השריפה בכרמל-עדכונים מהשטח

4.12.2010מערכת קינדרלנד 

השריפה בכרמל הגיעה גם לשטחי שמורת החי בר,הממוקמת בליבו של האזור המכונה שוויצריה הקטנה מדרום מערב לכביש הכרמל מול אוניברסיטת חיפה. מעבר לאסון הנורא שהתרחש ליד בית אורן, נשרפו שטחים נרחבים מיערות הכרמל, אתרים רבים נפגעו או נסגרו ואירועי חנוכה שתוכננו לסוף השבוע הקרוב בוטלו או נדחו בשל המצב.

ארועי חנוכה שבוטלו באזור חיפה והכרמל
אירועיהחג של החגים בחיפהשהיו אמורים להתקיים בשישי שבת3-4.12 בוטלו כמו גם אירועיהחגיגאדא בעין הודשפונה מיושביו והיו אמורים להתחיל בשבת בוטלו – עדכונים לגבי שבוע הבא יעלו כאן בהמשך.

נזקי השריפה עד עכשיו – כ-30 אלף דונם
עשרות פקחי רשות הטבע והגנים, כבאים ומטוסי כיבוי נאבקים בשריפה, שהגיעה לשמורת חי בר כרמל המשתרעת על שטח של כ-6,000 דונם שממנה פונו כבר אתמול במבצע מסובך כל העופות הדורסים, מהשמורה שמהווה את מרכז גרעיני הרבייה של חיות הבר אשר בסכנת הכחדה בישראל.

פקחים רבים נוספים פרושים ברחבי הכרמל ומנצלים את הכרתם את השטח על מנת לכוון ולהכניס כוחות כיבוי מרחבי הארץ למוקדי השריפה השונים. סה"כ נשרפו עד כה בשריפה כ-30 אלף דונמים של חורש טבעי צפוף, רובם ככולם בשטחי שמורות טבע וגנים לאומיים המרכיבים יחדיו את פארק הכרמל, שהוא הריאה הירוקה הגדולה בישראל.

שמורת החי בר(בצילום למעלה: השריפה בחי בר, צילום: הלל גלזמן, רשות הטבע והגנים) הוקמה במטרה להשיב לישראל את חיות הבר שנכחדו ממנה, מתוך גישה ששמירת טבע אינה הגנה על הקיים בלבד, אלא השבת בעלי חיים שנכחדו לנופי הארץ. בשמורה גרעיני רבייה של יחמורים, איילי כרמל, עיזי וכבשי בר, ושל עופות דורסים רבים.

בשמורה, שכבר חוותה נזק קשה בשריפה הקודמת בכרמל שהתרחשה לפני מספר שנים, נערכו מבעוד מועד והכינו נוהל מסודר לפינוי בעלי החיים בשמורה למקרה של שריפה כבר אתמול בערב פונו במבצע מסובך עשרות עופות דורסים, ושוכנו בפארק הטבע ברמת הנדיב שבזכרון יעקב.
 
בחי בר נותרו בשלב זה כ-200 יחמורים, איילים ויונקים נוספים, אשר נמצאים בשטח של קרחת יער ובמידת הצורך יכולים להימלט. היונקים בשמורה הועברו לגדרה שהוקמה בלב שטח פתוח ולא מיוער, כלקח משריפות הקודמות בכרמל. 

בנוסף הושארו לחיות פתחים בגדרה, על מנת שיוכלו להימלט במידה וירגישו צורך בכך. בעקבות השריפה שהתרחשה בכרמל בשנת1998 הוקם גרעין רבייה ליחמורים גם בגן החיות התנ"כי בירושלים, וזאת על מנת להבטיח את המשכו של פרויקט השבת היחמורים לטבע גם במקרה של אסון.

אתרים נוספים שנסגרו באזור הכרמל
כפר האמנים עין הוד פונה היום מיושביו בו נמצאים בין השאר מוזיאון ינקו דאדא ומוזיאון ניסכו לתיבות נגינה, חוות הסוסים- חוויית הרוכביםשליד קיבוץ בית אורן שנשרף ברובו, נחל מערות שצמוד לכניסה לכרמל מכביש מספר4 ואתרים נוספים.

רשות הטבע והגנים נערכה לקלוט כ-30 אלף מטיילים במהלך סוף השבוע של חג החנוכה באזור בטרם פרצה השריפה. הערכות ראשוניות הן שייקח עשרות שנים לשקם את הנזק האקולוגי הרב שנגרם, ועדיין נגרם, לבית הגידול ולחיות הבר בכרמל.

עדכוני השריפה מקק"ל
מקרן קימת לישראל נמסר כי עד כה, נשרפו למעלה מ-30 אלף דונם ולמעלה מ 4 מיליון עצים – חזית האש עדיין בכיוונים רבים ועצירתה עדיין לא הושגה. למרות שהושגה שליטה חלקית של קקל בשריפה במלון יערות הכרמל.

 יש עדיין המון מוקדים אך עתיד השליטה באש, כעת, נראה באופק, למרות שאי אפשר לדעת בוודאות-  בעקבות השרפה הודיע יו"ר קק"ל אפי שטנצלר על הפיכת ט"ו בשבט השנה לשבוע ט"ו בשבט, הנטיעות בחג התפרסו על7 ימים במקום על יום אחד כמו בכל שנה בכדי לנטוע עצים במקום מליוני העצים שאבדנו השנה.

חזון אחרית הימים? שיתוף פעולה של טורקיה יוון וקפריסין בישראל
בשטח עדיין נמצאים כל כבאיות ואנשי קק"ל יחד עם מכבי האש ואנשי ההצלה. כוח גדול של קק"ל בראשות שטנצלר הצליח זמנית להשתלט על השריפה במלון יערות הכרמל בסיוע מטוסים טורקים, יוונים וקפריסאים.

יש לשער כי אחרי שיכבו הלהבות יגיעו מבקרים רבים מכל הארץ לאזור לראות במו עיניהם את מימדי הנזק והשריפה ולהביע אמפתיה לתושבי האזור – אבל בשלב זה שבו השריפה עדיין לא הסתיימה – אסור להתקרב לאזור והשהייה בו בשל העשן הרב וסכנת הדלקות החוזרות עדיין מסוכנת.

 

אין תגובות

השאר תגובה