סיור סליחות בירושלים עם הילדים לקראת חגי תשרי

זמני כניסת ויציאת הצום יום רכיפור 2023, יום כיפור תשפד
סיור סליחות בכותל המערבי

השבוע זכינו להצטרף לנבחרת של בלוגריות ויוצרי תוכן לסיור מיוחד לקראת חגי תשרי וחודש הרחמים כדי לחוות סיור סליחות בירושלים, עיר מיוחדת שבכל ביקור בה אנחנו מגלים פינות חדשות ומקומות ואנשים מרתקים שלא הכרנו.

כמו תמיד, אנחנו בוחנים בשבילכם את החוויות בגובה העיניים של הורים שמטיילים עם הילדים והפעם זכינו לחווייה שמתאימה למשפחות עם ילדים גדולים יותר ובני נוער.

סיור סליחות בירושלים עם הילדים: המסלול המשפחתי

למרות שגם ילדים קטנים יהנו מהאווירה של הסליחות ומהטיול בין הסימטאות המיוחדות של ירושלים, מפאת השעה המאוחרת, הביקור בסליחות עצמן בכותל שרק מתחילות בחצות פחות מתאים לקטנטנים. קחו בחשבון שככל שאנחנו מתקרבים לסוף תקופת הסליחות, לקראת יום כיפור, סמטאות העיר העתיקה מתמלאות מטיילים ומתפללים ולא מומלץ להגיע עם קטנטנים בשעות של עומס וצפיפות.

אם אתם עם ילדים קטנים, אנחנו ממליצים לעשות את הסיור בשעות מוקדמות יותר. או לחכות שהם קצת יגדלו או שתמצאו בייבי סיטר.. לעומת סיור חנוכיות שאין בעיה לעשות אותו לבד, סיור סליחות עם ילדים (וגם בלי…) מומלץ לקחת הדרכה שתוסיף עניין לסיור שאין בו משהו ויז’ואלי כמו חנוכיות בין הסמטאות. ריכזנו לכם פה את כל המידע לקראת הסליחות, מוזמנים לעשות קופי פייסט, לצאת למסלול הסליחות עצמאית או עם הדרכה ולחזור ולספר בקבוצה איך היה.

 

סיור סליחות נחלאות עם דלילה שמש
מה זה צדקה?

סיור סליחות בנחלאות עם דלילה שמש

אומרים שמי שלא היה בסיור סליחות בנחלאות לא ראה מימיו את ירושלים האמיתית… נחלאות אחת השכונות הראשונות שנבנו מחוץ לחומות מאכלסת עד היום מגוון של תושבים מכל העדות, שחיו בשכונה בשכנות ובאווירה של שכנות טובה וקרבה אמיתית.

אנחנו התחלנו את הסיור באירוח בבבית ובחצר הבית של דלילה, אל קורטיזו – החצר, בלדינו ובירושלמית מדוברת של פעם. החצר שהיתה מרכז העניינים, מקום המפגש השכונתי שם היה בור המים ופה נסגרו העניינים החשובים, כאן נשמעה הרכילות העסיסית והתקיימו המפגשים שיכולים לקרות רק בירושלים.

דלילה החזירה אותנו בכשרון רב אל ימי ילדותה ברובע היהודי ואח”כ צעדה אתנו לסיור סליחות בין הסמטאות של שכונת נחלאות.

אל קורטיז’ו – סיור סליחות בנחלאות

בסיבוב הקצר שהספקנו בנחלאות דלילה סיפרה את סיפורם המרתק של אנשי נחלאות, הדגימה איך הגבאי מעיר את המתפללים כולל את ראס פישקדו (ראש דג..) לסליחות לפנות בוקר והכניסה אותנו לאווירת ימי הסליחות של ימי מלכת ירושלים.

