יד אנה פרנק: סיפור על ילדה ועץ

28.4.2011 טיולים עם ילדים

יד אנה פרנק ביער הקדושים הוא פרויקט ייחודי שהוקם לזכרה של אנה פרנק המצטרף אל נקודות העניין והאנדרטאות ביער הקדושים שמציע מספר מסלולי טיול למשפחות.

סיפור על ילדה ועץ: כשאנה פרנק הסתתרה מפני הנאצים, היא יכלה לראות מהחלון במקום מסתורה עץ ערמון, המוזכר פעמים רבות ביומן שכתבה.

יד אנה פרנק ביער הקדושים

בעקבות קריסת העץ, בסופה בשנת 2010, התקיים בהולנד קמפיין התרמה בקרב יהודי הולנד לפרויקט הקמת האנדרטה לזכר אנה פרנק בישראל.

יד אנה פרנק הוצבה בפארק מיוחד שהוקם לזכרה, שנמצא ביער הקדושים מצפון לבית שמש ליד מערת בני ברית.

יער הקדושים, שהוא יער נרחב של עשרות אלפי דונמים הנמצא צפונית לבית שמש סביב מורדות נחל כסלון.

בפארק הוצבו אנדרטאות נוספות לזכרם של אנשי הקהילות שנספו בשואה, כולל אנדרטת האש המרשימה ליד היישוב כסלון. אם אתם מחפשים מסלול טיול מיוחד בטבע סביב יום השואה שמתאים גם לבני נוער וילדים זה המקום.

האנדרטה היא פסל המורכב מכמה אלמנטים פיסוליים ולכולם משמעות: מסלול מעגלי שלאורכו משולבים משפטים שנלקחו מתוך יומנה, אלמנט בצורת קובייה הממחישה את החדר בו הסתתרה אנה ומשפחתה בזמן הנאצים.

לקובייה 3 דפנות שקופות ובדופן הרביעית עץ עם עלים מחומשים, עץ הערמונים. בפינה הרחוקה מהעץ יש שרפרף וכל היושב עליו, מרגיש שכאילו הקובייה מתנדנדת באוויר ומדמה ילד שיושב על כסא גבוה ורואה את הנוף לעץ הערמונים מבעד לחלון.

לדברי יו”ר קק”ל אפי שטנצלר, פרויקט ההנצחה לאנה פרנק הוא פרויקט ייחודי ומרגש של קק”ל הולנד באמצעות קהילת יהודי הולנד

הצבת האנדרטה וחניכתה ביום השואה, היא שיאו של תהליך שהחל לפני כארבע שנים כשעלה חשש שהעץ ייפול על בית אנה פרנק, הדבר עורר דיון בהולנד האם לכרות את העץ. שכן הגר בסמיכות לבית אנה פראנק התבקש לאסוף את הערמונים האחרונים שנפלו מהעץ וחלקם הגיעו לארץ.

יער הקדושים - האנדרטה לאנה פרנק, פסל אנה פרנק ביער הקדושים
צילומים: יוסי זמיר, קק”ל

את הפסל נבחר לעצב הפסל היהודי ההולנדי, פיט כהן, ניצול שואה שבדומה לאנה פרנק, כילד בזמן המלחמה הסתתר בבית בדרום הולנד שלמרבה המזל לא התגלה ולימים עלה לארץ ושירת בצה”ל.

 

מסלולי טיול ביער הקדושים:

ביער הקדושים יש מספר מסלולי טיול בדרגות קושי שונות:

מסלול רכוב בשבילי היער

מסלול ברכב המתאים לכל רכב וכולל נסיעה בשבילי היער ועצירה לתצפיות וביקור בנקודות עניין ופיקניק.

המסלול מתחיל מאנדרטת האש, ביקור באנדרטת יהדות תימן, ולסיום ביקור במערת בני ברית וביד אנה פרנק.

אורך המסלול: כ-10 ק״מ (באוטו)

מסלול שביל הקדושים

מסלול קווי המתאים לעל המשפחה הכולל ביקור באנדרטה המרשימה מול הנוף הפתוח והליכה בשביל נוח במורדות היער. למתקדמים ומשפחות מיטיבות לכת אפשר להמשיך עוד כקילומטר וחצי עד מערת בני ברית ויד אנה פרנק בירידה תלולה מאוד המיועדת למיטיבי לכת בלבד.

אורך: 2 ק״מ (או 3.5 ק״מ) לכיוון אחד (עם רכב איסוף) או הלוך חזור ואז זה כפול.

מסלול מח״ל

מסלול למשפחות מיטיבות לכת בשביל תלול אך מסודר המתחיל ומסתיים בחניון מח״ל שליד חאן שער הגיא.

אורך המסלול: מעגלי כ-5 ק”מ.

 

איך מגיעים ליד אנה פרנק?

 מכביש מספר 1 פונים לכיוון בית שמש לכביש 38עד מחלף שמשון. במחלף פונים ימינה ואז בכיכר הראשונה שוב ימינה ובכיכר השניה שמאלה ובכיכר הבאה ימינה לכביש 395 לכיוון יער הקדושים. אחרי כמאה מטר פונים שמאלה עם השילוט לנחל כסלון – יער הקדושים-בני ברית. אחרי כ-2 קמ תראו מימינכם את המערה שם חונים והולכים רגלית כ-200 מטר עד הפסל.

אין תגובות

השאר תגובה