פתיחת שנת הלימודים תש”פ: חזרה לבית הספר ולגנים ספטמבר 2019

פתיחת שנת הלימודים תש”פ מתכוננת ליום ראשון ה-1 בספטמבר כאשר יותר משני מיליון ושלוש מאות אלף תלמידי בתי הספר והגנים צפויים לפתוח את שנת הלימודים הקרובה, מתוכם יותר מ-160 אלף תלמידי כיתות א’ שיעשו את צעדיהם הראשונים במערכת החינוך.
פתיחת שנת הלימודים תש”פ במספרים
עם פתיחת שנת הלימודים תש”פ (או שאולי צריך לכתוב פתיחת שנת הלימודים תש”ף?…) יגיעו אל בתי הספר והגנים כ-2 מיליון 354 אלף תלמידים שאת פניהם יקבלו יותר מ-200 אלף עובדי הוראה שיפתחו את היום הראשון ללימודים בסימן ערבות הדדית, חדשנות פדגוגית, קידום הישגים, חיזוק הערכים וצמצום פערים.
מוקד משרד החינוך ליום הראשון ללימודים – חדר מצב
משרד החינוך פותח חדר מצב מיוחד לקראת פתיחת שנת הלימודים בו ניתן להעזר בכל הנושאים הקשורים לפתיחת שנת הלימודים ברחבי הארץ.
שעות פעילות חדרי המצב:
ערב פתיחת שנת הלימודים (מוצאי שבת,31.08, 22:30– 20:30)
בוקר פתיחת שנת הלימודים (יום ראשון, 01.09, 09:30 – 06:30)
לרגל פתיחת שנת הלימודים החדשה, תש”ף, יפתחו במוצאי השבת הקרובה שר החינוך, הרב רפי פרץ ומנכ”ל המשרד, מר שמואל אבואב, את חדר מצב של משרד החינוך. במסגרת חדר המצב יינתנו מענים להורים, לתלמידים ולעובדי ההוראה אודות תמונת המצב העדכנית של פתיחת שנת הלימודים.
כמו-כן, יינתנו מענים לנושאים העולים מן השטח עוד טרם פתיחת השנה. בחדר המצב ישתתפו גם חברי ההנהלה הבכירה של המשרד. לצד חדר המצב במטה, ייפתחו גם חדרי מצב במחוזות. אלה יעמדו בקשר רציף עם חדר המצב
הראשי במטה.
חדר מצב משרד החינוך טלפון לבירורים
לשאלות בנושאי פתיחת שנת הלימודים, הציבור מוזמן להתקשר למוקד פניות הציבור 1-800-222-003
מידע נוסף ועדכונים באתר משרד החינוך: לפרטים לחצו כאן…
תשלומי הורים תש”ף – חינוך (כמעט) חינם
טבלת תשלומי ההורים אושרה במלואה על ידי ועדת החינוך של הכנסת ערב פתיחת שנת הלימודים תש”פ עבור טיולים שנתיים, סל תרבות, ביטוחים ומסיבות סיום. גובה התשלומים של רכיבים אלה נותר ללא שינוי והוא יישאר בדיוק כפי שהיה גם בשנה החולפת. רכיב מסיבות כיתתיות בעלות של 24 ש”ח ירד מהטבלה לאחר שמשרד החינוך הגיע להסכמה עם חברי ועדת החינוך על הקצאה של 20 מיליון ש”ח לעניין זה.
תשלומים אלה מצטרפים לשלושה רכיבים מתוך הטבלה, שאושרו השבוע על ידי הוועדה – ביטוח תאונות אישיות, השאלת ספרי לימוד וארוחה במסגרת מפעל ההזנה.
להלן הסכומים המקסימליים – החובה והרשות לפי שכבת גיל:
גני ילדים: 245 ₪
כיתות א’-ב’: 532 ₪
כיתות ג’-ד’: 557 ₪
כיתות ה’: 683 ₪
כיתות ו’: 893 ₪
כיתות ז’-ח’: 1,018 ₪
כיתות ח (א’-ח’): 1,143 ₪
כיתות ט’ (שש שנתי): 1,034 ₪, כיתות ט (חט”ב עצמאית): 1,159 ₪
כיתות י’-י”א: 1,211 ₪
כיתות י”ב: 1,364 ₪
במשרד מציינים כי לאורך שנת הלימודים הוא נוקט שורה של פעולות כדי למנוע גביית-יתר מההורים ובהן בדיקות של פניות הורים – בשנה האחרונה הוחזרו להורים יותר ממיליון ש”ח.

