ימי פראג2012-פסטיבל תרבות צ’כית בישראל

20.5.12

שגרירות צ’כיה בישראל גאה להציג את ימי פראג בישראל- פסטיבל אירועי תרבות צ’כית שיוצגו במהלך יוני ברחבי הארץ.

פראג נתפסת לעיתים כעוד נקודה על המפה בטיולי אירופה הקלאסית. פסטיבל ימי פראג נולד מתוך רצון להעשיר את הדימוי הזה, ולהציג את פראג בתור מה שהיא: בירה אירופאית תוססת, שיש בה יצירה תרבותית מגוונת ותוצרת אמנותית עכשווית ועשירה.

פרויקט ימי פראג יחנך רשמית ביום ג’,5 ביוני, על ידי ראש עיריית פראג שיגיע לביקור בירושלים. 

מופעים

קרקס האחים פורמן, עולם המפלצות
27.5-6.6,כיכר תיאטרון ירושלים, במסגרת פסטיבל ישראל
תיאטרון האחים פורמן מייצג את המיטב שבתיאטרון האלטרנטיבי של פראג. במסגרת ביקורו בירושלים יוצעו לקהל הישראלי תשע הצגות של המופע שכבר קנה לעצמו שם ברחבי העולם. מטיי ופטר פורמן, בניו של הבמאי ההוליוודי מילוש פורמן, מציעים יצירה המתרחשת באהל קרקס שיוקם ברחבת תיאטרון ירושלים. המופע מגדיר מחדש את האירוע הקרקסי ויוצק לתוכו תוכן חדש כשהוא מעצים את הקשר שבין קברט ובין קרקס. האמנים המשתתפים משלבים תחומי במה שונים- להטוטנות, ריקוד ומשחק, ומשלבים בין וירטואוזיות פיזית ויצירתיות תיאטרונית. הדמויות המוצגות על הבמה מעוותות וגרוטסקיות בהתאמה עם העולם הציורי שמאפיין את הקרקס הנודד.
האחים פורמן מבקשים לקרוא תיגר על תרבות הצריכה, ועל אבדן התמימות, ומבקשים להחזיר אל הבמה עולם אבוד- נאיבי, פשוט וכמעט ילדי. עם תום המופע הופכים האמנים למארחים- ומשיקים יחד עם הקהל–כוס בירה (צ’כית כמובן).
המופע זכה בפרס התיאטרון הצ’כי בקטגוריית ההצגה הטובה ביותר לשנת2009

מחול: DOT 504
5ביוני, תיאטרון ירושלים במסגרת פסטיבל ישראל ובערים נוספות בארץ
DOT 504 היא להקת מחול עכשווי שיוצרת בפראג, ומופיעה ברחבי העולם באופן קבוע. המופע“Mah Hunt”יעלה בירושלים, וכן בערים נוספות ברחבי הארץ.
העבודה מתארת אפוקליפסה קודרת על עולם נכחד, שנותרו בו בני אדם- אך לא בעלי חיים. צמד הרקדנים מביאים אל הבמה מערכת יחסים של צייד וניצוד, במתח אינטנסיבי המניע את הרקדנים במשנה זהירות זה מול זו- באופן שנע מ"אינטימיות חושנית ועד לאירוטיקה אלימה"

מוסיקה: מועדון הג’ז של ירוסלב יעקובוביץ’וחברים
5ביוני במועדון הג’אז בתיאטרון ירושלים;8 ביוני במה פתוחה במדרחוב בן שטח במסגרת פסטיבל ישראל והופעה נוספת באשדוד ב-7 ביוני במסעדת פראג הקטנה
ירוסלב יעקובוביץ’,מבכירי הסקסופוניסטים הישראלים ואולי הנודע שבהם, הוא כמובן יליד צ’כיה. במסגרת"ימי פראג"יציג יעקובוביץ’ ערב שכולו מפגש מוסיקלי בין ישראל וצ’כיה בהשתתפות נגני ג’ז משתי המדינות. יעקובוביץ’ יופיע עם הזמרת והשחקנית ברניקה קוהוטובה ונגן הטרומבון פטר פלסניק, שניהם מצ’כיה, ועם חמישה נגנים ישראלים–ארד עיני (חצוצרה), מורן ברון (טרומבון), עדי רנרט (קלידים), ישראל נחומי (תופים) וצור בן זאב (גיטרה בס).

הרקויאם של ורדי- רקויאם של התרסה
31במאי, בנייני האומה במסגרת פסטיבל ישראל
סיפור גורלם של אסירי מחנה הריכוז בטרזין בתקופת מלחמת העולם השנייה במופע מולטימדיה המבוסס על הרקויאם של ורדי–רקויאם של התרסה.
פרויקט הדגל בתחום הקלאסי בפסטיבל ישאל השנה : קונצרט היסטורי מרגש ויוצא דופן פרי שיתוף פעולה ישראלי- צ’כי ואמריקאי: הרקויאם של ורדי- רקויאם של התרסה- ביצוע מרגש המשלב נגינה, קטעי ארכיון ועדויות של ניצולים ממחנה טרזין שבצ’כיה, שם הועלתה הפקה זו לראשונה.
בעזרת עדויות מצולמות של ניצולים מקרב חברי המקהלה המקורית ששרדו, ויחד עם השחקנים ששון גבאי ויונה אליאן את ספור חייהם של האסירים במחנה המעבר המפורסם אליו הגיעו עשרות אלפי יהודים בטרם נשלחו למחנות ההשמדה.
בתחקיר שנערך על ידי המנצח והמחנך מורי סידלין התגלה שבמסגרת הקונצרטים הרבים שהתקיימו במחנה, במטרה להציג את היחס האנושי ליהודים- העלה המנצח רפאל שכטר את הרקוויאם הנוצרי שהוא מיסה קתולית שמלווה את המת בדרכו האחרונה.
הקונצרט בניצוחו של מורי סידלין ובהשתתפות השחקנים ששון גבאי ויונה אליאן, מקהלת קון הצ’כית על80 משתתפיה, התזמורת הסימפונית ירושלים רשות השידור וסולנים ישראלים. הקונצרט יתקיים בנוכחות ניצולי המחנה ומייסדי בית טרזין.

