מרתון הסיורים בירושלים של יד יצחק בן-צבי-טיולים בירושלים בשבועות2014

מרתון הסיורים בירושלים עם יד יצחק בן-צבי, השנה ה-18: שלושה ימים, כמאה מסלולי סיורים בשישה מקצים לכל המשפחה, סיורים בבתי הכנסת והכנסיות, סיורי ספרות ושירה, סיורי אמנות ואטרקציות נוספות

יד יצחק בן-צבי מקיימת סיורים ייחודים בירושלים, במטרה לערוך לציבור הרחב מפגש בלתי אמצעי עם ירושלים, לגעת בהיסטוריה של העיר, לחוש את המורכבות העכשווית שלה, ולהתבשם מיופייה המיוחד. סיורי המרתון יתקיימו בין התאריכים5,6,7 ביוני 2014, במהלך שלושה ימים, יתקיימו כמאה מסלולי סיורים בירושלים באווירה חגיגית ומיוחדת עם יד יצחק בן-צבי: סיור בעקבות הרב עובדיה יוסף, סיור בעקבות הנשים הנמצאות בשוליים, סיור העוסק בתכנונו וברציחתו של עבדאללה הראשון מלך ירדן, סיורי אמנות, אדריכלות וצילום, סיורים בליווי שחקנים ונגנים, סיורים במנהרות העבר של העיר, סיורי בית כנסת בצד סיורי כנסיות, ניחוחות של אפיה, טעמים של מגוון מטבחים, סיורים בעקבות האמנות המוסלמית, סיורי תיאטרון וזמר, סיורים בעקבות לוחמים ומורשת קרב, סיורי ספרות ושירה ועוד.

הסיורים כוללים: פעילויות חווייתיות, ביקור במקומות מעניינים בירושלים, הכרות עם דמויות ססגוניות, טעמים ירושלמיים שלא הכרתם, ממגוון מטבחי עדות מסורתיים. סיפורים מרתקים בפינות מוכרות ונסתרות של העיר, תגליות ארכיאולוגיות חדשות בעקבות תרבויות שונות, סיפורים מאזור הדמדומים בעקבות מחבלים ומרגלים רבי מעללים, זיכרונות וגעגועים בעקבות סיפורים אישיים של משפחות אשר השפיעו על ההווי הירושלמי ועוד. 

לפרטים והרשמה:
רישום עד התאריך1.6.2014 תזכה בהנחה. 
הרשמה בטלפון:02-5398855 

פרוט מסלולי הסיורים:
יום חמישי, (אסרו חג השבועות), 5.6.2014, משעה 07:30 עד 11:00

הר הבית ואתריו
סיור מקיף במתחם הר הבית במהלכו נראה כיצד משתלבות המסורות וכיצד שזורים זה בזה העבר וההווה, נכיר את המבנים המרכזיים ונעסוק בהיבט האדריכלי. לא תתאפשר כניסה לכיפת הסלע ולמסגד אל-אקצה. מדריכים ירון עובדיה, פרץ ראובן, אין להביא תיקים, כלי נגינה וספרי קודש. יש להגיע בלבוש צנוע.

הר הבית והממלוכים
בעקבות ‘ספר ירושלים בתקופה הממלוכית’ בהוצאת יד בן-צבי, נייחד סיור לבנייה ולאדריכלות הממלוכית בהר הבית. נבקר במדרסת מנגכיה ובמבנים נוספים במתחם הר הבית. יש להגיע בלבוש צנוע. מדריכה עפרה רגב.

מות יומת המלך – בעקבות רוצחי עבדאללה הראשון, מלך ירדן
שחזור דרמה פוליטית משנותיה הראשונות של המדינה: ההתנקשות במלך, מייסדה הכריזמטי של הממלכה ההאשמית, צאצא ישיר של משפחת הנביא מוחמד, תמרוניו בסבך התככים הפוליטיים של המזה"ת וקשריו ההדוקים עם אנשי היישוב היהודי בארץ ישראל.  מדריך אורי קציר, יש להגיע בלבוש צנוע.

אמנות אומאית בהר הבית ובכנסיית הקבר
הסיור מתקיים בין השעות16:00-13:00
נעסוק באמנות המוסלמית בתקופה האומאית כפי שהיא באה לידי ביטוי בכותרות במסגד אל-אקצה ונבדוק מה הקשר שלהן לכותרות בכנסיית הקבר. מדריך פרץ ראובן, הסיור אורך כארבע שעות, יש להגיע בלבוש צנוע.

יום חמישי, (אסרו חג השבועות), 5.6.2014, משעה 16:00 עד 19:00

יהודי המגרב בירושלים
נעקוב אחרי הקשר של הקהילות היהודיות בצפון אפריקה לעיר הקודש, נכיר את גאוני הקהילה בירושלים ואת מוסדות הקהילה, נבקר בבית הכנסת ‘אור החיים’ בשכונה הראשונה שנבנתה מחוץ לחומה ונחתום במוזיאון הקהילה שנפתח לאחרונה לקהל. מדריך משה יגור. יש להגיע בלבוש צנוע, תוספת תשלום25 ש"ח לכניסה לאתרים.

תגליות חדשות ביהודה המקראית
נבקר באתר ח’רבת קייאפה שנחפר לאחרונה, עיר מבוצרת מן המאה העשירית לפסה"נ, נבחן את הסיפור המקראי מול הממצא בשטח ואת המפגש בין הפלשתים לישראלים, נמשיך לתל עזקה, עיר מקראית נוספת שנחפרת עתה, ונצפה על עמק האלה.  מדריך ד"ר יואב פרחי, רכב פרטי, יש להגיע עם נעליים נוחות, כובע ושתייה.