פתיחת שנת הלימודים – אז מה חדש?
בתקווה ששנת הלימודים תפתח כסדרה, למרות איומי השביתות והציוצים של נסראללה, השנה מתכננים במשרד החינוך מספר חידושים כגון הפעלת ושילוב שיטות לימוד ומרחבי לימוד מתקדמים, הקמת מרכזי הכלה לשילוב תלמידים עם צרכים מיוחדים, שילוב מאגר סרטי קולנוע וקידום נושאים נוספים כמו שילוב מעונות היום תחת משרד החינוך.
למידה מהסרטים וחדשנות לקראת פתיחת שנת הלימודים תש”פ
במהלך השנתיים האחרונות שקד המשרד על גיבוש של מתווה חדש לדמות הבוגר של מערכת החינוך שיכשיר אותו להשתלבות בשוק התעסוקה העתידי. בתוך כך, הגדיר המשרד את עולם הידע, המיומנויות והערכים שילוו את התלמיד לאורך שתיים עשרה שנות לימודיו במערכת. בתוך כך, ישולבו מיומנויות חדשות בתוך תכני הלימוד, בהן: אינטגרציית מקורות מידע, השוואת מקורות מידע, פיתוח האישיות, איסוף מידע, יצירתיות, חוסן נפשי ועיבוד מידע. מיומנויות אלה ישולבו בהמשך השנה הקרובה בתוך מקצועות הדעת השונים, בין היתר בהיסטוריה, בספרות ובתנ”ך.
הרחבת מרחבי הלמידה
היציאה לחצר, בהתאם לתפיסת העולם שאנו מקדמים, היא המשך ישיר של תהליך הלמידה. בתוך כך, גיבש המשרד תכנית לפיתוח חצרות לימודיות חדשניות – שכוללת תקצוב של כ-30 חצרות בשנה, בסכום כולל של 70 מיליון שקלים. התכנית תושלם עד לשנת 2021 והיא תכלול מעל 200 חצרות בכל רחבי הארץ, בתקצוב דיפרנציאלי. החצרות הלימודיות מצריכות תכנון ייחודי. חלקן כוללות מערכי ישיבה שמאפשרים העברת שיעור מחוץ לכיתה, חלקן כוללות סביבה בוטנית ואף חממות גידול, וחלקן כוללות מידע שימושי.
מרחבי 21M: בשנה הקרובה ייבנו עוד 600 מרחבי למידה חדשים, בנוסף ל-600 מרחבים שנבנו בשנה האחרונה.
שיפוץ וציוד ספריות
הרחבה לעוד 70 בתי ספר. בשנה שעברה שופצו 77 ספריות.
מאגר של סרטוני קולנוע
לראשונה, עם פתיחת שנת הלימודים תש”פ, משרד החינוך יעמיד לרשות בתי ספר מאגר של סרטי קולנוע שיהוו חלק בלתי נפרד משיעורי היסטוריה, תנ”ך, ספרות, מולדת שעת מחנך ועוד מקצועות אחרים, בכל שלבי החינוך.
המאגר שיפעל על גבי פלטפורמת הסטרימינג יושק עם תחילת שנת הלימודים ב- 3,750 בתי ספר, והוא יכלול סרטי קטלוג קלאסיים לצד סרטי אולפנים חדשים שיהיו זמינים במקביל ליציאתם בפלטפורמות הוי או די של הכבלים והלווין. המאגר יאפשר למורים נגישות לתכנים קלאסיים ופופולריים מאולפני הסרטים הגדולים בעולם כגון – דיסני ( פו הדוב , פיטר פן, לשבור את הקרח, ספר הג’ונגל, אלאדין, פוקס (צלילי המוסיקה, גנבת הספרים, מאחורי המספרים, רפסודיה בוהמית) וסוני (ג’ומנג’י, גנדי, אני והחברה, הרשת החברתית ויסייע להם בהנגשת תוכן לימודי שייצור בעבור התלמידים סקרנות, רלוונטיות ועניין. המערכת תתעדכן מעת לעת בתכנים חדשים, ותדע להתאים את עצמה לצרכי המורים והתלמידים בהתאם להנחיות ותוכניות משרד החינוך.
