מסלולי טיול למשפחות, חניוני לילה וחידושים לקראת 2020 בשמורות הטבע ואתרי רשות הטבע והגנים

מסלולי טיול למשפחות
המרכז להצלת צבי ים במכמורת

במפגש העיתונאים השנתי של רשות הטבע והגנים שהתקיים הבוקר במיקום מושלם במכמורת מול הים התיכון, למדנו מיהם האתרים הפופולריים בישראל, מה מצב שמירת הטבע, מה שלום הנשרים וצבי הים ואיזה מסלולי טיול למשפחות מטיילות ואתרים ייפתחו בארץ לקראת השנה האזרחית הבאה עלינו לטובה.

במהלך המפגש הוצגו שמורות הטבע והגנים הלאומיים המבוקשים ביותר ב-2019 בקרב מטיילים ישראליים ותיירים (מצדה או קיסריה?…), הוכרזו שמורות טבע חדשות והוצג תחום הטיילות ברשות הטבע והגנים שייתן מענה ומידע לכל המטיילים במסלולי הטיול ברחבי הארץ.

בנוסף, נמסר כי בימים אלה מוקמים לשמחת המטיילים בשביל ישראל חניוני לילה חדשים כל 10 קילומטר, הכוללים מענה של מים ולינת שטח, הוצגה הרשימה העדכנית של המינים הנדירים ובסכנת הכחדה בישראל וצוין כי ייפתחו אתרים חדשים שעוברים שדרוג כדוגמת תל לכיש, בו יוצג העתק של כתובת סנחריב, דרך הצבעים ברמון שתפתח מחדש, תל דור, סוסיתא בכנרת, מגדל צדק שעובר שחזור והמרכז הארצי החדש להצלת צבי ים שיפתח בעתיד את שעריו לקהל הרחב.

 

 גן לאומי מצדה
עוקף את כולם בסיבוב הגן הלאומי הכי פופולרי השנה: מצדה. צילום: דורון ניסים, רשות הטבע והגנים

מסלולי טיול, שמורות הטבע והגנים הלאומיים הפופולריים בישראל:

דירוג שמורות הטבע והגנים הלאומיים המבוקשים ביותר לשנת 2019 מראה על הבדלים בולטים בין הפופולריות של אתרים כמו מצדה שמבוקש במיוחד על ידי תיירים ופחות על ידי קהל המשפחות המטיילות מישראל והקהל הרחב, שהעדיפו השנה לבקר באתרים כמו קיסריה, הגן הלאומי אשקלון והבניאס:

אתרי רשות הטבע והגנים הפופולריים בשנת 2019:

1. הגן הלאומי מצדה עם כ- מיליון ו-92 אלף מטיילים ( לראשונה השנה מצדה חצתה את רף מיליון המטיילים)

2. הגן הלאומי קיסריה עם כ- מיליון ו-32 אלף מטיילים

3. שמורת הטבע בניאס עם כ- 730 אלף מטיילים

4. שמורת הטבע עין גדי עם כ- 691 אלף מטיילים

5. הגן הלאומי עיר דוד עם כ- 650 אלף מטיילים

בשנה זו, הגן הלאומי מצדה חזר לראש הדירוג, לאחר שעבר במספר המטיילים על הגן הלאומי קיסריה

הכי פופולרי: גן לאומי קיסריה
הכי פופולרי: גן לאומי קיסריה צילום: מנו גרינשפן, רשות הטבע והגנים

אתרי רשות הטבע והגנים הפופולריים בקרב מטיילים ישראלים:

1. הגן הלאומי קיסריה עם כ-473 אלף מטיילים ישראלים

2. הגן הלאומי אשקלון עם כ-471 אלף מטיילים ישראלים

3. שמורת הטבע הבניאס עם כ-404 אלף מטיילים ישראלים

4. הגן הלאומי גן השלושה (הסחנה) עם כ-400 אלף מטיילים ישראלים

5. הגן הלאומי ירקון תל אפק עם כ-382 אלף מטיילים ישראלים

מופע לילי במצדה
מופע לילי חדש במצדה -משקיעה לזריחה. צילום: בריז קריאטיב

אתרי רשות הטבע והגנים הפופולריים בקרב תיירים:

1. הגן הלאומי מצדה עם כ-819 אלף תיירים

2. הגן הלאומי קיסריה עם כ-558 אלף תיירים

3. הגן הלאומי קומראן עם כ-429 אלף תיירים

4. שמורת הטבע בניאס עם כ-326 אלף תיירים

5. שמורת הטבע עין גדי עם כ-316 אלף תיירים

דירוגים אלו אינם כוללים את הגנים הלאומיים חוף פלמחים ואתרים פתוחים שאינם בתשלום כמו אתר הטבילה בקסר אל יהוד.