במדבר ירושלים
בדרך העוברת מירושלים ליריחו התגלו שרידי האתר ‘השומרוני הטוב’ שנחפר ונפתח לקהל הרחב. הַּמָקום מזוהה על ידי הנצרות עם סיפור המופיע בברית החדשה, ובו כנסייה ביזנטית, תחנת דרכים ומוזיאון. בהדרכת אחד מן החופרים.  מדריך יובל פלג, תוספת תשלום45 ש"ח להסעה ולאתר.

שער האריות
לאורך אתרי הקרבות בעקבות הצנחנים ששחררו את ירושלים במלחמת ששת הימים (היום לפני37 שנים), גשר גת שמנים, שער האריות, הכותל המערבי (ללא ביקור בגבעת התחמושת). מדריך משה חרמץ.

עיר רבת טעם
עם שמיל הולנד, שף, מדריך ואיש ירושלים, על ‘מעורב ירושלמי אסלי’: ספרדי, מזרחי, מזרח- אירופאי,ומה שביניהם. בשוק מחנה יהודה נבדוק מוצרים, נציץ למטבחים, נריח ניחוחות אפייה ונלמד כיצד שימשו המטבחים המסורתיים מקור השראה למסעדות הגורמה בעיר.  מדריך שמיל הולנד. תוספת תשלום15 ש"ח.

סודות נבי סמואל
מיהושע בן-נון עד הצלבנים, מיהודה המכבי ללוחמי תש"ח, שלוש דתות ואלפי שנים–מי הוא הנביא סמואל ואיך הוא קשור לנביא שמואל? מדריכה אפרת נתן,  יש להגיע בלבוש צנוע.

בעקבות יוסי בנאי ומשפחתו 
זיכרונות וגעגועים במסלול הילדות של יוסי בנאי ממרכז העיר לביתו במחנה יהודה, דרך אתרים המוכרים משיריו ומספריו: בית ספר ‘אליאנס’, בית הדפוס שבו עבד, בתי הקולנוע שאהב ועוד. בליווי קטעי קריאה ושירים. מדריכה נורית בזל.

צילום בין ערביים (סדנת צילום)
הסיור מתקיים בין השעות20:30-17:30
עם שקיעת השמש וירידת הלילה נצלם באור אחרון אתרים ונופים עירוניים: בניין ימק"א, החומה המערבית, כיכר צה"ל, כיכר ספרא ונסיים במזרקות המים בפארק טדי החדש. מדריך ברוך גיאן. יש להצטייד במצלמה, רצוי חצובה.

ערבסקה–קסם האמנות המוסלמית
נצלול לעולמה המרתק של האמנות המוסלמית, אל מקורותיה ואל סוד עושרה דרך האדריכלות, עיטורי הקבורה, הקליגרפיה באבן, הקרמיקה והאמנות הזעירה. נסייר בבית הקברות בממילא, במלון פאלאס ובמרכז מורשת יהדות צפון אפריקה. מדריכה חדווה אבוחצירה, תוספת תשלום20 ש"ח לאתר.

חלומות ודיפלומטיה בארץ הקודש 
שיח גלריה בבית הספרים הלאומי עם אוצרת התערוכה על קונסולים אמריקנים בירושלים במאה ה-19 וביקור בבית הקברות הפרוטסטנטי. מדריכה ד"ר נירית שלו-כליפא, יש להגיע בלבוש צנוע.

קפה בטעם של פעם
סיור ספרותי ונוסטלגי שמתחקה אחר בתי הקפה הנודעים של ירושלים של פעם משכונת רחביה אל מרכז העיר: שטרודל וריקודים ב’קפה רחביה’, פקידי ממשלה בקפה ‘חרמון’, חוגים פוליטיים ב’טעמון’ וב’טוב טעם’ וקבוצות ספרותיות ב’עטרה’, ‘וינה’, ‘אירופה’ ועוד. מדריך ד"ר ראובן גפני.

טעמים וריחות בנחלאות
נחלאות–עדה וחצרה. נסייר ביניהן בהדרכת חוקרת קולינריה, בבתי הכנסת ובבורות המים ונספוג את תרבותן כשאנו מריחים את ניחוחות מטבחיהן. מה בין חצר אשכנזית לחלבית, כורדית או פרסית? על זהות וזיכרונות התושבים נלמד מן המאכלים המאפיינים: חמין, קוגל, קובה וגוּנדי. מדריכה עדנה עסיס, תוספת תשלום25 ש"ח, יש להגיע בלבוש צנוע.

אל אזור הדמדומים–מסיפורי השב"כ בלב ירושלים
מדריך יוצא שב"כ יוביל אותנו בנתיבי מחתרות ובעקבות מחבלים ומרגלים רבי מעללים שפעלו בלב העיר ויפתח לנו צוהר לעולם מסתורי של ביטחון ומודיעין. נציץ למקומות שבהם התרחשו פרשיות עלומות מאחורי חומות וסורגים. מדריך רן שחורי.

נשים בשוליים 
נשמע על הזנות ככלי נשק במאבקים פוליטיים בירושלים העות’מאנית והמנדטורית, על פרוצה שגורשה מן העיר על ידי רב כי ביישה את הקהילה, על המאבק סביב השאלה אם מותר לקבור זונה בעיר, על הקמת רובע אורות אדומים על ידי המושל הבריטי ועל התארגנות של שכונות להוציא את הזנות מתחומן. מדריך אורי קציר

יום חמישי, (אסרו חג השבועות), 5.6.2014, משעה 20:00 עד 23:00

ירושלים של פעם
הקרנת הסרט ‘בירושלים’ של הבמאי דוד פרלוב משנת1963. הסרט מציג דיוקן אישי ופיוטי של העיר שבלבה חומה. הסרט הוא עדות היסטורית וקולנוע תיעודי פיוטי רב קסם. הסרט יוקרן בליווי מבחר סרטים קצרים שיצרו בהשראתו תלמידי ביה"ס ‘סם שפיגל’ לקולנוע ולטלוויזיה בירושלים. דברי הסבר לפני ההקרנה ואחריה: חוקר הקולנוע העברי יעקב גרוס. משעה20:00 עד 21:30 בצריף הנשיא ביד יצחק בן-צבי, רח’ אבן גבירול 14, ירושלים.

