דרך הבשורה בגליל-מנצרת לכפר נחום

24.12.2011ליאור אבולעפיה

ממש לפני בואם של צליינים רבים לארץ לכבוד חג המולד, השיק החודש משרד התיירות את דרך הבשורה היוצאת מהרי נצרת אל חופי הכנרת ומאפשרת למטיילים ותיירים, צליינים וישראלים המתעניינים בהסטוריה של ארץ ישראל, לצעוד בנופים שכמעט לא השתנו במשך למעלה מ-2,000 שנה.

דרך הבשורה, (the Gospel Trail) העוברת באזור בו פסע ישו עם מאמיניו, מציעה לתיירים ולנוצרים בפרט, חוויה אתגרית ורוחנית מיוחדת. לאורך מסלול הנמשך כ-62 ק"מ של דרך עפר המתאימה להליכה ברגל, לרכיבה על אופניים או לרכיבה על סוסים וניתן לסיימה בשייט על הכנרת.

הדרך שמתחילה בהר הקפיצה שבנצרת ומסתיימת בגן הלאומי של כפר נחום, מסומנת לכל אורכה בסימון מיוחד על גבי גלי אבנים (רוג’ום) שעליהם הוטבע סימון מיוחד בדוגמת פסיפס עתיק, המשלב מוטיב מוכר מתחילתה של הנצרות- העוגן, ששימש כסמל עם תחילת הנצרות, מאז נס הדגים שהתרחש בחופי הכנרת.

מסלול דרך הבשורה

תחנה ראשונה – הר הקפיצה
הר הקפיצה, המקום בו על פי האמונה הנוצרית קפץ ישו מרודפיו הרומאים וניצל וממנו ממשיך השביל אל יער בית קשת, ממנו ישנן תצפיות אל הר התבור, אתר נוסף עם חשיבות לעולם הנוצרי, בו התרחש נס ההשתנות ובכנסיה שבו ניתן לראות ציורי קיר של משה, אליהו הנביא וישו.

מסלול דרך הבשורה
דרך הבשורה – מסתבר שגוספל זה לא המצאה של סרטים אמריקאים..

קרני חיטין
כאן, בהר דמוי שתי הקרניים, התרחש אחד הקרבות החשובים בהסטוריה של ימי הבינים בארץ ישראל, בו ניצח צאלח א-דין את הצבא הצלבני וצמצם משמעותית את אחיזתם של הצלבנים בארץ.


נחל ארבל-ואדי חמאם: הנקודה היהודית

נחל ארבל או בשמו הערבי ואדי חמאם, הנשפך אל הכנרת מתחת למצוקי הארבל, בהם התבצרו מורדי המרד הגדול ברומאים, בקרבת המושבה מגדל, שהיתה בימי הרומאים העיר המרכזית שלחופי הכנרת (טבריה עדיין לא נוסדה אז). מתחת לארבל, ישנו מאהל אירוח בדואי שמציע ארוח מקומי ונקודת עצירה ומנוחה.
ואדי חמאם, הר הארבל, מסלולי טיול בצפון, טיולים בצפון, מסלולי אופניים בצפון
נחל ארבל – ירידה אל מערות מסתור מבוצרות מימי המרד הגדול

עין נון

לא אתר נוצרי חשוב – אבל מעיין יפה ולא מוכר – מהמושבה מגדל פונים צפונה ומיד שמאלה (כ-100 מטר אחרי מזנון קטן) שם נצא מעיין עם ברווזים ועצי דקל גבוהים, נקודת עצירה מומלצת.

מעיין עין נון - טיולים עם ילדים סובב כנרת, טיולים עם ילדים בצפון
עין נון – המעיין הלא מוכר ליד המושבה מגדל.

תל כנרות
מעל אתר שאיבת המים המרכזי של מקורות בכנרת ותחילתו של המוביל הארצי, על גבעה שמימין לכביש, נמצאת התחנה הבאה שלנו במסלול. 
תל כנרות הוא אתר תצפית חובה שהגישה אליו הוכשרה רק לאחרונה – מי שרוצה לראות את הכנרת, מזוית לא מוכרת, וממנו אפשר לראות גם את טבחה הסמוכה – אתר נוסף וחשוב למאמינים והתחנה הבאה במסלול.

