טיול לערד: חלונות למדבר וגל ראשון של שטפון

מטיילים בערד: כפר הנוקדים, תיירות ערד
מטיילים בערד: כפר הנוקדים

2.3.2020 ליאור אבולעפיה

המשימה: מחר מגיעה אלינו קבוצה טובה של חברים.. תביא איזה תוספת לארוחת ערב… פתאום נזכרתי שהגיעה הזמנה לסיור חמשוש קצר לגלות מחדש האנשים של ערד עם אופציה לראות שטפון אז איך אפשר לפספס?… אז קפצתי לטיול בערד… חוזר מחר בזמן אל תדאגי..

כל מי ששמע שאני נוסע לערד הרים גבה ושאל מה כבר יש לעשות בערד?! אבל אחרי החמשוש הקצר והאינטנסיבי הבנתי שיש והרבה. למרות שהפעם לא הייתי עם הילדים אין ספק שנחזור לערד עם הילדים באחת החופשות הקרובות.

אז מה יש לעשות בערד עם הילדים?

חוץ מהמסלולים המוכרים של מצדה ונחל בוקק מסתבר שסופ”ש או חופשה בערד בהחלט יכולים לתת מענה למשפחות שמחפשות מקום מדברי מיוחד וכייפי לבלות בו עם הילדים.

בקצת יותר מ-24 שעות הספקנו לטייל ולראות את הגל הראשון של השטפון, לטעום אוכל פרסי מעולה, לצאת לסיור כוכבים, לראות עקרבים זוהרים בלילה, לבקר במאהל בדואי, להתחמם לאור המדורה, לחזור לישון בצימר מיוחד בכפר הנוקדים, להתעורר מול תצפית מדהימה אל בקעת הקנאים, לפספס טיול גמלים כי אי אפשר להספיק הכל, לראות ג’ירפה ודרקון יורק אש ואפילו להספיק לחזור בזמן לארוחת ערב עם התוספת שבשבילה התכנסנו…

חלונות למדבר: אנשים מארחים אנשים בערד

הצטרפתי באיחור מנומס לחבורה שהתכנסה לתחילת הסיור בקצה המדבר (Desert’s Edge), בית ומתחם לינה עם הנוף המדהים של גילי סופר האיש והג’יפ ששבר לנו כמה מיתוסים על עולם התיירות הסודי של ערד שמתפתח בשנים האחרונות מתחת לרדאר.

בתמונה רואים חלק קטן ממה שנשאר מהמטעמים שהביאה שרון לוי שמארחת בבית קבוצות ומשפחות לארוחת מלכים מהמטבח הפרסי מתובל בסיפור האישי המרתק שלה (לא תאמינו מה שמו בגונדי כשברחו בדקה ה-99 מהמהפיכה…)

שרון היא חלק מקבוצה של אנשים שמשתתפים בחלונות למדבר, הפרויקט היפה של אנה סנדלר מתיירות ערד שפיתחה ביחד עם יעל קורלנדר מ-PLP פרויקט שמפגיש מבקרים באזור עם האוצרות האנושיים של ערד, אמנים ובשלנים ביתיים שפותחים את הבית ואת הלב לאורחים ותיירים מהארץ ומחו”ל.

meet the locals – לצד התיירות המסורתית של בטן גב וחופשות בבתי מלון, התיירים היום מחפשים תוכן וחיבור לקהילה המקומית, לפגוש ולהכיר מקרוב את האנשים והסיפורים המקומיים ולא דרך משקפיים של תייר. זה הדבר הבא בתיירות ובערד יש פסיפס אנושי מרתק וייחודי של תרבויות שאפשר למצוא רק בישראל ומשתלב מצוין במגמה העולמית.