ירושלים של מעלה ושל מטה
עם רדת החשכה נטייל על חומת העיר ונצפה על מרקמי חיים מזווית ייחודית. נרד למעבה מנהרת הכותל ונפסע בין שרידי ירושלים המרמזים על ימי תפארתה בשלהי תקופת הבית השני.  מדריכים תרצה רבינוביץ, ארז ברטמן, תוספת תשלום40 ש"ח לאתרים , יש להגיע בלבוש חם ולהצטייד בפנס

סיור סיפור – סיפורה של שכונת הבוכרים
סיור בהדרכת מספר סיפורים בן השכונה, המכיר את שלל טיפוסיה ואתריה השונים,רווי הומור, אהבה, געגוע לעולם שהיה ואיננו.מדריך שייקה בן-שמואל יש להגיע בלבוש צנוע וחם.

התחדשות במרכז העיר
נבקר עם אדריכל במרכז העיר המתחדש והמתעורר תוך דגש על ההיבט האורבאני והאדריכלי, שמתחשב בעבר אבל פניו לעתיד. נחתום באנדרטה ובמזרקה לראש העיר, טדי קולק, בונה ירושלים.
מדריך נעם סרי לוי, יש להגיע בלבוש חם

חסידות, אוכל וירושלים
התפיסה החסידית מייחסת לאוכל ממד רוחני. המפגש של החסידות עם ירושלים מעשיר את העולם הקולינרי במאכלים המאפיינים את העיר. במהלך הסיור נכיר את מטבחיהן הייחודיים של כמה חסידויות: חסידות גור, חסידות בעלז, חסידות מונקטש ועוד. מדריך שמיל הולנד, שף ומחבר הספר ‘שמאלץ’ –על המטבח היהודי המזרח אירופי,  תוספת תשלום15 ש"ח , יש להגיע בלבוש צנוע וחם.

מסע אל טבור העולם 
סיור אווירה לילי אל ירושלים הבלתי נראית בעקבות מיתוס ירושלים ביהדות, בנצרות ובאסלאם–  מסורות של בריאה, ‘שער השמים’ ו’אחרית הימים’ המטלטלות תפיסות עולם. מקבר בית הורדוס וימין משה להר ציון, לרובע היהודי ולכותל. מדריך ארנון ברוקשטיין, יש להגיע בלבוש צנוע וחם.

מרוסיה באהבה 
במאה ה-19 החלו מעצמות אירופה לגלות עניין בארץ הקודש. הרוסים היו הראשונים שרכשו קרקע בירושלים שמחוץ לחומות ובנו עליה מבנים שנמצאים היום בלבה של העיר. נבקר במבני הכנסייה הפרובוסלבית ונפגוש את נציג הכנסייה. מדריך רומן גולטייב, יש להגיע בלבוש צנוע וחם.

סקס והעיר הקדושה 
נשמע על הזנות ככלי נשק במאבקים פוליטיים בירושלים העות’מאנית והמנדטורית, על פרוצה שגורשה מן העיר על ידי רב כי ביישה את הקהילה, על המאבק סביב השאלה אם מותר לקבור זונה בעיר, על הקמת רובע אורות אדומים על ידי המושל הבריטי ועל התארגנות של שכונות להוציא את הזנות מתחומן. מדריך אורי קציר, יש להגיע בלבוש חם. 

לא על הלחם לבדו
לחם וחלה, עוגות ומאפיות הם נושא הסיור. בשעות הלילה של יום חמישי נלך בעקבות הניחוחות של מוצרי המאפה המבשרים את בוא השבת, נבקר במאפיות ירושלמיות ותיקות שבהן אב לבן יביע לחם בשיטות מסורתיות ועל פי מנהג הירושלמים, ונבקר בשוק מחנה יהודה, במקור ברוך ובבית ישראל. מדריכים אסתר סעד, גדי וקסלר, משה שפירא,  יש להגיע בלבוש צנוע וחם, נשים בחצאיות.

יורדים העירה, שותים עוד בירה
הסיור מתקיים בין השעות21:00 עד  24:00
סיור בעקבות חיי הלילה של ירושלים של פעם ושל כאן ועכשיו.נפגוש דמויות שעיצבו את הבוהמה הירושלמית והארץ ישראלית ונשמע סיפורים על המקומות שבהם ישבו, בילו, אכלו ושתו. נתוודע גם אל חיי הלילה של ימינו. מדריך דביר סורמלו, תוספת תשלום20 ₪ לכיבוד, יש להגיע בלבוש חם.

יום שישי,6.6.2014, משעה 08:30 עד 11:30

החורבה בתפארתה
סיור בעקבות התפתחות הרובע היהודי בעיר העתיקה: נבקר בבית הכנסת הרמב"ן ובארבעת בתי הכנסת הספרדיים, נספר את סיפור החורבה–מרעידת האדמה ועד בנייתה ושיקומה מחדש. מדריכים תמר כהן, משה יגור, תוספת תשלום30 ₪ עבור כניסה לאתר , יש להגיע בלבוש צנוע ובכיסוי ראש לגברים ולנשים

הבונים החופשיים   
נתהה על קנקנם של הבונים החופשיים: האם הם אגודה סודית? כת מיוחדת? דת ייחודית? ניכנס לעולם של טקסים, של סמלים ושל חברים מפורסמים. נבחן כיצד עולם מסתורי זה משתלב במרחב הירושלמי. הסיור מתקיים במזרח העיר. מדריך ניר אורטל, תוספת תשלום15 ש"ח לאתר.

