שבוע הספר העברי 2019

שבוע הספר העברי 2019, שבוע שבוע הספר העברי 2019, סטימצקי מבצעים, צומת ספרים מבצעים
שבוע הספר העברי 2019 צילום: אמנון בן שמואל
שבוע הספר העברי 2019

החודש יתקיים ברחבי הארץ שבוע הספר העברי 2019 בסימן קריאה משותפת – בין ירידי הספרים, המפגשים והחתימות של הסופרים תוכלו להשתתף בפעילויות לילדים ובשעת הסיפור הגדולה בישראל.

שבוע הספר העברי יתקיים בין ה-12 ל-22 ביוני עם אירועים מרכזיים בתל אביב, ירושלים וחיפה שחוזרת לראשונה אחרי עשור לקיים את שבוע הספר ואירועים נוספים ביישובים רבים, פעילויות להורים, ילדים ומשפחות, במקביל למבצעים ברשתות הספרים ובקניונים ברחבי הארץ.

השנה, יצוין שבוע הספר העברי בסימן קריאה משותפת, במסגרת שיתוף הפעולה של התאחדות המוציאים לאור בישראל וספריית פיג׳מה.

שבוע הספר העברי 2019: האירועים המרכזיים:

בין האירועים המרכזיים והמשתתפים בשבוע הספר העברי: שעת הסיפור הגדולה בהקראת גילה אלמגור, ראש העיר חיפה עינת קליש רותם וג’קי לוי. בנוסף, סופרים וכותבים בולטים ואנשי תרבות שיגיעו למפגשי קוראים, סדנאות וחתימה על ספרים. כמו כן, בעשרות ערים בפריפריה יחגגו את יום הספר.

סביב הנושא הנבחר לשבוע הספר, “קריאה משותפת” יתקיים שיתוף פעולה ייחודי עם ספריית פיג׳מה שהינו מיזם משותף של קרן גרינספון ומשרד החינוך שנועד להנחיל לילדים אהבה לקריאה ולספרים. הודות למיזם ,עשרות אלפי ילדים בישראל מקבלים מדי שנה ספרי ילדים במתנה, בתוך מסגרות החינוך שלהם. במסגרת שיתוף הפעולה, בירידי שבוע הספר יתאפשרו אזורי קריאה משותפים של הורים וילדים, קריאה עם סופרים, הצגות בעקבות ספרים, פעילויות לילדים וסדנאות יצירה.

פרטים נוספים על אירועים בערים תל אביב-יפו, חיפה וירושלים ניתן יהיה למצוא בעמוד הפייסבוק של שבוע הספר העברי 2019.

שבוע הספר העברי 2019.
שבוע הספר 2019. תמונה: אייסטוק.

 

שעת הסיפור הגדולה בישראל:

בתל אביב, ירושלים וחיפה יחלו אירועי שבוע הספר העברי עם שעת הסיפור הגדולה בישראל בה יוקרא לילדים שיגיעו את הספר אותיות מתוקות שכתב ג’קי לוי. ספר זה הינו הספר ה-20 מיליון שמפיצה ספריית פיג’מה במסגרת עשר שנות פעילותה.

איפה?
גילה אלמגור תקרא בכיכר רבין בתל אביב
ג׳קי לוי יקריא במתחם התחנה בירושלים
ראש עיריית חיפה, ד”ר עינת קליש רותם תקרא לילדי חיפה והקריות בגן הכט בחיפה.

מתי? ב-12 ביוני בשעה 18:00

ירידי ספרים נוספים בשבוע הספר

לרגל שבוע הספר העברי לשנת 2019 יקיימו הרשויות המקומיות בשיתוף התאחדות המוציאים לאור ומשרד התרבות והספורט ירידים בערי וישובי הפריפריה: ניצן (27.05), טלמון (28.05), נווה צוף (29.05), צור הדסה (30.05), צפריה (03.06), קריית מלאכי (04.06), לשם (04.06), פדואל (05.06), נופי פרת (06.06), אלון שבות (10.06), שערי תקווה (12.06), תקוע (11.06), נחל קנה (13.06), רבבה (17.06), אלון מורה (18.06), קרני שומרון (19.06), פסגות (20.06).

