החלה עונת ההטלה של צבי הים

2.6.2011טיולים עם ילדים

עונת ההטלה של צבות הים החלה היום – קן ראשון אותר היום באחד מחופי הארץ על ידי פקחי רשות הטבע והגנים, הסורקים בסיוע מתנדבים, את חופי ישראל, כדי לזהות עליות נוספות לחוף. את הינים שנמצאים מעתיקים לחוות הדגרה, שם תוכלנה הביצים להתפתח ללא חשש מפגיעה על ידי רכב, אדם או טורפים. 
 

עונת ההטלה צפויה להימשך כחודשיים ולאחריה יחלו הצבונים לבקוע ולעשות את דרכם לים הפתוח, בסיוע אנשי המרכז להצלת צבי ים של רשות הטבע והגנים. השבוע יצאה רשות הטבע והגנים בקמפיין הסברה טלוויזיוני, תחת הכותרת – מפסיקים את הנסיעה על החוף.

את חופי ישראל פוקדים2 מינים של צבי ים: צב הים החום וצב הים הירוק, שנחשב נדיר יותר- אך נמצא גם במפרץ אילת. מצבן של צבות הים אינו פשוט, לאור העובדה שבחלק גדול מהחופים קיימת פעילות אנושית – לעיתים אף אינטנסיבית.

בשנה שעברה זוהו180 קינים של צבי ים חומים – מספר שיא מאז החלה רשות הטבע והגנים במאמצי האישוש של אוכלוסיית צבי הים לפני יותר מ-20 שנים, ובסה"כ בקעו בחופי ישראל כמעט75 אלף צבונים ב-24 השנים האחרונות, בהן מפעילה רשות הטבע והגנים תוכנית אקטיבית לשמירה על צבי הים.

הצבים תמיד חוזרים לחופי המולדת
יניב לוי, מנהל מרכז ההצלה לצבי ים של רשות הטבע והגנים מציין כי הצבות תמיד מטילות את ביציהן בחוף בו בקעו בעצמן, כעשרים שנים לאחר בקיעתם. אם צבת ים תגלה שהחוף שבו היא מטילה מופרע על ידי פיתוח שאינו מתחשב בסביבה, מסיבות רועשות ומוארות, נסיעת רכבים או לכלוך- היא עלולה לשוב לים ללא שתחפור קן ותטיל את ביציה. צבת הים תנסה להעפיל לחוף עוד מספר פעמים במהלך הלילה והלילות הבאים, אך במידה ותיכשל- תטיל את ביציה בים ובכך בעצם תשמיד אותן.

תמונה של צבת ים מטילה, הטלה של צבי ים, אטרקציות בטבע
צבת ים מתחפרת לקראת הטלה. צילומים: יניב לוי

איך עוזרים לצבים בתקופת ההטלה?
ברשות הטבע והגנים מדגישים כי תתקיים אכיפה בחופים כנגד עבירות על האיסור לנהוג בחוף ומבקשים מהציבור להימנע בשבועות הקרובים מהקמת אוהלים והדלקת מדורות על קו החוף החולי, ולזכור כי צבות הים עולות להטיל את ביציהן בלילה. 

מה עושים אם רואים צבה על החוף?
אם במקרה אתם מזהים צבת ים עולה לחוף עליכם להתרחק ממנה, לצפות בשקט מרחוק ולדווח על כך לפקחי רשות הטבע והגנים במוקד6911*.

בכל מקרה הציבור מתבקש לא להתקרב ולא לגעת בקן לאחר ההטלה. כל הטלה חשובה לעתיד צבי הים החומים בישראל ובים התיכון בכלל.

איפה אפשר לראות את בקיעת צבי הים?
במהלך הקיץ אפשר (ומומלץ!) להרשם ולהצטרף לסיורים מודרכים לצפיה בבקיעת הצבונים בחוות הקינון בחופי המרכז והדרום.

לפרטים והרשמה- מוקד רשות הטבע והגנים: 3639*

 

אין תגובות

השאר תגובה