במורד מעלה הר הזיתים
הסיור מתקיים בין השעות8:30 עד 12:00
מסורות יהודיות, נוצריות ומוסלמיות בהר הזיתים–מה בין ‘אחרית הימים’ ומקום ‘מנוחה נכונה’ לבין היהודים במהלך הדורות? היכן קונן ישוע על ירושלים ומהיכן עלה השמיימה? איפה מצויה כנסיית ‘כל העמים’ והיכן קבורה מרים, אֵם ישוע? מדריך ד"ר בני פירסט, תשלום30 ₪  להסעה ולאתר, יש להגיע בלבוש צנוע.

יידישיסטים, הבראיסטים ושומרי החומות 
סיור עם מומחה ליידיש בעקבות היידיש ומלחמת השפות בירושלים. בקו התפר בין היידיש לעברית מבעד עיניהם של הדוברים בחכמה ובהומור ותגובת חלוצי העברית שבזו לז’רגון. נציץ לעולמה של היידיש, שפתם של ‘אנשי שלומנו’, החיה בקהילה החרדית. מדריך יעד בירן, תוספת תשלום15 ₪ עבור כניסה לאתר , יש להגיע בלבוש צנוע .

רגלינו בנִקבה וראשנו במקדש
הסיור מתקיים בין השעות8:30 עד 12:00
מה בין ‘בור ירמיהו’ ל’צינור יואב בן-צרויה’, ומהם ה’עופל’, ה’מילוא’, ה’סביב’ ו’מצודת ציון’ –על כל אלה ועוד ננסה לענות בסיור בעיר דוד, בדגש על החידושים הארכיאולוגיים (ללא הליכה בנִקבת חזקיהו). מדריכים ארז ברטמן, שמואל בהט, תוספת תשלום20 ₪ עבור כניסה לאתר, יש להגיע עם נעליים נוחות, כובע ושתייה.

על גדר ההפרדה
הסיור מתקיים בין השעות8:30 עד 12:00
גדר ההפרדה בירושלים חורצת את גורל העיר. מהם גבולות ירושלים? מהו מעמד האוכלוסייה במזרח העיר? מהו גורל האנשים משני עברי הגדר? אילו תהליכים עברו תושבי העיר והמרחב העירוני מאז1967? נסייר בדרום העיר ובמזרחה. מדריך אמיר חשין, תוספת תשלום 35 ₪  להסעה.

סבי, אברהם סורמלו
הסיור מתקיים בין השעות8:30 עד 11:00
הנכד דביר סורמלו מספר את סיפורו של ‘סורמלו הגדול’, איש הבוהמה של שנות השישים שאהב לשתות ולספר סיפורים. נבקר במקום שבו היה המועדון שלו, מראשוני המועדונים בעיר, ונשמע מי היו האנשים שהתקבצו בו. נצעד מנחלת שבעה דרך מרכז העיר לנחלאות. מדריך דביר סורמלו, תוספת תשלום20 ₪ 

 אל שכונת בקעה
בין בתי פאר ואורנים עתיקים נחבאת שכונת בקעה היפהפייה והמסתורית. נגלה מי קרא לבקעה ‘עמק רפאים’, מה זכר עמוס עוז מהשכונה, האם גרו בה יהודים לפני1948 ועוד. מדריכה תמר הירדני.

האמנם קבר הורדוס?
הסיור מתקיים בין השעות8:30 עד 12:00
בכביש מהיר נשוב לבקר בהרודיון, אתר קדומים בסְפָר המדבר. נסייר בארמון-מבצר שבנה המלך הורדוס ושבו גם נקבר, על פי המקורות, ונצפה על שרידי הקבר המונומנטלי שהתגלה לאחרונה. האומנם זהו קברו של הורדוס? (העלייה להרודיון רגלית). מדריכים דב נוטקביץ, ארלה מייטליס, תוספת תשלום50 ש"ח להסעה ולאתר 

נוסח ירושלים
מסע ייחודי עם חוקר בתי כנסת בין סמטאות מקור ברוך, מחנה יהודה ו’אבו בסל’ בעקבות עדויות עלומות, בתי כנסת זעירים ושכונות שנשכחו מלב: זיכרונות מיהודי מונסטיר, ישיבת יהודי בולגריה ו’רחוב בתי הכנסת’. מדריך ד"ר ראובן גפני, יש להגיע בלבוש צנוע , נשים בחצאיות, כיסוי ראש.

מוסדות נוצריים בלב העיר 
נסייר עם מומחית לנצרות ונכיר מוסדות נוצריים במרכז העיר, פעילותם והקהילות שאותן הם משרתים: המכון השוודי, הקהילה הקתולית דוברת העברית, המשלחת הפינית ועוד. מדריכה חנה בנדקובסקי, יש להגיע בלבוש צנוע

זרמים ביהדות
נבקר בבתי הכנסת ונפגוש את נציגי הקהילות הוותיקות שמייצגות את הזרמים המובילים ביהדות: קהילת הראל של היהדות המתקדמת (הרפורמית), קהילת מורשת ישראל השמרנית (הקונסרבטיבית) ואגודת ישורון (האורתודוכסית). מדריך גדי וקסלר, יש להגיע בלבוש צנוע, כיסוי ראש 

מצורעים, משוגעים ושגרירים
מאחורי חומת האבן של בית החולים הנסן וגדרות בית החולים הפסיכיאטרי ומעבר למרפסות של וילות הפאר, נתוודע לסיפורי לידות ופטירות מטלביה ועד סן סימון. סיור עם רופאים בכירים בשכונת טלביה בעקבות סודות רפואיים של מוסלמים, נוצרים ויהודים. תוספת תשלום30 ש"ח 

אל אתר הטבילה
הסיור מתקיים בין השעות8:30 עד 12:00
נֵחָשף לעולמם של הנזירים המתבודדים ולחייהם במדבר יהודה שהיה זרוע מנזרים ותאי התבודדות, נבקר באתר הטבילה קאסר אל יהוד (שנפתח לאחרונה לקהל) ובמנזר דיר חג’לה, הקשורים בנזירים אלה (כפוף להוראות הביטחון). מדריך נחמה שפרן, תוספת תשלום35 ₪  להסעה , יש להגיע עם נעליים נוחות, כובע ושתייה.