 

שמורת הבניאס, מסלולי טיול למשפחות
שמורת הבניאס. צילום: מנו גרינשפן, רשות הטבע והגנים

יש לכם אורחים מחו”ל? לא חייבים להשכיר רכב… לטובת התיירים העצמאיים, החל השנה שיווק של כרטיס Israel Pass שמאפשר רכישה והטענה של נסיעות בתחבורה ציבורית, כניסות לאתרים ולאטרקציות שונות.  הכרטיס מחולק בעמדה מיוחדת הפועלת בנתב”ג ובשדה רמון.

גן הלאומי עיר דוד אטרקציות בירושלים, חנוכה בירושלים
דורג במקום החמישי בקרב מטיילים ישראלים: גן לאומי עיר דוד. צילום: קובי הראתי רשות הטבע והגנים

 

2019 ישראלים ותיירים מטיילים יותר בטבע:

במהלך שנת 2019, טיילו בשמורות הטבע והגנים הלאומיים מעל ל-13 מיליון מטיילים ישראליים ותיירים, המשקף גידול של 5% בביקורי מטיילים לעומת שנה שעברה.

חשוב לציין כי למרות הנהירה לחו”ל בעקבות מבצעי הלואו קוסט והשמיים הפתוחים עדיין נרשמה עליה של כ-3% במספר המטיילים הישראליים שחיפשו מסלולי טיול למשפחות, אתרי מורשת ומקומות לבילוי בטבע לעומת השנה הקודמת. הנתונים כוללים ביקורי קבוצות ובתי ספר, משפחות מטיילות ויחידים.

עיקר הגידול במספר המטיילים במהלך 2019 חל בקרב תיירי החוץ 3,975,237 שטיילו בשמורות ובגנים הלאומיים ב-2019 לעומת 3,599,501 תיירים בתקופה המקבילה ב-2018. גידול של כ-10% במספר תיירי החוץ שביקרו השנה בשמורות ובגנים הלאומיים. יש לציין שהדבר נובע בין היתר משיתוף פעולה פורה עם משרד התיירות.

 

גן לאומי קיסריה, מסלולי טיול למשפחות חנוכה 2019
משפחות נהנות מיום טיול בגן לאומי קיסריה. צילום: יניב כהן רשות הטבע והגנים

 

מנויי כרטיס מטמון של רשות הטבע והגנים

מספר המנויים של מועדון מטמון של רשות הטבע והגנים עומד נכון לשנת 2019 על כ-106,000 בתי אב.

קמפינג במצדה. חניון לילה מצדה
קמפינג בחניון לילה מצדה מערב. צילום: אבי בהרי, רשות הטבע והגנים

קמפינג וחניוני לילה

במהלך השנה החולפת לנו ברשת חניוני הלילה (בתשלום) כ-450 אלף מטיילים, לעומת כ- 430 אלף בשנת 2018 בחניונים הקיימים.
נכון לשנת 2019 רשות הטבע והגנים מנהלת 18 חניוני לילה ללינת קמפינג בתשלום בפריסה ארצית, מגן לאומי חורשת טל שבצפון ועד חי בר יוטבתה שבדרום. בנוסף פועלים בארץ עוד כ- 130 חניוני לילה שאינם בתשלום ברחבי הארץ.

רשות הטבע והגנים השקיעה רבות בשדרוג החניונים והנגשתם לכלל האוכלוסייה, כדי לשנות את תרבות הנופש בחיק הטבע והפיכת הלינה בטבע לחוויה ערכית, ידידותית ושווה לכל נפש.

פעילות פקחים צעירים במתחם תל אפק
הגן הלאומי תל אפק | צילום: מנו גרינשפן

מה חדש ברשת חניוני לילה:

* חוף פלמחים ובית ינאי – נפתחו ללינת לילה לא תשלום למעט דמי כניסה לאתרים
* מספר חניוני לילה של הרשות הותאמו השנה גם לקהל שומרי שבת בהם החניונים: אשקלון, מצדה מערב, חוות משמר הכרמל, מקורות הירקון והבשור (אשכול). החניונים אלו מציעים מעבר לחוויית הלינה בקמפינג בחיק הטבע גם עירוב של המתחם מאושר על ידי רב מוסמך, אזורי תפילה מוגדרים, ספר תורה (בשלב זה בחניוני אשקלון והכרמל), פלטות שבת, מיחמים ואפשרות יציאה מאוחרת משטח האתר ללא תוספת תשלום.
* השכרת אוהלים: שירות חדש של השכרת אוהל משפחתי ומזרנים בהזמנה מקוונת, ואף עצים למדורה במקומות המותרים. * מערכת ההזמנות: הושלם השנה יישום של הזמנות אונליין ללינות ב-18 מחניוני הלילה של הרשות, במטרה להפוך את תהליך ההזמנה לידידותי יותר. להזמנת קמפינג במערכת לחצו כאן…
* חניוני הלילה ביהודיה, פארק כרמל וחוף הבונים נסגרו בשלב זה ללינת לילה.

