פארק שלולית החורף

10.6.12

לפני מספר ימים חנכה קק"ל את השבתה לחיים של שלולית החורף הגדולה במועצה האזורית שפיר. הטקס התקיים על מרפסת התצפית אותה הקימה קק"ל על המזח משם ניתן להשקיף על השלולית. בטקס השתתפו אפי שטנצלר, יו"ר קק"ל, יוסי ישי, מנכ"ל משרד החקלאות ופיתוח הכפר ואשר אברג’ל ראש מועצה אזורית שפיר.

השלולית, שאורכה, כאשר היא מלאה, מגיע ל-70 מטר, עדיין מלאה מים. בקק"ל מעריכים שיישארו בה מים גם במהלך חודש יוני.

קק"ל הכשירה במקום שביל נהדר, נגיש לבעלי מוגבלויות, עשוי מסיפון עץ. השביל מוביל למזח שצופה על השלולית ומרחף על עמודים מעל לשלולית לתוך מרפסת תצפית. במרפסת אפשר להסתתר ולצפות בעופות החורף שבאים לבלות בשלולית.

הפארק משתרע על שטח של כ-40 דונם ובו פינות חן יפהפיות. במקום הוקם אמפי לעריכת אירועים, פסל צומח סביבתי ופינות מוצלות לישיבה. ליד השלולית הקימה קק"ל חניון פיקניק. חניון הודיה, חניון נוסף במרחק נסיעה של כשישה קילומטרים מערבה, ובו עצי בוסתן.

על שלוליות חורף:
שלולית חורף, היא בית גידול מיוחד, המקום מתמלא כל חורף מים ומתייבש לגמרי בקיץ. מדובר בבית גידול בעל תנאי חיים יוצאי דופן.
בגלל ההבדלים הקיצוניים בין החורף לקיץ, שלוליות החורף מקיימות עולם מיוחד של צמחים בעלי חיים שהסתגלו לתנאים האלה. רוב בעלי החיים הם יצורים קטנים, שמתעוררים לחיים מיד אחרי הגשם. בקיץ הם נכנסים לתרדמה, מכוסים בקרומים שמגנים עליהם מפני היובש. 

בריכות החורף הן מקום ההתרבות של בעלי חיים מקבוצת הדו-חיים, כמו הצפרדע והקרפדה. שניים מהדו חיים–הטריטון והחפרית–מתרבים בעיקר בשלוליות חורף.
שלוליות החורף מחלחלות מים לתוך האדמה ולכן הן משמשות גם כצינורות המעבירים מים נקיים לאקוויפרים.

שלוליות החורף משמשות כסמן אקולוגי. מכיוון שהבריכות נמצאות במקומות הנמוכים ביחס לסביבתן, הן קולטות אליהן את מי הנגר מהסביבה. בדיקת איכות המים שבבריכה עשויה לגלות מידע רב על המצב האקולוגי שמסביבן.

על שלולית שפיר:
גורל דומה פקד גם את בריכת החורף הגדולה של שפיר. הבריכה תפקדה היטב עד שנת2007, אבל אז בנו לידה אתר קראווילות ושינו את מערך ניקוז המים. מרכז התיירות והשטחים הפתוחים של המועצה האזורית החליטו ששלולית החורף הזו חשובה מכדי לוותר עליה קק"ל נרתמה לעזרת הצלת השלולית, בעזרת ידידים מסקוטלנד הפרויקט תוקצב ובשיתוף משרד החקלאות ורשות נחל וניקוז שורק-לכיש, חזרה השלולית לחיים.

איך מגיעים?
על מנת להגיע אל השלולית נוסעים מצומת קסטינה לכיוון אשקלון וחונים בתחנת הדלק שליד קיבוץ עין צורים, ממש ליד לכביש. השלולית נמצאת בחורשת האקליפטוס שליד תחנת הדלק

צילום: יעקב שקולניק

אין תגובות

השאר תגובה