גם יעלים צריכים מיתוג


גם יעלים צריכים מיתוג

16.4.08מערכת קינדרלנד

אחרי שנים של פעילות ירוקה ושקטה מאחורי הקלעים הבינו ברשות הטבע והגנים שגם הם צריכים למתג את הפעילות שלהם לשמירה על הטבע וגייסו לצורך התהליך את משרד הפרסום גיתם/ BBDO SOHO.

כתוצאה מהתהליך נולד מתוך הלוגו הישן והמסורתי של הרשות"ארצי"יעל קטן וידידותי לילדים שיהפוך לפנים החדשות של רשות הטבע והגנים.
 
את היעל שינסה לחנך את הילדים והנוער לשמור על הטבע אפשר יהיה לראות כבר בפסח הקרוב בגנים הלאומיים, בשמורות הטבע ובפרסומי רשות הטבע והגנים.

במסיבת עיתונאים מיוחדת שערכה היום רשות הטבע והגנים בת"א, חשף מנכ"ל רשות הטבע והגנים אלי אמיתי את"ארצי"-דמות היעל המצוירת, שנבחרה להוביל את תהליך המיתוג החדש של רשות הטבע והגנים. כבר במהלך חול המועד הקרוב ייפגשו המטיילים בחבר החדש והחביב במיוחד שילווה את פרסומי הרשות ואתריה.

אלי אמיתי: "אנחנו חייבים להילחם על מקומו של הטבע בתודעת הציבור – ובעיקר הילדים והנוער, אני בטוח ש"ארצי"יסייע לכך רבות".

בשיתוף עם משרד בשיתוף עם גיתם/ BBDO SOHO ו-BBDO DESIGNנעשו במהלך השנתיים האחרונות מחקרים כדי להחליט מה הוא המיתוג הנכון ביותר לרשות הטבע והגנים – היה חשוב לבחור נציג מתוך עולם הערכים של רשות הטבע והגנים, שייצג את מסריה נאמנה. מתוך מספר אפשרויות שהוצגו נבחר לבסוף דמות היעל"ארצי".

אלי אמיתי, מנכ"ל רשות הטבע והגנים מוסיף כי "למרות העדנה לה זוכה התחום הסביבתי לאחרונה, העיסוק בנושאים ירוקים ובשמירת טבע ומורשת אינו עיסוק פשוט כלל. זוהי משימה מורכבת שרק על מקצתה ניתן ללמוד באמצעים קומוניקטיביים כמו אמצעי התקשורת, ומכאן בעצם הקושי הראשוני להסביר ‘מה אנחנו עושים’ וחשוב מכך- מדוע זה כל כך חשוב.

"אפשר אולי להניח כי תהליך כזה, שרוב העולם העסקי רגיל בו, יכול להיתפס כזר בעיניהם של אנשי טבע מחוספסים, אנשי שטח העוסקים בשמירת טבע שנים רבות. אך דווקא משום ששמירת הטבע והמורשת הם קודש עבורנו ראינו בתהליך זה כמחויב מן המציאות של שנות האלפיים. כמי שמופקד על שמירת הטבע הנוף והמורשת זוהי חובתנו לקרב את הקהל באשר הוא לערכים אלה, להמשיך ולהרחיב את מעגל הזיקה לנושאים חשובים אלה, ולא להסתפק ב-‘לשכנע את המשוכנעים’, הקרובים לנושא ממילא.

המיתוג עובד
מפיילוט החשיפה של השבועות האחרונים אנו נדהמים מהתגובות החיוביות ומגילויי האהבה והאהדה לה זוכה"ארצי"היעל. כולנו מייחלים להמשך גל האהדה, שיוליד את הקרבה לערכי שמירת הטבע, לאתרי המורשת ולשימור הנוף.

מנסיון – אצלנו המדבקה עם הדמות של ארצי כבר מככבת על הדלת בחדר של הנסיכה וגורמת לדורה, בראץ והפיה לילי להכנס לחרדת נטישה…

 
הפרזנטור החדש
"ארצי"הוא יעל נובי(Nubian Capra Ibexאם תתקלו באחד שמבין רק לטינית…)חי במצוקים ובהרים באזורים מדבריים, קרוב למקורות מים עשירים בצומח והוא מין בסכנת הכחדה עולמית.

