הפרעות קשב וריכוז-טיפול באמצעות נוירופידבק

 30.08.12  אופיר רוס

ריטאלין אאוט? נוירופידבק אין?

לקראת פתיחת שנת הלימודים מתחילים הורים לילדים עם הפרעות קשב וריכוז לבדוק כיצד לטפל בענין. הממצאים בשטח מראים כי יותר ויותר הורים זונחים את התרופות הכימיות לטובת שיטות טיפול אחרות שהצלחתן מוכחת ואין בצידן תופעות לוואי.

מדענים מצאו שהשימוש בסימולאטור הטיסה משפר מאד את יכולת הטייסים להתמקד במשימה ולהצליח. חוקריNASAהצביעו על כך שהשימוש בסימולאטור טיסה דומה מאד לשימוש במשחקי וידאו מתוחכמים. בהמשך למחקר שלNASAותוצאותיו, ערכוNASA  ובית הספר לרפואה של מזרח וירג’יניה מחקר על שימוש בנוירופידבק בעזרת משחקי וידאו, לשיפור יכולת הריכוז של ילדים המאובחנים כADHD.בעקבות הצלחת המחקר נולדה טכנולוגיה מתוחכמת המשולבת ביחידת נוירופידבק ומאפשרת את אימון המוח תוך כדי משחק במשחקי וידאו מהמדף. תוצאות המחקר הראו שיפור חד משמעית בקשב, בריכוז וביכולת המוח ללמוד.

שנים של מחקר מדעי בNASA,הפכו לבסוף לכלי עבודה בידי רופאים ומומחי קשב וריכוז לטיפול בילדים ומבוגרים בסביבתם הטבעית בבית ותוך עניין שיוצרת חוויית משחק. בטכנולוגיה שהתפתחה בעקבות המחקר, הוחלף סימולטור הטיסה במשחקי וידאו וכך הפך הפטנט למערכת אימון ביופידבק המתבצע תוך משחק והנאה.

Brain Gamesהיא טכנולוגיה ראשונה מסוגה בעולם המאפשרת תרגול מתוחכם של המוח באמצעות משחק אינטראקטיבי או צפייה בסרט. הטכנולוגיה מאפשרת למשתמש (מבוגר או ילד) ללמוד בעצמו כיצד להירגע ולהתרכז. היא שולטת במשחק בעזרת גלי המוח ומתערבת במשחק באופן המלמד את המשתמש להשתמש בגלי המוח הנכונים ( נוירופידבק ). הטכנולוגיה החדשנית מוכיחה כי בעזרת אימון ניתן לשפר את הריכוז ולשמור עליו לאורך זמן, להגביר את מהירות העיבוד של המוח, למתן תגובות, לשפר את יכולת הזיכרון והשליפה ממנו, לשפר את היכולת הקוגניטיבית וכן את יכולות הלימוד.

איך זה עובד?  תרגול ואימון נוירופידבק משתמש במחשב המחובר לEEG ( Electroencephalogram)המודד את פעילות גלי המוח באמצעות סנסורים הממוקמים על ראש המשתמש. פעילות גלי המוח מנותרת וניתנת לצפיה ויזואלית על גבי מסך המחשב.השימוש במערכת כזו מאפשרת למשתמש לאמן את המוח ומובילה למודעות גבוהה יותר ויכולת לזהות מצבים רגשיים ולשלוט בהם. תרגול בעזרת מערכת נוירופידבק מפתח את יכולות המוח להתמקד ולהישאר מרוכז ללא מאמץ, ממש כפי שהשימוש במשקולות מפתח את השרירים או ריצה מפתחת סיבולת לב/ריאה.

דמיינו שאתם מתחרים במשחק מירוץ מכוניות מול מתמודדים נוספים. כאשר הריכוז שלכם עולה, המכונית שלכם מאיצה את מהירותה. כאשר הריכוז שלכם יורד ותשומת ליבכם נודדת, המתחרים האחרים עוקפים אתכם.  המוח שלכם הוא המאיץ והשליטה שלכם היא ההגה.

