שלומית בונה סוכה

פעם זה היה יותר מסובך, אבא היה הולך לאתר הבניה הקרוב, מוצא כמה קרשי בניין, פטיש ומסמר כמו בשיר הידוע, ומקים סוכה ליד הבית עם סכך, סדינים לבנים ואנחנו הילדים היינו מקשטים בשרשראות צבעוניות וכמה רימונים. 

אבל בימינו, הסוכה כבר הפכה לסוכת נצח מודולרית ומתקפלת שמקימים ברבע שעה, הסדינים מגיעים עם הסוכה והילדים מגיעים קומפלט עם הקישוטים מוכנים מהגן או בית הספר.

אז לכל מי שמקים השנה סוכה -קבלו כמה רעיונות וטיפים לבניית וקישוט הסוכה:

הסוכה:
מתחילים בסוכה שמסמלת כידוע את מסעם של בני ישראל במדבר ומגוריהם בסוכות במדבר – היום בכל רשתות העשה זאת בעצמך אפשר למצוא סוכות מודולריות בטווח מחירים שבין500 ל-1,500 ש"ח, סוכות ממתכת שלא דורשות לכתת את הרגלים לאתר הבניה הקרוב.

לקירוי הסוכה אפשר לרכוש בדי פלריג (כמו שלטי הבחירות) או למתקדמים בדי כותנה לבנים – שני הסוגים מגיעים מודפסים עם דוגמאות בסגנון שמחת תורה או ללא הדפסים, חלקים קלאסיים בסגנון עדות הנטורל, אנחנו ממליצים על החלק שישאר תמיד יפה ומשאיר מקום לדמיון ולקישוטים של הילדים בלי לגנוב את ההצגה.

מומלץ להרכיב את הסוכה עם רכישתה ולא להיות מופתעים בדקה ה-90 שחסרים לכם חלקים או שהבד שרכשתם עם הסוכה4X4מיועד בכלל לסוכה אישית במידות של מרפסת שרות. 

הסכך
ואחרי שפתחתם את אריזות הפלסטיק, הצלחתם לפענח את הוראות ההרכבה בשבדית והסוכה עומדת לתפארת הגיע השלב לסוכך עליה בסכך, אל תחסכו בגג ותרכשו מספיק קורות (לייסטים) שיתנו תמיכה חזקה מספיק לסכך ותמנעו מאפקטים של לולבים נופלים לחותנת שלכם לתוך המרק החגיגי בערב החג.

סכך אפשר לרכוש בשווקים העירוניים ובחלק מהערים ישנם אפילו מוקדי חלוקה של העיריות כמו בהוד השרון לדוגמא שהחליטו להציל את הגינון העירוני ולהקדים תרופה למכה ולחלק את הסכך בצורה מסודרת.

תאורה:
שרשרת של מנורות (או גרלנדה בשפת המקצוענים) חשוב לקנות ולא לאלתר ולוודא שהיא קשורה היטב, שהמנורות לא קרובות לעמודי הסוכה או לענפי הסכך על מנת להמנע מהתנפצות המנורות או התממות ושריפת הסכך.

ענייםן חשוב נוסף הוא לבדוק כשקונים איזה מתח נדרש להפעלת המנורות והאם צריך מתאם כלשהו לפני שמחברים לחשמל.

להעשרת האווירה אפשר למצוא בחנויות הכל ב-$ למינהם (בעיקר בדרום תל אביב) גרלנדות של מנורות צבעוניות בשלל צבעי הקשת, ואם אתם בקטע של חזרה לשנות ה-70 העליזות תוכלו להתהדר בשרשרת מנורות מהבהבות לאפקט דיסקו פסיכודלי.
 

והגענו לחלק האהוב על הילדים:

קישוטי הסוכה:

הילדים יחזרו בשבוע של סוכות מהגן או בי"ס עם יונים לבנות, שרשראות נייר צבעוניות וציורים לתפארת הסוכה ואם הגננת או המורה שלכם עברה כבר לחומר של חנוכה בטעות אין משהו שלא תוכלו להכין לבד עם הילדים עם חומרים שיש בכל בית:

המראה הקלאסי:

שרשראות ניירמכינים מכל נייר שתמצאו, החל מניירות עיתון צבעוני (עדיף ממגזינים של כרומו) שאותם גוזרים לפסים צרים ברוחב של2-3 ס"מ ובאורך של15-20 ס"מ אותם משדכים לשרשראות כאורך הסבלנות שלכם ושל הילדים ותולים לאורך הסכך.

רימונים תלת מימדיים מקרטון -לוקחים בריסטול בגובה של15 ס"מ וברוחב של45 ס"מ ומקפלים לשלושה חלקים שווים, מציירים על גבי אחת הדפנות רימון (עיגול וכתר מעליו) וחותכים את כל השלושה ביחד.

