השמיים הם הגבול-מוזיאון האדם והחי

תערוכת תמונות מהחלל במוזיאון האדם והחי ברמת-גן, של האוצרת אסתר פרקל, תוארך בעקבות הביקוש הרב ותוצג במוזיאון עד ה-2 ביוני.
תארו לעצמכם שאתם נמצאים בתוך חללית המשייטת מחוץ למערכת השמש שלנו. מה תוכלו לראות? רוב הזמן לא תוכלו להבחין בדבר מיוחד–מכיוון שרוב החלל בסביבת מערכת השמש הינו למעשה ריק.
לפעמים תוכלו להתקרב לכוכב (שמש) רחוק, ואז תבחינו בכך שרוב הכוכבים דומים למדי לשמש שלנו. ביקום יש כוכבים כה רבים שאם תנסו לספור אותם בקצב של1  כוכב לשנייה, ייקחו לכם שנים רבות לספור את כולם.
 
מצפה הכוכביםברקת,הנמצא ביישוב מכבים, פיתח טלסקופ אינטרנטי מיוחד–הראשון מסוגו בישראל – המסוגל לצלם כוכבים וגלקסיות המרוחקים מכדור הארץ מרחק של הרבה מאוד שנות אור.  שנת אור היא למעשה מרחק של כ-9 טריליון קילומטרים וחצי!).

התמונות המרהיבות שהפיק הטלסקופ מוצגות במוזיאון האדם והחי ומי שטרם הספיק לראותן, יוכל לעשות זאת עד ה-2 ביוני.

 
בלילה צלול וחשוך, אנו מסוגלים להבחין ב-6,000 כוכבים — במדבר, על שפת הים, ובמקומות חשוכים, ניתן לצפות בשמים זרועי כוכבים. רק כמחציתם נראים בכל רגע נתון לעין הצופה בכוכבים, כיוון שהחצי השני נמצא מתחת לאופק. גם אבותינו חזו בשמיים, ובלילות בהירים בילו ביחד שעות ארוכות בצפייה בכוכבים. הם נעזרו בהם בניווט, לחיזוי תופעות טבע חוזרות, קביעת מועדי השנה, זמן הזריעה והקציר ואף לראיית הנסתר.
 
אולם, אנשים הגרים ליד ערים גדולות או בתוכן מאבדים את היכולת לצפות בכוכבים. האור המופץ מתאורת הכבישים, מגרשי הספורט, מכוניות, מפעלים ובתים – גורם לסנוור כה חזק, עד כי הוא מונע מהם לצפות ביקום.
 
בשנת2002 הוקמה במצפה הכוכבים ברקתהחטיבה לשמירה על שמי הלילה – כמשאב טבע — גוף האמון על נושא קידום המודעות לזיהום אור בישראל. תאורה לא נכונה מבזבזת אנרגיה וכסף, ומונעת מבני האדם לראות כוכבים, ולכן משפיעה על תפיסתנו את היקום.
 
עידו, מצוות מצפה הכוכבים ברקת, מציג בפנינו העירוניים את כל מה שזיהום האור מונע מאיתנו לראות:  תמונות אסטרונומית של החלל וגרמי השמים. כגון: גלקסיות, ערפיליות, כוכבי לכת, שביל החלב ועוד…אשר צולמו במצפה על ידי הטלסקופ האינטרנטי הראשון מסוגו בישראל.


תערוכת תמונות מהחלל

מוזיאון האדם והחי, הפארק הלאומי, רמת גן 
שעות פעילות: א’-ה’:9:00 – 14:00, שבת: 10:00 – 17:00.

התערוכה תוצג במוזיאון עד ה-2 ביוני
המוזיאון יהיה פתוח גם בשבועות,15 במאי בשעות 10:00-17:00
טלפון:6315010 – 03

 

אין תגובות

השאר תגובה