בניה של מרחבי הכלה לתלמידים עם צרכים מיוחדים
בניה של 150 חדרי הכלה. אלה מצטרפים ל- 135 חדרים שנבחנו בשנה החולפת (תשע”ט).
תיק הוראה אישי מקוון לעובדי ההוראה
התיק כולל הצעות לפעילות וסרטונים, וגם כלים עכשוויים ללמידה המשמעותית. הוא כולל את כל מקצועות החובה, בכל הגילאים (משלב הגן ועד כיתה י”ב), ומאפשר לתכנן את הלמידה באופן יעיל.
חופשות וחגים
בהמשך למדיניות משרדי החינוך בשנים האחרונות כנראה שלא מתוכנן כרגע שינוי בלוח הלוח החופשות והחגים בבתי הספר וגני הילדים והפעלת בתי הספר של החופש הגדול תמשך להקלה על ההורים לילדים בגילאי היסודי עד כיתות ד’.
אוצר מילים באנגלית והישגים הלימודיים בתחומי המדע והמתמטיקה
המשרד ימשיך בקידום התוכניות שלו לקידום המצוינות בתחום המדעים ובכלל זה המתמטיקה, קידום אוכלוסיות חלשות, ובד בבד גם תכניות וסטנדרטים חדשים. כחלק מהמיומנויות של דמות בוגר המערכת, ויכולתו להשתלב בעולם הגלובלי, קבע הפיקוח על הוראת האנגלית במשרד את היקף אוצר המילים באנגלית שיידרשו התלמידים לדעת בסוף שלבי הגיל.
בעקבות מחקרים רבים שנערכו בתחום שקבעו כי אוצר מילים מהווה מרכיב מרכזי בניבוי ההצלחה החזק ביותר ברכישת השפה, נקבע כי תלמידי היסודי ידרשו לדעת 1,200 מילים, תלמידי החטיבה יידרשו לדעת 3,200 מילים ותלמידי החטיבה העליונה יידרשו ל- 5,500 מילים.
כחלק מהטמעת מדיניות זו הוביל המשרד במהלך השנה האחרונה פיילוט ב- 35 בתי ספר, בהם נבחנו תלמידים במסלול של 4 ו- 5 יחידות לימוד בשאלון אחד, שאלון E, ללא מילונית ומילון. לשם כך, התלמידים למדו מאגר של 200 מילים עליהם נשענו הטקסטים ותכני הבחינה. הפיילוט עבור בהצלחה, ולקראת השנה הקרובה הפיילוט יורחב ל- 70 בתי ספר כשמספר המילים יגדל מ- 200 ל- 400 מילה. במקביל, המשרד הציב לעצמו יעד כי עד לשנת 2012 יעמוד שיעור הניגשים לבגרות באנגלית על שיעור 70%.
בתחום המתמטיקה יפעל המשרד להרחיב את היקף הניגשים ל- 5 יחידות מתמטיקה מ- 19,200 (תשע”ט) ל- 19,700 (תש”ף). בפיזיקה מ-12,295 (תשע”ט) ל 13,358 (תש”ף), בכימיה מ- 10,859 (תשע”ט) ל- 11,300 (תש”ף) בתחום החינוך הטכנולוגי מ- 158,830 ל- 181,000, במטרה לשלב יותר ויותר תלמידים בתחום קוד, רובוטיקה ומחשבים. בתחום הדעת עברית המערכת תמשיך לשים דגש על דיבור בפני קהל, כתיבה ועידוד הקריאה.
