המצפה התת ימי באילת – הרבה יותר מעוד אטרקציה לילדים

המצפה התת ימי באילת - אטרקציות לילדים באילת
דגים צבעוניים במצפה התת ימי באילת

לקראת החגים המתקרבים קפצנו אל המצפה התת ימי באילת, כדי להתעדכן בים הפעילויות והאטרקציות לילדים המחכות לנו בקצה הדרומי של אילת והופתענו לגלות, מעל ומתחת למים עולם שלם ומרתק שלא הכרנו – למדנו הפעם מה יכול להציל את האלמוגים באילת, מה אוכל כריש פטיש, איך מנקים צב ים ואיזה דג יוצא לחופשת לידה…

הרבה יותר מעוד אטרקציה

לפעמים במסגרת העבודה, שיש שיקראו לה סוג של נופש… מזדמנות לנו חוויות שאפילו אנחנו, שראינו כבר (כמעט) הכל, לא רוצים שהם ייגמרו כל כך מהר. בביקור האחרון שלנו באילת, הופתענו לגלות שהמצפה התת-ימי, הנחשב לאחד מסמלי העיר ואחת האטרקציות הוותיקות לילדים באילת, עבר בשנים האחרונות הרחבה משמעותית ואפשר לבלות בו בשקט יום שלם ואפילו יותר ועדיין לא להספיק לראות את הכל. מעבר לאקווריומים עם הדגים הצבעוניים שאתם אולי זוכרים מהטיול השנתי באילת, מגדל התצפית המפורסם והסרט התלת מימדי, הצטרפה בקיץ האחרון אל האטרקציות של אילת בריכת הכרישים הענקית שהיא ללא ספק אחת מתחנות החובה בכל ביקור באילת.
אבל לפני שניגשנו אל בריכת הכרישים החדשה, זכינו לסיור מודרך עם אביב לוי המנהל המדעי של המצפה התת ימי, איש ים שמכיר כנראה כל אלמוג ושושנת ים בשמם הפרטי והציג לנו את הצד הפחות מוכר של המצפה – עולם שלם של מחקר ופעילויות לשמירת הטבע והסביבה הימית שמתקיים כל השנה, בשיתוף מתנדבים ותלמידים מבתי הספר באילת.
לפרטים נוספים על המצפה התת ימי לחצו כאן…

צבי ים נדירים, חממה של אלמוגים
וסוסוני ים פמיניסטיים

בסיור הכרנו את הפרויקטים הסביבתיים של המצפה התת ימי – פרויקט מיוחד ופיתוח ישראלי לשיקום שוניות האלמוגים הנמצאות בסכנת הכחדה, כנראה בגלל שילוב של זיהום הים וההתחממות גלובלית. במצפה התת ימי המציאו שיטה להצמחת אלמוגים חדשים משברי אלמוגים שנמצאו על קרקעית הים אותם מטפחים בהתמדה תלמידי בתי הספר של אילת ואחרי מספר חדשים מוחזרים לים, מודבקים עם דבק מיוחד אל השוניות ומחדשים את סביבת החיים הצבעונית של דגי ים סוף.

פרויקט מרתק נוסף הוא רביית והשבת סוסוני ים, שבמעבדות המצפה יש חדר שלם המוקדש לחיות המוזרות האלה. מסתבר שסוסוני הים אם מהחיות היחידות בטבע, בהם הזכר לא רק יוצא לחופשת לידה אלא אפילו לוקח על עצמו כמו גבר אמיתי את ארבעת השבועות של ההריון עם עשרות צאצאים שגדלים בכיס מיוחד בבטן של אבא, בזמן שהאמא המאושרת יכולה לבלות במרחבי השונית.

