תכנית חוף נקי

 

תכנית חוף נקי

 

 

 

מתגייסים לשמור על חוף נקי – יום הניקיון הבינלאומי הורחב בישראל לשבוע שלם בין ה-13 ל-20 בספטמבר

 
המשרד להגנת הסביבה מזמין מתנדבים בכל גיל ועיסוק להצטרף לפעילות למען חופי ישראל. המשרד להגנת הסביבה מציין את יום הניקיון בחופים בשבוע שלם המוקדש לפעילויות ניקיון בחוף. בשנה שעברה,648,015 מתנדבים בכל העולם ניקו לא פחות מ-20,783 ק"מ ואספו מעל5,592 טונות של פסולת.
 
במהלך השבוע, צפויים אלפי מתנדבים לאסוף פסולת המגיעה לחופים מהים או כתוצאה מהשלכת פסולת על ידי נופשים: מבדלי סיגריות ואריזות מזון ועד צמיגים ורשתות דיג ישנות. הפסולת שמצטברת בחופים יוצרת מפגע אסתטי, סביבתי ובריאותי וגורמת נזק רב לאדם ולמערכת האקולוגית בסביבת החוף הייחודית. במהלך הניקיון ירוכזו נתונים על כמות הפסולת הנאספת, ויצטרפו למאגר המידע הגדול ביותר על פסולת ימית, הנאסף ברחבי העולם כולו.
 
השוואת הנתונים משנת2012 בין הפסולת הימית בישראל לבין העולם כולו מציגה תמונה בעייתית. נמצא כי בארץ מהוות שקיון הניילון 30% מסך הפסולת, לעומת 10% בעולם כולו. המדינות שבהן נמצאו יותר שקיות ניילון בחופים הן סין (עם 53%) וגאנה (49%).

נתון זה מחדד עוד יותר את חשיבות מיגור השימוש בשקיות אלה בישראל, אותו מוביל השר להגנת הסביבה, ח"כ עמיר פרץ. נתון מדאיג נוסף הוא כמות אריזות המזון והכלים החד פעמיים בישראל, המהווים31% בישראל לעומת 22%בכל העולם, מה שמעיד על שימוש יתר בכלים חד פעמיים ועל חוסר הקפדה של הנופשים בישראל בשמירה על ניקיון החופים. לעומת זאת, בעוד כמות הבקבוקים והפחיות מהווים17% מסך הפסולת בעולם, בישראל רק 4% מהפסולת הם בקבוקים ופחיות. המדינה היחידה ששיעור הבקבוקים מסך הפסולת נמוך יותר היא אוסטריה (3%). נתון זה מצביע בבירור על הצלחת חוק הפיקדון בישראל.
 

המשרד להגנת הסביבה, במסגרת תכנית חוף נקי, אותה חידש השר פרץ, מרכז את פעילויות הניקיון במהלך השבוע. בשבוע זה יכולים להשתתף מתנדבים בכל גיל ועיסוק, בפעילות הניקיון בחוף, בצלילה או בסירות.

אין תגובות

השאר תגובה