נותנים לילדים לצייר ולקשט כיד הדמיון הטובה ומשדכים את3 החלקים בקצוות לדגם תלת מימדי משולש של רימון, קושרים עם חוט ותולים עם הכתר כלפי מטה מהסכך.

ציורים מהגן / בי"ס -רוב הילדים אוהבים שתולים את הציורים שלהם מהגן או בי"ס על דפנות הסוכה וסוחטים קריאות התפעלות מסבא וסבתא ושאר האושפיזין בגלריה המאולתרת שלכם במרפסת.

המראה הממוחזר:

בסגנון עדות הפוליטקלי קורקט והידידותי לסביבה הילדים עלולים לחזור השנה רחמנא לצלן עם שרשראות מחמרים ממוחזרים כמו בקבוקי פלסטיק וקרטוני ביצים. 

אז אם אתם בקטע החינוכי והממוחזר לשמירה על האוזון אפשר להכין שרשראות גם מתבניות ביצים – מפרידים את הבליטות של התבנית למעין כוסות ומשחילים אותם על חוט שמשון/שפגט/פשתן ונותנים לילדים לצבוע ולקשט לפני שתולים.

בקבוקי שתיה ריקים יכולים להפוך ליער של פרחים צבעוניים – חותכים(בזהירות! עם סכין חיתוך ורק ההורים)את השליש העליון של הבקבוק לרוחב, ואח"כ יוצרים מהבקבוק מעין פרח על ידי חיתוכו ל-6 או 8 חלקים כאשר החלק העליון עם הפיה נשאר מחובר ומחזיק את כל העלים.

את הפרחים שנוצרו אפשר לצבוע בטושים של ארטליין (או בצבעים מיוחדים לפלסטיק – רק אז אתם כבר לא כל כך ידידותיים לסביבה…) ואז תולים מהסכך כלפי מטה.


המראה היפני:

המרכז הישראלי לאוריגאמי הפיק חוברת הדרכה מיוחדת עם רעיונות להכנת קישוטים וכרטיסי ברכה לחגים, להכנת דגמים לקישוט הסוכה והכנת כרטיסי ברכה מקוריים לראש השנה ולחגים אחרים

בחוברת שלוש שיטות ליצירת קישוטים וכרטיסי ברכה: אוריגאמי–קיפולי נייר, קיריגאמי–נגזרות נייר, ופופ אפ–מודלים תלת מימדים שנוצרים מגזירה וקיפול. ייחודם של הדגמים בכך שאין בהם צורך בשימוש בשדכן או דבק.

כל הדגמים הם מודלים מקוריים של אמן האוריגאמי הבינלאומי פול ג’קסון, שהותאמו לחגי תשרי. כדי להכין את הדגמים אין צורך בכישרון או יכולת מיוחדת ליצירת הקישוטים המרהיבים. החוברת כוללת מעל20 דגמים של קישוטים וכרטיסי ברכה המתבססים על חומרים זולים שזמינים לכולם והסברים פשוטים, בתוספת טיפים לקישוט הסוכה. הדגמים המתקדמים בחוברת הם של כרטיסים תלת מימדים עם הפתעות שקופצות החוצה בעת הפתיחה.

 את החוברת ניתן לרכוש בסניפי אופיס דיפו, חנויות הספרים וישירות במרכז הישראלי לאוריגאמי במחיר של29.90 ש"ח או בטלפון:03-7513483.


בדקה ה-90

שוב נחזור לרגע אל חנויות הכל בדולר או לחנויות הקישוטים והציוד למסיבות -אפשר למצוא בכולם פנסים סיניים מנייר, תפוחים מתקפלים מנייר ושרשראות נוצצות מנייר מתכתי לממהרים או שרשראות של כדורי זכוכית שנשארו מחג המולד האחרון…

ארבעת המינים ועוד

לולב, ערבה, הדס ואתרוג למי ששכח הם ארבעת המינים שמסמלים את החג – המקפידים יקנו אותם בשווקים המיוחדים הפועלים כל שנה לקראת סוכות בירושלים, בני ברק וערים נוספות שהביקור בהם הוא חוויה בפני עצמה גם לחילוניים גמורים, שם אפשר לרכוש לולבים כשרים, הדסים וערבות ואתרוגים בדרגות מחיר שונות.

רימונים ואשכולות של תמרים צהובים תמיד יתקבלו יפה – לתלות על קירות הסוכה או על הסכך לקישוט וכמובן לקישוט השולחן בארוחת החג.
טיפ קטן – בערב החג תתקשו למצוא ברשתות השיווק רימונים יפים עם כתר שלם – מומלץ לקנות אותם כמה ימים לפני החג.

ומה עושים בחול המועד? כנסו מכאןללוח אירועי סוכות2009…

חג שמח
 

תגובה אחת

השאר תגובה