טיפים להורים להתמודדות עם הפרעות קשב וריכוז של הילדים

טיפים להורים להתמודדות בהפרעות קשב וריכוז בקרב ילדים

טיפים מאת: ליאת שדה, אלופת ישראל בשחמט ומייסדת מרכז ‘בראש חושב’, המרכז הישראלי לפיתוח החשיבה. ליאת פיתחה שיטה למידה ייחודית המשלבת את עולם הדמיון והרגש עם תחום החשיבה ויוצרת חווית למידה אפקטיבית ביותר

רבות נכתב על הפרעות קשב וריכוז בקרב ילדים. דרכי ההתמודדות הן רבות ומגוונות, יחד עם זאת יש גם טיפים פשוטים וקלים ליישום בכדי לשפר את יכולת הקשב והריכוז אצל ילדכם ולהוביל אותו להצלחה:
 
1. הכנת שיעורי בית:בקרב ילדים עם בעיות קשב וריכוז, השימוש במילה שיעורי בית הוא כמעט בלתי נסבלת. כדי שהילד יצליח להתמיד ללא תחושת תסכול, עזרו לו בהכנת שיעורי הבית בדרך קצת אחרת. לדוגמה, להפוך את הכנת שיעורי הבית לסיפור ולהגדיר עבור הילד מטרה שלשמה הוא עושה אותם, כאשר המטרה היא לא השיעורים עצמם. המטרה צריכה להיות כל דבר שהילד רוצה ומתחבר מעולמו הפנימי כמתנה להצלחה.
 
2. טבלת הצלחות:זהו כלי שימושי ביותר, בעזרתו ההצלחה עבור הילד הופכת למוחשית ומתגמלת. טבלת הצלחות מתאימה לכל פעולה או קושי שהילד מגלה. מכינים טבלה אותה מצמידים למקרר וכל פעם שהילד מצליח במשימה שהוטלה עליו הוא זכאי למדבקה מחייכת ובסוף הטבלה הילד מתוגמל במתנה שרצה.
 
3. לא להשתמש במונחים שליליים,באיומים ועונשים שלא עובדים על ילדים עם בעיות קשב בריכוז, הורים רבים נופלים בקלות למקום הזה. לדוגמה: אם לא תעשה.. אז לא תקבל.. אלא להשתמש בהתניות חיוביות שידברו לליבו של הילד כדי להסב את תשומת ליבו ולעורר בו עניין.
 
4. מומלץ עד כמה שניתן בזמן הכנת שיעורי בית או בכל למידה שהיא להיחשף לכמה שפחות גירוייםבחלל אשר שיסיחו את תשומת הלב של הילד. כגון: תמונות צבעוניות, משחקים רבים, חפצים שלא צריכים להיות לצורך פעולת הלמידה וכו’. 
 
5. כאשר יושבים עם הילד רצוילתת מקום לדמיון וליצירתיותשנמצא בכל ילד ועל ידי כך לאפשר לו לחשוב בצורה קלה יותר שתדבר אליו.
 
6. שחקו עם הילד משחקי חשיבה-למדו את המשחק לפני ולא בנוכחות הילד (זה לוקח זמן ומשעמם את הילד). בגילאי8 ומעלה אפשר ללמוד את המשחק ביחד.
 
7. שימרו על העניין:תוך כדי משחק ובזמן הלימוד אל תעמיסו ותכבידו תוכן על הילד כדי שלא יאבד עניין. חשבו על סיפור רקע מעניין שקשור למשחק. (לעיתים כתוב בהוראות המשחק, אתם יכולים להיכנס לאינטרנט ולקרוא על המשחק, אולי תגלו פרטים מעניינים על המצאתו). הסיפור צריך להיות קצר ורצוי שיהיה קשור לעולם התוכן של הילד. (למשל: בגן הילדים של הגננת טובה מאוד אהבו לשחק ב…).
 
8. אל תעייפו את הילדעם חוקי המשחק והשתדלו ללמוד את חוקי המשחק מראש.
 
9. שחקו בהתלהבות ובריכוז(לא לחשוב תוך כדי על ארוחת הערב או על המקלחות…)היו כל כולכם עם הילד והמשחק.  
 
10. זמן נסיעה:הוא זמן מצוין ללמידה. כגון: למידה על הטבע, דברים שרואים בדרך, זהירות בדרכים, ספירה של פריטים דומים/שונים, למידת שירים, משוררים ומלחינים דרך דיסקים, אומדן מרחקים וזמן וכו’. 
 
11. כאשר אתם מוזמנים עם הילדים לבית של חברים או משפחה הציעו לילדכםלשחק במשחק מיוחד. כללי המשחק הם מאוד פשוטים וברורים. בכל זמן הביקור מלבד לשחק וליהנות, עליו לשים לב לפריטים בבית ולזכור מה ראה והיכן. למחרת הביקור אתם תשאלו את הילד שאלות הקשורות לפריטים שהיו בבית המארחים שלכם. לדוגמה: האם על קיר הצלחות ישנה צלחת שאינה עגולה? באיזה צבע צבוע הקיר במטבח? מה לבשה בעלת הבית? האם הוגשו אגסים לקינוח? וכו’. כמובן שניתן לשחק גם הפוך שהילד שואל אתכם ואתם צריכים לזכור את הפריטים בבית המארחים. 
 
12. לסיכום,להשתמש בכלים הללו בהתמדה ובקביעות והתאמה לעולמו של הילד וכך לילד יהיו הרגלים חדשים שיקלו עליו וייצרו עבורו מוטיבציה להצלחה.

 

אין תגובות

השאר תגובה