מטבח ירוק


המטבח הירוק שלי

מערכת קינדרלנד 23.3.09

הירוק מגיע גם למטבח – קבלו כמה טיפים פשוטים איך להפוך גם את המטבח שלכם לירוק וידידותי יותר לסביבה:

חידוש או הקמת מטבח חדש:

מכשירי חשמל חסכוניים

כשאתם מחפשים מכשירי חשמל חדשים, כמו מקרר או מדיח, בדגמים החדשים תוכלו לראות את דירוג האנרגיה שמראה את הצריכה במונחים של קילו וואט לשנה, אפשר גם לחפש את סימון ה-Energy Star Qualified.

נורות חסכוניות
העדיפו נורות מטבח מסוג "קומפקט פלורוסנט", שמייצרות פחות חום ומשתמשות ברבע מצריכת החשמל, ובעלות אורך חיים של עד פי10 מנורה רגילה.

דלפק ממוחזר
כאשר אתם מתכננים חידוש מטבח, אפשר לשקול דלפק מחומרים ממוחזרים, דוגמת טרצו או משטחי זכוכית ממוחזרת או משטחי בטון ואפוקסי.

חסכמים
על הברזים מומלץ להתקין חסכן שיחסוך את צריכת המים.

זכוכית כפולה
כאשר אתם מחדשים את המטבח, השתדלו להשתמש בזכוכית כפולה, האוויר בין הזגוגיות מספק בידוד נוסף.

צבעים ידידותיים לסביבה
כאשר אתם מחדשים את המטבח, השתמשו בצבעים ובחומרי אטימה שאינם רעילים וידידותיים לסביבה.

חשמל מאנרגיה ירוקה
מספר חברות וספקים החלו להציע לאחרונה פתרונות לאנרגיה ירוקה גם לצריכה הביתית – חברות של אנרגיה סולארית או רוח אותם אפשר לחבר אל רשת החשמל ולהתחיל לקבל צ’קים מחברת חשמל במקום לשלם להם… בכל מקרה מדובר בהשקעות שהחזר ההשקעה שלהם יכול להמשך מספר שנים.

המטבח הירוק בשיגרה


מוצרי ניקוי

מוצרי ניקוי מסורתיים משחררים כימיקלים רעילים לאוויר שאותו אנו והילדים נושמים ולמערכת מי הביוב שלנו. קנו מוצרים לא רעילים – ביולוגיים, העשויים מחומרים מתחדשים או פשוט ערבבו מים עם חומץ או אבקת סודה, כתכשיר ניקוי ביתי רב תכליתי.
בזמנו נמכרו תכשירים כאלה ברשתות השיווק, בזמן האחרון הם קצת נעלמו בגלל חוסר ביקוש כנראה אבל ברב החנויות האורגניות וחנויות הטבע, ניתן למצוא אותם עדיין.

סוגרים את הברז
כששוטפים כלים פרות או ירקות -שמים לב לא להשאיר את הברז פתוח ללא צורך.

מדיח מלא
מלאו את המדיח מלא ככל שניתן, לכל מעגל שטיפה, על מנת למקסם את השימוש במים ובמתח חשמל. הימנעו משטיפה מקדימה ביד -בזבוז מים וזמן, מכיוון שרוב המדיחים החדשים הינם רבי עוצמה המסוגלים להתמודד עם הליכלוך.

תפתחו חלון
למרות החשש הפולני של רובנו מרוח פרצים שהילדים יהיו חולים ממנה(כן – גם באוגוסט…),מסתבר שהאוויר בתוך הבית יכול להיות רעיל יותר מהאוויר בחוץ (וגם ברכב דרך אגב), זאת מכיוון שבסביבה הביתית המבודתת יש נוכחות גבוהה של רעלים.
שימרו את חלונות המטבח פתוחים ככל שניתן, כדי לתת לאוויר הצח להיכנס, לרעלים ולחיידקים לצאת מדי פעם, זה חשוב במיוחד כאשר מנקים את המטבח ומפעילים את המדיח.


כחול לבן -זה גם ירוק

השתדלו לקנות מוצרי מזון עונתיים ומקומיים המועילים לכם ולסביבה, מאחר ורב מוצרי המזון עוברים מרחק רב לפני שהם מגיעים למטבח הביתי.

מיחזור במטבח הירוק

פינת מיחזור
מכינים במזווה או במרפסת השרות פינה או ארגז מיוחד בו מרכזים את המוצרים למיחזור כמו בקבוקי פלסטיק, פחיות, בקבוקי זכוכית, סוללות ועיתונים אותם אפשר להעביר מדי פעם אל סלי ונקודות המיחזור (הילדים תמיד ישמחו להרתם למשימה במיוחד לאור שטיפת המוח שהם עוברים בימים אלו בגנים ובבתי הספר…)

מים מינרליים

אם אתם משתמשים במים מבקבוקים – כמובן להפריד את הבקבוקים משאר האשפה הביתית ולהעביר אותם מדי פעם לכלובי המיחזור(הילדים תמיד ישמחו לקלוע לסל)

מיחזור מים אפורים
תהליך בו עושים שימוש חוזר במים שאינם מי ביוב (מיםן ששימשו למקלחות ולמטבח לדוגמא) להשקיית גינות ושימושים נוספים.
בארץ התהליך עדיין בתחילת דרכו ואיננו נפוץ עדיין בשימוש הביתי, אבל יש לשער שבקרוב בגלל המחסור במים הוא יתפוס תאוצה.

זכוכית
בקבוקי זכוכית עם או בלי פקדון אפשר להחזיר לסופר ולקבל זיכוי – בהרבה גנים ובתי ספר שהטרנד הירוק נמצא בהם בעיצומו מתקיימות תחרויות מיחזור בים הכיתות והילדים מתבקשים להביא בקבוקי משקה ריקים למחזור והכספים שנאספים משמשים את הגן למימון פעילויות לילדים.

סוללות
מכירים את המנהג העתיק לשים את הסוללות בדלת של המקרר? אז זהו, סוללות עשויות מליתיום וכמו שמומלץ לא לזרוק אותם לפח כדי שהם לא ישחררו חמרים רעילים למי התהום – לא היינו ממליצים לשים אותם בקרבת המזון שאנחנו אוכלים…
ולגבי סוללות שנגמר להם הסוס (או הארנב..) – ברוב בתי הספר ובחלק מהגנים יש פחי מיחזור מיוחדים לסוללות ואם כבר כנראה שעדיף לעבור לסוללות נטענות.

פחיות
ככלל אם כבר שותים שתיה קלה – עדיף לעשות שימוש בבקבוקי משקה גדולים, אבל אם כבר הלכתם על פחיות – יש מיתקני מיחזור ברשתות השיווק(אחת הסיבות לנקיון והעלמות הפחיות מהנוף בארץ הוא חוק המיחזור והפקדון)

קומפוסטר
אם יש לכם גינה – תוכלו לרכוש קומפוסטר(עלויות של180-250 ש"ח) שהוא הגרסא המודרנית לבורות הקומפוסט שהסבתות היו מכינות בזמנו במשקי העזר בימים שהיתה בארץ גינה לכל פועל. הקומפוסטר הוא מתקן פלסטי שאליו מרכזים את הפסולת הביתית האורגנית בשילוב עלים או נסורת וממנה מייצרים דשן טבעי לדישון הגינה בתהליך מתמשך.

הטיפים באדיבות חברתSUB ZERO‏שדורגה בין10 החברות המובילות בעולם בסקר המותגים הירוקים בארה"ב לשנת2007.

אין תגובות

השאר תגובה