מוזיאון טיקוטין נפתח מחדש וחוגג יום הולדת 60

קליגרפיה
מתאמנים על יכולות הקליגרפיה... | צילום: רן כרמלי

מוזיאון טיקוטין לאמנות יפנית חוגג קָאנְרֶקִי במלאות 60 שנה למוזיאון. המוזיאון חוגג בשלל תערוכות פורצות דרך של אמנות יפנית, פעילויות חינוכיות מגוונות, וסדרות הרצאות מרתקות. מוזמנים ליהנות מהתרבות השונה שמציג המוזיאון, ויש גם שי למבקרים…

מוזיאון טיקוטין לאמנות יפנית, השוכן במרומי הכרמל, מוקדש להצגתם ולשימורם של חפצי אמנות יפניים והינו יחיד מסוגו במזרח התיכון. לצד מוזיאון חיפה לאמנות, נפתח גם מוזיאון טיקוטין לקהל הרחב ומציג פריטים חדשים בתערוכות חדשות.

התערוכות החדשות במקום נקראות קָאנְרֶקִי – kanreki. קָאנְרֶקִי הוא ביטוי יפני שמשמעו: התחלה חדשה. האירוע מתקיים בגיל 60 והיפנים מציינים אותו כמו שאנחנו מציינים לדוגמה את שנת היובל.

לכבוד הלידה המחודשת של המוזיאון התקיים תחת מגבלות הקורונה בקפסולות אירוע מיוחד לעיתונאים. הוצגו בו פריטים יקרים מאוסף המוזיאון, ואפילו התאפשר ביקור נדיר במחסני אוסף מוזיאון טיקוטין שאינם פתוחים לקהל.

למידע נוסף חייגו למוזיאון טיקוטין: 053-9382789

 

מוזיאון טיקוטין
זכינו גם לראות את הדברים השמורים במחסני המוזיאון | צילום: איתי יעקב

 

מוזיאון טיקוטין פתוח

מוזיאון טיקוטין לאמנות יפנית מרבה גם בימים כתיקונם בפעילויות חינוך והעשרה על תרבות יפן המיועדות לילדים ונוער וכוללות, בין השאר, לימוד השפה היפנית, קליגרפיה, אִיקֶבָּאַנה, אוֹרִיגַָאמִי ובישול יפני.

מי שהגיע למפגש סייר גם בתערוכה מאוצרות אוסף המוזיאון בה מוצגים, בין השאר, פסלוני נטסקה, כלי לכה, חרבות יפניות, מגילות מצוירות ופרגודים מתקפלים מן המאות ה-19-17. בין השאר הוצגו הוצגו פסלוני נטסקה, אביזרי חרבות, הדפסי עץ, כלי לכה ופורצלן. במחסני מוזיאון טיקוטין ובאוסף המוזיאון ישנם גם פריטים רבים נוספים המייצגים את תרבות ואמנות יפן כמו קליגרפיה וציורי דיו, קרמיקה וספרים עתיקים.

 

קליגרפיה
מתאמנים על יכולות הקליגרפיה… | צילום: רן כרמלי

 

במפגש לעיתונאים גם התקיימה סדנת קליגרפיה, בה לקחנו חלק בטכניקת הכתיבה היפנית בעזרתו של מכחול יפני ודיו שחורה. צפינו גם בטקס התה היפני המסורתי: טקס הסאדו, כלומר דרך התה, אותו הנחתה האמנית מיהו קטאוקה.

בנוסף, נפתחת במוזיאון טיקוטין תערוכה נוספת מיוחדת: 60 הדפסים יפניים עכשוויים. התערוכה תציג 60 עבודות הדפס עכשווי של 60 אמנים יפנים חשובים, אשר תרמו למוזיאון את יצירותיהם.

כמו כן, פועלת בשגרה באודיטוריום המוזיאון סדרת ההרצאות: מועדון תרבות, שמושכת מידי יום מאות משתתפים להרצאות ופעילויות בנושאים שונים.

 

טיקוטין בכלל לא היה יפני…

גם את המקור על שם המוזיאון שמענו: המוזיאון נפתח ב 1960, ביוזמת פליקס טיקוטין מהולנד, אספן אמנות יפנית, וראש העיר חיפה דאז, אבא חושי.

פליקס טיקוטין, ארכיטקט במקצועו, היה לסוחר ולאספן של חפצי אמנות יפניים בעל שם עולמי. במשך למעלה מארבעים שנה אסף חפצי אמנות יקרי ערך ומיוחדים במינם וארגן תערוכות אמנות יפנית במוזיאונים רבים.

במלחמת העולם השנייה ברח טיקוטין מן הנאצים והסתיר את אוספיו בהולנד. לאחר המלחמה, החליט שלאוסף ייעוד מיוחד ועליו להימצא בישראל וכך נוצר הקשר של פליקס טיקוטין עם העיר חיפה.

 

אומנות לילדים
ביציאה כל אחד מקבל במתנה גלויה עם יצירת אומנות יפנית | יצירה מאת יאיוי קוסאמה

 

מוזיאון טיקוטין לאמנות יפנית

כל מבקר יקבל בצאתו גלויה של אחת מיצירות המוזיאון.

שעות הפתיחה המחודשות של המוזיאון:

ימי ראשון ורביעי: בין השעות 16:00-10:00.

ימי חמישי: 20:00-12:00.

ימי שישי: 14:00-10:00.

ימי שבת: 16:00-10:00.

*בימי שני ורביעי המוזיאון סגור.

יש לתאם ביקור מראש. להזמנת כרטיסים באתר האינטרנט: לחצו כאן…

 

האוצרת הראשית של המוזיאון, ד”ר אילנה זינגר בליין מספרת:

“בזכות מגוון רב של תערוכות ופעילות חינוכית ותרבותית ענפה, המוזיאון הפך למרכז להפצת תרבות יפן, להבנת תרבות ייחודית זו, לידידות בין העמים וחיזוק הקשרים בין ישראל ליפן. התערוכות הנערכות במוזיאון מתמקדות במרכיבים שונים של התרבות היפנית ומציגות חתך נרחב של אמנות יפן המסורתית והעכשווית. הן מדגישות ערכים אסתטיים ייחודיים באמנות היפנית. אני גאה על 60 שנה מרתקות ומאמינה שהמוזיאון הוא אכן ערב ‘קנ רקי’, ערב התחלה חדשה”.

 

מנכ”ל מוזיאוני חיפה יותם יקיר אמר:

“מוזיאון טיקוטין לאמנות יפנית נמצא בנקודת ציון דרך משמעותית. כזו שיכולה להסתכל אחורה בסיפוק וקדימה בתקווה גדולה. אנו שואפים להמשיך ולהרחיב את החלון לתרבות ואמנות יפן עם תערוכות עכשוויות חדשות ומרתקות, הגדלת המוזיאון ומגוון הפעילויות בו, והתנסות חווייתית של הקהל עם תרבותה הקסומה של יפן. מאמין שמספר המבקרים עוד ילך ויגדל ועמו העניין והתהודה שהמוזיאון מעורר בקרב כול הקהלים: מילדים ונוער ועד פרופסורים ומומחים לתרבות יפן”.

 

 

אין תגובות

השאר תגובה