לראשונה: מבצע שבוע הספר העברי לאזרחים ותיקים

אזרחים ותיקים בעלי תעודת אזרח ותיק מקבלים ספר מתנה, בקנייה על סך 80 ₪ ויותר בדוכני ההוצאות המשתתפות ובערים תל אביב, ירושלים וחיפה. ההוצאות המשתתפות הינן: עם עובד, מודן, ידיעות ספרים, משכל, אחוזת בית, עליית הגג, פן, אסטרולוג, טל מאי, סירקיס, שוקן, פוקוס, אחיאסף, אגם, פראג, מטר, הקיבוץ המאוחד, כרמל, רסלינג, ליברוס, מרכז שלם, סלע ספרים, צבעונים, עוץ, ספרי ניב, נאמני תורה ועבודה, דני ספרים, שרברק, אלומות, סלה, לוקוס, הוצאת אוניברסיטת בר- אילן.

זוכי פלטינה וזהב

כמידי שנה, שבוע הספר העברי הוא עת לציין את כותבי ספרי רבי המכר פלטינה וזהב שזכו לרכישות וקריאות רבות. מצ״ב נספח א׳ עם רשימת ספרי הפלטינה (מוענק על מכירה של למעלה מ- 20,000 עותקים) והזהב (מוענק על מכירה של למעלה מ- 40,000 עותקים). להודעה זו מצורף נספח של הספרים שזכו השנה ב”זהב” ו”פלטינה”.

שרית אורן, מנכ”לית התאחדות המוציאים לאור בישראל יוצאת בקריאה אל ההורים לא לוותר על החלק שלהם: ״קריאה משותפת הורים וילדים היא זכות ולא חובה. הגיע הזמן לחזור לזכות ההורית הבסיסית שלנו לשעת איכות מעצבת עם ילדנו. הצלילה אל הספר היא חוויה פרטית. אם תרצו טיפה נוספת בחיזוק מיומנויות אישיות. אך הגדולה שלנו כהורים ובני משפחה היא ביכולת להפוך כל טיפה לים מעצב דורות. הורים אל תוותרו על החלק שלכם״.

מצעד הספרים – תשע”ט

לקראת שבוע הספר העברי ובמסגרת התכנית הלאומית להעשרת הקריאה והכתיבה משרד החינוך פרסם את שמות הספרים האהובים על תלמידי ישראל, בעקבות שאלון שחולק ל-200 אלף  ילדי גנים ותלמידים מכיתות א’-י”ב.

מניתוח רשימת הספרים הזוכים במצעד הספרים עולה שתלמידים רבים רואים בקריאה אפשרות להזדהות עם מצבים מעולמם, מחברת הילדים או המשפחה. היבט נוסף שבא לידי ביטוי בבחירת התלמידים היא האפשרות שהקריאה מזמנת, “לצאת למסעות והרפתקאות קסומות” וקבלת האחר – בין הספרים האהודים: “מדריך הטרמפיסט לגלקסיה”, “אנה פרנק היומן הגרפי”, “יש ילדים זיג זג” וספר השטוזים של דתיה.

שבוע הספר העברי 2019, מקריאים סיפור לפי השינה
מקריאים סיפור לפי השינה? צילום: pexels
10 דקות קריאה ביום , תשפר את ההישגים הלימודיים של התלמיד ב- 20 נקודות

במקום הראשון ברשימת הספרים בכיתות א-ג זכה ספרו של רן כהן אהרונוב, ילד לא רגיל זהו הספר השלישי בסדרת ילדי בית העץ והוא מספר על מאבקם של הגיבורים למען איתי, ילד שיש לו אוטיזם. גם במקום הראשון במצעד העל-יסודי נבחר ספר העוסק בשונות, “פלא“, ונוסף לו הספר אוגי ואני, המציג את פלא מנקודת מבטם של אחרים ונבחר בין הספרים האהובים לכיתות ד-ו. במקום הראשון בגני הילדים נבחר הספר העפרון השחור הספר נוגע בנושאים של כוחניות ומלחמה, עצמאות מחשבתית, הזכות לכל אחד לחיות את חייו לפי רצונו ושמירה על האני.