עיר רבת טעם
עם שמיל הולנד, שף, מדריך ואיש ירושלים, על ‘מעורב ירושלמי אסלי’: ספרדי, מזרחי, מזרח- אירופאי,ומה שביניהם. בשוק מחנה יהודה נבדוק מוצרים, נציץ למטבחים, נריח ניחוחות אפייה ונלמד כיצד שימשו המטבחים המסורתיים מקור השראה למסעדות הגורמה בעיר.  מדריך שמיל הולנד. תוספת תשלום15 ש"ח

בנצ’מרק
סימוני גובה החקוקים בקירות העיר בשולי קירות ובפינות נעלמות בחומות ונקראים בפי הירושלמים בשם ‘בנצ’מרקים’. מה הם? מי חקר אותם? לאיזו מטרה? ומדוע יש המבקשים היום למחוק אותם? מסע קסום אל אחד מסודותיה של העיר. הסיור בעיר העתיקה. מדריך אברהם אביחי

הספרייה הלאומית
מסע מרתק לנבכי העבר של עם ישראל וארץ ישראל–איסוף, שימור והנגשה של כתבי יד, של דפוסים עתיקים, מפות וחומר מוזיקלי. נבקר בכמה מן האוספים, מהם ייחודיים ובעלי חשיבות עולמית, וכמובן נתרשם מן הוויטראז’ים של מרדכי ארדון. בהדרכת צוות הספרייה הלאומית

בית ברגמן במוזיאון ישראל
הסיור מתקיים בין השעות10:00 עד 12:00
ביתה הפרטי של אספנית האמנות הבין-לאומית, הגברת שרלוט ברגמן ז"ל, שהתגוררה בשטח המוזיאון ייפתח במיוחד בפנינו. הבית מעוצב בסגנון בין-לאומי ומשקיף על נוף פסטורלי ויצירות האמנות שבו משרות אווירה וחוויה ייחודיות.  בהדרכת צוות מוזיאון ישראל

מן העיר אל המדבר
הסיור מתקיים בין השעות8:30 עד 16:30
בטיול שטח, במשאית ספארי פתוחה, נגיע מירושלים אל מדבר יהודה למקומות בלתי נגישים כג’בל מונטאר (הר העזאזל), נצפה על בקעת הורקניה, ניסע לנחל קדרון ונלך על גדתו המזרחית לתצפית על מנזר מר-סבא, נרד בנסיעה לבקעת הורקניה ונצפה ממצוק ההעתקים ליד נבי מוסא. מדריכים מוטי ברנס, איתן אטיאס, תוספת תשלום100 ₪,  אינו מתאים לסובלים מבעיות גב,  יש להצטייד במעיל רוח, במשקפי שמש, בשתייה ובאוכל 

יום שישי,6.6.2014 – משעה 13:00 עד 16:00

בבטן האדמה בארמון הנציב
נצפה על ירושלים מ’טיילת גולדמן’ הסמוכה למתחם האו"ם בארמון הנציב ונצעד בתוך מנהרה חצובה בהר, המהווה קטע מאמת המים לירושלים מימי הבית השני(בסיום–עלייה במדרגות).מדריך ארז ברטמן, תוספת תשלום10 ש"ח לאתר , יש להצטייד נעלי הליכה ופנס. 

בית ממכר עתיקות
בעיר העתיקה נעקוב אחר אספנים, זייפנים ושודדים, כתבי יד, ממצאים ארכיאולוגיים ופריטים עתיקים. נשמע על שר ידוע, חובב עתיקות, על קונה מגילות מדבר יהודה, על שען שעד מותו היה חסר מנוח ועל גלוסקמא מסתורית. מדריך ישראל גולדמן

מתוהה למתווה דרך–סיפורו של אצ"ג (אורי צבי גרינברג)
איש של חלום וחזון סוער ושל מילים. היו שראו בו משורר לאומי, היו שראו בו את ה’סיטרא אחרא’ –הצד השני. נסייר בעקבות חייו ושירתו, נזכיר את המשוררת ש(אולי) אהבה אותו, נשמע על הקשר שלו עם חרדים, עם חלוצים ועם נוצרים. מדריך דביר סורמלו

מסיפורי ‘הקו הירוק’  1967-1948 
על עמדת תורג’מן והוראות הפתיחה באש, ה’אוריינט האוס’ ומסיבת התה לקיסר גרמניה, בנו של עבד אל-קאדר אל חוסייני, אמריקן קולוני וימי שיקגו הלא כל-כך עליזים, מסגד שיח’ ג’ראח והמואזין החֵרש, הספרייה המוסלמית שהיא מחנה פליטים מודל2014, השיירות להר הצופים והשיירה שלא הגיעה מעולם. מדריך אמיר חשין, יש להגיע בלבוש צנוע.

שטעטל בלב ירושלים
סיור בשכונות החרדיות המוצנעות בלב העיר באווירה של ערב שבת–ממונקטש בהונגריה עד הרב ברוידא מוורשה, מבתי ראנד וכנסת ישראל ועד שערי חסד. מדריכים גדי וקסלר, משה שפירא. יש להגיע בלבוש צנוע, נשים בחצאית. 

אמנות ואמנים בעין כרם
אמנים רבים חיים ויוצרים בכפר הציורי עין כרם לצד יצירות אמנות בכנסיות השונות. נסייר בין סמטאות הכפר ונכיר את הבנייה הערבית הכפרית ואת ארמונות האפנדים, ניכנס לבתים מיוחדים שבהם יוצרים אמנים ואומנים תושבי הכפר. מדריכה חדוה אבו-חצירה, תוספת תשלום25 ₪ לאתר, יש להגיע בלבוש צנוע.

