פארק המוביל הארצי-בקרוב: 60ק"מ של פארק ומסלולי אופניים

פארק המוביל הארצי זכה באות ‘אדריכלות הנוף’ לשנת2013, מטעם איגוד אדריכלי הנוף. האות הוענק השבוע בכנס השנתי של האיגוד לרוני יגר שליטא שיזמה את פרויקט המוביל הארצי, יחד עם  ארנה בן ציוני ובארי בן שלום מאב אדריכלים.

נימוקי השופטים להענקת הפרס: פרויקט שהבשיל מפרויקט סטודנטיאלי לפרויקט אמיתי בזכות חזון יוצא דופן ונחישות להוביל אותו הלאה. פרויקט בעל חשיבות עצומה מבחינה ארצית ופוטנציאל לשיפור איכות חיים מקומית בישובים רבים. מאחלים לו בהצלחה בהמשך.
 
רעיון הפרויקט נולד כעבודת גמר של אדריכלית הנוף רוני יגר שליטא במסלול לאדריכלות נוף בטכניון. האדריכלית הכינה תכנית אב בשיתוף משרד אדריכלות נוף–ארנה בן ציוני ובארי בן שלום.
 
פנחס כהנא, מנהל מחלקת התכנון בקק"ל, ראה את הצגת הרעיון לפארק מוצגת בתערוכת פרויקטים של סטודנטים בכנס מקצועי לפני מספר שנים, התלהב מהרעיון והאפשרויות הגלומות בו לשמירה ופיתוח שטחים פתוחים, לפיתוח ישובים, וחיבור פעילות רבה לנושא כמו שיקום נחל אלכסנדר. מכאן ואילך ועדת היגוי של קק"ל, בראשותו של פנחס, יזמה תכנונה ולוותה אותה בתהליכי תכנון תכנית האב השלמה וכעת קק"ל בשלב של הוצאה לפועל וקידום מול כל הגורמים הרלוונטיים את התוכנית להקמת פארק לפעילות פנאי, נופש ויוממות לאורך רצועת המוביל הארצי מרמת מנשה ועד ראש העין בהתאם לתוכנית של האדריכלית. 
 
הפארק המתוכנן בעלות של כ-90 מיליון שקלים ישתרע על שטח של כ-3,000 דונם ואורכו כ-60 ק"מ – יחצה 9רשויות -6 מועצות אזוריות ו-3 עיריות –בכוונת קק"ל להקים לאורך התוואי גם שביל לרוכבי אופניים.
 
בקק"ל רואים חשיבות בחיבור הפארק המתוכנן לנחל הירקון,  גן לאומי ירקון, נחל אלכסנדר, נחל חדרה, שהם כולם נחלים שקק"ל עסקה בשיקומם ושביל ישראל, וצופים ומכוונים שקישור זה ייעשה במהלך העבודות להקמת הפארק.
 
בעקבות לחצי הפיתוח הנוגסים ופוגעים ברציפותם של השטחים הפתוחים, שטח רצועת המוביל הופך ערכי ואטרקטיבי ביותר. קק"ל תוביל את ביצוע התוכנית ותרחיב את רצועת התוואי ותהפוך אותו למרחב נופי – סביבתי תרבותי ונופשי. 
 

אין תגובות

השאר תגובה