הספרים הרפתקה בווטסאפ מאת אורית רינגל, שיוצא נגד חרמות ובידוד חברתי, והספר הנבחר רוזלינדה יורדת מהעץ מאת איריס ארגמן, שגיבורתו מוצאת חברוּת חדשה , סיפקו לקוראים הזדהות עם מצבים חברתיים בעולמם.

הספר הזוכה במקום הראשון לכיתות ד-ו, אחיות, מספר על היחסים המורכבים בין שתי אחיות, ומהווה דוגמא לחשיבות המשפחה בעיני תלמידי ישראל, כמו גם לאהבתם לסוגת הרומנים הגרפיים. רומן גרפי נוסף שנבחר במצעד הוא אנה פרנק, היומן הגרפי מאת ארי פולמן ודוד פולונסקי, המבוסס על יומנה של אנה פרנק.

לצדם נבחרו ספרים נוספים העוסקים בין השאר במשפחה, כמו ניימאר על חייו ומשפחתו של הכדורגלן הברזילאי, וכשסבא אליהו היה קטן מאת ינץ לוי, שבו סב מספר לנכדו על חיי העוני בילדותו. הילדים והילדות שבחרו לצאת למסעות בעזרת הקריאה, בחרו במקומות רחוקים ומיוחדים.

במסעדה בקצה הקוטב מאת נורית זרחי פותחים שלושה פינגווינים מסעדה בקצה הקוטב. בספר בלטו, הכלב הכי אמיץ בעולם, כלב מזחלות מציל עיר רחוקה באלסקה, והצלחתו הביאה אותו עד למקום השני במצעד לכיתות ד-ו. התלמידים הבוגרים , יצאו בדמיונם למקומות מרוחקים עוד יותר, בעזרת קלאסיקות כמו מדריך הטרמפיסט לגלקסיה והנסיכה הקסומה.

מצעד הספרים היא מסגרת לפעילות בית-ספרית שמטרתה לעודד ילדים ובני נוער מכיתות גן ועד י”ב לקרוא ספרים ולהשתתף בפעילויות חווייתיות סביב הקריאה. התכנית מופעלת לכל אורך שנת הלימודים ומטרתה לעודד את הילדים לקריאת ספרים. בתחילת שנת הלימודים תשע”ט פורסמה רשימת ספרים מוצעים.

התלמידים קראו ממגוון הספרים ברשימות, קיימו פעילויות חווייתיות בעקבות הקריאה, ימי שיא, חידונים, מועדוני קריאה, שילוב אומנויות, מפגשים עם סופרים ועוד. שיא הפעילות הינו ההצבעה בה התלמידים בוחרים את הספר אותו אהבו השנה.

התכנית מצעד הספרים מצטרפת לתכנית הלאומית בעברית והיא נועדה לחזק את הידע בשפה העברית, בקריאה וכתיבה, לצמצם פערים בהישגי תלמידים מרקע חברתי כלכלי שונה ולשפר את עמדות התלמידים בנוגע לעברית כמפתח להצלחה אישית וכמחזקת זהות תרבותית.

מנכ”ל משרד החינוך, שמואל אבואב מציין כי  “לקריאה יש ערך שלא יסולא בפז. מעבר לעושר הידע, קשת הרגשות והמחשבה שהוא מעניק לעיצוב זהותו של אדם הוא גם כלי אדיר בצמצום פערים. מחקרים בתחום מצביעים על כך שקריאה יומית קבועה של 10 דקות לפחות, יכולה לשפר את ההישגים הלימודיים של התלמיד ב- 20 נקודות נוספות….אנחנו פועלים במספר זירות כדי לקרב את התלמיד אל עולם הספר. התחלנו בשיפוץ הספריות הבית ספריות, ואנחנו עוברים גם לקריאה באמצעים דיגיטאליים בהם ספרי אודיו והאזנה לספרים באמצעות המכשיר הנייד…”.