סיור בערדשרון עם הדרכון המשפחתי האירני שאיתו הצליחו לצאת בדקה ה-101 ממש אחרי המהפיכה

חופשה במלון ולא משנה איפה, תמיד תראה דומה ולא משנה אם המלון באנטליה, פריז או ניו יורק אבל כשמבקרים בבתים של המקומיים, הילדים ואנחנו זוכים להכיר מקרוב את האנשים שחיים במקום ונשארים עם חוויות שלוקחים איתנו מעבר למפגש עם פקידי הקבלה במלון, הבחור שמסמן איקסים על הטופס בהשכרת רכב והמלצרים במסעדות…

סדנאות לילדים ומפגשים עם אמנים:

בערד תוכלו לבקר בבתי אמנים כמו גן הפסלים המפתיע של יפה ואיציק גמליאל, אחד המקומות המיוחדים שהיינו בהם – ג’ירפה ענקית שאומרים שהיא הגדולה מסוגה בעולם, עשרות פסלים מברזל של עורבים שתוכלו לקנות אחד מהם ולפתור אחת ולתמיד את בעיית היונים…

 

גן הפסלים איציק גמליאל ערד
גן הפסלים של איציק גמליאל: בפעם הבאה שאתם מתכננים טיול לערד

בגינה מול הנוף הנפלא של המדבר בין כל הפסלים מחכים לכם כנפי מלאך שתוכלו להצטלם איתם, יען בגודל טבעי והשוס המרכזי הוא כמובן הדרקון.

דרקון בערד
יש דרקון בערד? צילום: איציק גמליאל

אם תזדמנו בשעות הערב (בימים לא גשומים) תוכלו לראות את גולת הכותרת של המקום – הדרקון הענק של חאליסי שנחת דווקא בערד וממשיך מדי פעם לירוק אש וגופרית לשמחת הילדים שמגיעים לרחוב.

בתים פתוחים בעקבות אמנים
מכינים באובניים אצל ענת רובינשטיין | צילום: תיירות ערד

בסטודיו של ענת רובינשטיין  תוכלו ללוש, לחוש לגעת וליצור ביחד עם הילדים במפגש חוויתי מתובל בסיפורה האישי ובעוגיות מעשה ידיה, האמנים עמוס ורונית רדליך יציגו את היצירות של עמוס ויספרו על תהליך היצירה וכתיבת ספרי ילדים של רונית.

נכנסים לקצב עם רוני ולדמן פלח וסדנת סבונים ביונת המדבר
נכנסים לקצב עם רוני ולדמן פלח וסדנת סבונים ביונת המדבר

רוני ולדמן פלח תיקח אתכם למסע מלא אנרגיה במחול מתימן דרך ספרד ועד רג’יסטאן, יונת מזמינה משפחות אל בית המלאכה החדש שלה בכפר האמנים שנקרא איך לא יונת מדבר בו תוכלו לרקוח עם הילדים סבונים טבעיים מאוצרות המדבר ולשמוע את הסיפור האישי שלה.

הג'ירפה והיען הגיעו לערד בהשראת טיול בדרום אפריקה
הג’ירפה והיען הגיעו לערד בהשראת טיול בדרום אפריקה

האמן דוד לוי יוצר תכשיטים ויצירות אמנות מוקף בלהקה של חתולים, בבית האמנים של אלכס ואינה תראו סיפורים מברזל ואת ציורי הבריאה של אנה ובביתו של ריק ויניקי, פסל בעל שם עולמי תראו חלק מיצירותיו המטלטלות (לבני נוער ומעלה). 

כנפי מלאך חלונות למדבר ערד, איציק גמליאל
תמונה לאינסטגרם? כנפי מלאך שעשויים מאלפי מפתחות

ליאור ובקי ממרכז שורשים מציעים סדנאות חווייה וחיבור למדבר, מדיטציה, תנועה ואפילו ריפוי אינדיאני עתיק, המשוררת וסופרת הילדים מרים אהרון עזריאל תיקח אתכם למסע דרך סיפורי עם וסדנה למשחקי חשיבה ותוכלו להשאר ללון אצל מיכל פרץ מציפור מדבר בית הארחה שבו היא יוצרת חיבורים בין אנשים ולטבע. 