 

מסלולי טיול למשפחות נחל ערוגות שמורת עין גדי
מטיילים בנחל ערוגות. צילום: יניב כהן, רשות הטבע והגנים

מסלולי טיול למשפחות ולקהל הרחב: יחידת טיילות חדשה ברשות הטבע והגנים

יחידת הטיילות החדשה שהוקמה ברשות הטבע והגנים בשנה שעברה במטרה לשפר את חווית הטיול של המטיילים בשטחים הפתוחים בישראל השלימה שנה ראשונה של פעילות.

במהלך השנה עסקה היחידה בהסדרת שבילי תיירות חדשים באזור הרי אילת בשלב הראשון בשיתוף משרד התיירות, בהסדרת נוהלי הדלקת אש ורכיבה על סוסים בשמורות הטבע והגנים הלאומיים ובהנגשת הטבע והגנים הלאומיים לתיירים וכלל האוכלוסיה על ידי הפעלת קווי תחבורה ציבורית בעבודה משותפת עם משרד התחבורה ומשרד התיירות.

בנוסף הוכרז כי יצומצם ובהמשך גם ייאסר לחלוטין השימוש בכלים חד פעמיים באתרי רשות הטבע והגנים והחל פרויקט מיוחד להנגשת מידע עם כ-200 מסלולי טיול למשפחות ולקהל הרחב בשמורות ובגנים הלאומיים בשטחים הפתוחים באמצעות מנוע חיפוש טיולים מתקדם באתר הרשות.

שאול גולדשטיין, מנכ”ל רשות הטבע והגנים ציין במפגש כי “רשות הטבע והגנים מתאימה את עצמה לאתגרים והשינויים ונדרשת לתת מענה לנושאים רבים ביניהם תיירות FIT, טיילות מדברית, ניהול עומס מבקרים בגנים הלאומיים ובשמורות הטבע, מעבר לשימוש בכלים רב פעמים והממשק ההולך וגובר של האדם עם חיית הבר ככל שהשטחים הפתוחים מצטמצמים”

 

שמורת הטבע הימית ראש הנקרה-אכזיב, צילום רחפן ראש הנקרה
שמורת הטבע הימית ראש הנקרה-אכזיב. צילום: שי קבסה רשות הטבע והגנים

שומרי הים והסביבה

במהלך השנה החולפת החלה שנת פעילות מבצעית מלאה של היחידה הימית של רשות הטבע והגנים, שהוקמה בעקבות קבלת סמכות הפיקוח על הדייג מטעם משרד החקלאות, בפיקוח על השמורות הימיות והגנה על ערכי טבע מוגנים בים, ובהשתתפות במחקרים וסקרים אקולוגיים בסביבה הימית.

היחידה הימית ביצעה השנה למעלה מ-450 הפלגות פיקוח מבצעיות, במהלכם נרשמו אלפי אירועי אכיפה בים ובחופים של דייג בלתי חוקי, נהיגה אסורה של רכבי שטח בחופי הים והתקיימו פעילויות הסברה וביקורות בשווקים. הסדרת תחום הדייג הביאה לגידול מאות אחוזים במספר רישיונות הדייג המקצועיים והספורטיביים שביחד עם הקמת השמורות הימיות מצביאות על שיפור במצב הדגה ובעלי החיים הימיים לאורך החופים.

שמורת הטבע הימית ים ראש נקרה – אכזיב זכתה השנה להכרזה רשמית בשטח של כ- 100 אלף דונם והביאה את היקף השמורות הימיות בישראל לכ 2.9% משטח המים הטריטוריאליים של ישראל עם שאיפה להגיע ליעד של 10% עד סוף 2020 על פי אמנת האו”ם עליה חתומה מדינת ישראל.

עוד סופר במפגש על נתוני האכיפה של ציד בלתי חוקי וסחר בחיות בר בהם נלחמות מסביב לשעון יחידית המודיעין החדשה של רשות הטבע והגנים בשיתוף משמר הגבול שמנסות למנוע העלמות מהטבע של חיות מוגנות כמו החוחיות שנעלמו כמעט מהטבע בשנים האחרונות בעקבות ציד לא חוקי והרתעה של חברות שגרמו לזיהום סביבתי על ידי קנסות ותביעות משפטיות כדוגמת מקרה הזיהום החמור בשמורת עברונה.