הסיורים של דלילה הם חלק מפרויקט יפה של עיריית ירושלים שנקרא נשים וסיפורים בירושלים, מזים של תיירות חברתית של נשים שמארחות קבוצות אצלם בבתים ברחבי ירושלים, להכרות עם החיים בעיר. פרטים נוספים על המיזם באתר: https://women-jerusalem.com

 

אל קורטיזו

מטעמים מירושלים של פעם – אל קורטיזו

אם היה לנו יותר זמן אני בטוח שהיא היתה יכולה להמשיך ולספר את סיפורי ירושלים עד שעת הסליחות לפנות בוקר… ולא היה משעמם לרגע.  אנחנו כבר הזמנו אצלה עוד סיור בסוף החודש אז עכשיו לא אכפת לנו גם לרשום פה בהמשך את הטלפון שלה:)

לא נעשה לכם ספוילר אבל חכו שתשמעו את הסיפור למה ההורים שלה קראו לה דלילה…

הסיורים עם דלילה מתאימים לקבוצות ובמיוחד למשפחות שרוצות להכיר עם הילדים את ירושלים האמיתית. מומלץ בחום!

להזמנת סיורים – בתיאום מראש: 050-8679877

 

מעדני צדקיהו מחנה יהודה
מעדני צדקיהו מחנה יהודה

אוזו ואווירה במעדני צדקיהו

ואם אתם בנחלאות לא תקפצו למחנה יהודה? אנחנו כבר הזמנו סיור עם דלילה לקראת ראש השנה ואחריו מקומות באחת המסעדות של מחנה יהודה. מגיעים עם ילדים? תשתדלו לכוון לשעות הפחות עמוסות של השוק ובטח לא בחמישי בערב או בשישי בצהריים…   הפעם בסיור לא ממש ביקרנו בשוק עצמו, אבל עצרנו לאוזו וקצת מאזטים וגבינות מעולות בסניף חדש של מעדניה ירושלמית מיוחדת במינה – מעדני צדקיהו, שנפתחה ממש ביום של הסיור שלנו על רחוב אגריפס, מתחת לשוק. אין כמו קצת אוזו עם נענע,  לימון וקרח לפני סיור סליחות… מניסיון:)

גן דוידסון
מגלים את גן דוידסון. צילום: תאיר פאר

הצצה אל מנהרת הזמן במרכז דודיסון

לא הרבה מכירים, וחלק מפספסים וחבל אבל אחד המקומות היפים בעיר העתיקה בירושלים מסתתר ממש לפני הכניסה לכותל המערבי. במקום שנקרא גן דוידסון, אפשר להתרשם מהגודל והעוצמה של הר הבית שהכותל המערבי הוא רק חלק קטן ממנו.

בחפירות שנערכו במקום התגלו ממצאים רבים וחשובים כמו אבן השבת, או אבן התקיעה, שבאה לסמן את מקום התקיעה של החצוצרות שנועדו לזרז את החקלאים לסיים את עבודתם ביום שישי ולחזור אל העיר מהשדות לפני כניסת השבת.

קשת רובינסון, גן דוידסון
חנויות החלפנים ורחוב השוק מול קשת רובינסון

עוד נמצאו באזור חותמות ופעמוני כסף מגלימות הכהנים, חנויות ומקוואות ואת מפולות האבנים שנשארו כאן מתחת לקשת רובינסון במקום שהם נפלו עוד בימי החורבן מידי הרומאים.

מהמקום יש גם תצפית מיוחדת, מומלץ במיוחד בשעות הערב הקרירות כשהגן מואר בתאורה יפה, אל הר הבית ומסגד אל אקצא וקטע נוסף של החומה שממנו אפשר לטפס על המדרגות הרחבות שטיפסו אל הר הבית בכניסה הראשית שלו שהיתה בכלל מדרום ונאטמה עם השנים.

מציאות רבודה בירושלים
מציאות רבודה בירושלים

מאחר והאבנים אינן יכולות לדבר… כדי להמחיש את מה שהיה במקום הפיקו בגן דוידסון ושתי אטרקציות להמחשה:

משקפות מציאות רבודה – VR

אחתם יוצאים לסיור עצמאי עם מדריכה וירטואלית מתלהבת (וקצת חופרת…) שתיקח אותכם לסיור בין מספר תחנות לאורך הגן הארכאולוגי.

מדריך קולי

מי שפחות מתחבר אל המציאות הרבודה, יכול לקחת מדריך קולי באמצעות הנייד שתשמעו בו הסברים, שירים, סיפורים וקולות מן העבר, דרך הנייד. מומלץ לבוא עם אוזניות.

