טיפול באמנות בילדים עם הפרעת קשב וריכוז

כל מטפל באמנות שמטפל בהפרעות קשב וריכוז, מכיר את התסריט הבא: המטופל החדש נכנס לחדר כרוח סערה, מוקסם מהגירויים הרבים. הוא מרחף מצבעי הגואש לפנדה, הופך את קערת הטושים כדי למצוא את הצבע הנכון ולאחר מכן עוזב אותה, מתחיל לעבוד בפלסטלינה וזונח אותה לאחר כמה דקות כדי לגזור תמונות ממגזינים. לאחר הטיפול חדר הטיפולים נראה כמו אחרי שדה קרב, ואין יצירה אחת שהושלמה במלואה.

הפרעת קשב וריכוז(ADHD)היא בעיה נוירולוגית. כיום קיימים כדורים שונים שנמכרים במרשם רופא(המפורסם ביותר הוא"ריטלין"),כמו גם פתרונות טבעיים, אך הם אינם מרפאים את ההפרעה אלא מקלים על הסימפטומים. מכיוון שכך, מומלץ לשלב אותם עם טיפול נפשי.

הפרעות קשב וריכוז אצל ילדים הן מורכבות, ומשפיעות על הילד ברמות שונות. הקושי הנוירולוגי הוא הבסיס, אך קשיים נוספים מצטברים בגלל היחס הסביבתי שהילד מקבל מקטנות: העומס והתובענות שלו מקשים על כל הדמויות שסביבו- על הוריו, מוריו וגם על בני גילו. כתוצאה מכך הוא עלול להרגיש בדידות רבה. כמו כן ילדים אלה הם פעמים רבות מאוד אינטליגנטים. הפער בין האינטליגנציה שלהם ליכולתם להצליח בלימודים עלול לגרור דימוי עצמי נמוך שישפיע עליהם לאורך כל חייהם. אם כן טיפול נפשי בילדים אלה צריך לכלול לא רק עבודה על חיזוק ושינוי המבנה הנוירולוגי (באמצעות יצירת תבניות חדשות של פעולה) אלא גם עבודה על חיזוק הדימוי העצמי והקשר הרצוי עם האחר.


הטיפול באמנות נוגע בין היתר בתחומים הבאים:

רצף
הפרעת קשב וריכוז יוצרת תחושה של טוטאליות – הילד עובר ממקום למקום, מאדם לאדם, ובכל פעם הוא נמצא רק מול האדם האחר. כך הוא שוכח לעשות מטלות כמו שיעורי בית, או דברים שהבטיח: הרי הוא כבר"עבר הלאה"!עצם זה שהיצירה ממתינה לילד בחדר הטיפולים על מנת שימשיך אותה יוצרת אצלו רצף – אובייקט נשמר וקיים גם כשאני לא רואה אותו. ההפנמה הזו מסייעת לו להחיל אותה על אובייקטים נוספים בחייו. כמו כן תכנון בתחילת כל מפגש יוצר הרגל לרצף של פעולות שיש להן היגיון ועניין.

שליטה
חוסר וויסות הפעולה והדיבור הוא אחת הבעיות המרכזיות בהפרעה. טיפול באמנות מאפשר תרגול של שליטה – מהשימוש בצבעי גואש בהם יש שליטה מועטה, במעבר הדרגתי לעפרונות ולפעולות של מכאניקה עדינה. כמו כן מעבר מדף גדול, בו יש הזדמנות לתנועה, למעבר הדרגתי לדפים קטנים יותר ויותר, עד לציור על דף בגודל של בול. אלה מתרגלים את יכולת השליטה וויסות הפעולות של הילד כמו גם תרגול של ישיבה עלכסא.כך נוצרת תבנית חדשה של פעולה שמתבטאת גם ברמה הנוירולוגית.

הדימוי העצמי של הילד
ילדים אלה יוצרים פעמים רבות דמויות חריגות- חייזר, מפלצת, דינוזאור. יצורים שלא תואמים את סביבתם. זה מבטא את תחושתם הקשה שאין להם מקום והכרה בעולם החיצון. קבלה של הדמות והיכרות עימה יוצרת אצלם דימוי עצמי חיובי. כמו כן יצירת תערוכה אואלבום תמונותשמכיל צילומים של יצירותיהם, יוצרת אצלם תחושה של רצף וגאווה על דבר מה שהשיגו בכוחות עצמם מתחילתו ועד סופו.
  
טיפול באמנות נהנה משילוב של שני עולמות טיפוליים- פסיכולוגיה, העוסקת בתהליכים נפשיים, וריפוי בעיסוק, העוסק בחיזוק קשרים נוירולוגיים באמצעות הרחבת תבניות הפעולה. היתרונות שנסקרו כאן הם רק קצה הקרחון בכל הנוגע למתרחש בתוך חדר הטיפולים, אך טיפול באמנות הוכח כיעיל בטיפול בהפרעות קשב וריכוז, ולכן הוא אחת השיטות הנפוצות לטיפול בהפרעה כיום.
 

אין תגובות

השאר תגובה