חינוך לערכים
המשרד רואה בטיפוח הערכים נדבך מרכזי בעיצוב דמותו של הבוגר ובסיס חשוב בהצמחתה של מנהיגות צעירה. לאור זאת, הוא קבע שורה של יעדים למימוש המדיניות. בתחום המעורבות החברתית: הרחבה של שיעור התלמידים הפעילים מ- 89% (תשע”ט) ל- 93% (תש”ף), הרחבת מספר בתי הספר שמלמדים של”ח וידיעת הארץ מ- 660 (תשע”ט) ל- 720 (תש”ף) בתי ספר. פתיחה של 67 סניפים חדשים של תנועות נוער, הגדלת מספר החניכים במכינות הקדם צבאיות מ- 3,900 (תשע”ט) ל- 4,100 (2021) והרחבת הלוקחים חלק בשנת שירות מ- 2,700 (תשע”ט) ל- 3,200 (תש”ף).
צמצום פערים
בשנה הקרובה המשרד ישלים את ההטמעה של מודל התקצוב הדיפרנציאלי ביסודי ובחטיבות הביניים ל- 100%. המשמעות שהמשרד משנה את סדרי העדיפויות שלו באופן ההקצאה של שעות הטיפוח, כך שתלמיד מעשירון נמוך יקבל תופסת של 6 שעות בעוד שתלמיד מעשירון גבוה יקבל תוספת של שעה אחת.
לצד מודל זה, המשרד החל להטמיע בחטיבה העליונה מודל של תקצוב דיפרנציאלי ב- 100 בתי ספר מעשירונים נמוכים שיקבלו תוספת מיוחדת של שעות. מודל זה יתרחב עם השנים הבאות. בשנה הקרובה בכוונת המשרד להמשיך את מגמת צמצום הנשירה כדי להבטיח את שיעור הבוגרים שמסיימים את המערכת. בתוך כך, המשרד ירחיב את הקיף איתור התלמידים הנושרים מ- 7,000 לאיתור של 14,000 בשנה הקרובה. השנה, המשרד גם יממן אבחונים לתלמידים שיימצאו זכאים במסגרת המהלך הכולל שהוא מוביל בחטיבות הביניים בנשוא ההתאמות.
קידום שירותים לעובדי הוראה
המשרד רואה במנהלים ובמורים את מחוללי השינוי המשמעותיים של המערכת ולאור זאת הוא מקדם שורה של פעולות כדי לאפשר להם לבצע את מלאכתם החינוכית באופן ראוי ומיטבי. לאור זאת, הוא יקדם שורה של פעולות:
שיפוץ חדרי מורים ופינות עבודה
בשנה הקרובה יפתחו 116 פינות עבודה חדשות וישופצו 2,600 חדרי מורים.
תקציבים גמישים למנהלים ולצרכים מיוחדים
170 מיליון ₪ תקציב גמיש למנהלים – המנהלים יחליטו באופן אוטונומי לאיזו מטרה ויעד להקצות את התקציב ו105 מיליון ₪ תקציב גמיש לשילוב תלמידים עם צרכים מיוחדים – המנהל יחליט אילו שירותים הוא רוכש בתקציב זה לטובת מתן מענים שהוא רוצה לתת לאותם תלמידים.
צמצום הבקרות – הנהגת בקרה דיפרנציאלית בבתי הספר, כאשר בבתי ספר שהוגדרו ירוקים תערך בקרה אחת ל- 5 שנים. בבתי ספר כתומים אחת ל- 3 שנים ובבתי ספר אדומים הבקרה תערך מדי שנה.
רכז פדגוגי לכל בית ספר – ביסודי ובחטיבות הביניים
צמצום בירוקרטיה וחוזרי מנכ”ל
צמצום החוזרים מ- 18.000 (תשע”ז) ל- 1,200 (תשפ”א). בשנה האחרונה (תשע”ט) עמד היקפם על 6,000.
פתיחה של מאגר ממלאי מקום
המשרד פתח מוקד טלפוני לשיבוץ ממלאי מקום. המוקד יחל לפעול בשבעה יישובים, וביותר מ- 1,500 בתי ספר. ממלאי המקום נבדקו בקפדנות רבה כדי להבטיח שבבתי הספר תמשיך שגרת הלימודים ויוקל העומס הבירוקרטי על המנהלים וצוותי ההוראה.