חלונות למדבר... החלון של איציק גמליאל והעיטם שיצר אחרי שראה אחד כזה אמיתי מהמרפסת...
חלונות למדבר… החלון של איציק גמליאל והעיטם שיצר אחרי שראה אחד כזה אמיתי מהמרפסת…

אמנית הטקסטיל עליזה בן-נר מזמינה לביתה שהוא גלריה מעוצבת בסגנון מרוקאי כולל הדגמה של תהליך היצירה וחלי כהן-חסון אומנית הזכוכית יוצרת חלומות מהמדבר בסדנאות שמתאימות גם לילדים ומשפחות.

אוכל בערד, יקב צוף
כי צריך משהו לאזן את היין.. טעימות יין ביקב צוף

 

רעבים? מסעדות ידידותיות לילדים ואירוח ביתי  

בערד יש לפחות 2 מסעדות מצוינות – מוזא מוסד מוכר וידידותי למשפחות שתמיד אנחנו עוצרים בו בדרך הלוך או חזור לים המלח וכפרוצ’קה עם הפיצות המעולות. מומלץ להזמין מקום מראש. אם אתם בחופשה יותר ארוכה באזור ומחפשים חוויה קולינרית ואישית תוכלו לתאם מראש ולהתארח אצל אחת הבשלניות והבשלנים המשתתפים בפרויקט חלונות למדבר.

שמחה מדר-קפלן מזמינה לארוחת שבת תימנית מסורתית בכל ימות השבוע, מלווה בסיפורים אישיים באווירת המדבר ותרבות תימן, אדוה גולן מארחת בביתה ארוחות שפע מן הטבע עם תוצרת עונתית מקומית ובמדורת השבט, אליעזר ורונית  ברשדה יארחו אתכם למשתה אבירים שלא תרצו שייגמר או לטעימות יין צוף שהוא מהטובים שטעמנו ותצטרכו להצטרף כמונו לרשימת ההמתנה הארוכה שלהם אם תרצו גם לקנות בקבוק הביתה.

חגית הרמן ארביב מזמינה לארוחה באווירה ביתית עם טעמים מהמטבח הטריפוליטאי ושרון לוי מציעה חוויה קולינרית שנקראת חושאומדי (אירוח) בניחוח פרסי ואם תבקשו יפה היא אולי תגלה לכם את המתכון הסודי שלה לאורז פרסי אסלי…

                                                                                                                        חוגגים את השטפון עם יין מעולה ביקב צוף

אם אתם מתכננים חופשה בערד, או סתם בדרך לים המלח, לאילת או לערבה, שווה לתאם מראש ולעצור באחד או יותר מהבתים המארחים, לפגוש עם הילדים אנשים ובתים מעניינים, לראות אמנות בהשראת המדבר ולטעום טעמים חדשים.

הזמנת ביקור אצל המארחים ישירות או במסגרת יום סיור לקבוצות בטלפונים: 052-8414504 | 052-2707031
050-9906621 או 053-7737562

מסלולי טיול בערד
מרוב שבילים לא רואים את המדבר… שביל ישראל, סימון שבילים כחול וסימון של שביל גולני

טיול לערד: מסלולי טיול עם שטפונות בחורף וגבים בקיץ

חוץ ממצדה ומסלול הטיול בנחלי בוקק ומיצד תמר, רובנו לא מכירים את מסלולי הטיול היפים שיש לאזור ערד להציע.

סביב ערד ובקעת הקנאים מסתתרים עוד המון מסלולי טיול לא מוכרים שרובם גם מתאימים למשפחות: קטעים משביל ישראל, סימוני השביל של מפות סימון השבילים, שביל גולני ומסלולי טיול המסומנים של כפר הנוקדים אל נקודות עניין, נחלים ותצפיות שיוצאים מהכפר.

אחרי הפתיח בקצה המדבר, גלשנו עם הרכבים במורדות הכביש היפה אל בקעת הקנאים ללינה במתחם האירוח החדש של כפר הנוקדים, לא לפני שעצרנו בתצפית עומר ושביל אסף.

