מה עושים עם הילדים בחנוכה?

טיפים להתמודדות משפחתית עם חג החנוכה.

חג החנוכה יצוין השנה בתאריך27 לנובמבר ויימשך שמונה ימים. הוא ידוע גם בכינויו חג האורים ומסמל בעיקר את ניצחון החשמונאים על היוונים ואת נס פך השמן. בחנוכה ישנם מנהגים רבים כמו אכילת סופגניות, לביבות, משחק בסביבונים ונתינת דמי חנוכה לילדים, אך אחד המנהגים הבולטים ביותר הוא הדלקת נרות חנוכה בכל ערב מימי החג. בתקופה זו ילדינו יוצאים לחופשה ארוכה יחסית ומרבית ההורים ממשיכים כרגיל בעבודה. אופנת הפסטיבלים וההופעות לילדים מגיעה לשיאה וקשה להתעלם ממאמצי השיווק שלהם. ד"ר סוזי קגן יועצת פסיכולוגית בכירה, בעלת קליניקה לטיפול זוגי ומשפחתי ומרצה באוניברסיטת בר- אילן, מעניקה טיפים והמלצות להתמודדות משפחתית עם חג החנוכה:
 
פסטיבלים -מלבד המנהגים שהוזכרו כחלק ממסורות החג, חג החנוכה מציף אותנו במגוון פעילויות, הופעות ופסטיבלים לילדים בכל הגילאים ובכל מיני אפשרויות. מרבית המופעים הם בעלי עלות גבוהה יחסית ודורשים ליווי של אחד מבני המשפחה הבוגרים. המגוון העצום המוצע לילדים באמצעות פרסומים ותוכניות טלוויזיה, לא מאפשר לנו כהורים להתחמק מהתמודדות עם הנושא. מאחר ובאמת ישנן המון אופציות להצגות, אני הייתי ממליצה במידת היכולת, לאפשר לילדים לצפות בהצגה אחת בלבד, אותה תבחרו במשותף, תוך בחינת העלות הכספית, הערכים שהיא מעניקה והרצון של ילדכם. ישנן הצגות הזוכות לפופולאריות נמוכה אך איכותן לא נופלת מההצגות הבולטות ועלותן נמוכה יחסית. רכישת כרטיסים למספר גדול של הצגות לא יאפשר לילד הבנה של משמעות ההשקעה מבחינתכם ובנוסף לא יעניק לו שום ערך מוסף.
 
חופשה -הצגה אורכת לכל היותר שעתיים וחצי אך החופש נמשך למשך שמונה ימים, בהם עלינו להעסיק את הילדים ולמצוא פתרונות לשהייתם בבית. כמו בחופשים קודמים וכמו בכל מצב ‘חירום’ עם הילדים, צריך לתכנן את הפעילויות כראוי. למי שיכול להיעזר בסבתא וסבא או דודים נחמדים, זו ההזדמנות וכמובן שרצוי לקחת חופש מהעבודה כדי לבלות זמן איכות עם הילדים. ניתן לטייל בחיק הטבע כחלק ממסלול הליכה מאתגר, לקחת חלק בפעילות התנדבותית מותאמת לילדים או לעשות יום יצירה בבית הקשור בנרות חנוכה או מנהגים אחרים. נכון שהחופשה עלולה להיחשב כמטרד עבורכם בתוך שטף החיים והעבודה, אך נסו לנצל אותה לרגיעה ובילויים עם הילדים ובן/ת הזוג.
 
הדלקת נרות -כפי שצוין, אחד המנהגים המוכרים הוא הדלקת נרות חנוכה. אני רואה במסורת הזו הזדמנות ליהנות ממשפחתיות נהדרת ביחד עם כל בני הבית. השתדלו לעמוד על כך שבכל יום יתכנסו כולם בשעה מסוימת ויהיו נוכחים בטקס הדלקת הנרות. אפשרו לילדים לקחת חלק בארגון החנוכייה והדלקתה ואפילו מומלץ לשיר שירי חנוכה שימלאו את הבית בשימחה ובאור.
 
סופגניות ולביבות –בחלק מהבתים עדיין מקובל לאפות סופגניות לבד או לטגן לביבות תוצרת בית. אם אצלכם נוהגים ככה אני ממליצה לשתף את הילדים בתהליך. אמנם מדובר בשמן חם אך יש מספיק פעולות לא מסוכנות בהן הילדים יכולים ליטול חלק, החל מגירוד תפוחי האדמה, דרך לישת הבצק ובחירת המילוי. וטיפ קטן לאמהות ולנשים, בכל חנוכה מחדש, אני אומרת לעצמי שהפעם לא אגע בסופגניות, אך לא עומדת בפיתוי. הכעס ורגשות האשם שמלווים אותי לאחר מכן הפריעו לי מאוד, אך הפעם החלטתי לאפשר לעצמי מספר מוגבל של סופגניות למשך ימות החג, כשכל חריגה מבחינתי תלווה בפעילות ספורטיבית. הניחי לעצמך ליהנות מאווירת החג ואל תגזימי עם ההגבלות, אך יחד עם זאת שמרי על מסגרת קבועה ולא מופרזת.
 
דמי חנוכה –המינהג לתת לילדים דמי חנוכה עדיין נחשב פופולארי ברוב הבתים והוא מעניק לילדים עצמאות מסוימת. לכן אני ממליצה להמשיך אותו במידה וקיים או לאמץ אותו אם עד כה לא צוין אצלכם. לילדים קטנים אפשר להעניק מתנות קטנות במקום כסף ובמידה וקיים קושי כלכלי לתת כסף אפשר להמיר את הרעיון לפעילות משפחתית משותפת.
 
קוראים המעוניינים להתעדכן בהמלצות וטיפים לזוגיות מוצלחת, מוזמנים להצטרף לעמוד הפייסבוק המקצועי של ד"ר סוזי קגן.  לחצו כאן… 
 
 

אין תגובות

השאר תגובה