תל כנרות, אטרקציות בכנרת, תצפיות אל הכנרת, שביל סובב כנרת
תל כנרות – לראות את הכנרת מזוית חדשה

טבחה
אתר טבחה, בה נמצאו שרידים מימי ראשית הנצרות ונחשבת למקום חשוב, בו התרחש על פי הברית החדשה, נס הלחם והדגים, במהלכו הצליח ישו להאכיל אלפי רעבים במעט לחם ושני דגים. בין טבחה לכפר נחום הוקמה טיילת, המהווה את מקטע הסיום בדרך הבשורה. באתר נמצאות מספר כנסיות ופסיפס עתיק.

הר האושר
משקיף מעל הכנרת, נמצא הר האושר שעליו נבנתה כנסיה צנועה שמשתלבת בסביבה בזכות האדריכל שלה, שהשכיל לפתוח ממנה חלונות אל הנוף המרשים שנשקף מכל עבר.

הר האושר, סובב כנרת
תצפית אל הכנרת מתחת להר האושר

כפר נחום – הפלגה על הכנרת
המרכז הרוחני בו ישב ופעל ישו ובו מסתיימת דרך הבשורה, הוא כיום גן לאומי ואתר עתיקות בו התגלה רובע מגורים מתקופת בית שני, כנסיות ובתי כנסת קדומים ועל פי האמונה כאן התגורר פטרוס הקדוש לנוצרים. בזכות הפוטנציאל התיירותי של האתר, הוקם במקום טרמינל ימי עם מזח צף, המאפשר למבקרים להגיע לכפר נחום בשיט מטבריה, עין גב וגינוסר, ללא תלות בגובה מי הכנרת. באתר ניתן לקבל מפות באנגלית ועברית, מידע על הדרך, מקומות לינה ואטרקציות באזור.

בימים אלו, מוקמים בגן הלאומי תחנת מידע ומזכרות, מסעדה וקפיטריה ובעתיד יפעלו בכפר נחום כפר דייגים וכפר אמנים תיירותי, שישחזרו את הווי החיים בימי בית שני. שבילים נוספים יוצאים מדרך הבשורה המרכזית, על כפר כנא, הר ארבל וקרני חיטין.

הפלגה בכנרת, שייט על הכנרת, הפלגה מטבריה, ספינת הלידו, אטרקציות בכנרת
להפליג או ללכת? על המים בכנרת…

סנטיאגו זה כאן – Camino de Santiago
דרך הבשורה הוקמה בהשראת שבילי הטיול וצליינות בעולם, שהמפורסם שבהם הוא הדרך אל סנטיאו דה קומפסטלה, כנסייה בספרד, שמושכת אליה מדי שנה אלפי מטיילים ומאמינים שהולכים אליה קילומטרים רבים כבר אלפי שנים ובתקווה שגם כאן, תתפתח לאורך הדרך תעשייה שלמה של שרותי ארוח למטיילים ולתיירים שיפקדו את הדרך.

פיתוח תשתית דרך הבשורה, בוצע ותוכנן במשך למעלה מארבע שנים, ביוזמת משרד התיירות ובשיתוף קקל, רשות הטבע והגנים והמועצות האזוריות ונועד ליצור אטרקציה נוספת לתיירות הנוצרית, המהווה למעלה מ-65% מתנועת התיירות הנכנסת מדי שנה לישראל שתסייע בפיתוח הכלכלי של האזור.

טיול עם ילדים במסלול
דרך הבשורה היא מסלול מודולארי שאפשר ללכת לאורכו ברגל במשך מספר ימים, לרכב על אופניים, או לעבור אותו ברכב עם עצירות בשילוב קטעי הליכה קצרים בנקודות הענין והאטרקציות שלאורכו.

לילדים, שעדיין לא מתעניינים בהיסטוריה של ארץ ישראל, העניין המרכזי מן הסתם יהיה החלק של ההליכה, הרכיבה על סוסים או האופניים (המסלול ברובו בדרגת רכיבת שטח ברמה בינונית לגילאי12 ומעלה), הביקור במצוקי הארבל וכמובן האטרקציה לילדים בסוף המסלול – השייט על הכנרת.

שביל ומסלול טיול נוסף שחלק מפיתוחו הסתיים בשנה שעברה, הוא שביל סובב כנרת, על שם ח"כ יורי שטרן, היוצא מהגן הלאומי כפר נחום עד לגשר אריק, והוא כולל גם שני מקטעים המותאמים למוגבלי תנועה ולעגלות תינוק. בימים אלו אנו נערכים לתכנון המשך שביל סובב כנרת שיחבר את דרך הבשורה דרומה לכיוון טבריה.

אין תגובות

השאר תגובה