 

צבי ים באילת
ככה ייעשה לצב שחפצים ביקרו…

בבריכת צבי הים תוכלו לראות עוד פרויקט סביבתי של המצפה התת ימי – צבים שהגיעו אל המצפה אחרי שניצלו מסכנות ופגיעות שונות מאפשרים להם להטיל ביצים בבטחה ודואגים להמשכיות של הדור הבא שישוחרר לים בעתיד. את הצבים מסמנים בשיטת סימון מיוחדת על גבי השיריון (עם לק לצפרניים…) כדי להבחין בין הצבים השונים. אותנו נידבו לעזור במאמץ הסביבתי – ציידו אותנו במברשת גדולה והובילו אותנו אחר כבוד אל אי הצבים בו חיכה לנו צב ענקי שחיכה לניקוי היומי שלו… עבודה קשה כבר אמרנו?…

בריכת הכרישים החדשה – סלפי עם כריש כבר עשיתם?
רק אחרי שתרמנו את חלקנו באי הצבים, הרשו לנו להמשיך בסיור ולבקר בבריכת הכרישים, שלא העזנו להתווכח כשאמרו לנו שהיא הגדולה במזרח התיכון… אם עוד לא ביקרתם בבריכת הכרישים החדשה – זאת תחנת חובה בביקור הבא שלכם באילת – 18 סוגי כרישים (כולל 2 כרישי פטיש חדשים שהצטרפו לאחרונה ונמצאים בתהליך התאקלמות) חתולי ועטלפי ים ועוד אלפי בעלי חיים ימיים, השוחים במים הצלולים בהרמוניה מפתיעה. מסתבר שלכרישי הפטיש (הנמצאים גם במי ים סוף ומפרץ אילת) יש טעם שבדי משהו והם ניזונים בעיקר מסרדינים ודגי הרינג.

שתי האטרקציות העיקריות של הבריכה הם המנהרה השקופה שעוברת בתוך הבריכה ממנה אפשר לראות את הכרישים שוחים במרחק נגיעה והאכלת הדגים והכרישים ששווה להגיע בזמן שהיא מתקיימת ולראות איך צוללנים גיבורים נכנסים אל גוב האריות ושוחים בשלווה לא מובנת בין כרישים שבעים וחתולי ים ענקיים.


חכו… עוד כמה אטרקציות שחייבים לראות 

לא חייבים להספיק הכל היום אחד – כרטיסי הכניסה מאפשרים לחזור למצפה התת ימי במשך 3 ימים (רצופים) ולהשלים את מה שלא הספקתם לראות בביקור הראשון: האושינריום – סימולטור ענק שמציג את הסרט הוותיק – מסע לעולם הכרישים באיכות HD, אקווריומים עם מאות דגים נדירים מכל העולם ובמיוחד ממפרץ אילת, החיים בחושך תצוגה מרשימה הממחישה את החיים במעמקים הצבעוניים של ים סוף, דגים מאירים, אלמוגים זוהרים ותצוגת מדוזות שנראו פתאום באור אחר, במיוחד מאחורי זכוכית עבה… מומלץ לברר לפני ההגעה או בכניסה למצפה מה שעות ההאכלה של בעלי החיים בתצוגות השונות (חוץ מהכרישים שווה לצפות גם בהאכלת צבי וסוסוני הים והדגים הנדירים).
מעל ומתחת למים: אחד מסמלי העיר אילת הוא ללא ספק המגדל של המצפה התת ימי שמגיעים אליו על גבי גשר ארוך שבסופו יורדים במדרגות לעומק של 6 מטר מתחת לפני הים. אל המצפה המקורי שנבנה עוד בשנות ה-70 הצטרף בתחילת שנות ה-90 מצפה נוסף ורחב יותר הכולל את מגדל התצפית ומרפסת רחבה וחלל תת ימי נוסף המחובר אליו מתחת למים. אל תפספסו אחרי הביקור במצפה מתחת למים את הקצה העליון של מגדל התצפית – שם יש תצפית יפה אל כל המפרץ אילת.
בקתת האמזונס – תצוגת בעלי חיים טרופיים מפחידים בדרגות שונות כמו נחש אנקונדה, תנינים, טרנטולה, דגי פיראנה, צפרדעים ארסיות וטורפים שונים. בריכת הליטוף של הדגים (לא פיראנות – ניסינו…) ושייט בספינת הזכוכית קורל 2000 אל שוניות האלמוגים והגנים היפנים שאותו לא הספקנו לדגום הפעם כי בכל זאת צריך להשאיר משהו לפעם הבאה…

לפרטים נוספים על המצפה התת ימי לחצו כאן…

תגובה אחת

  1. אני מנסה לחפש את המוסיקה שמתנגנת בסרט מסע לעולם הכרישים?אשמח לקבל תשובה אפילו בסלולרי 0528086722 תודה מראש משה

השאר תגובה