צל תמרים-אורחן חדש בקבוץ יהל בדרך לאילת

14.3.2013מטיילים עם הילדים

השבוע נחנך בקיבוץ יהל שבערבה, חאן דרכים חדש ומעוצב כמו נווה מדבר סביב אגם מים, בהשראת החאנים של העולם הקדום. החאן החדש מציע נקודת עצירה והצטיידות מרעננת לכל המשפחה בדרך לאילת או צפונה. הנכנס בשערי החאן החדש מגלה אגם מוקפים בצמחי קנה ובהם צומחות חבצלות מים, שסביבו מרפסת מוצלת שממנה יורד מדי מספר דקות מסך של טיפות מים אל מימי האגם, המרענן את האוויר והסביבה.

עם הילדים בדרך לאילת
לילדים מחכים על האיים באגם מתקני משחקים ושעשועים לילדים בוזמן שהילדים נהנים, תוכלו להצטייד במתחם בחנות הנוחות של רשתsogoodהמתמקדת בציוד למטיילים ובחנות מוצרי ים המלח. לרעבים – סניף חדש של מסעדת כפות תמרים מקיבוץ אילות, סניף של רשת קקאו, מסעדת בשרים מהירה, גלידריה של דלי קרים, שוק איכרים מתחלף מידי יום חמישי ועוד. החאן ממוקם70 ק"מ צפונית לאילת ומביא תוספת מרעננת אל תחנות העצירה המועטות בכביש90 כמו מפגש כושי בק"מ ה-101 ופונדק יוטבתה הדרומי יותר.

מגדלור באמצע המדבר
צל תמרים מציע חוויה שונה מתחנות העצירה הקיימות בדרך לאילת. לצורך תכנונו למדו יואב איגרא ודני בר קמה ממשרד האדריכלים א.ב. מתכננים המתמחים בתכנון של מרחבים אורבניים, את תולדות נוודי המדבר ואת תפקידו של החאן העתיק ששימש אותו ושאבו את רעיונותיהם מתרבויות עתיקות שחיו ועברו באזור, בהן הנבטית, המצרית והכנענית הקדומה. בהשראתם נוצרה תפיסה אדריכלית חדשנית, המשלבת אלמנטים קדומים עם פתרונות עיצוביים ואקולוגיים חדשניים. המגדל שדרכו נכנסים לחאן נשקף למרחוק, והוא מעין מגדלור הקורא לנוסעים העייפים לעצור ולנוח בתוכו. צבעיו צבעי מדבר, עם קשתות מסוגננות ופיתוחים מפוסלים.

צל תמרים, עצירות בדרך לאילת, עצירה בדרך לאילת, אטרקציות לילדים בערבה, מסעדות בדרך לאילת, תחנת דלך בכביש90, תחנות דלק בדרך לאילת
האגם בחאן צל תמרים. צילום: חנית פוגל

רסיסי מים הנלכדים בקרני השמש יוצרים רשת צבעונית שמצננת את האוויר החם, ומקורה במתקן שהוא פיתוח אקולוגי ייחודי לאיגרא–מסכי מים דקיקים הזורמים מהפרגולות החובקות את המבנה והרוח הצפונית היבשה מרססת אותם לכל עבר ויוצרת צינה נעימה בשילוב דקלי הענק המקשטים את המתחם כולו ומטילים צל נעים.

עם פתיחת צל תמרים, מציין האדריכל יואב איגרא, מיזמי החאן, כי קרוב לשבעה מיליון איש נוסעים מידי שנה בכביש הערבה. כדי לשבור את שגרת הנסיעה ולהתרענן הם זקוקים לתחנת עצירה שיהיו בה אלמנטים חווייתיים, איכותיים וכאלה שמתאימים לעצירה קצרה עם ילדים מלאי מרץ.

תייירות מדברית ואטרקציות לילדים
בהמשך יציע החאן אטרקציות תיירותיות נוספות בהם בית התמר–מתחם המספר את סיפורה של החקלאות באיזור ובו תימכר תוצרת אמני וחקלאי האזור, טיולי ג’יפים וטרקטורונים, מתחם אטרקציות וגשרי חבלים לילדים ושירותי נוחות נוספים. מהחאן ייצאו גם סיורים רגליים וסיורים חקלאיים אל קיבוץ יהל הסמוך.

תחנת דלק בדרך לאילת
כיום אין בחאן תחנת דלק מתוך מגמה לשמור על חוויה נעימה למבקרים ללא לווי של ענני דלק. גם אם בהמשך נשלב תחנת תידלוק, היא תהיה קטנה ותוצב בפינה מרוחקת ולא תפגע במראה הכללי.

מי עומד מאחורי נווה המדבר?
צל תמרים הוא מיזם של קיבוץ יהל בשיתוף האדריכל והבעלים של מלון הרודס, יואב איגרא. המתחם נבנה בתמיכה של קק"לJNF-USA,משרד התיירות ומשרד החקלאות ופיתוח הכפר שסייעו לפתח את המתחם במשך 6שנים, בהשקעה כוללת של20 מיליון ש"ח.

תנו לי שקט…
מביקור שערכנו במקום התרשמנו מהפיתוח המושקע והייחודי של המקום ויש לקוות כי המקום יצליח לשמור על ייחודו ולא יתכסה במשך הזמן במעטה של לוגואים ושלטים מסחריים וימשיך ולתת למבקרים בו חווייה מדברית הכוללת הנאה מקפיצה קטנה לעולם עם קצב אחר, להנות מרחש המים ורוח המדבר, חוויה קצת אחרת לעומת רעשי הרקע המוכרים מהמרכזים המסחריים והקניונים.
 

אין תגובות

השאר תגובה