טיפים להורים לשעת חירום

איך מתמודדים ומגיבים לשאלות והתנהגות הילדים בשעת חירום?
 
בעקבות המצב הביטחוני שבו אנו נמצאים, ילדים רבים וגם הוריהם חווים קושי בהתמודדות עם המצב, הנובע מתחושת אי-הודאות. תגובת הילדים לאירועים בין אם הם חשופים למצב באופן ישיר ובין אם עקיף, מושפעת במידה רבה מהתנהגות הוריהם, הילדים צופים בנו ומפרשים דרכינו, לכן טבעי שילדים יגיבו בפחד, כשגם אנחנו חשים לעיתים קרובות מול המצב תחושות של חוסר אונים ופחד.
 
פחדים מתעוררים אצל ההורים במצבים בהם אנו חשים כי אין לנו שליטה ויש אי ודאות וכך גם אצל ילדינו, לכן במצבים כאלה לא ניתן לבטל את הרגשת הפחד (גם לא אצלנו, ההורים), אך ניתן לרכוש ‘כלים’ חשובים להתמודדות עמו, כלים שיעזרו לילדים להחזיר לעצמם מעט מתחושת השליטה והודאות:
 
1. שיתוף הילדיםברמת האינפורמציה שמתאימה לגילם וליכולתם להבין ולהכיל – תמיד נאמר את האמת, אך אין צורך לספק את כל המידע שאנו יודעים, כדאי במקביל להקשיב- ולבדוק כיצד הם מפרשים את מה שהם שומעים, לספק להם הסברים מתאימים. ככל שהילדים צעירים יותר- כך המידע צריך להיות פשוט וקונקרטי יותר.
 
2. מידת החשיפהלמשדרים המיוחדים בחדשות- צריכה להיות מוגבלת ומתווכת דרך מבוגר. ילדים ניחנים בדמיון מפותח ובמקביל חשופים למידע החדשותי, אם נרצה ואם לא ולכן ככל שנספק אנו את המידע ונתווך להם את המציאות, כך הם פחות יהיו זקוקים להשלים את התמונה בעזרת דמיונם ויחושו בטוחים יותר. את הצורך שלנו להישאר כל הזמן מעודכנים נוכל לספק גם דרך האינטרנט או אמצעי מדיה נוספים.
 
3. עודדו את הילד לשאול,לדבר, להביע רגשות, גם אם הם לא נעימים. אל תלחצו , אך אפשרו את המרחב, והיו שם להקשיב ולגלות אמפטיה. חשוב מאד לתת לגיטימציה לתחושות שהילד מבטא, ואפשר גם לומר שאנו המבוגרים, גם פוחדים. ניתן לעודד ביטוי של רגשות תוך כדי משחק (סוציודרמה), ציור, או יצירה ולחפש עם הילד רעיונות ודרכים להירגע. במקביל תוכלו להעביר מסרים מרגיעים שיעניקו לו תחושה של בטחון: יש לנו צבא חזק, הממ"ד הוא מקום בטוח, אנחנו ביחד ושומרים עליכם וכו’.
 
4. שמירה על שיגרהככל שניתן – שיגרה משרה ביטחון ותחושה של שליטה. גם אם לא ניתן לשמור על השגרה המוכרת (במיוחד לאור העובדה שאנחנו נמצאים בתקופה של החופש הגדול), מומלץ ליצור שיגרה חלופית- שעות שינה, שעות פעילות, ארוחות, גם למענכם וגם למען הילדים. יחד עם זאת- אם הילדים מבקשים לישון איתכם, או שתלוו אותם לאמבטיה ולשירותים, היעתרו אם ניתן וזכרו שזהו מצב זמני. כששיגרת החרום תסתיים ונחזור לשגרה המבורכת- הילדים יתאימו עצמם בחזרה למצב הרגיל.
 
5. חיבוק ומגע -השתמשו במגע כדי להפיג את חששותיהם, חבקו אותם, קחו אותם בידיים והיו קשובים להתנהגותם. ילדים רבים, כתגובה לתחושות המתח והדאגה של ההורים, רוצים ‘להיצמד’ אל ההורה במשך רוב שעות היום. מתוקף היות המצב לא רגיל ולא שגרתי, אנא אפשרו לילדים להיות קרובים אליכם, במשך רוב שעות העירות שלהם. זה מאפשר להם תחושת רגיעה וביטחון.
 
6. פעילות משותפת -הקדישו זמן לפעילויות חברתיות בחיק המשפחה, משחקים, יצירה, פעילות גופנית, צפייה בסרטי ילדים וכו’. גם הכנת ארוחות ביחד, קיפול כביסה ופעולות משפחתיות משותפות של שיגרה יכולות להסיח את הדעת ולהחזיר תחושה של שליטה.
 
7. שיתוף בהכנת הממ"דוהפיכתו למקום נעים וידידותי – כדאי לשתף את הילדים ולשאול לדעתם באשר למשחקים שכדאי להכין בממ"ד, שתייה, אולי קצת ממתקים. ניתן לקשט את המקום במעשי ידיו של הילד. כל חפץ שיאפשר להם להירגע, כל דבר שיאפשר לילדכם לחוש תחושה טובה, בזמן אמת.
 
8. תרגול מצבי חירום-ככל שנדע יותר מה ביכולתנו לעשות בזמן אמת, בעת הישמע האזעקה, כך נהיה מוכנים יותר כשזו תישמע ונחוש יותר שליטה במצב ולכן מומלץ לתרגל עם הילדים כניסה לממ"ד. ניתן להיות יצירתיים ולתרגל כניסה בצורה נעימה ואולי אף מתובלת בהומור. וודאות מספקת ביטחון. מומלץ לחלק לילדים תפקידים בעת הכניסה, ככל שגילם מאפשר, כמו – הכנסת חיית המחמד, הכנסת פלאפונים, וכו’.
 
מה אפשר לעשות בממ"ד:
פעילויות של משחק וקריאת ספרים שהילדים אוהבים.
הכינו חומרי יצירה בממ"ד שיאפשרו לכם להעסיק אותם בצורה נעימה: פלסטלינה, אוריגמי, מדבקות ועוד.
הכינו משחקים וספרים שהילדים אוהבים,  המפגש עם המוכר מפחית חרדה.
פעילות גופנית להפגת המתח.
 
חשוב למצוא את הדרך המתאימה עבור כל ילד וכל משפחה לעבור את התקופה הקשה ביחד ובביטחון מקסימאלי. אם כל השיטות לא עוזרות והפחד נשאר או אף מתגבר, חשוב לפנות ולקבל את התמיכה המתאימה.
 
 
הטיפים מאת ליאת קליין, יועצת בקו הייעוץ לגיל הרך – קול להורה ומנחת קבוצות הורים.
לשיחת ייעוץ חינמית ואנונימית:6968*
לעמוד הפייסבוק של קול הורהלחצו כאן…

לפעילויות נוספות עם הילדים בבית ובמרחב המוגן…

 

 

אין תגובות

השאר תגובה