טיול פסח-בעקבות אליהו הנביא

4 קושיות ו-4 טיולים אל האתרים בהם הסתובב כנראה פעם אליהו הנביא, לפני שהוא עלה בסערה השמיימה, אותו אליהו שאנחנו מחכים לו מדי ליל סדר עם הכסא הריק וכוס היין המלאה…

הפעם נצא לטיול שמתאים במיוחד לפסח, לבחירתכם כמה טיולים אל האתרים המזוהים עם אליהו הנביא -אל מערות המסתור של אליהו בכרמל שיש המאמינים ששהייה בהם תרפא כל שגעון ומחלה, אל המקום הפסטורלי בו אליהו ניצח בהתערבות את נביאי הבעל האומללים, אל כרם נבות המפורסם או אל המקום המסתורי והפחות מוכר, ממנו המריא אליהו בסערה לשמיים עם סיום שליחותו על פני הארץ:

 

טיול ראשון: אל מערות אליהו וסטלה מאריס

מערת אליהו בכרמל, טיולי פסח, טיולים לפסח
בכיוון הנכון אל מערת אליהו המקורית

מערת אליהו דור0.1
המערה בה הסתתר אליהו הנביא, על פי מסורות קדומות, בבריחתו מפני המלך אחאב, היא אתר קדוש לכל הדתות המשמש כמקום תפילה ועליה לרגל עם סגולות ריפוי נגד עקרות ושאר צרות ומחלות מזה אלפי שנים.

דמותו של אליהו הנביא התקדשה לאורך ההסטוריה גם לנוצרים (מר אליאס),למוסלמים ולדרוזים (אל חאד’ר – הירוק, הנצחי) וכולם מתכנסים במועדים שונים לאורך השנה, בחגיגות לזכרו במערה שלמורדות הכרמל.

אל המערה, שרוב הילדים לא ימצאו בה אטרקציות מיוחדות ועניין לאורך זמן, חוץ מאולי, הכסא של אליהו שנמצא מחוץ למערה, מומלץ לשלב עם טיול רגלי מסטלה מאריס הסמוכה, לבקר גם במוזיאון הימי ומוזיאון ההעפלה שמעבר לכביש ולחזור בחזרה ברכבל השקוף, מה שיבטיח לכם יום טיול מעניין להורים וכייפי לילדים.

איך מגיעים?

ברגל – הליכה רגלית קצרה של כ-20 דקות עד חצי שעה מתצפית סטלה מאריס שבמעלה ההר, שם נחנה את הרכב.
ברכב – מגיעים לכניסה הצפונית של חיפה מכביש החוף (המערה נמצאת מול המוזיאון הימי ותחנת הרכבל התחתונה)

מתי פתוח?
אמצע השבוע בין השעות8:00 ל-16:00 (בקיץ עד 18:00) ,בימי שישי בין8:00 ל-12:00 (בקיץ עד 13:00). בשבתות וחגים – סגור. 
הכניסה בלבוש צנוע בלבד.
טלפונים: מערת אליהו: 04-8527430 | הרכבל: 04-8535582

סטלה מאריס בכרמל, טיולים עם ילדים בכרמל
מדליקים נרות במערה

מערת אליהו דור0.2 -סטלה מאריס, כוכב הים
אחרי שהמוסלמים גרשו את הנזירים הכרמליטים שישבו במערת אליהו המקורית, הם מצאו נחמה במערה נוספת שנמצאת במעלה הכרמל ומיוחסת גם היא לאליהו הנביא, מעליה הם הקימו מנזר וכנסיה המוקדשת למריה אמו של ישו פטרונית הים והספינות.
המקום בהחלט שווה ביקור, גם למי שפחות מתעניין בתיאולוגיה הנוצרית, בזכות הרכבל שהוא אטרקציה לכל הגילאים והמגדלור היפה שממוקם על ארמון הקיץ של הפשה התורכי שידע להעריך נוף איכותי מהחלון ממנו אפשר לראות ביום יפה את ראש הנקרה מצד אחד ואת חוף הכרמל ושיקמונה מהצד השני.

סטלה מאריס בכרמל, טיולים עם ילדים בכרמל
המגדלור בסטלה מאריס בארמון הפשה ששומר על יורדי הים

איך מגיעים?
אל סטלה מאריס ניתן להגיע מדרום דרך שדרות ההגנה (כביש החוף) בה פונים לדרך צרפת ימינה עד רחוב סטלה מאריס. 
מכיוון צפון, מגיעים דרך קרית אליעזר והמושבה הגרמנית נטפס לאורכו של רחוב סטלה מאריס עד התצפית. 

מתי פתוח?
המנזר הכרמליטי פתוח כל יום בין השעות:08:30 ל-12:00 ובין 15:00ל-18:00. הכניסה בלבוש צנוע בלבד.
המגדלור משמש כבסיס צבאי ואינו פתוח לקהל הרחב.

