סביבון הפלאים-בנימין טנא

8.12.2011  ורד שלאוזר-אידה

כשאחזתי לראשונה את הספר, סביבון הפלאיםאחזה בי התרגשות רבה. הרגשתי כאילו אני חוזרת בזמן, אחורה לימי ילדותי. ולא בכדי, זהו אמנם ספר חדש שראה אור לראשונה בחודש זה, אך נכתב ואויר ב-1963 ונשכח משום מה במחסני הוצאת הספרים הותיקה, מ.מזרחי. 
 

כשקראתי את הספר, לא יכולתי שלא לחייך בעונג למראה העברית העשירה, ההדורה, זו שלא מנסה להתיילד ולהתנמך ולפשט כדי להגיע לילדים. נכון, זו עברית של הילדים של פעם אבל, אין ילד היום שלא יבין את הסיפור היפיפה בגלל מילים כמו, יְדַדֶּה או יְכַרְכֵּר, עָג-חָג ועוד…

איוריו היפים של שמואל כץ, בעל הסגנון הייחודי, הזכור לכולנו מהספר, "דירה להשכיר"מאת: לאה גולדברג, השתמרו כל השנים האלה. פה ושם נראים כתמים זעירים שאני מנחשת כי נוצרו מהתיישנותו של הדף, שרק מוסיפים יופי לאיור.

למרות שהספר יצא לאור ב-2011 , השכילה ההוצאה לאור להשאיר את העיצוב האותנטי. צורת הכתב, גודלו האחיד והעמדתו נאמנים לתקופה בה נכתב.

הספר מספר על ילד בשם ירון שיש לו אוסף סביבונים מרשים. יום אחד כשהלך לשחק עם חברתו, טלי, נחפז ירון כאשר חצה את הכביש. חוסר זהירותו הבהילה נהג שצפר לו, ומהבהלה נשפכה תכולתה של השקית אל הכביש. לעזרתו הופיע מתתיהו החשמונאי ונתן לו סביבון פלאים קטן.

סביבון הפלאים לוקח את ירון וטלי למסע של ניסים. ניסים שמביא הסביבון להתיישבות העובדת, לחקלאים ואפילו מביא מזור לחולים.
ולדעתי, ותסלחו לי על הפאתוס אבל כזו אני לפעמים, הנס הגדול ביותר שבספר הוא הספר עצמו שבא ללמדנו שיעור חשוב בעידן בו כל אחד לעצמו.
אולי, לא סתם נשכח ספר זה וחיכה כל כך הרבה שנים בצד ממש כפח השמן. ארבעים ושמונה שנים חיכה, והנה עם יציאתו הביא אור. נס גדול היה פה!

סביבון הפלאים
כתב: בנימין טנא
צייר: שמואל כץ
הוצאת מ.מזרחי
לילדים מגיל3 – 8

 

אין תגובות

השאר תגובה