שווה ביקור לכל מי שרוצה להכיר את העבר ולראות זווית נוספת ומעניינת של ירושלים מימי בית שני, תחשבו שעל המדרגות האלה צעדו פעם הורדוס, הנציב הרומי, פונטוס פילאטוס, חכמי הסנהדרין הראשון ויש שאומרים שגם ישו…

לפרטים: מרכז דוידסון שהוא חלק מאתרי הרובע היהודי www.travelrova.co.il

סיור סליחות בכותל המערבי
סיור סליחות בכותל המערבי

טיפ חשוב: את ההגעה לאזור הכותל והרובע היהודי אפשר לעשות בכמה דרכים:

רגלית – דרך שער יפו אחרי מגדל דוד פונים ימינה דרך הרובע הארמני במסלול הכי מוכר

רגלית דרך טיילת החומות (מומלץ בחום בשעות הערב ולראות את ירושלים מוארת בלילה (בספטמבר פתוח גם בערב)

ברכבי גו קאר החדשים והאטרקציה החדשה של ירושלים, היוצאים מהתחנה הראשונה (לחברים שלנו יש הנחה אז בכלל לפרטים על גו קאר ולהנחה לחצו כאן…  בתחנה שהיא תחנת חובה בירושלים עם הילדים, יש תמיד הרבה פעילויות ועניין לילדים. ממול בגן הפעמון נמצא תיאטרון הקרון ששווה לבדוק אם במקרה יש שם הצגה לקטנטנים בזמן שאתם בירושלים.

מנהרות הכותל

מנהרות הכותל – עולם שלם שהתגלה לאחרונה בירושלים של מטה

חדש במנהרות הכותל: מסלול הגשר הגדול

עוד דבר טוב שקרה בזכות הקורונה – בקרן למורשת הכותל, ניצלו את ימי הסגרים הרבים וחפרו וגילו ממצאים רבים באזור פיר וורן, החוקר הבריטי שנשלח על ידי המלכה ויקטוריה למצוא את אוצרות המלך שלמה ואולי גם את הגביע הקדוש.

וורן שהבין שהוא לא יצליח להכנס אל הר הבית בצורה רישמית ולחפור שם בימי התורכים, וחשב על תחבולה – אם אי אפשר להכנס מלעלה הוא ייכנס מהצד.

וורן חפר פיר אנכי מחוץ לחומות הר הבית וגילה מנהרה שמגיעה עד כתשעים מטר מתחת להר הבית. את הגביע הקדוש הוא כנראה לא מצא, אבל.בזכותו התגלו עם השנים מנהרות הכותל ולאחרונה עוד ממצאים רבים שמאירים אור על התקופה של סוף ח בית שני.

דגם הר הבית במנהרות הכותל
דגם הר הבית במנהרות הכותל

הגשר הגדול הוא סיור באזור חדש שנחשף רק לאחרונה במהלכו רואים את קמרונות הגשר הגדול שהורדוס בנה כדי לקצר את דרכם של הכוהנים הגדולים אל בית המקדש.  כמה גדול? הגובה שלו היה בשיאו בגובה של בניין בין 14 קומות!!!

במהלך הסיור, שכולו מתקיים מתחת לפני האדמה ראינו  חדרים מפוארים, מקוואות ואפילו מעיין קטן שאף אחד לא יודע מאיפה הוא נובע. גולת הכותרת של הסיור  – מבנה מפואר עם מזרקות מים ששימש ככל הנראה כבית מרחץ, סוג של ספא ומקום לאירועים וחגיגות.

 

בית כנסת שערי תשובה
בית הכנסת שערי תשובה

בהמשך עברנו באחד המקומות המרגשים – חלק בחומה המערבית (המשכו של הכותל) במקום שהוא הכי קרוב אל קודש הקודשים.

משם הגענו אל אולם גדול שבמרכזו דגם משוכלל ודינמי שממחיש את כל השינויים שעברו על האזור בו ביקרנו ועולים אל בית כנסת מיוחד שנקרא שערי תשובה (כן, נתרם על ידי תשובה). לפני בית הכנסת ראינו את האבן הכי גדולה בארץ – אחת מאבני הכותל המערבי שנחשבת לאבן ה-9 בגודלה בעולם שהמשקל שלה הוא של כמה מאות פילים…
רצפת בית הכנסת שערי תשובה מרוצפת באבני בהט מוארות כמו רצפת בית המקדש ובמרכזו ארון קודש מיוחד בו הונחו  ספר תורה אשכנזי וספרדי.