היעלים הם בעלי- חיים חברותיים, החיים לרוב בעדרים. תוחלת החיים של יעל נובי נעה בין12 ל-17 שנים בממוצע, אורך גופו של היעל נע בין 100-125 ס"מ, אורך זנבו כעשרה ס"מ ומשקלו בין45 ל- 80 ק"ג. אורך קרניים אצל הזכר הוא עד130 ס"מ ואצל הנקבה עד40 ס"מ. בכל עדר קיימת היררכיה ברורה ועל פיה צועדים הפרטים בשבילים שבמצוקים. חוש הראיה הוא החוש המפותח ביותר ביעלים- מיקום העיניים בצידי הראש מאפשר זווית ראיה רחבה. גם חושי השמיעה והריח מפותחים ולאות אזהרה משמיעים היעלים מעין קול שריקה.

בסתיו זכרי היעלים עסוקים בחיזור: הם מחליפים פרווה, וככל שהזכר גדול יותר- כך הפרווה שחורה יותר ומכסה חלקים גדולים יותר של החזה. הזכרים עוקבים אחרי עדרי יעלות החן, כשזנבם זקור בהתרגשות למעלה, ראשם מתוח קדימה, לשונם משתרבבת החוצה מפיהם וקרניהם הגדולות והמאיימות מופשלות לאחור על רקע גופם. ככל שהזכר גדול יותר, קרניו עצומות יותר והוא זה שיזכה להזדווג עם הנקבה המיוחמת. הנקבות מתייחמות בסתיו- לפני רדת הגשמים: הן מהמרות על מצב המזון והצומח, ויכולות"לבחור"בין3 מצבים: אין ביוץ- לא ייוולד גדי באביב, ביצית אחת- משמעותה המלטת גדי יחיד, ו-2 ביציות- המלטת 2 גדיים.

עם קום מדינת ישראל, היו אוכלוסיות היעלים בארץ על סף הכחדה. חוק הגנת חיית הבר משנת1955 ואכיפתו הביאו להצלת המין מהיכחדות מוחלטת בארץ ישראל. ההצלחה בשיקום אוכלוסיית היעלים הובילה את רשות הטבע והגנים (רשות שמורות הטבע דאז) לבחור בדמות היעל כסמלה לצד עץ האלון. 

בשנים האחרונות אף הוגדר היעל הנובי כמין אנדמי (ייחודי לאזור) ושמו הלטיני שונה בהתאם. היעל הוא הזקוק לשטחים נרחבים ומגוונים כדי להתקיים, ולכן יכול לשמש כ"מין מטריה"מוצלח לאזורים הרריים ועל מצוקים. במילים אחרות, ירידה בגודל אוכלוסיית היעלים יכולה להעיד על ירידה בכושר השטח כולו לשמור על היעלים ולספק את צרכיהם של היעלים ושל מינים אחרים, שתפוצתם חופפת את תפוצת היעל ובדרך כלל גם קטנה ממנה.

ואיפה רואים את ארצי האמיתי?

כיום חי היעל הנובי בארץ בארבע תת -אוכלוסיות:
1.במדבר יהודה: אוכלוסייה בת כ-500 פרטים. (אזור עין גדי- נחל ערוגות ודוד)
2.בהר הנגב(מצוקי נחל צין,עין עבדת ומכתש רמון):אוכלוסייה בת כ-300 פרטים .
3.בהרי אילת: אוכלוסייה בת כ-150פרטים.
4.בגולן: בשנת1970 העבירה רשות שמורות הטבע (היום: רשות הטבע והגנים) 4 יעלים לנחל יהודיה. כיום מונה
   אוכלוסייה זו כמה עשרות פרטים.

היעלים בארץ סובלים ממספר גורמי סיכון, אשר מאיימים למעשה על כלל חיות הבר בישראל: ציד לא חוקי, אכילת פסולת (ניילונים, פחיות) הגורמות לחסימות במערכת העיכול, פיתוח תשתיות הכרוך בהרס בית הגידול, קיטוע של בתי הגידול על ידי כבישים וגדרות, דריסה, טריפות, ותחרות על שטחי מרעה וייבוש מקורות המים בישראל.
 

 

אין תגובות

השאר תגובה