מסלולי טיולי אופניים עם ילדים לאורך הירקון

טיולים לכל המשפחה לאורך נחל הירקון לכבוד החגים: רשות נחל הירקון מציעה אפשרויות רבות לטיולים רגליים או לרכיבה על אופניים עם ילדים.

 
חופשות חגי תשרי הן זמן מתאים לבילוי משפחתי בחיק הטבע, ופארק הירקון מספק פתרון נהדר למשפחות שרוצות להישאר במרכז הארץ. הפארק הטבעי הוא ריאה ירוקה, מקום לטיולים ולנופש, וגם בית גידול לחי ולצומח.
 
מיקומו של הפארק מציע נגישות רבה, אפשרויות רבות למסלולים לצד אטרקציות נוספות וכן את אחד ממסלולי האופניים היפים- רכיבה לאורך נחל הירקון.
 
כיום, מאפשרים השבילים תנועה רצופה ממרכזי הערים ומרכזי המגורים אל אתרי נופש ושייט ואף אל אזורי תעסוקה. ניתן לנוע לאורך הירקון על שבילים סלולים ועל דרכי עפר שמתוחזקים באופן שוטף על ידי הרשות. לאורך השבילים ישנן עמדות שתייה ופינות חמד מוצלות רבות לעצירות מנוחה ופיקניקים.
 
שבילי נחל הירקון
כדי להגיע לאזור נחל הירקון נכנסים ממחלף ירקון, יורדים ממנו ופונים מערבה לכיוון פתח תקווה. מיד אחרי הצומת פונים ימינה לשביל החולף ליד מסעדה (המקום של יגאל). ממשיכים ישר ובפנייה הראשונה ימינה חוצים מתחת לכביש ומגיעים. מכאן מתפתלים שבילים רבים. אחד מהם מקביל לכביש5, והיתר נכנסים לעומק ומתפזרים בסביבה.
 
אחד האזורים הפופולריים מכונה אבו רבאח- בשל החורבה הנמצאת במקום. סביב המבנה יש יופי של מקום לפיקניקים, עם עצי ענק, סוככים ומצילים, חלק בנחל עם נופרים יפיפיים והרבה שקט.
 
סבך השבילים משתייך גם לשביל ישראל, ויש בו נתיבים לרכבי שטח ולשבילי אופניים. אפשר לרבוץ בכיף בפינה נחמדה על שפת הנחל ולשכשך רגליים במעברי המים. הקטע הראשון של נחל הירקון, המגיע מהמעיינות, מזרים מי מעיינות טהורים, ולכן הצמחייה שופעת ובעלי החיים חוגגים בסביבתו. באחת הנקודות ישנו מפגש עם נחל קנה, הנשפך לירקון. הנחל מזרים מים מטוהרים ברמה גבוהה (גם אם לא לשתייה) ולכן נמשך הרצף של החי ושל הצומח.
בעלי חיים, טיולי משפחות, טיולים לחג
 
סולמות דגים
בנחל הירקון המתחדש שוחים המוני דגים, אבל ישנם דגים מסוימים כמו האמנון או הצלופח שהטבע שלהם הוא לשחות נגד הזרם. בשל ריבוי הדגים האלו אנשי רשות נחל הירקון יצרו עבורם מבנה מיוחד- סולם דגים: הדגים מגיעים עד לנקודה מסוימת נגד הזרם ובמפלים הם נתקעים ולא יכולים להתקדם. הפתרון הגיע בדמות טרסות מדורגות, בגובה של שבעה עד עשרה סנטימטרים, המאפשרות לדגים לעבור את המכשול. 
כך גם תתאפשר תנועת דגים ערה שתוסיף עניין למטיילים באזור.
 
מסלול אופניים לכל המשפחה
את טיול האופניים ניתן להתחיל מהחנייה של אצטדיון רמת גן או חניון רידינג. בנוסף ניתן לבחור בחלופה נטולת הפקקים של נסיעה ברכבת עד תחנת ארלוזורוב או האוניברסיטה, טיול רגלי קצר ושכירת אופניים בפארק הירקון. חלקו של הפארק בו נתמקד נתחם בין מפגשו של נחל איילון עם נחל הירקון (מתחת לגשר נתיבי איילון) בצידו המערבי, לבין גשר העץ הנמצא בין המימדיון ואצטדיון רמת גן בצד המזרחי. ייחודו של חלק זה הוא בכך שהוא משלב בין חלק הפארק המפותח, בו יש גשרים, מדשאות, מתקני משחקים ושבילי אספלט סלולים, לבין חלקים מיוערים, תלים ארכיאולוגים ושבילי כורכר המשיקים לגדות נחל הירקון, ומוסיפים את הפן של רכיבה יותר טכנית ומאתגרת. 