 

ע"י השימוש בפטנט של נאס"א הצליחה הטכנולוגיה ליצור תוך כדי חוויה של"כיף"ובידור, תרגול נוירופידבק מתוחכם. ככל שרבים התרגולים כך רבה התועלת המופקת מהם. השינוי החיובי והשיפור יוצרים מוטיבציה להמשיך להתאמן ולהעלות את רמת הקושי במשחק . בבסיס שיטת הנוירופידבק עומד הרעיון שאפשר ללמד את המטופל לשלוט בפעילות מוחית שנתפסת בדרך כלל כבלתי רצונית.          

המטופל מחובר לאלקטרודות מצד אחד ולמכשיר שמקרין סרט או משחק וידאו מצד שני. בכל פעם שה־EEGמאתר דפוס פעילות מוחית רצוי של אותו אזור במוח שאחראי על בעיית הקשב, מסך הטלוויזיה שעליו מוקרן סרט הווידאו נפתח והמטופל יכול לצפות בו. כשהמוח"בורח"לדפוס הפעילות המקורי שלו, מסך הטלוויזיה מצטמצם והולך והקול נעלם. בשימוש במשחקי וידאו השלט רועד והכפתורים אינם מגיבים בכל פעם שה־EEGמאתר דפוס פעילות מוחית שאינו רצוי.

ייחודו של טיפול זה ויתרונו העיקרי הוא בכך שבשונה מתרופות שהשפעתן מוגבלת בזמן, טיפול זה מכוון להטמיע את הפעילות המוחית הרצויה לטווח זמן ארוך ולהפחית את התלות באמצעי טיפול חיצוניים. בעזרת הטכנולוגיה, הופך תרגול המוח לחוויה שאינה קשה ואינה משעממת. כאמור, התרגול נעשה תוך משחק בSony Playstation  או צפייה בסרט. 

 

חברתIsrael Brain Games,המציעה שיטת טיפול חדשנית שפותחה במעבדות החלל של נאס"א, משמשת כיום כטיפול בהפרעות אלו ואחרות פתחה בתחילת אוגוסט סניף ראשון מסוגו שלBrain Gamesבירושלים.

 

ד"ר מירי כץ, פסיכיאטרית ילדים ונוער"לאור העלייה הניכרת במודעות ההורים ובאבחנות של הפרעות קשב וריכוז, קיימת בהחלט עלייה משמעותית בחיפוש אחר פתרונות שאינם תרופתיים. יש ילדים רבים שהטיפול התרופתי אינו מתאים להם מסיבות אלו ואחרות ולכן חשוב שהורים ידעו כי קיימות שיטות טיפול שיכולות לסייע ולתת פתרונות להפרעות אלה".

ריבי סלע מנהלת מרפאותIsrael Brain Gamesבארץ, דוקטורנטית במדעי ההתנהגות אשר למדה את הטיפול בנוירופידבק והשתלמה בארה"ב ובאירופה, אצל המורים המובילים בתחום והביאה את השיטה לארץ–מציינת כי משנת2010 חלה עלייה משמעותית במספר הפונים לשיטת הטיפול של Brain Games.

כך למשל בשנת2010, טיפלה סלע במרפאותיה השונות ב80 מטופלים. בשנת 2011 קפץ מספר המטופלים ל 130.כאשר במחצית הראשונה בלבד של 2012 טופלו כבר למעלה מ130 מטופלים (כלומר עליה של 100% משנה קודמת).

לבירורים והרשמה ניתן לפנות לריבי סלע בטלפון:  03-9533878  או להיכנס לאתר שלBrain Games Israel

 

אין לראות במאמר זה המלצה רפואית או המלצה כלשהי ובכל מקרה יש להתייעץ לפני כל טיפול עם רופא המשפחה או גורמים מומחים ומוסמכים.

אין תגובות

השאר תגובה