מוקד ארצי לעובדי הוראה
זמין מ- 22:00-7:30 המוקד מאוייש במספר גדול של מוקדנים כדי לתת למורים בין היתר מידע אישי, תמיכה בקליטת עובדי הוראה, פניות בנושא שכר, דרגות וקידום מקצועי, בקשות לאישורים מיוחדים ותמיכה במערכות מקוונות.
ערבות הדדית
במסגרת הדגש שיושם בשנת תש”ף בבתי הספר והגנים על הערבות ההדדית יתקיימו שורה של אירועים ממלכתיים שיפגישו בין תלמידות ותלמידים מכל חלקי החברה הישראלית, כדי לחזק את הקשר וההזדהות של האחד עם השני.
בהתאם להצהרת שר החינוך, הרב רפי פרץ, שנת הלימודים תתקיים בסימן “ערבות ההדדית”, ולאור זאת יעסקו בתי הספר בחיבור וקשר בין מגזרים וקבוצות שונות בחברה וחיזוק הערבות ההדדית ותחושת השייכות והחוסן בכלל חלקי החברה הישראלית. דגש מיוחד יושם על חיזוק הקשר עם התפוצות, וחיבור התלמידים בארץ עם תלמידים יהודים מכל העולם.
לתוכנית יהיו שותפים כלל גופי החינוך בארץ- בתי הספר וגופי החברה האזרחית כגון : תנועות נוער, מועצת תלמידים, מכינות קדם צבאיות, מתנ”סים ורשויות מקומיות. עם תחילת שנה יקבלו כל בתי הספר ערכת הדרכה ופעילות אשר תעסוק בנושא הערבות ההדדית מזוויות שונות כולל שילוב הנושא בתכני הלימוד בכל המקצועות ותחומי הדעת.
במסגרת יישום לימודי של הנושא השנתי ייערכו מספר אירועים כגון: בנר ראשון של חנוכה צעדת התפוצות בירושלים אשר תשלב נוער מכל העולם עם נוער מהארץ, חג הסיגד יוקדש להכרות מעמיקה עם העדה האתיופית, צעדה לירושלים כשהטקס המרכזי יתקיים בארמון הנציב. תנועות הנוער יפעילו מערכי הדרכה סביב נושא הערבות ההדדית וכל מפעלי הקיץ יוקדשו לנושא. תכנית “מפגשים” תשלב בין נוער של כל המגזרים- ממלכתי, ממלכתי דתי, חרדי וערבי. כמו כן, במהלך השנה יקדם המשרד שורה של תכניות: שעוסקות בחדשנות פדגוגית, קידום הישגים לימודיים, חינוך לערכים והרחבת השירותים לעובדי ההוראה .
מנכ”ל המשרד, שמואל אבואב: “מערכת החינוך נמצאת בתנופה. לצד התכניות הלאומיות שהתחלנו לקדם נשלב בשנה הקרובה חדשנות פדגוגית. נרחיב את מספר בתי הספר עם סביבות למידה חדשניות, נשפץ את הספריות, ונוציא את הילדים ללמוד במרחבי למידה מחוץ לכיתת הלימוד. נשלב בתוך התכנים הלימודיים מיומנויות חדשות שמתאימות למאה ה-21 ומכשירות את בוגר המערכת לשוק העבודה העתידי. נרחיב את השירותים הדיגיטאליים לתלמידים, למורים ולמנהלים, ונמשיך עם קידום ההישגים הלימודיים. אך, בד בבד נעמיק את הערכים. נמשיך להגדיל את מספר החניכים שבתנועות נוער, ארגוני נוער ושל”ח. אני מאחל למנהלים, למורים ולתלמידים שנת לימודים פורייה ומוצלחת”.
מעונות היום
מערכת החינוך צפויה להתמודד השנה בשעה טובה עם המעבר של מעונות היום לאחריות משרד החינוך, תחום שהיה פרוץ לחלוטין והגיע הזמן שיטופל ויפוקח בצורה ראויה.
פרטי המקום
לוח הופעות
| תאריך | שעה | שם המקום | טלפון |
|---|