תצפית ומסלול שביל אסף
תצפית ומסלול שביל אסף

אחד המסלולים היפים שתוכלו לראות בהמשך הכתבה הוא כמובן המסלול אל תצפית בירכת צפירה שמרשים במיוחד אם התמזל מזלכם והגעתם לתצפית בזמן של שטפון. המסלול אל המפל שווה ביקור בקיץ (לגילאי 8 ומעלה), בזמן שאפשר להכנס לנחל ולהתרענן בבריכה העליונה מבין 3 הבריכות שנשארות מלאות מים כמעט כל השנה.

בירכת צפירה על דרך השיירות שעברו בזמנו בנחל. מקור השם במילה זפירה שמשמעו: תלך תבוא (להביא מים)
בירכת צפירה שימשה מקור מים על דרך השיירות שעברו בזמנו בנחל. מקור השם במילה זפירה שמשמעו: תלך תבוא (להביא מים)

איפה רואים שיטפון?

כשיוני מכפר הנוקדים אמר שאולי נראה בבוקר שטפון הייתי קצת סקפטי… במיוחד אחרי שהתעוררתי לבוקר גשום וחשוך מרוב עננים… אבל ברגע שחנינו בחניון בירכת צפירה מעל נחל צאלים, השמיים התבהרו פתאום וזכינו לצעוד במסלול הקליל במזג אוויר מושלם. מרפסת התצפית שציפינו לראות אותה עמוסה בהמון רודפי שטפונות .וג’יפאים  היתה במפתיע כמעט נטושה…

מרפסת התצפית בירכת צפירה
השטפון יגיע? העיקר שיש תה

ופתאום בלי הודעה מראש, קצת מעל המפל זה הגיע… גל ראשון!… הגביע הקדוש של רודפי השטפונות מנצנץ לו במעלה הנחל ומתחיל להתקדם אל המפל. כולם מכוונים את המצלמות, הניידים ומחכים… בשניה אחת הוא הגיע: המים ממלאים את הבריכה העליונה, מתחילים לגלוש לשניה וממנה השטפון פורץ אל הבריכה השלישית והתחתונה.

שיטפון בירכת צפירה, ציידי השיטפונות
השיטפון שהפתיע בבירכת צפירה נחל צאלים: מנחל יבש, למפל לבן ועד שטפון של מים וסחף

מלמטה הגיע פתאום בריצה בחור שסיפר שהוא מחכה כבר 12 שנה לראות את הגל הראשון… רק חבל שמרוב צילומים לא הצלחנו להנות מהרגע הנדיר…

צפיה בשטפונות

עכשיו באים? כמה דקות אחרי שהתחיל הגל הראשון הגיעה קבוצה ענקית של מטיילים למרפסת…

וככה נראה מי שרואה גל ראשון של שטפון בבריכת צפירה
וככה נראה מי שרואה גל ראשון של שטפון בבריכת צפירה. צילום: אורלי גנוסר

לינה בערד

בתי מלון וצימרים בערד

בערד אמנם אין מלונות גדולים וחדשים כמו בים המלח, אבל אם תזמינו מספיק זמן מראש תוכלו למצוא מקום לינה במלון הבוטיק יהלים, בצימרים הביתיים שפזורים ברחבי העיר, במתחמי האירוח והלינה שאפשר למצוא בארביאנבי או בצימרים החדשים בכפר הנוקדים.

קצה המדבר - Desert adge arad

להתעורר בבוקר מול הנוף הזה: קצה המדבר – Desert’s Edge

לינת שטח:

חניון לילה תל ערד. צילום: אבי בהרי רשות הטבע והגנים
חניון לילה תל ערד. צילום: אבי בהרי רשות הטבע והגנים

אוהבי לינת שטח יכולים ללון בחניון הלילה החינמי ליד בירכת צפירה, בחניון תל ערד או חניון מצדה מערב של רשות הטבע והגנים,או בחניון הקמפינג של כפר הנוקדים שהוא הרבה יותר מחאן ויש בו היום גם צימרים ואוהלים מחוממים ומעוצבים.

