זמן צעצוע: מוזיאון הצעצועים של ירון מינקובסקי

מוזיאון הצעצועים ביפו
מוזיאון הצעצועים ביפו

מוזיאון הצעצועים החדש של המעצב ירון מינקובסקי ליד שוק הפשפשים ביפו הוא מקום נוסטלגי וצבעוני שמציג את אוסף הצעצועים הענק שירון אסף במהלך השנים בנסיעותיו מסביב לעולם.

27.5.24 ליאור אבולעפיה

ברגע ששמענו שמוזיאון הצעצועים שפתיחתו נדחתה בעקבות המלחמה, נפתח בימים אלה לסיורים מודרכים, קפצנו לראות ולהתרשם מהמקום החדש שהתגלה מהר מאוד כגן עדן לכל מי שאוהב צעצועי וינטאג׳ ונוסטלגיה.

מוזיאון הצעצועים: זמן צעצוע

ירון מעצב אופנה במקצועו מהמעצבים הישראלים המצליחים בעולם, מציג במוזיאון את אוסף הצעצועים הפרטי שלו, אותו אסף במשך שנים במהלך נסיעותיו במסגרת עבודתו בחו״ל.

מוזיאון הצעצועים

את פני המבקרים במוזיאון הכמעט סודי המסתתר ברחוב אחורי ליד שוק הפשפשים מקבל ירון בכניסה לצד 2 פסלים גדולים של פופאי והפנתר הורוד להסבר ראשוני שהכניסו אותנו לאווירת הוינטאג׳.

משם יורדים במדרגות אל החלל המפתיע והצבעוני של המוזיאון כשלצידכם מופיע המשפט שמסביר מצויין את הכמיהה שלנו ההורים לצעצועים נוסטלגים. ״לכל ילד ישנו צעצוע שאבא שלו קנה בשביל עצמו״…

בקומת המוזיאון המרהיבה והעמוסה הצעצועים מקבלת את פנינו בובה של דוגמנית בגודל טבעי עם שמלת ערב אותה עיצב ירון שבמבט מקרוב הופתענו לגלות שהיא מורכבת ממאות צעצועי פלסטיק קטנים.

בתצוגה זכינו להסבר מרתק של ירון על מאות הצעצועים המסודרים בקבוצות ונושאים לפי טעמו האישי ולא בצורה כרונולוגית יבשה כמו במוזיאון ציבורי עם כללי אוצרות קשיחים.

בולט במיוחד אוסף צעצועי סוכריות הפז PEZ שהוא מהגדולים בארץ (וכנראה גם בעולם) הכולל מאות מארזים של הסוכריות עם דמויות שהם מעין קפסולת זמן לתקופה בה הם יוצרו.

הידעתם? סוכריות הפז מיוצרות באוסטריה כבר למעלה מ-80 שנה שעשו קאמבק בשנים האחרונות ויש להם קהל אספנים של משוגעים לדבר, כולל בישראל.

ומה אומרת המילה PEZ? זה פשוט קיצור של המילה פפרמינט (מנטה) שהטעם שלהם היה הטעם הראשון של הסוכריות שנועדו במקור לגמילה מעישון…

בין הדמויות הרבות זיהינו את הדמויות מסרטי הארי פוטר, אלביס פרסלי, מארזים קטנים של מיני פז מיפן, גיבורי על ואפילו את גל גדות.

אוסף נוסף כולל בובות עם ראשים מתנדנדים, מסתבר שהיה ז׳אנר כזה עם דמויות מישו ועד דונאלד טראמפ, אוסף של בובות בבושקה נדירות, דמויות מסרטים, משחקי קופסא ישרלים נדירים, צעצועי פח נוסטלגיים ועוד.

מינקובסקי שנולד וגדל בתל אביב בסוף שנות ה-60, מתגעגע כמו רבים מבני דורו לימים התמימים של אינציקלופדיה תרבות וערוץ אחד בטלוויזיה בשחור לבן, תסכיתים ברדיו, אוספים של בולים או מפיות, משחקי קופסא וצעצועי וינטאג׳.

הביקור במוזיאון כולל סיור המיועד בשלב הזה לקהל בוגר ואינו מתאים לילדים במהלכו ירון מספר את סיפורו האישי והחיבור המיוחד והמעניין שלו אל הצעצועים באוסף הענק.

מוזיאון הצעצועים המיוחד עוצב על ידי הסדנה לעיצוב הבית של גילי אונגר.

סיורים במוזיאון הצעצועים

חושב לציין שכיום הסיורים במוזיאון מתאימים במיוחד לקהל בוגר ונוסטלגי ואינם מותאמים לילדים.

ניתן לתאם במוזיאון סיור לקבוצות של עד 20 משתתפים, או להצטרף לסיורים פתוחים המתקיימים מדי פעם – פרטים בפייסבוק של המוזיאון.

מוזיאון הצעצועים – לחצו לסרטון וקבלו הצצה ראשונה…

בתיאום מראש אפשרי לקיים במוזיאון סיורים לציון ימי הולדת ואירועים פרטיים וימי גיבוש לקבוצות קטנות של עובדים, חברות וארגונים.

מוזיאון הצעצועים

זמן צעצוע – מוזיאון הצעצועים של ירון מינקובסקי

כתובת: יהודה מרגוזה 15, שוק הפשפשים, יפו

פרטים נוספים באינסטגרם…

מוזיאון הצעצועים טלפון לתיאום סיורים: 053-6389734

אין תגובות

השאר תגובה