סטלה מאריס: 04-8337758
רכבל חיפה: 04-8535582

טיול שני: המוחרקה – קרן הכרמל

המוחרקה-קרן הכרמל, דרך נוף הכרמל, טיולי פסח
הירידה מהמוחרקה אל דרך נוף הכרמל

בקצה הדרום מזרחי של הכרמל, בנקודה גבוהה המשקיפה אל עמק יזרעאל, נמצא מנזר המוחרקה בו על פי האמונה התרחש סיפורם של אליהו ונביאי הבעל: "ותפל אש ה’ ותאכל את העלה ואת העצים ואת האבנים"מלכים א’ פרק י"ח.

תקציר הסיפור: אליהו שקיבל משימה להוכיח לעם ישראל שנביאי הבעל הם נביאי שקר, יוצר אירוע בפייסבוק של תקופתו ומזמין את כל חברי דף האוהדים של הבעל ורבים אחרים אל הכרמל לצפות בריאליטי הראשון בהיסטוריה שבסיומו, עם קצת עזרה מלמעלה, אליהו מוכיח לכולם מי הוא האל האמיתי, אחרי שרק המזבח שלו עולה באש, לעומת נביאי הבעל חסרי המזל שמודחים מהמשחק אחרי שהשבט שלהם אמר את דברו…

הכרמליטים הקימו במוחרקה (בערבית – מקום החריכה או השריפה) מנזר שבחצרו עומד פסלו המפורסם של אליהו המניף את חרבו, ונקשרו סביבו מספר אגדות אורבניות מקומיות. שווה להציץ גם לתוך הכנסיה ובמיוחד לעלות לגג דרך חנות המזכרות, במרכזו תמצאו את שושנת הרוחות ונשקף ממנו נוף מרהיב של עמק יזרעאל, התבור ואפילו החרמון ביום יפה.

כאן מול הנוף ננסה להבין איך אליהו עבר מהפך מדמות קצת מאיימת וחסרת פשרות, לדמות לכל המשפחה, זקן חביב שהילדים מחכים לו בכל ארוחת החג בליל הסדר?

אחת הסברות היא שזה קרה בזכות הנבואה האחרונה בספר מלאכי שאומרת:  "הנה אנכי שולח אליכם את אליה הנביא לפני בוא יום ה’ הגדול והנורא"כלומר, אליהו נבחר מכל הנביאים להיות זה שיבשר לעם ישראל את הבשורה שיום הדין מתקרב. אז אולי, במחשבה שניה, יש היגיון ברעיון שכדאי לקבל את פניו כל כך יפה עם כוס יין וכסא מכובד.

מהמנזר מומלץ לצאת לטיול רגלי בירידה דרך היער ומטעי השקדים עד כביש70 מגידו-יוקנעם. (מסלול הדורש שני כלי רכב), או לחזור בכביש ולצאת לטיול בדרך נוף הכרמל שממערב למוחרקה, אל מצפור הטייסים שמשקיף אל בסיס רמת דוד ומעוצב בדומה לו.

איך מגיעים?
מכביש6 נפנה במחלף תות לכיוון יקנעם, בכביש70, בצומת אליקים יורדים ימינה במחלף ופונים מיד שמאלה לכיוון הכרמל, לכביש 672. בכניסה לכפר דלית אל כרמל בעקבות השילוט פונים ימינה עד המוחרקה. הכניסה בתשלום סימלי וגם הכאן, הכניסה בלבוש צנוע בלבד.

מתי פתוח?
מנזר המוחרקה פתוח כל השבוע בין השעות 12:30-08:00ובין השעות  17:00-14:30.


טיול שלישי: תל יזרעאל, כרם נבות והמעין


עין יזרעאל, תל יזרעאל, טיולי פסח
מעיין יזרעאל בשנה ברוכה

תל יזרעאל הוא תל קדום מתקופת התנ"ך המשקיף על עמק יזרעאל, ממנו יוצא מסלול הליכה קצר אל עין יזרעאל שבמימיו אפשר להשתכשך בחלק מימות השנה, להכנס אל ניקבה תת קרקעית קרירה או לבקר באתר הסקי המלאכותי שקם במורדות הגלבוע שמעבר לכביש.