 

רשימת הספרים האהובים במצעד הספרים:


תוצאות הצבעה ילדי הגנים:

גילאי 3 – 4

1. איפה הדב? בנטלי ג’ונתן, אגם 2017.

2. ספר השטוזים של דתיה, בן דור דתיה, מודן 2000.

3. פיל קטן, עיר גדולה, קוראטו מייק, כנרת 2017.

גילאי 4 – 5

1. העפרון השחור, פרי ינאי, עם עובד 2013.

2. סיפורו של אביר, דוקרטי הלן, כנפיים 2017.

3. החבר שלי עצוב, וילמס מו, טל-מאי / ידיעות ספרים 2016.


תוצאות הצבעה תלמידי כיתות א’ – ג’:

1. ילדי בית העץ 3 ילד לא רגיל, כהן אהרונוב רן, כנרת 2018.

2. בלטו, הכלב הכי אמיץ בעולם, סטנדיפורד נטלי , זמורה ביתן 1996.

3. מסעדה בקצה הקוטב, זרחי נורית, מודן 2018 .

4. הכבש הששה-עשר, גפן יהונתן, דביר 1978.

5. רוזלינדה יורדת מהעץ, ארגמן איריס, מטר 2018.


תוצאות הצבעה תלמידי כיתות ד’ – ו’:

1. אחיות, טלגמאייר ריינה, כנרת 2017 .

2. ניימאר, פארט מייקל, כתר 2016 .

3. הרפתקה בווטסאפ, רינגל אמיר אורית, רימונים 2018 .

4. כשסבא אליהו היה קטן, לוי ינץ, זמורה ביתן 2017 .

5. אוגי ואני, שלושה סיפורי פלא, פלאסיו ר”ג’, זמורה ביתן 2017 .


תוצאות הצבעה תלמידי כיתות ז’- ט’:

1. פלא, פלאסיו ר”ג, זמורה ביתן 2013 .

2. הנסיכה הקסומה, גולדמן ויליאם, כתר 2018.

3. יש ילדים זיג זג, גרוסמן דויד, הספריה החדשה 1994.

4. האורקל הנסתר, ריירדן ריק, זמורה ביתן 2016.

5. הלב הקבור, אדף שמעון, אחוזת בית 2006.


תוצאות הצבעה תלמידי כיתות י’- יב’:

1. מדריך הטרמפיסט לגלקסיה, אדאמס דוגלס, כתר 2011.

2. אנה פרנק, היומן הגרפי, פולמן ארי, פולונסקי דוד, דביר 2017.

3. האי קמינו, גרישם ג’ון, מודן 2018.

 

שבוע הספר העברי 2019 בתל אביב - ספריית בית אריאלה
שבוע הספר העברי 2019 בתל אביב – ספריית בית אריאלה. צילום: משה שפירא
שבוע הספר בתל אביב – שעות סיפור וספרים שמגיעים עד הים

לרגל שבוע הספר העברי בתל אביב שיתקיים גם השנה בכיכר רבין בו יוצגו דוכני הספרים ויתקיימו פעילויות לילדים ושעות סיפור. האירוע המרכזי יהיה שעת הסיפור הגדולה בישראל אותה תקריא בתל אביב השחקנית גילה אלמגור, שתקרא את ר אותיות מתוקות ספרו של ג’קי לוי.