הסיור מתאים למשפחות עם ילדים גדולים יותר (6 ומעלה) או שתוכלו גם לבקר בסיור השני של המקום במיצג שנקרא שרשרת הדורות אותו מלווה אביתר בנאי או בסיור התלת מימדי אל הדמיה של בית המקדש.

הגשר הגדול
הגשר הגדול

אם אתם עם ילדים חפשו ברחבת הכותל בכל חודשי הסליחות בשעות הערב נמצאים ברחבת הכותל הכללית תוקעי שופרות שהם כנראה האטרקציה העיקרית לילדים במקום.

אחרי הביקור במנהרות הכותל, מומלץ לצאת אל רחבת הכותל ולראות את מעמד הסליחות שמתחיל בשעות הלילה המאוחרות.

מתי יש סליחות בכותל?

לפי מנהג הספרדים מתחילים את הסליחות כבר בראשית חודש אלול (השנה חל מסוף אוגוסט) בחצות ובכל ערב בו תגיעו בחודש הקרוב לכותל תוכלו להתרשם מאווירת הסליחות, אבל במיוחד בתאריכים בהם יש מעמדי סליחות מרכזיים.

מעמדי הסליחות המרכזיים בכותל יתקיימו בימים הבאים:

8 בספטמבר  – יום חמישי, י”ב אלול
15 בספטמבר – יום חמישי, י”ט אלול
17 בספטמבר – מוצ”ש, כ”א אלול
18 בספטמבר – מוצ”ש, כ”א אלול
19 בספטמבר – יום שני, כ”ג אלול
20 בספטמבר יום שלישי  כ”ד אלול
21 בספטמבר יום רביעי  כ”ה אלול
22 בספטמבר – יום חמישי, כ”ו אלול
24 בספטמבר – מוצ”ש, כ”ח אלול
28 בספטמבר – יום רביעי, ג’ תשרי
29 בספטמבר – יום חמישי ד’ תשרי
1 באוקטובר – מוצאי שבת ו’ תשרי
2 באוקטובר – יום ראשון ז’ תשרי
3 באוקטובר – יום שני ח’ בתשרי – מעמד הסליחות המרכזי של ערב יום כיפור

 

נוסח הסליחות:

אַשְׁרֵי יוֹשְׁבֵי בֵיתֶךָ. עוֹד יְהַלְלוּךָ סֶּלָה:
אַשְׁרֵי הָעָם שֶׁכָּכָה לּוֹ. אַשְׁרֵי הָעָם שֶׁה‘ אֱלֹהָיו:
תְּהִלָּה לְדָודִ. אֲרוֹמִמְךָ אֱלוֹהַי הַמֶּלֶךְ. וַאֲבָרְכָה שִׁמְךָ לְעוֹלָם וָעֶד:

לפרטים על הסיורים במנהרות הכותל ובכלל על הסליחות בכותל: www.thekotel.org

 

קפה קדוש ירושלים
קפה קדוש ירושלים – אל תפספסו את הכלה מאיסטנבול וסליחה שלא השארנו לכם…

קפה ומאפה? קופצים לקפה קדוש

לסיום היום הארוך והמרתק חזרנו אל מרכז הערי להפסקת קפה ומאפה בקפה קדוש, מוסד הקולינרי וקונדיטוריה ירושלמית מושלמת. אל תפספסו את הכלה מאיסטנבול…

פתוח בימי חול בין 7:00 ל-23:45 | שישי עד 13:30 { שבת סגור

קפה קדוש שלומציון המלכה 6
טלפון: 02-625-4210

תודות:

לאתר התיירות של ירושלים שארגנו את הסיור המעולה הזה: www.itraveljerusalem.com שבאתר שלהם תוכלו למצוא עוד הרבה רעיונות לבילוי עם הילדים בירושלים.

ולדנה חפצדי מלכת ירושלים שלפני כל פעם שאנחנו עולים לירושלים אנחנו נכנסים לקבוצה המעולה שלה להתעדכן במה חדש ומה כדאי לעשות. עם הילדים ברושלים.  חפשו בפייסבוק: זאת ירושלים

אין תגובות

השאר תגובה