תקציר הסיפור: סכסוך קרקעות בין המלך אחאב שרצה להרחיב את ארמונו לבין נבות בעל הכרם הסמוך, הוחרם במרמה על ידי המלך אחרי שאיזבל אשתו החמדנית, דאגה לחיסולו של נבות בלי להניד עפעף מלכותי. כאן נאמר על ידי אליהו הפסוק הידוע"הרצחת וגם ירשת?"ובהמשך התגשמה נבואתו שבני הזוג המלכותי יקבלו את ענשם עם הרבה תיאורים פלסטיים שמתאימים לסדרות משטרה אמריקאיות ואולי עדיף לחסוך אותם מהילדים בשלב הזה…

אחרי תצפית קצרה מהתל, נרד אל המעיין בהליכה קצרה של כ-20 דקות בתקווה שהטל והמטר שירדו השנה יספיקו ומי המעיין עדיין לא יבשו. במעיין אפשר להשתכשך במים הקרירים וללכת לאורך אמת המים ולמצוא את פתח הניקבה שמעבר לשביל, בה נבקר עם פנסים שהכנו מראש.
המסלול אמנם מעגלי, אבל עדיף לעשות אותו לכיוון אחד (למטה!) ולהשאיר רכב איסוף בקצה המסלול ליד המעיין, לממהרים, אפשר לוותר על ההליכה ולהגיע עם הרכב ישירות עד המעיין.
ממול לתל יזרעאל תמצאו את האטרקציה החדשה של הגלבוע, אתר הסקי בגלבוע בו תמצאו גם מסעדות, השכרת אופניים ועוד פעילויות ואטרקציות לכל המשפחה.
לא לשכוח: נעלים להליכה במים, פנס ובגדי ים וציוד סקי…

איך מגיעים?
מצומת מגידו (כביש65) ממשיכים ישר לכיוון כביש הסרגל. בצומת התענכים פונים ימינה לכביש 675 עד צומת יזרעאל שנמצא משמאלנו מצפון לכביש.

מתי פתוח? 
התל והמעיין פתוחים כל שעות היממה, הכניסה חופשית.

טיול רביעי: ארץ המנזרים-קסר אל יהוד

ארץ המנזרים, קסר יהוד, טיולי פסח, אתר הטבילה בירדן הדרומי, אתר הטבילה ביריחו
קסר יהוד. צילם: שירן בן יעקב, רשות הטבע והגנים

ארץ המנזרים – אתר הטבילה בירדן – קאסר אל יהוד
אחד המקומות המיוחדים והפחות מוכרים על מפת הטיולים של רובנו, למעט טיילנים מושבעים, קומץ מילואימניקים שמשרתים בבקעה והמון צליינים אדוקים שמגיעים לכאן כדי לטבול במימי הירדן.

"והנה רכב אש וסוסי אש ויפרידו בין שניהם ויעל אליהו בסערה השמים"מלכים ב’ פרק ב’ פסוק י"א
 
ממש כאן על גדות הירדן בקרבת יריחו התרחשו, על פי המסורת, כמה אירועים חשובים בתולדות הארץ- כאן חצה עם ישראל את הירדן בחזרה ממצרים, כאן עלה בסערה השמיימה אליהו הנביא וכאן על פי האמונה הנוצרית, הטביל יוחנן המטביל את ישו.

תקציר הסיפור: אליהו מנסה להפטר מאלישע עוזרו הנאמן, בידעו שזמן עלייתו השמיימה קרוב, עובר איתו את הירדן בחרבה ומבטיח לו שאם הוא ייראה את מחזה עלייתו לשמיים, הוא יזכה בכוחותיו וכך קורה – אלישע ההמום רואה את רכב האש לוקח את מורו ורבו לשמיים, זוכה במעילו שנשאר מאחור ובכוחותיו והופך מיד לממשיך דרכו.

אל הנקודה הזאת, משני צידי הגבול הירדני והישראלי, מגיעים מדי שנה אלפי צליינים נוצרים לקיים את מצוות הטבילה בירדן וטקסים מיוחדים בפסחא.
רשות הטבע והגנים מקיימת במקום סיורים מודרכים לקבוצות ולקהל הרחב. לאורך מסלול של כ-3 קילומטר פזורים באמצע המדבר שרידים של מנזרים, כנסיות ומבצרים נטושים במראה שמזכיר תפאורה לסרט הוליוודי על המזרח הקדום. ניתן לשלב את הביקור באתר בטיול לים המלח, לאתר קומראן ומערות המגילות, או יותר דרומה לטיול מים כייפי במעיינות של עינות צוקים (עין פשחה).
שימו לב- הכניסה אל המבנים הנטושים אסורה מחשש למיקוש.
פרטים נוספים באתר..

איך מגיעים?
הכניסה לאתר הטבילה היא בתאום בטחוני בלבד, הוא נמצא מזרחית לכביש90 (כביש הבקעה) בקרבת קיבוץ בית הערבה והאחזות הנחל מול נבו לשעבר.
לתיאום ביקור עצמאי:02-6504844
לתיאום סיורי קבוצות:02-6541255
להצטרפות לטיולים מודרכים:  3639*
 

 

אין תגובות

השאר תגובה