אחת מעשר ערי הספרות הטובות בעולם
לאורך שבוע הספר הספריות העירוניות בתל אביב יקיימו שלל אירועים מיוחדים למבוגרים ולילדים. בנוסף, כבר החל מהשבוע חוזרות עשרת ספריות החוף והרחוב למרחב הציבורי עם מיתוג חדש, והקהל יוכל ליהנות ממבחר ספרים בשפות שונות: עברית, רוסית, אנגלית, צרפתית וערבית, למבוגרים ולילדים. ספריות אלה מציעות יחדיו חוויית קריאה ייחודית במרחב הציבורי בתל אביב-יפו, והן אלה שזיכו את תל אביב בתואר “אחת מעשר ערי הספרות הטובות בעולם” מטעם מגזין האינדיפנדנט הבריטי.

לקראת שבוע הספר, ספריות תל אביב-יפו מציגות את רשימת הספרים המושאלים ביותר לשנת 2018

כמיטב המסורת, לקראת שבוע הספר, חושפת מחלקת הספריות בעיריית תל-אביב-יפו נתונים מעניינים על הרגלי הקריאה והשאלת הספרים של תושבי העיר. ב- 22 ספריות העיר רשומים למעלה מ-36 אלף קוראים פעילים, שיחד שאלו כ-400,000 ספרים והוכיחו שעוד לא תם עידן הקריאה. הספריות מציעות גם שירותי השאלת ספרים דיגיטליים עם מבחר עשיר של ספרים, וכבר ניתן לראות גידול חד בתחום.

בקרב הילדים, סדרת ספרי “הארי פוטר” ממשיכה להוביל כאשר גם השנה “הארי פוטר ואבן החכמים” ניצב במקום הראשון עם 368 השאלות. “יומנו של חנון – הקש האחרון” מאת ג’ף קיני עם 298 השאלות במקום השני. ספרי הארי פוטר ויומנו של חנון האחרים, תופסים לסירוגין גם את המקומות הבאים ברשימה, מה שמעיד על הפופולאריות הגדולה שלהם בקרב הקוראים הצעירים.

הספר המושאל ביותר בקרב תושבי תל-אביב-יפו היה “אשתו של מגדל התה” (דיינה ג’פריס) שזכה ל- 488 השאלות והדיח מהפסגה את ספריה של אלנה פרנטה שדורגו במקום הראשון בשנתיים האחרונות. עם זאת “החברה הגאונה” עדיין זוכה לפופולריות וניצב במקום השני עם 425 השאלות וספריה האחרים של פרנטה תופסים גם את המקומות 4-6. הספר העברי הראשון ברשימה ניצב במקום התשיעי והוא “סוס אחד נכנס לבר” מאת דויד גרוסמן שהושאל 272 פעם. גם בשנה שעברה היו גרוסמן וספרו הנציגים העבריים היחידים בעשירייה הפותחת. הספר העברי הבא אחריו ברשימה הוא “פתח גדול מלמטה – סיפורים מאוד רומנטיים” מאת אסתר פלד, שניצב במקום ה-12 עם 237 השאלות.

הספריות העירוניות מציעות אלפי ספרים דיגיטליים בפורמטים של אודיו-בוק וספר אלקטרוני, וכאן בהחלט ניתן לראות מגמת גידול – בעוד ב-2017 זכו הספרים הדיגיטליים ל-3,094 השאלות, ב-2018 המספר שילש את עצמו ל 10,537 השאלות. הספר המושאל ביותר בפורמטים הדיגיטליים הוא “הדקדוק הפנימי” מאת דויד גרוסמן.

360 ספרים בשנה
שיאנית הקריאה מבין הקוראים המבוגרים היא קוראת וותיקה מנויית ספריית בית אריאלה אשר שאלה לא פחות מ- 360 ספרים לאורך השנה. שיאנית הקריאה מקרב הילדים היא ילדה בת 10 מספריית צהלה ששאלה בשנת 2018 לא פחות מ-208 ספרים. במהלך שבוע הספר יוכרזו שיאני הקריאה הצעירים של תל אביב-יפו בטקס מיוחד, שיתקיים ביום שני 10.6 בשעה 17:30 בספריית ניסטור במעמד רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב-יפו. במהלך הטקס יחולקו תעודות לילדים שיאני הקריאה ויתקיים חידון טריוויה דיגיטלי בנושא הספרים בהנחיית חברת קליקיט.

