הכי נמוך, הכי ארוך והכי תלול: רכבלים מיוחדים בארץ ובעולם

הרכבל בצוק מנרה

רכבל הפך בשנים האחרונות לדרך פופולרית לחוות נופים ומקומות בחרבי העולם, מעבר להיותו כלי תחבורה יעיל בגבהים. מי המציא אותו, איפה נמצא הרכבל הארוך בעולם ואיזה רכבלים אסור לכם לפספס בטיול המשפחתי הבא?

רַכֶּבֶל (שילוב של “רכבת” ו”כבל”) היא רכבת כבלים, שמסיעה קרונות התלויים באוויר על כבל עבה. הכבל העילי מחובר בין שתי נקודות ומושך עליו את הקרונות, על ידי מנוע חזק ומשקולות. הכבלים מחוברים ממבנה שניצב בראש ההר ובצד השני אל המבנה שלמטה. מנוע חזק מעלה חלק מהתאים כלפי מעלה, אל ראש ההר. במקביל, באותו הזמן, יורדים תאים אחרים למטה מההר.

רכבלים בתחילת הדרך שימשו להעברת סחורה וחומרי גלם לבניה, ועם הזמן הפכו לרוב למטרת העלאת והורדת אנשים מההרים ואליהם.

הרכבל הראשון בעולם נבנה בשנת 1644 על ידי מי שככל הנראה המציא אותו- אדם בשם אדם וייבה, שפיתח את הרכבל כדי להעביר אדמה לצורך בניית חומות. יותר ממאתיים שנה אחר-כך, בשנת 1867, בנה מהנדס בשם אנדרו סמית הליידיי את הרכבל הראשון שהסיע אנשים.

סיבה נוספת שלשמה הוקמו רכבלים הייתה סקי. בשנת 1904 בעיירה ביער השחור בגרמניה ספורט חורף התחיל להתפתח והפך לפופולרי ואנשים רבים הגיעו כדי לעשות סקי ולרכב על מזחלות. רוברט ווינטרהלדר שהיה חוואי בעיירה שם לב שהטיפוס להרים על מנת לגלוש בסקי או במזחלות הופך להיות קשה ובעייתי וחיפש פתרון לבעיית הטיפוס. הוא החל להשתמש בכח הידרואלקטרי (שמופק באמצעות תנועת מים) שיצא מטחנת הכח בכניסה לביתו וכך המציא סוג של מעלית. אותה מעלית התפתחה להיות הרכבל שאנו מכירים היום בכל אתרי הסקי שבלעדיהם האתרים לא יכלו להתקיים.

 

הרכבל הארוך בעולם- לה פז, בוליביה

בשנת 2014 הוקם בעיר הבירה של בוליביה בדרום אמריקה- לה פז, רכבל שזכה בתואר הרכבל הארוך בעולם- שלושת הקווים שלו מתפרסים על פני 11 קילומטר. עלות הקמת הרכבל הייתה 234 מיליון דולר, והוא יכול להסיע 18 אלף איש בשעה. מטרת הקמת הרכבל הייתה פתרון לתחבורה הבעייתית בסביבה- למעבר מהעיר אל אלטו ללה פז. הדרך ללא הרכבל לוקחת שעות והיא עוברת בדרכים מפותלות ופקקים קשים. למרות שהרכבל הוקם במטרה לפתור את בעית הלחץ בכבישים הוא משמש גם כאטרקציה לתיירים הרבים שמגיעים ללה פז בבוליביה והוא דרך נפלאה לראות את העיר כולה מלמעלה ולחוות את הנוף במהלך הנסיעה בו.

 

הארוך ביותר, התלול ביותר והנמוך ביותר: רכבלים מהחרמון ועד מצדה

 

רכבל חדש בחרמון: סקיי ריידר

האטרקציה החדשה של הקיץ בצפון- סקיי ריידר: רכבל ייחודי שיפתח בהר החרמון בחופשת קיץ 2018. בשונה מהרכבל שקיים באתר החרמון, סקייריידר דומה יותר לרכבת הרים- הוא יגיע למהירות גבוהה וישמש כאטרקצית אקסטרים.

הסקייריידר מצטרף לרכבל הסקי הידוע בחרמון, או ליתר דיוק ל-5 הרכבלים, שהוקמו במטרה לעלות את הגולשים למסלולי הסקי בפסגת ההר. הרכבל הראשון באתר נבנה בשנת 1971. הרכבל באורך של 1,250 מטרים והוא מגיע עד לגובה של 2,040 מטרים מעל פני הים. משך הנסיעה ברכבל הוא כ-15 דקות לכיוון.

