עמק האלה-אושרה תכנית להכרזת גן לאומי בעמק האלה

 

עמק האלה – אושרה תכנית להכרזת גן לאומי בעמק האלה

 

אושרה תכנית להכרזת גן לאומי בעמק האלה – התכנית מבקשת להכריז על עמק האלה,  בשטח בהיקף של כ-6,000 דונם, כגן לאומי הכולל שטחי שמורת טבע, נחל וחקלאות נופית.

הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה ירושלים, בראשותה של הגב’ דלית זילבר, הממונה על מחוז ירושלים במשרד הפנים, החליטה להפקיד להתנגדויות הציבור את תכנית102-0158220 – להכרזת גן לאומי בעמק האלה. התכנית כוללת את שטחי עמק האלה ורכס הגבעות המהווה את הגדה הצפונית שלו. מצפון לשטח הגן הלאומי נמצאות השכונות החדשות והעתידיות של רמת בית שמש, מדרום כביש375, ממזרח כביש 3855 וממערב כביש 38.
 
בתחום התכנית, שהוגשה על ידי רשות הטבע והגנים, שני מוקדים בעלי חשיבות ארכיאולוגית, היסטורית ותרבותית. במזרחה אתר ח’רבת קייאפה, אשר נחפר לאחרונה ומזוהה כשעריים המקראית, הנזכרת בסיפור דויד וגוליית. במערבה שרידי הכפר בית נטיף, המזוהים עם היישוב המקראי תפוח ועם העיירה היהודית בית לטופה. בנוסף לחשיבות האתרים הארכיאולוגיים באזור, אזור זה משמש נקודת חיבור בין אזורים ביו–גאוגרפיים והוא משמש כמסדרון אקולוגי המקשר בין הרי יהודה ושפלת יהודה ומהווה בית גידול לאוכלוסייה עשירה ומגוונת של מיני בעלי חיים וצמחים. 
 
מטרת התכנית לשמור על האתרים הארכיאולוגיים וההיסטוריים בתחומה והסדרת מערך הגישה אל אתרים אלה בכדי לאפשר ביקור בהם. כן מבטיחה התכנית שמירה על העמק כמכלול נופי רציף. התכנית אף מסדירה את המעברים בין שכונות רמת בית שמש לבין הגן הלאומי.
 
במהלך הדיון, הוצגו בפני הוועדה שתי חלופות לגבי היקף השטח המיועד לגן לאומי והממשק שבין השטחים הפתוחים של עמק האלה לבין העיר בית שמש. הוועדה קיימה דיון מקיף בנושא הערכים הנופיים וההיסטוריים של עמק האלה וכן בקשר שבין שמירת עמק האלה להמשך פיתוח העיר בית שמש. הוועדה שוכנעה כי לאור ערכי השטח, יש חשיבות בשמירתו כמכלול נופי מלא.
 
יו"ר הוועדה, הממונה על מחוז ירושלים במשרד הפנים, הגב’ דלית זילבר, ציינה את החשיבות הרבה שיש בשמירת עמק האלה כמרחב נופי ייחודי וכי לערכי הנוף והמורשת שבו חשיבות לאומית. עוד הוסיפה כי הגן הלאומי המוצע יעטוף את שטחי הפיתוח העתידיים של העיר בית שמש ויספק שטח פתוח לרווחת כלל תושבי העיר. 
 

 

אין תגובות

השאר תגובה