האם לזרז התפתחות של תינוקות?

7.4.2012רני אורן, ממציא שיטת8 התחנות ממרכז developland

בשנת חייו הראשונה של התינוק, הוריו נתקלים הרבה בשאלה: "נו, מה הוא כבר יודע לעשות?" אנחנו כהורים מאוד רוצים להתגאות ביכולתו של התינוק אך לעיתים הלחץ החברתי הזה עלול לייצר אצלנו חשש שלרוב הוא לא רלוונטי. האם הוא כבר צריך ללכת? למה הוא לא זוחל? הילדה של השכנה כבר מזמן מדברת וכדומה. 

לכל תינוק יש את הקצב שלו
חשוב להבין שהתינוק לא אמור להגיע להישגים על מנת לרצות אותנו וההתפתחות שלו היא דבר בסיסי וטבעי שנובע אך ורק מהצרכים שלו. לכל תינוק יש את הקצב שלו וחשוב שתינוקות יבשילו לתוך ההתפתחות.
תינוק בן יום לדוגמא, שוכב על הבטן ומנסה שוב ושוב להרים את ראשו. ראייתו עדיין אינה מפותחת דייה והוא מאוד מרוכז בגופו ותחושותיו. רק ברגע שהראייה שלו תתחדד, תהיה לו המוטיבציה להרים את הראש ולראות מבעד לעריסתו את הסביבה ולהגיב לה. 

מתי צריך להאיץ את ההתפתחות של התינוק?
האם יש מדדים לבחון את ההתפתחות הנכונה לתינוק? ובמידה וכן מתערבים, מהי הצורה הנכונה ביותר לפעול?
 ללא ספק, צריך לעקוב אחר ההתפתחות. חשוב לוודא שההתפתחות היא הרמונית- פיזית, רגשית ושכלית. ההתפתחות ההרמונית כוללת בתוכה מספר אלמנטים המתפתחים בו זמנית: תנועה, מיומנות ידנית, התפתחות רגשית, התפתחות שכלית, מוסיקה, שפה, מגע וחושים. כל אחד מן האלמנטים מגרה חלק אחר בהתפתחות, ומערך הגירויים המורכב והשלם מאפשר התפתחות הרמונית וזאת על מנת שהגוף יוכל לתמוך ברצון שנובע מסקרנות והתפתחות שכלית.
תינוק בן שלושה-ארבעה חודשים ששוכב על הגחון ואינו מצליח להרים את ראשו, יחווה תסכול גדול לדוגמא. הוא מפותח מבחינה אינטלקטואלית, ומעוניין לראות את סביבתו. זוהי דוגמא למצב שבו האינטלקט התפתח, אך היכולת הפיזיולוגית לא מסוגלת לתמוך ברצון שנובע ולכן יש חווית תסכול. חווית התסכול תשפיע רבות על התנהלותו והתנהלות הוריו.
תינוק המעוניין לראות את סביבתו אך הוא אינו מצליח לדוגמא, יבקש להיות"על הידיים"וזה מצב שגם להורים מאוד קשה. מצב כזה דורש בדיקה ובירור מדוע התינוק אינו מצליח להרים את ראשו. 
 
חשיבות מערכת הגירויים לתינוק
חשוב להבהיר, התפתחות היא דבר טבעי. כל תינוק על פני הגלובוס, נולד עם שורה שלמה של רפלקסים, של מערכות פעילות עם ידע מסוים. קיימת תכנית כתובה מראש, המצפה להתגשם במפגש התינוק עם העולם. הפוטנציאל קיים, ויכול לצאת לאור, עם תנאים סביבתיים מתאימים, הגירויים אותם פוגש התינוק מיום היוולדו. הגירוי מעורר את הרפלקסים לצמיחה וגדילה. ולכן, יש חשיבות רבה למערכת הגירויים אותה אנו מציגים לתינוקות בתקופת חייהם הראשונה והיא זו שתגדיר את אופי ההתפתחות. 
 
8תחנות פעילות
ניתן לשמור על הרמוניה בהתפתחות וזאת ע"י הצגת הגירויים ממגוון אלמנטים באופן שבו יגרה את התינוק לפעולה. במתחםdevelopland,שמונה תחנות פעילות, כל אחת מהן מציגה מערך של גירויים מיטבי עבור אחד מן האלמנטים המדוברים. הורים עוברים הדרכה גבוהה במתחם ולומדים מה אפשר לעשות בבית על מנת לארגן עבור התינוק את מערך הגירויים המיטבי.

כהורים, תפקידנו להעניק את הגירויים והסביבה הטובים ביותר על מנת שיוכלו להאיר את הפוטנציאל שלהם ויחד עם זאת, לכבד את הקצב האישי שלהם. לכל תינוק קצב אישי משלו ומה שהם צריכים יותר מכל דבר אחר, זה מבוגר שיאמין בהם שיסתכל בהם בעיניים מעריצות. 

לפרטים נוספים: www.developland.co.il

 

 

אין תגובות

השאר תגובה