אצל עגנון על המרפסת
הבית, הנוף, האנשים, השכונה והיצירה של הסופר הדגול ש"י עגנון–ביקור בשכונה ובביתו בשילוב קטעי קריאה מספריו ומספרה של בתו, אמונה ירון. מדריכה נורית בזל, תוספת תשלום15 ₪ לאתר

לה קוסינה דה לוס ספרדים
יהודים ספרדים גרים בירושלים עוד מימי הרמב"ן. בהדרכת חוקרת קולינריה נעקוב אחר תולדות דוברי הלאדינו, תרבותם ומטבחם, נבקר בבתי הכנסת שלהם ונספר על ניגוניהם ועל שפתם, וכמובן על הבורקס, האגריסטדה, הממולאים, וואבוס חמינאדוס ועוד. מדריכה עדנה עסיס, תוספת תשלום25 ₪, לאתר יש להגיע בלבוש צנוע,  כיסוי ראש.

סיור עומק בכנסיית הקבר ובסביבתה
סיור לשוחרי דעת עם מומחית לנצרות. בסיור יינתן דגש על המפגש הבין-תרבותי והבין-דתי שמתקיים בכנסייה מדי יום. נעסוק בצליינים וביחסם לקהילה הנוצרית המקומית המיוחדת. מדריכה חנה בנדקובסקי, יש להגיע בלבוש צנוע.

חסידות, אוכל וירושלים 
התפיסה החסידית מייחסת לאוכל ממד רוחני. המפגש של החסידות עם ירושלים מעשיר את העולם הקולינרי במאכלים המאפיינים את העיר. במהלך הסיור נכיר את מטבחיהן הייחודיים של כמה חסידויות: חסידות גור, חסידות בעלז, חסידות מונקטש ועוד. מדריך שמיל הולנד, שף ומחבר הספר ‘שמאלץ’ –על המטבח היהודי המזרח אירופי,  תוספת תשלום15 ש"ח , יש להגיע בלבוש צנוע וחם.

שירי ילדות (סיור מזמר) 
עם זמרת שהיא גם שחקנית נזכור ונשיר שירים לילדים ולגדולים של משוררים שהתגוררו בשכונת רחביה: מרים ילן שטקליס, נחום נרדי, ברכה צפירה, לוין קיפניס ולאה גולדברג. וגם… הזוג רחל ינאית ויצחק בן-צבי ב’צריף’ המפורסם. מדריכה טלי בצלאל-שושני.

קריית משה ובנותיה 
שכונת הגנים בין הבתים והשדרות הירוקות של קריית משה. נלווה את ביקורנו בנגיעות ספרותיות ונכיר גם את ‘בנותיה’: שיכוני המקשר, שכונת בן ציון ושכונת מימון.מדריך ד"ר ראובן גפני. יש להגיע בלבוש צנוע.

הרב עובדיה יוסף
התרת אלף עגונות, העלאת יהודי אתיופיה, היתר מכירה לחקלאים, היקף עצום של ספרות פסיקה–אלו הן רק דוגמאות למפעלו הציבורי של הרב עובדיה יוסף. מהשכונה שממנה צמח ננסה להבין את עולמו של גדול הדור הספרדי ששינה את פני ההלכה ואת פני החברה הישראלית. מדריכה צביה מרגליות. יש להגיע בלבוש צנוע.

קדושה ומקומות קדושים בעיר החדשה
אתריה המקודשים של ירושלים מרוכזים בעיר העתיקה ובסביבותיה, וקדושה זו נפרשת גם למערב העיר. נסייר בעקבות מבנים דמויי מקדש שנבנו בידי נוצרים מבקשי גאולה, תחליפים ברוח הציונות למקדש ומסורות קדושה. מדריך יעד בירן.
 

יום שישי,6.6.2014 – משעה 15:00 עד 18:00

על קמעות, שיקויים ועין הרע 
סיור ב’חצר האחורית’ של שוק מחנה יהודה בין קברי צדיקים ומקובל נסתר. נשמע על ברכות לזיווג ולרפואה שלמה, על מְגרשי שדים ודיבוקים, על קמעות נגד עין הרע, על עושי צדקה ומחזירים בתשובה ועל בתים מבורכים ומקוללים. מדריכה נחמה שפרן

לכה דודי (בליווי נגינה)
לקראת כניסת השבת מתנגנים ניגונים בסמטאות הרובע היהודי. נצעד בעקבות פיוטים ממזרח וממערב, שירי משוררים מאז ועד היום, אגדות וסיפורים על קבלת שבת ועל ירושלים. הסיור ילווה בהשמעת קטעים מוזיקליים ובנגינה. מדריכה טליה זיסקינד, תוספת תשלום35 ש"ח לאתר

סיור צילום לקראת שבת
נצלם בחצרות ה’נחלאות’ וב’זיכרונות’: חלונות, פתחים, בורות, כביסה וצילום רחוב ושוק–לצד רחוב יפו המחודש. סיור עם צלם שהוא גם מדריך. מדריך ברוך גיאן, יש להצטייד במצלמה ובחצובה

שבת המלכה
הסיור מתקיים בין השעות17:00 עד 20:00
הנה היא קרבה ובאה, זו המלכה’. מה קורה כששבת המלכה יורדת ונפרסת כשמיכה על ירושלים, מלכת הערים? סיור אווירה לערב שבת בדגש קבלת השבת. נחלוף על פני פינות רחובות ושווקים בעיר המתמרקת ומכינה עצמה ‘לקראת כלה. סיור במרכז העיר עם מורה דרך בוגר סמינר להכשרת רבנים מסורתיים. מדריך ארנון ברוקשטיין, יש להגיע בלבוש צנוע וחם.

