התחנה לחקר ציפורי ירושלים חוגגת20שנה

יום הולדת20 לתחנה לחקר ציפורי ירושלים  – לפני20 שנה המושג טבע עירוני נחשב למוזר, בלשון המעטה, אבל בזכות חלום של שני אנשים, אתר נטוש הפך אבן שואבת לציפורים ואנשים, וכיום ישנן 15 ערים שבהן כבר בוצעו סקרי תשתיות טבע בכדי לשלב את הטבע העירוני בתכנון העירוני. לפני פחות מעשר שנים, המגזר החרדי היה נעדר לחלוטין מכל תחום שמירת טבע, ואילו כיום אין זה נדיר לפגוש במשפחות ובודדים, חרדים תושבי העיר, יושבים עם משקפות במסתור שבתחנה וצופים בציפורים. מדי שבוע מגיעים אנשים עם צרכים מיוחדים ליהנות מהטבע שנעשה זמין ונגיש. הם מגיעים עם הליכונים או עם מלווים, אבל נהנים מהטבע הפראי של הרי יהודה בלי לצאת מהעיר.

באמצע שנות ה-90 הקימו עמיר בלבן וגדעון פרלמן את התחנה לחקר ציפורי ירושלים. באותה תקופה, כך הם מספרים, המקום היה שדה קוצים נטוש שלא זכה לתשומת לבו של איש. איש, למעט שני הללו, שתפסו בדיוק באותו מקום בבוקר אחד אביבי ציפור בשם סיבכי, עם טבעת משבדיה. בדיוק כמו היום, הם השכימו קום, הגיעו לשטח ופרשו רשתות דקות ועדינות. הרשתות מתוכננות כך שציפור שנלכדת בהן לא תיפגע, ומדי כמה דקות עוברים המתנדבים והמטבעים ומוציאים מהרשתות ציפורי שיר קטנות שנלכדו ברשת. אל דאגה –בתוך זמן קצר הציפורים יוחזרו למקומן הטבעי בלי שנגרם להן שום נזק.

הציפור הנפוצה ביותר בארץ בזמן הנדידה היא לא הנחליאלי כמו שהילדים לומדים בגן אלא ציפור אחרת–סיבכי שחור כיפה. כפי שניתן לנחש מתוך השם, הסיבכי אוהב להסתתר בסבך, ואת ראשו של הזכר מעטרת מעין כיפה בצבע שחור. למרות שהסיבכי נודד אלפי קילומטרים בשנה, משקל גופו מגיע רק ל-15-18 גרם כשהוא מגיע לירושלים. אבל לפני שהוא יעזוב את עיר הקודש הוא יוסיף 8-10 גרם למשקל גופו, ויגיע לסביבות המשקל המכובד של 25 גרם. את המשקל הנוסף הסיבכי מחביא היטב. בדומה לגמל, יש לציפורי שיר יכולת לאגור שומנים. כמובן ששום ציפור לא יכולה למקם את השומנים הללו באותו מקום שבו הגמל משאיר אותם, ולכן יש להן פטנט אחר: בבסיס הצוואר, במפגש של שתי עצמות הבריח, לציפורים יש שקע עמוק ורחב, בו הן אוגרות את השומנים.

מעבר למידע מעניין על תבניות נדידה, הציפורים הן גם סמן אקולוגי חשוב וברור. מצד אחד הניידות שלהן גבוהה, אך מצד שני הן רגישות להרס בתי גידול ומקורות מזון, וכמובן לרעלים. הנוכחות של ציפורים בסביבה מסוימת מצביעה על בריאות תקינה של המערכת האקולוגית, מאידך, היעדרן עלול להוות אות אזהרה לחוסר איזון.

ירושלים התברכה בשפע של מקומות מעניינים ואתרים מרתקים. נאמר עליה שיותר ממה שהרסו אותה המלחמות השונות, הרסו אותה בוניה. כיום אפשר לתת פרשנויות שונות לאמירה שכזאת, אבל ברור יותר מאי פעם בעבר, שחובה עלינו לשמור גם על הטבע הייחודי שלה, למען תושביה.

לפרטים נוספים על התחנה לחקר ציפורי ירושלים…

 

צילום:  איקא צ’יפמן

אין תגובות

השאר תגובה