מקהלת קוהן מפראג
11ביוני בתיאטרון ירושלים, במסגרת פסטיבל ישראל 
מקהלת קוהן מפארג, היא אחת המקהלות החשובות בצ’כיה, שהיא בעצמה מעצמה של מוסיקה ווקאלית מקהלתית. היא נוסדה לפני חמישים שנה על ידי פאבל קוהן, אשר ניצח עליה עד מותו בשנת2003. כל חובב מוסיקה מקהלתית מכיר את ההלטות המעולות שלה, בתחום המוסיקה האורטורית והאקפלה, ואת הקונצרטים המשובחים בביצועה, המקיפים את אירופה כולה. מקהלה זו נודעת במיוחד ביכולותיה כמבצעת אקפלה של המאה ה 19 –תחום אהוב במיוחד (וגם חסר במיוחד) בנוף המוסיקה הישראלי. המנהל המוסיקאלי כיום: מארק וורליצ’ק.
 
תערוכות:

פראג פנורמה
30במאי-17 ביוני 2012, תיאטרון ירושלים
תערוכה רחבת היקף של צילומים ואקוורלים מהעיר פראג תוצג על קירות תיאטרון ירושלים לאורך חודש יוני. מתוך התערוכה נשקפת העיר פראג במלוא יופייה, על התמורות שחלו בה מימי קדם ועד ימינו. קסמה של העיר המופלאה, בירתה של צ’כיה כבר יותר מאלף שנה, נשקף אל הצופה הן מהאקוורלים שובי הלב והן מהצילומים גדולי המידות.

גן החיות של פראג
6ביוני– 30בספטמבר2012, גן החיות התנ"כי בירושלים
בגן החיות בירושלים תוצג תערוכת צילומים של בעלי חיים מוגנים, זנים נדירים ונכחדים. גן החיות של פראג יציג שתי תערוכות: באחת–ממיינה ועד פרס–תוכלו להתוודע אל מאמציהם של אנשי גן החיות של פראג להשיב ציפורים לסביבתן המקורית ולשמרן בטבע. ולמי שמעדיף קופים, אסור לפספס את התערוכה השנייה–גורילות בסכנה.

ההתנקשות בחיי ריינהרד היידריך- מותו של אבי השואה
30במאי-20 ביוני 2012, כנסת ישראל
ב-27 במאי 1492, התנקשה חוליה בת ארבעה חברי המחתרת הצ’כית בחייו של אחד מאבות השואה –ריינהרד היידריך, ההתנקשות הובילה למותו. בסוף מאי תוצג במסדרונות כנסת ישראל תערוכת צילומים המגוללת את הסיפור ההיסטורי ההירואי ההוא. אירוע הפתיחה של התערוכה יתקיים במעמד יו"ר הבית התחתון של פרלמנט הרפובליקה הצ’כית, גב’ מירוסלבה נמצובה.

פונקציונליזם בפראג: מסורות והד עכשווי
13במאי– 15ביוני תערוכת צילום במרכז באוהאוס תל אביב
תערוכה שנאצרה ע"י גלריית ירוסלאב פראגנר ובעזרתם של בכירי התיאורטיקנים הצ’כים, הארכיטקטים זדנק לוקס ופטר קרטוביל. התערוכה מבקשת להציג את המבנים האדריכליים הצ’כיים- אשר מושפעים מאבני היסוד של האדריכלות הפונקציונאלית.

אוכל: מטעמים צ’כיים במסעדת פראג הקטנה
4 – 9ביוני פראג הקטנה, על סניפיה בתל-אביב, בת-ים ואשדוד
מסעדת פראג הקטנה תארח את השף של משרד החוץ הצ’כי- רדק פריהונסקי, לשיתופי פעולה קולינאריים יוצאי דופן. בואו לחוות את מטעמי פראג!

ימי פראג הוא שיתוף פעולה בין עיריית פראג, עיריית ירושלים, פסטיבל ישראל ומשרד התרבות הצ’כי, ובתמיכה של עיריית פראג, שגרירות פראג בישראל, Czech Centres,לשכת המסחר והתעשייה ישראל-צ’כיה, מבשלת הבירה הצ’כיתStaropramen,יצרנית המכוניות הצ’כיתSkodaוהיבואן הישראלי צ’מפיון מוטורס, וחברת התעופהCzech Airlines.
ניהול אמנותי: מרינה סטרנובה, נספחת תרבות שגרירות צ’כיה בישראל

הפתיחה הרשמית:5.6.2012

אין תגובות

השאר תגובה