העיתוי המושלם לילד השני – יש דבר כזה?

העיתוי המושלם לילד השני
העיתוי המושלם לילד השני | צילום: Pexels

הורים רבים מתלבטים בשאלת הילד השני. מתי הזמן האידיאלי להביא לילד הבכור אח או אחות קטנים? אחרי שנה, שנתיים, חמש שנים? קיימים שיקולים לכאן ולכאן. במאמר הבא ננסה להביא מקצת משיקולים אלו ולהציג את הנושא מזוויות שונות.

 

תנו למדע להחליט

השאלה בדבר עיתוי הגעתו של ילד שני לעולם היא כמובן אינדיבידואלית לחלוטין ותלויה באופי המשפחה, צרכיה ורצונותיה. יחד עם זאת אם מבקשים את התשובה המדעית, מרווח הזמן האופטימלי הוא די ברור. מחקרים בדקו ומצאו שקיים קשר בין המרווח מרגע הלידה להריון הבא לבין הסיכון לפתח סיבוכים, במידה והמרווח הזה קצר או ארוך מדי. אם המעבר מחדר יולדות להריון חדש מתרחש תוך פחות משנה, גדל באופן משמעותי הסיכון ללידה מוקדמת, משקל לידה קטן וסיבוכים נוספים הקשורים בלידה, בהם אף תמותת תינוקות מוקדמת. גם מרווח גדול מדי של מעל לחמש שנים מגביר את הסיכון לסיבוכים דומים. המסר המדעי נכון להיום הוא חד וחלק – מוטב להרות את הילד השני בין שנה לחמש שנים אחרי הילד הראשון.

 

לא טוב היות הבכור לבדו

אחד הפרמטרים המשמעותיים בשאלת העיתוי הוא כמובן האח הבכור. הורים רוצים שיתפתח קשר חברי בין ילדיהם, ושהאחים יוכלו לבלות יחדיו בפעילויות משותפות רבות. מהבחינה הזו מוטב לחכות כמה שפחות. בתקופת החיים המוקדמת הפרשי גילים הם דבר משמעותי למדי. עולמו של הילד בן השמונה למשל, שונה לחלוטין מעולמו של עולל בן שלוש. כאשר שני האחים קרובים יחסית בגיל, הם יוכלו לשחק יחד בקלות רבה, לפתח ביניהם קשר חזק וגם להקל על תכנון פעילויות משפחתיות. הרבה יותר קל לצאת לבילוי כמשפחה, כאשר עולמות התוכן של הילדים דומים והם יכולים ליהנות מאותם אטרקציות וחוגים.

 

רגע, תנו שנייה לנוח

מצד שני קיימים שיקולים רבים לטובת המתנה מסוימת בין הלידות. תקופת ההיריון והלידה היא תקופה לא פשוטה עבור האם. גם התקופה שאחרי אינה קלה, היות וצריך לטפל בתינוק שזה עתה נולד וזקוק לעזרה מתמדת. לאור מצב זה, חבל להוסיף עומסים נוספים בדמות הריון שני, וכדאי לתת מעט זמן להירגע ולהתאושש, למשפחה כולה ולאם בפרט.

בנוסף, גידול ילד כרוך בהוצאות כלכליות המתווספות לתא המשפחתי, על אחת כמה וכמה ילד שני בטווח זמן קצר. מרווח ארוך בין הלידות יאפשר למשפחה להסתגל למצב הכלכלי החדש ולהתנהל אתו נכון. בנוסף, עם השנים גדל הפוטנציאל לקידום של אחד ההורים כתוצאה מוותק, מה שעשוי להעלות את יכולת ההשתכרות של המשפחה באופן משמעותי.

עוד עניין שעשוי להכריע את הכף לטובת מרווח ארוך הוא בגרותו של הילד הבכור. כאשר האח הגדול באמת גדול, להורים יכולה להיות פניות רבה יותר לטפל בעולל הטרי. בנוסף, אח גדול בוגר יכול לשמש כזרוע תפעולית נוספת בבית (במידה, כמובן) ולהוריד מעומס המטלות הרובץ על ההורים – לעזור בפינוי הזבל, בהכנת ארוחת ערב, ואולי אפילו להיות בייביסיטר עבור האח הקטן ולאפשר להורים יציאה רומנטית נחמדה.

אין תגובות

השאר תגובה