קסדה עם כל מה שזז

 הצעת חוק של חבר הכנסת גלעד ארדן נכנסת כתקנה לתוקף החל מיום ראשון ה-23 לספטמבר 2007 וקובעת כי:
                                                                                           

חובת חבישת קסדת מגן 65ג. 

(א) לא ירכב אדם על אופנים, אלא אם כן הוא חובש קסדת מגן, העומדת בדרישות שקבע השר, והיא קשורה ברצועה שתמנע את נפילתה. 

(ב) העובר על הוראות סעיף קטן (א), דינו – הקנס הקבוע לעבירה בדרגת קנס ב בצו התעבורה (עבירות קנס), התשס"ב-2002  .

(ג) הוראות סעיף זה יחולו גם לענין רשות מקומית כאילו נקבעו בחוק עזר שהתקינה, והיא רשאית, באישור המפקח הכללי של משטרת ישראל או מי שהוא הסמיך לכך, להסמיך 
פקחים לצורך אכיפת הוראות חוק זה.
 
(ד) בסעיף זה, "אופניים" -לרבות סקטבורד, גלגיליות ורולרבלידס".

דברי ההסבר שנלוו להצעת החק מצביעים על כך כי מדי שנה נפגעים ילדים רבים בתאונות בעת רכיבה על אופניים, סקייטבורדים וגלגיליות. 

בניתוח נתוני פגיעות ילדים מתאונות אופניים נמצא כי פגיעות ראש מהוות את הפגיעה השכיחה ביותר לתמותה או היפגעות קריטית. קסדה היא האמצעי היעיל ביותר למניעת פגיעות ראש ומוח: במחקרים שונים נמצא כי קסדה מפחיתה בין85% לכ-88% מפגיעות ראש ומוח.

במחקר נמצא כי חוק כאמור יכול להפחית במשך5 שנים: כ-57מקרי מוות, 2,544אשפוזים, 13,355ביקורים בחדרי מיון,26,634 פניות למרפאות ו-832 ו-115 טיפולי שיקום קצרים וארוכים בהתאמה.

במחקר שבחן עלות מול תועלת של עיגון בחקיקה של חובת חבישת קסדות בישראל נמצא כי חקיקה כזו תביא במהלך חמש שנים לחיסכון למשק הישראלי של44.2 מיליון דולרים.

במדינות רבות קיימת חקיקה המחייבת לחבוש קסדת מגן מתאימה בעת רכיבה על אופניים, גלגיליות, רולרבליידס וסקייטבורד. בחלקן החוק חל רק על ילדים ובני נוער ובחלקן על כל הגילאים. ברבות מהמדינות החוק כולל חיוב מכירת קסדות העומדות בתקני בטיחות. במדינות בהן חוק זה קיים נמצא כי שיעורי חבישת הקסדה גבוהים יותר וכי חלה ירידה משמעותית בשיעור פגיעות הראש בקרב רוכבים שהיו מעורבים בתאונות.

הקנס לעובר על החק יהיה למבוגר שירכב ללא קסדה או למלווה ילד שרוכב ללא קסדה.

אין תגובות

השאר תגובה