רכבל באתר החרמון…

סקייריידר: האטרקציה החדשה של הקיץ בחרמון
סקייריידר: האטרקציה החדשה של הקיץ בחרמון

 

צוק מנרה: הרכבל הארוך בארץ

בצוק מנרה, פארק האטרקציות לכל המשפחה, נמצא הרכבל הארוך בארץ- 1,940 מטר, שמטפס מקרית שמונה ועד לקיבוץ מנרה. הגובה אליו מגיע הרכבל הוא 750 מטר וזמן הנסיעה בו הוא 10 דקות לכל כיוון. ברכבל 12 קרוניות ובכל קרונית מקום  ל8 נוסעים. לארך המסלול יש 3 עצירות כך שניתן לטפס ברכבל בשלבים.

רכבל צוק מנרה…

 

 

ראש הנקרה: הרכבל התלול בארץ 

בפינה הצפון מערבית של המדינה, בנקודה היחידה בישראל בה נפגש הים עם ההר נמצא אתר התיירות של ראש הנקרה. בראש הנקרה נמצא הרכבל התלול והקצר בארץ שמוביל לנקרות הקרירות. הרכבל יורד אל הנקרות מגובה 70 מטר מעל פני הים בזווית תלולה של 60 מעלות. אורך הרכבל הוא 102 מטר והנסיעה בו נמשכת מספר דקות קצר לכל כיוון והיא נעשית בשני קרונות.

רכבל ראש הנקרה…

ראש הנקרה-צילום באדיבות אוצרות הגליל
רכבל ראש הנקרה. צילום באדיבות אוצרות הגליל

 

הרכבל בחיפה

הרכבל בחיפה מקשר בין טיילת בת גלים והחוף לרכס הכרמל. אורכו של הרכבל הוא 355 מטרים והפרש הגבהים בין שתי התחנות שלו הוא 130 מטרים. הנסיעה בו אורכת כחמש דקות. הרכבל בנוי משש קרוניות עגולות ושקופות שנעות שלוש לכל כיוון במקביל. בנסיעה ברכבל השקוף תהנו מהנוף של רכס הכרמל ומפרץ חיפה.

רכבל חיפה…

 

 

בקרוב: רכבל בירושלים

לאחרונה אושר פרויקט הרכבל התיירותי אל העיר העתיקה בירושלים שמטרתו להעניק פתרונות של תחבורה ואיכות הסביבה ולהנגיש את העיר העתיקה לבעלי מוגבלויות, וכמובן למטרת תיירות- הרכבל יכול להוות גורם לעידוד התיירות לירושלים ולפתרון תחבורתי למבקרים ולתיירים הפוקדים את העיר ויהיו בו חיסכון ויעילות. אורך המסלול המתוכנן של הרכבל הוא 1400 מטרים, והוא יעבור בין מתחם התחנה שבמושבה הגרמנית, דרך הר הזיתים ועד שער האשפות בחומות העיר העתיקה. לרכבל מתוכננות 4 תחנות, כולל בהר ציון ובמרכז המבקרים קדם, שבעיר דוד.

תכנית הרכבל בירושלים…

 

 

מצדה: הרכבל הנמוך בעולם

הרכבל במצדה מחבר בין בקעת ים המלח במזרח מעל לשביל הנחש עד למבצר הורדוס שבראש ההר. הפרש הגבהים בין התחנה התחתונה לעליונה הוא 290 מטרים- התחנה התחתונה ממוקמת בגובה של 257 מטרים מתחת לגובה פני הים והעליונה בגובה של 33 מטרים מעל לפני הים, כך שרכבל זה הוא הנמוך ביותר בעולם. אורך הכבלים שלו הוא 900 מטר ומשך הנסיעה הוא כשלוש דקות. לכל אחד מהקרונות קיבולת של 80 איש. שטחי התחנות יחד מגיע לכ-3,000 מטר רבוע. הרכבל נבנה בשנת 1971 ומאז ועד היום מהווה פתרון למטיילים שרוצים להגיע לפסגת מצדה ולא מסוגלים לטפס במדרגות.

הרכבל במצדה…

אין תגובות

השאר תגובה