 

טיול אופניים, טיולי משפחות, אטרקציות לילדים

ראש הציפור של נפוליאון
נקודת הציון הראשונה במסלול האופניים היא בגשר נתיבי איילון. לגשר3 יציאות, אנו נבחר ביציאה האמצעית המובילה למתחם ראש הציפור, הממוקם באזור השפך של נחל איילון לירקון, וקיבל את שמו בשל כך שבהתבוננות במפה ניכר דמיונו לראש של ציפור. המתחם כולל שבילי אופניים מופרדים באורך של 1.5 ק"מ. רכיבה לצידו הדרומי, אותה ניתן לשלב ברכיבה מהנה לאורך שביל כורכר מוצל, מובילה לתל גריסה, או ‘גבעת נפוליאון’, בשמה העממי. על גבעה זו ישנם שרידי עיר גדולה וחשובה. בחפירות נחשפו שרידי מערכת ביצורים של עיר כנענית, ארמונות ומפעל מים. מקור הכינוי הוא באגדה שנפוליאון חנה במקום זה, בעת המצור על יפו התורכית.
התל, השוכן על גבעת כורכר בחלקו הדרומי של מתחם ראש ציפור, מכיל שרידים ארכיאולוגים מתקופת הברונזה הקדומה ועד ימי הביניים. מבחינה היסטורית, בתל גריסה נחשף רצף התיישבותי של אלפי שנים, רצף אשר משערים שנוצר עקב מיקומו האסטרטגי של התל בסמוך לגדות הירקון ונחל איילון. נחלי מישור החוף והירקון בראשם שימשו בעת העתיקה, מעגנים טבעיים. מכיוון שלא נחפרו בתקופות הקדומות נמלים מלאכותיים, היה תל גריסה שעל גדות הירקון יעד מועדף להקמת עיר נמל. אתר אליו יוכלו להגיע סירות מן הים.  
ברכיבה על אופניים ניתן להגיע לתל גריסה ולנסות לאתר את השרידים הארכיאולוגיים. במעלה התל ניתן להתרווח תחת עץ שיזף מצל, לנשום אוויר הנקי מהפיח האורבאני הסובב את הפארק, ולהפליג בדמיון למראה נפוליאון המשקיף דרום מזרחה על הטבע, אם הוא רק היה יודע שבעתיד אזור זה יכונה מתחם הבורסה.
 
עלילות הנוטריה בשבע טחנות
התחנה הבאה היא ביציאה המזרחית ממתחם ראש ציפור בגשרון שבע טחנות. באתר זה ישנם שרידי מכלול שלוש טחנות קמח מן המאה ה-19, הממוקמים מעל שרידים קדומים יותר. באתר סכר טבעי מרכס כורכר וגשר בטון מעל נתיב מים צר. מקור השם שבע טחנות הינו בשבע מערכות טחינה שפעלו במבנה המערבי במכלול הטחנות. המילה גריסה בשם המקום מעידה על פעולת הטחינה במקום. הטחנה המערבית פעלה כבר מהתקופה העות’מאנית, שתי הטחנות הנוספות הוקמו במאה ה-19. המכלול פעל עד שנת 1936. שרידי סכר קדום שימשו בסיס לסכר האבנים שנבנה לא מזמן ומאפשר את חציית הירקון ברגל. 
לאחרונה מהווה האתר אטרקציה בשל בעל חיים החי בסביבתו, ונראה לעין הממוצעת והלא בקיאה, כבונה הבונה סכר או כלוטרה חביבה. למעשה החיה היא מן פולש, המתמקד יותר בחפירה ולא בבנייה. החיה היא הנוטריה, אשר מוצאה מאמריקה הדרומית, והובאה לישראל בשנות ה-60. הנוטריה ניזונה לרוב מצמח מים ומצמחי גדות. היא חופרת מחילות בגדת המים וגורמת בכך נזק רב.
 
שבע הטחנות, טיולי משפחות, טיולי אופניים לחג
שבע טחנות. צילום: יעקב שקולניק

מאגם השייט ועד גבעת ההופעות
משבע טחנות צפון- מזרחה יפתח לפנינו אגם השייט. האגם וסביבתו מטופחים ונקיים. השקט היחסי והעצים הירוקים סביבו, נותנים תחושה הלקוחה ממדינות רוויות בגשמים, אגמים וצמחייה. האגם הוא כמעין מובלעת שפויה בתוך השאון מסביב. נמשיך לכיוון מזרחה וניכנס ליער בראשית. ביער ישנו שביל האספלט חדיש הכולל גם תאורה. לרוכבים המאותגרים ישנה אפשרות לדווש בשביל הכורכר הצמוד לגדת נחל הירקון, יער בראשית מוביל למתחם רכיבה נוסף, והוא מתחם גבעת ההופעות. היקף המתחם1.5 ק"מ, והוא כולל שבילי אופניים מופרדים. במרכזו נמצאת גבעה, שלאחר טיפוס קצר יחסית, מאפשרת נקודת תצפית מרהיבה, המשלבת את נופי הפארק לצד מגדלי השחקים של גוש דן. הבוחרים במסלול מעגלי יסיימו כאן את הטיול. ההרפתקנים, אוהבי הטבע והקילומטראז’ מוזמנים להמשיך מזרחה בעקבות מקורות שפך הירקון. אוהבי הפינוקים האורבאניים מוזמנים לרכוב מערבה אל השקיעה3.5 ק"מ נוספים, וליהנות מאתרי הבילוי של נמל תל אביב והרחובות הסמוכים לו.
 
לפרטים: רשות נחל הירקון 03-5460233
 
 
צילום אופניים: יעקב שקולניק
צילום חיות: יונתן רז
 
 

אין תגובות

השאר תגובה