טיול לשבת עם הילדים, שחרור נשרים לטבע
שחרור נשרים לטבע. צילום: דוד ריזק, רשות הטבע והגנים

חיות בר בסכנת הכחדה בישראל: תמונת מצב

לצד הצלחות כמו שמירה על יציבות של אוכלוסיית הצבאים בארץ המוערכת בכ-4,200 פרטים, מסתבר שמצב הנשרים בארץ לא משהו בלשון המעטה בעקבות מקרה ההרעלה החמור ברמת הגולן שכמעט והכחיד את הנשרים בגולן, הקושי בהבאת נשרים בטיסות מספרד וכל זאת למרות הניסיונות להשבה של נשרים לטבע בפרויקט השיקום בחי בר בכרמל.

כחלק מהניסיון לאפשר דו קיום בין בעלי החיים בטבע לאדם בארץ המצטופפת נעשות פעולות כמו צמצום הפסולת בקרבת יישובים, אתרי פיקניק ובשטחים הפתוחים, קידום שמורות טבע נוספות, בניית מסדרונות אקולוגיים, הסברה וחינוך.

בריכות השיקום במרכז להצלת צבי ים במכמורת, אטרקציות בשרון, תמונה של צב ים חום
בריכות השיקום במרכז להצלת צבי ים במכמורת

אבקועים והשבת צבים לטבע במרכז להצלת צבי ים

המרכז הארצי להצלת צבי ים של רשות הטבע והגנים המטפל בצבי הים שנפלטו אל החוף בעקבות הסתבכות ופגיעות שונות מרשתות דייג ופסולת בים טיפל השנה ב-144 צבי ים, מתוכם 75 צבי ים שוקמו ושוחררו לטבע. 231 קיני צבי ים אותרו השנה בחופי הים בכל הארץ בעונת ההטלות (לעומת 247 בשנה שעברה). בכל קן יש בממוצע 80 ביצים מתוכם כ-80%  מהביצים בוקעות וישנן הגחות של אבקועים שמחפשים את דרכם לים.

 

המרכז החדש להצלת צבי ים במכמורת, צב ים ירוק, צב ים חום, צב ים גלדי
בקרוב: הבריכה חחדשה במרכז להצלת צבי ים במכמורת

בקרוב: המרכז החדש להצלת צבי ים

לאחר המפגש זכינו בהצצה ראשונה אל המרכז הארצי החדש להצלת צבי ים שמוקם בימים אלה במכמורת בסמוך למרכז הקיים ובו נבנו בריכות ענקיות שיאפשרו לראשונה בארץ וכנראה גם בעולם הקמת גרעיני רבייה של צבי ים שיוכלו להטיל ליד הבריכות קינים חדשים.

הביצים ייאספו מהקינים ויועברו לקינים מלאכותיים שייחפרו באזורי ההטלה לאורך החופים ומהם ישוחררו לאחר מכן הצבונים הקטנים (אבקועים אם נדייק…). במרכז נבנו מספר בריכות שתוכלו לראות בהם את הצבים הענקיים גם דרך חלון ענקי ממש כמו באקווריום ממרחק אפסי וגם ממרפסת תצפית מיוחדת המשקיפה אל הבריכות לצפות בהאכלת הצבים (לא תאמינו כמה חסה משמינה…).

במקום תוכלו לקבל הסברים מרתקים על חיי הצבים והשבתם לטבע וייבנה בהמשך גם מרכז מבקרים שיציג סרטים ובו יינתנו הדרכות על תהליך השיקום של הצבים שמגיעים למרכז ובית חולים לצבים. לפני או אחרי הביקור במרכז מומלץ לבקר עם הילדים בשמורת נחל אלכסנדר, לראות את המקום בו הנחל מתחבר לים התיכון ואל תשכחו לקחת בגדי ים ולבלות בחופי מכמורת או בית ינאי היפים. בתקווה שבעתיד נוכל לראות בהם צבי ים שוחים ממש כמו פעם.

צבי ים במכמורת מגרעין הרביה הראשון
צבי ים מגרעין הרביה במרכז החדש להצלת צבי ים במכמורת

המרכז החדש עדיין בהקמה – אנחנו מבטיחים לעדכן ברגע שהמרכז ייפתח. רוצים להשאר מעודכנים? הרשמו מכאן…   ותדעו ראשונים על כל מה שחדש ושווה ביקור עם הילדים.

עוד פרטים על מסלולי טיול למשפחות ולקהל הרחב, חניוני לילה ופעילויות לילדים בטבע באתר רשות הטבע והגנים www.parks.org.il

 

תגובה אחת

השאר תגובה