הספריות העירוניות בתל אביב-יפו משמשות גם מרכזי תרבות שוקקים: אלפי פעולות תרבות התקיימו בספריות השונות ובמרכז תרבות בית אריאלה – שעות סיפור, הצגות, הרצאות ועוד אשר משכו למעלה מ-80,000 משתתפים.

 

שבוע הספר העברי 2019 בחיפה

שבוע הספר העברי 2019 בחיפה. צילום: דוברות עיריית חיפה

שבוע הספר בחיפה

לאחר שנים של הפסקה שבוע הספר חוזר לעיר במסגרת אירועי חודש הקריאה שיתקיימו במהלך חודש יוני בחיפה. שבוע הספר העברי 2019 יתקיים בגן הכט שבמרכז הכרמל, בין התאריכים 12 – 20 ביוני, בימים א’- ה’ בין השעות 17:00- 22:00 ובמוצ”ש בין השעות 20:30- 23:30 – הכניסה חופשית.

יריד הספרים יכלול עשרות דוכנים של הוצאות ספרים ולצדם יתקיימו שורה של אירועים והפעלות לילדים, בהם: סדנאות יצירה, בובות ענק, פינת קריאה של ספריית “פיג’מה” ומופעים מוזיקליים של אמנים מקומיים.

 

 

כולנו חלק מהסיפור – אירועי שבוע הספר 2019 בראשון לציון

חגיגות שבוע הספר בראשון לציון יתקיימו השנה בסימן קהילה ויאפשרו לכל תושבי העיר להנות ממגוון פעילויות לילדים לצד יריד הספרים המסורתי, יתקיימו במשך שבוע הספר פעילויות לכל המשפחה במדרחוב הכוללות: פסטיבל פנטזיה, הפנינג דמויות מהאגדות, פעילויות אינטראקטיביות בהם הקהל משתתף בסיפורים השונים, פעלולי להטוטנות ואקרובטיקה, סדנאות יצירה, עמדות איפור, הצגות ילדים ומספרי סיפורים ועוד.

במהלך שובע הספר בראשון לציון יתקיים יריד ספרים של הוצאות הספרים השונות במדרחוב רוטשילד, דוכנים של משוררים וסופרים, פסטיבלי קונספט לכל המשפחה עם דמויות מהספרים ופעילויות אינטראקטיביות לכל המשפחה.

בנוסף יתקיימו בראשון לציון פעילויות מוזיקליות, ערב לימוד ועיון בארון הספרים הישראלי עם כותבים, האמנים והיוצרים אשר יחשפו את סודות כתיבתם ומקורות השראתם. מפגשים ספרותיים ואירועי תרבות וחוויה נוספים לילדים ולמבוגרים

במיוחד לשבוע הספר השנה: בוק טראק – ספרייה ניידת שתסייר ברחבי שכונות העיר ותאפשר לתושבים ליהנות משבוע הספר קהילתי גם מתחת לבית. בבוק טראק תוכלו ליהנות מחוויית ספרים ייחודית: שוק “קח-תן” בו התושבים מוזמנים להביא את הספרים ששלהם ולהתחדש בספרים של אחרים עם המלצה אישית! לצד הבוק טראק יפעל בית קפה באווירת פריזאית וכן פעילויות חווייתיות לילדים ולמבוגרים.

 

שבוע הספר העברי 2019

בסימן קריאה משותפת תל אביב-יפו (כיכר רבין) ירושלים (מתחם התחנה) חיפה (גן הכט)
12-22 ביוני, הכניסה חינם

תכנית אירועי שבוע הספר העברי 2019 מופיעה באתר: www.sfarim.org.il

פרטי המקום
נשמח לדעת!



כל המשפחה חינם - בתיאום מראש בלבד

מחירים

ללא תשלום

מה באזור?

עוד בקטגוריה

אין תגובות

השאר תגובה