 הישן יתחדש והחדש יתקדש
הסיור מתקיים בין השעות 17:30  עד20:00
סיור קבלת שבת בבתי הכנסת על גבול בקעה והמושבה הגרמנית. נבקר בקהילות שמנסות לצקת משמעות אישית ועכשווית ליהדות ודוגלות בסיסמה ‘תבואו איך שאתם’, נשמע על מקורות ההשפעה ועל ההשתלבות החברתית ונשתתף בחוויה המגוונת של קבלת השבת בשירה, במדיטציה, בתפילה ובריקוד. מדריכה מירי לבנברג, יש להגיע בלבוש חם.

מנחה לשבת 
מופע: מתי סרי שר ומספר יוסי בנאי, כתיבה וכלי הקשה–מתי סרי, פסנתר–ארנון פרידמן, תופים–גדי סרי, קונטרבס–נרי טפשין.
יום שישי,6.6.2014, בין השעות 16:30– 18:00
באודיטוריום יד בן-צבי, רח’ אבן גבירול14, רחביה, ירושלים

 

רכבת קלה בירושלים, סיורים ביום ירושלים, פעילויות לכל המשפחה בירושלים
מטיילים עם הילדים בירושלים. צילום: יד יצחק בן צבי.

שבת,  7.6.2014 -משעה10:00 עד 13:00

שיח גלריה בתערוכה – ירושלים: גיליון רפואי (במגדל דוד)
מסע בן אלפי שנים בדברי ימי העיר בראי הרפואה והאמונה בעקבות אבני דרך בהיסטוריה הירושלמית ובהתחקות אחר פרשיות נעלמות. שיח גלריה עם אוצרת התערוכה במגדל דוד. מדריכה ד"ר נירית שלו-כליפא, תוספת תשלום15 ש"ח לאתר.

ראשית המלונאות ברובע הנוצרי
במחצית המאה ה-19 הוקמו בתי אירוח ובתי מלון קטנים לעולי הרגל הנוצרים שהציפו את העיר. העדות הנוצריות וגופים שונים הקימו בתי מלון הפעילים עד היום והם מספרים את סיפור העיר המתפתחת. נבקר בחוץ, ולעתים בפנים, במלון נוטרדאם ובקאזה נובה, בניו אימפריאל, בפטרה ועוד. מדריך ד"ר בני פירסט.

סיור מזמר בעין כרם
סיור עם זמרת שהיא גם שחקנית שגדלה בעין כרם. ביקור בכפר שנראה כמו תמונה. דמויות מן העבר יגיחו לפתע אל תוך ההווה. נשמע את סיפורו של אוצר ונאזין לשלל אגדות בין כנסיות ומבוך סמטאות. מדריכה טלי בצלאל-שושני, יש להגיע בלבוש צנוע.

סייד קשוע בירושלים
סיור לאורך קו התפר הירושלמי בעקבות טוריו וספריו של סייד קשוע: נתבונן מבעד למבטו החודר והציניות השקטה האופיינית לו, נכיר את הפאב הכי סובלני בעיר, נשמע על חוויות הנסיעה בתחבורה הציבורית הירושלמית ונצעד למרכז העיר המזרחית באזור שער שכם. מדריכה מירב הורוביץ.

שנקין של ירושלים
סיור עם אדריכל ברחובות הציוריים והתוססים של המושבה הגרמנית ושל שכונת בקעה. נכיר את סגנון הבנייה הכפרית של המושבה הטמפלרית ובתי המידות של הבנייה הערבית, נשמע מה עלה בגורלן בשנות החמישים וכיצד הגיעו להווייתן העכשווית, היאפית. מדריך נעם סרי לוי

מסיפורי ‘הקו הירוק’  1967-1948 
על עמדת תורג’מן והוראות הפתיחה באש, ה’אוריינט האוס’ ומסיבת התה לקיסר גרמניה, בנו של עבד אל-קאדר אל חוסייני, אמריקן קולוני וימי שיקגו הלא כל-כך עליזים, מסגד שיח’ ג’ראח והמואזין החֵרש, הספרייה המוסלמית שהיא מחנה פליטים מודל2014, השיירות להר הצופים והשיירה שלא הגיעה מעולם. מדריך אמיר חשין, יש להגיע בלבוש צנוע.

ירושלים – התחנה הראשונה 
סיור עם אדריכל השימור במתחם תחנת הרכבת שנפתח לאחרונה. נבקר גם בגבעת התנ"ך ובתיאטרון החאן, נשחזר איך נבנה פנים התחנה, מה הייתה השפעתה על פיתוח דרום העיר ונבדוק מה ל’חאן’ ולחנטריש? מה הוא השעון הנעלם ומה הוא ‘הסוביבן’? ואיך משפיע המתחם החדש על העיר היום?. מדריך משה שפירא.

רופאות ורופאים ברחוב הנביאים
רחוב הנביאים שימש מתחם הבריאות של ירושלים החל מסוף המאה ה-19: בית החולים האנגלי, בית החולים האיטלקי, בית החולים הגרמני, בית החולים הצרפתי, בית החולים הרוסי,  יותר מדי דוגמאות מעבדות הפקולטה לרפואה במגרש הרוסים ו’בית הרופא’. בהדרכת שני רופאים בכירים נסייר בעקבות דמויות וסיפורים סוערים מתחום הרפואה בירושלים.  תוספת תשלום30 ש"ח 

אישים ואתרים עלומים ברובע המוסלמי
נגיע מרחוב השלשלת לשכונת סעדיה, נכיר מוסדות שונים ברובע המוסלמי ונבקר באתרים מימי הביניים המספרים את סיפור העיר: הסראיה, שייח’ לולו, שייח’ בסטאמי ועוד. מדריכים פרץ ראובן, עפרה רגב, תוספת תשלום10 ₪ לאתר, יש להגיע בלבוש צנוע.

