ספר האמקקות הגדול

מאת: ורד שלאוזר-אידה 6.3.08

ספר האמקקות הגדול (הראשון)הוא ספר תרפיה – דרך ציור האמקקות מביעים הילדים את רחשי ליבם כמו פחדים, מאוויים וכדומה וזה כלי טיפולי מצוין למקרים רבים.
כשאירחתי את מיריק שניר באשקלון, גילו ילדי החוג"סיפורים פה"את האמקקות ומיד התחברו אליהן והוריהם גילו את הכלי הטיפולי הטמון בהן.
מספרת, מיכל וול פורטוגז, תושבת קיבוץ בדרום, "בתקופת הלחימה בדרום, אנחנו נשארנו כל הזמן בקיבוץ ובסוף כל יום האמקקות של ילדיי היו בהתאם לחוויות… "
על המפגש עם מיריק שניר תוכלו לקרוא כאן:  http://www.notes.co.il/vered/42344.asp

מי קבע שיצורים פרי דמיוננו לא קיימים באמת? מי אמר שהם בודדים? אולי יש להם משפחות? חברים? אהבות? אכזבות?

עד כמה באמת אנו מאפשרים לעצמנו להקשיב לסיפורי ילדינו על אותם יצורים דמיוניים שהם בחרו כחברים? האם הם באמת פרי דימיון בלבד? או יצורים ממשיים הנחשפים רק בפני מי שיכולותיו עולות מעבר לקווי הדמיון?

ספר האמקקות הגדול (הראשון) של סופרת הילדים, מיריק שניר, חוצה את קווי הדמיון ומציב את היצורים המקסימים הללו בקו הראיה גם של המבוגרים שבינינו וקורא לנו להתעמת עם יצירי הדמיון.
גדולתו של הספר היא בנתינת לגיטימציה ליצורי הדמיון של הילדים וגם …שלנו.
מרגע שהחירות לדמיין ניתנת לילדים על ידי הספר, מתרחשים ניסים, ילדים נפתחים, מדמיינים, לא פוחדים לשתף. השם"אמקקה"שנטבע על-ידי נכדה של מיריק שניר מאפשר לילדים אחרים שאולי קוראים ליצירי הדמיון שלהם בשם אחר ומתביישים לשתף, לגיטימציה לחשוף את מחשבותיהם ורגשותיהם ונותן להם הזדמנות להשתעשע עם הדמיון.
ביתי, שחף, בת11 התלהבה מאוד מהספר אימצה אותו אל ליבה ובכל ערב היא מוסיפה עוד פרט בספר שמאפשר לצייר בתוכו, לכתוב ולהוסיף על-פי הוראות בתוך הספר תוך קריאה ועיון בציורים והתייחסויות של ילדים אחרים בגילאים שונים.

ספר האמקקות הגדול הוא פרי דמיונם המפתיע והמגוון של קטנים וגדולים, באיורים ובמילים. אמקקה היא דמות דמיונית שהמציא אופק, נכדה בן ה-3 של מיריק. הוא סיפר על כך שוב ושוב, וכפי שמעידה מיריק, "בהתחלה זה היה מוזר, אחר כך מרתק, ולאט לאט הצטרפו עוד ועוד למספרים על האמקקות."וכך, הפך הנושא ל"טרנד"ומספר הסיפורים על אמקקות הלך וגדל.

מיריק רשמה את המילים מפיהם של כל המספרים (מגיל3 ועד 83 ) ואת הספר מסרה לילדים שציירו אמקקות כיד הדמיון הטובה עליהם. ואם חשבתם שהילדים בתקופת המחשב והטלויזיה איבדו את היכולת לדמיין, הנה בא הספר הזה ומוכיח אחרת. 

הספר המרהיב (שיצא לאור לאחרונה בהוצאת נוצה), מכיל128 עמודי-אמקקות בכל הגדלים וכל המינים. העיצוב המיוחד של הספר, והפורמט הגדול והנוח, מכווון במיוחד למשוך את הילדים להוסיף אמקקות משלהם. ואכן, הם מוזמנים בכל דף להוסיף את פרי דמיונם- לצבוע, לצייר ולכתוב.

לדברי דיצה משולם, פסיכולוגית ילדים, "הדמיון הוא חלק חשוב ביותר בעולמו הפנימי של הילד והכרחי להתפתחותו התקינה. הדמיון הוא ראי לתהליכים הפנימיים והרגשות שלנו ובאמצעות תהליכי דמיון ניתנת ממשות למציאות הפנימית, למאוויים ולרגשות שלא תמיד באים לידי ביטוי חיצוני, להתמודדות עם קונפליקטים ולהתגברות על פחדים.

על ידי שאלות כגון"מה זה אמקקות? מה אוכלות? איך הן לומדות? מה הן אוהבות?"מאפשר הספר לילדים לתת לדמיון שלהם להשתולל ולהתפתח, ובמקביל הוא כלי חשוב מאין כמוהו להציץ לעולם הפנימי שלהם."

כשקוראים את המילים, אי אפשר שלא להתרגש מיכולתן של האמקקות לפתוח את ליבם ואת פיהם של בני אדם בכל הגילאים, לספר על עצמם, על עולמם, על רגשותיהם וצרכיהם. כל הלוקח את הספר לידיו נשבה מיד בקסמן. וכמו שאמרו אהרון ורחל: "אמקקה זו החיה היחידה שעד שלא חשבת עליה, היא לא היתה קיימת…ואחרי שחשבת, היא כבר לא עוזבת אותך."

מיריק שניר, נולדה עם קום המדינה בכפר גלעדי. הקשבה רגישה לילדים כאם לתשעה, כמחנכת וכסבתא, היא ההשראה ליצירתה–המבטאה אמונה עמוקה בעיקרון"חנוך לנער על פי דרכו."גלגלים, ספרה הראשון, ראה אור לפני25 שנה ומאז מעשירים סיפוריה ושיריה את מדפי ספרי הילדים. www.miriksnir.com
 

אין תגובות

השאר תגובה