נורות פלורסנטיות-ירוק אבל מסוכן?

27.11.09הנקודה הירוקה

נורות הפלורסנט הידידותיות לסביבה והחסכוניות, התגלו במחקרים חדשים כלא ממש ידידותיות לבני אדם השוהים לצידם – אז מה עושים?

המלצות משרד הבריאות שפורסמו היום, מאמצות את מסקנות הארגון הבריטי להגנה על הבריאות (ה-HPA,המתמחה בהתמודדות עם סכנות קרינה וכימיקלים) בעקבות סדרת מחקרים שבדקו את הקרינה הנפלטת ממנורות הפלורסנט הקטנות, מנורות ה-PL.

התברר שנורות פלורסצנט קומפקטיות(compact fluorescent light  – CFLs),הידועות בישראל בשםPL שתועלתן רבה בהיותן חוסכות חשמל בהשוואה לנורות ליבון רגילות, פולטות קרינתUVמסוג UVA,העלולה לגרום להזדקנות מואצת של העור ואף לממאירויות שונות.

זמן שהיה ומרחק מהנורה
הארגון הבריטי התריע כבר לפני כשנה מפני חשיפת יתר לנורות פלורסצנטיות קומפקטיות, הנורות ה"ירוקות".
התברר כי ב-20% מהנורות שנבדקו, הושג ערך הסף המותר לחשיפה ל– UV אחרי שהייה של10 דקות במרחק של2 ס"מ מהנורה, ב-50% מהנורות לאחר שהייה של30 דקות וב-8% לאחר 8 שעות חשיפה במרחק של 20ס"מ מהנורה.

אז חוזרים לנורות הליבון הישנות?
ממש לא- כצעד של זהירות מונעת במקרה של חשיפה בת למעלה משעה ביממה יש להרחיק את הנורה מן הנחשף לתאורה למרחק של 30ס"מ לפחות.

ועדיף נורות ממוגנות
מומלץ לעבור לנורות ממוגנות, בעלות מעטפת כפולה ומוגנות על ידי כיסוי זכוכית נוסף – מתברר שכיסויים אלו בולעים את מרבית הקרינה האלקטרומגנטית בתדרי ה- UVומפחיתים במידה משמעותית ביותר את עוצמת החשיפה לתדרי ה- UV.

נורתPLרגילה חסכונית
נורתPLרגילה – זה לא

נורתPLכפולה, ממוגנת
נורתPLממוגנת – זה כן

לא להסתכל אל מקור האור
מרבית נורות ה-PLמהבהבות בתדירויות של100Hz, עובדה העלולה לגרום לרגישויות יתר, בעיקר בצידי שדה הראיה, אצל חלק מהמביטים בכיוון הנורה.

אז למי מותר ולמי אסור בכלל להשתמש בנורותPL?
לאחוז קטן מהאוכלוסיה, יש רגישות מיוחדת לחשיפה לקרני השמש, (ההערכה היא כי מדובר על כ-1,000 אנשים בישראל) המוזהרים מפני שימוש כלשהו ושהייה בקרבת נורות ה-PL,אבל למרבית האוכלוסיה מומלץ כאמור לעבור להשתמש בנורות ממוגנות, בעלות בידוד כפול וכן לא לשהות במחיצת הנורות במרחק קטן מ-30 ס"מ.

 

אין תגובות

השאר תגובה