שודדי התיבה האבודה
דוד המלך הביא את ארון הברית לירושלים ובימי יאשיהו המלך הוא נגנז. האם הוא טמון עדיין בהר הבית? אולי נלקח הרחק מכאן?נסייר מהר ציון לכנסייה האתיופית ולכנסיית הקבר בעקבות אגדות וחיפושים של כוהנים, ארכיאולוגים נוצרים, רבנים מבקשי גאולה, טמפלרים צרפתים ומאמינים אתיופים, ואף נבקר אצל מרים אם ישוע הקשורה לסיפור מסתורי זה. מדריך יעד בירן. יש להגיע בלבוש צנוע.

מאחורי חומות האבן 
הצצה אל מנזרי הפרנציסקנים והדומיניקנים. נבקר בסן סלוודור–המנזר הפרנציסקאני, נכיר את הקוסטודיה טרה סנטה ונפגוש את מסדר הלמדנים הדומיניקנים במנזר סנט אטיין. מדריכים חנה בנדקובסקי, דב נוטקביץ, יש להגיע בלבוש צנוע. 

עיסוקים ייחודיים בשוק העיר העתיקה 
בדרכנו בסמטאות השוק בעיר העתיקה נבקר בעלי עסקים מיוחדים: יבואן בדים המיועדים לאנשי דת (גלימות, כיסוי ראש), סטודיו של משפחה ארמנית המצלמת את ירושלים כבר מאה שנה, חנות תבלינים ומוצרים מן הצומח, מפעל טחינה גולמית הפועל בשיטה מסורתית וסדנאות של אמנים. מדריך ראדי עמר, תוספת תשלום15 ש"ח

אל אזור הדמדומים–מסיפורי השב"כ בלב ירושלים   
מדריך יוצא שב"כ יוביל אותנו בנתיבי מחתרות ובעקבות מחבלים ומרגלים רבי מעללים שפעלו בלב העיר ויפתח לנו צוהר לעולם מסתורי של ביטחון ומודיעין. נציץ למקומות שבהם התרחשו פרשיות עלומות מאחורי חומות וסורגים. מדריך רן שחורי.

שבת,7.6.2014 – משעה 16:00 עד 19:00

קדוש, קדוש, קדוש–האם יש דיאלוג בין-דתי בהר ציון?
דוד המלך, נבי דאוד ו’המשיח לבית דוד’ בהר ציון. נבחן את מסורות הקדושה הללו בקבר דוד, בחדר הסעודה האחרונה וליד פסל מרים בדורמציון, ונתהה על מערכות היחסים בין המאמינים בדתות השונות בהר ציון. מדריך דב נוטקביץ, יש להגיע בלבוש צנוע.

 הפסיפס האנושי ברובע המוסלמי
ברובע המוסלמי מתקיימים זה בצד זה עדות ומיעוטים לא מוכרים: אפגאנים, אפריקאים, הודים וסוּפים. מה הביאם לירושלים? מהו מרקם היחסים שנוצר ביניהם? ומהו מעמדם בחברה הערבית? נבקר אצל כמה מבני העדות. מדריכים עפרה רגב, פרץ ראובן, יש להגיע בלבוש צנוע.

קרבן הבן
קרבן הבן הוא מיתוס מכונן של ירושלים. בפינותיה השונות של עיר הקודש מנציחות הדתות את הבנים שעלו לקרבן ומתחבטות בשאלת הדרך הנכונה לכפר על החטא ולרצות את האל: מהמולך בגיא בן-הינום ועד לעקדת יצחק וצליבת בן האלוהים, מחנה ושבעת בניה ועד לאליעזר בן-יהודה. מדריך יעד בירן. יש להגיע בלבוש צנוע.

ירושלים בספרות הפלסטינית
סיור עם מזרחן בעקבות יצירות פלסטיניות. נעקוב אחר היבטים שונים של ירושלים כפי שהם משתקפים בספרות הפלסטינית: שירים, סיפורים, יומנים ועוד. היצירות ילוו אותנו בסיורנו בשיח ג’ראח, במוסררה ובעיר העתיקה.מדריך ירון עובדיה

רחביה–מחוז ילדותי
סיפורי בתים, אנשים, פיקנטריה ורכילות על הייקים ועל האישים המפורסמים משכונת רחביה של שנות החמישים והשישים מפי בן משפחה מפורסמת שגדל בשכונה, חניך צופי ‘מצדה’ ותלמיד הגימנסיה העברית. נשמע איך ראה את בן גוריון נוסע לביתו ללא סירנות, את הנשיא יצחק בן-צבי בצעדתו היומית ואת דב יוסף שר הצנע. מדריך אמיר חשין.

 מזור ומרפא בירושלים 
סיור על גלולות, תרופות, מרקחות וחמרי מרפא בבתי מרפא ירושלמים בראי האמונות השונות של בני ירושלים העתיקה. מה מסתתר בבתי המרקחת הוותיקים ובחנויות התבלינים בשוק ובדוכן התרופות המשוחזר בתערוכה ‘ירושלים: גיליון רפואי’ במוזיאון מגדל דוד. מדריכה איילת הלל-אורגד. תוספת תשלום20 ₪ לאתרים.

אצ’לי או אצ’לחי 
נשוב לימי המחתרות ונאזין לסיפורים שלא נחשפו עד היום: כיצד ליוו כל תושבי הנחלאות את המחתרת, איפה הנפיקו ‘רישיונות ציד’ נגד חברי המחתרת, מה עלה בגורל מועדון הקצינים, ‘איה הנער’? –על זאת ועוד בסיור שבסופו נדע יותר מדי. מדריך דביר סורמלו

מרתון סיורי ירושלים
5-7ביוני ימים חמישי עד שבת
הרשמה בטלפון:02-5398855 

 

 

צילומים: יד יצחק בן צבי.

אין תגובות

השאר תגובה