעבור לשלב התשאול האישי מול הגננת.

בשלב זה, נוכל לקבוע פגישה עם מנהלת הגן והגננת על מנת להבטיח את בטחונו של הילד הקטן שלנו ובכדי שנוכל להניח מעט את הדאגות בצד. בפגישה זו נשאל על כל מה שאנחנו רוצים לדעת, נתמקד ביחס הגננת לילדי הגן, במספר הילדים בגן ולפי כך אל סוג תשומת הלב אותה מקבל הילד מהגננת, נשאל על המחליפה של הגננת ביום החופשי שלה, על התכנים המועברים בגן, על סדר היום, על החוגים וההפעלות, על התזונה אותה יקבלו הילדים וגם על רמת ניקיון השירותים.

 

השפעת יחסי ההורים והגננת על הילד

לאחר שביצענו את כל הבירורים שהיה עלינו לעשות והגענו להבנה שאנו מרוצים מבחירת גן ספציפי עבור ילדינו, חשוב לתת אמון בגננת ולשדר זאת לילד. בגיל קטן, בו הולכים הילדים אל הגן, מערכות יחסים של אנשים בוגרים הסובבים אותם, משפיעות בצורה ישירה על התפתחותם של הילדים. על פי מחקרים, מערכות יחסים קרובות בין האנשים הקרובים לילד, מחזקות את האמון שלו באנשים בכלל ובאלו הקרובים אליו בפרט. מערכת יחסים יציבה הכוללת אינטראקציה איכותית בין ההורים לגננת, תסייע לילד להתפתח גם במובן האישי של בניית אמון וביטחון באנשים וגם תסייע לו להרגיש שלם יותר ובטוח יותר וישירות מכך, תעזור לילד להשתלב בצורה טובה בחברת הילדים האחרים בגן. מנגד, מערכת יחסים לא יציבה, העומדת במדרון תלול וכוללת בתוכה חוסר אמון וספקנות לגבי יכולותיה של הגננת ומיומנותה, עלולה להשפיע על הילד בצורה שלילית בכך שתגרום לו להיסגר רגשית אל האנשים הקרובים אליו, כתוצאה מכך גם לאנשים אחרים וכנגזרת ישירה, הילד עלול להיתקל בקשיים חברתיים בשל בעיות אמון המושפעות ממערכת היחסים בין הוריו לגננת. על כן, חשוב לבנות מערכת יחסים בריאה המושתתת על יסודות האמון על מנת לאפשר לילד להתפתח בצורה האידיאלית והטובה ביותר.

אין תגובות

השאר תגובה