 

חניון הלילה של תל ערד, קמפינג בערד
חניון הלילה של תל ערד. צילום: אבי בהרי רשות הטבע והגנים

להזמנת לינה באזור ערד בחניוני הלילה של רשות הטבע והגנים לחצו כאן…

כפר נוקדים

כפר נוקדים הוא אחד מהחאנים הוותיקים בארץ וללא ספק אחד הגדולים שבהם, מראשוני המפתחים של התיירות המדברית בארץ שמחבר במשך כמה עשורים בין תיירים וישראלים לחיי המדבר.
תוכלו ללון באוהלי קמפינג משלכם, באוהלים בדואים גדולים, פרטיים או קבוצתיים ובאחד מהצימרים ומבני האירוח שנבנו במקום ומה שיפה בלי להרגיש שאתם במקום עמוס במבקרים בזכות המרחבים הגדולים של הכפר.

באמצע השבוע תרגישו פה די בחו”ל כי זה הזמן של הקבוצות הגדולות של תגלית ותיירים מכל העולם – אפילו פגשנו משפחה שהגיעה מאוסטרליה וארגנטינה לחגוג בר מצווה במצדה ונשארה כאן לישון. בסופי שבוע זה הזמן של המשפחות הישראליות שנהנות מחופשה מדברית הכוללת המון פעילויות תוכן לילדים כמו יצירות מהטבע בחימר, טיולי יום, טיולי גמלים, מדורות וסיורי לילה לגילוי כוכבים וחיות לילה במדבר. לפרטים: 08-9950097

כפר הנוקדים

בכפר הנוקדים שהתפתח כמו פאטה מורגנה אפשר לישון בצימר מדברי מעוצב, בחדרי האירוח, באוהלים בדואים ענקיים או בלינת שטח בקמפינג ולהנות מכל שירותי המקום – ארוחות בוקר וערב והסיורים המודרכים.

מוסיפים עוד קיסם למדורה עם משפחה אוסטרלית שבאה לחגוג בר מצווה על מצדה...
מוסיפים עוד קיסם למדורה עם משפחה אוסטרלית שבאה לחגוג בר מצווה על מצדה

אחרי התארגנות קצרה יצאנו לסיור לילה שכלל הסבר על המשמעות של המדבר בעברית ובערבית (מי בא להדביר את הצאן?…ומה משמעות המילה בדואי?), תצפית כוכבים מאלפת ואחרי חיפוש קצר גם פגשנו עקרבה ביישנית וזוהרת… מסתבר שאם מאירים על עקרב עם פנס אולטרה סגול הוא זוהר כמו סטיקלייט שאפשר לראות אותו מרחוק… כמובן שמרחוק… אבל לא לדאוג הוא לא תוקף כל עוד לא נוגעים בו…

נו פילטר: ככה נראה עקרב שמכוון אליו פנס אולטרא סגול

 

 אמנם לא הספקנו טיול גמלים... אבל צריך להשאיר משהו לפעם הבאה...
אמנם לא הספקנו הפעם לצאת לטיול גמלים ליד ערד… אבל צריך להשאיר משהו לפעם הבאה…
הר קנאים... אפשר רק לקנא במי שרואה את הנוף הזה מהבית שלו כל בוקר..
הר קנאים… אפשר רק לקנא במי שרואה את הנוף הזה מהבית שלו כל בוקר..

חופשה או טיול לערד מתאימים במיוחד למשפחות שמחפשות חוויה קצת אחרת ולא רק בטן גב, למרות שאין בעיר עצמה אטרקציות גדולות, אפשר למצוא באזור המון פעילויות לילדים ויש הרבה מה לראות ולעשות בעיר ובטיולים באזור, ובמיוחד בחורף.

אז.. תעשו לעצמם טובה ותשימו ערד בווייז… יש פה המון מה לעשות… גם עם הילדים…

תוכלו למצוא מידע נוסף על מקומות לינה, מסעדות, פעילויות לילדים ומסלולי טיול באזור באתר של תיירות ערד.
לפרטים לחצו כאן…

 

אין תגובות

השאר תגובה