הצעות לטיול בפסח באיזור ריחן

5.4.12

חג פסח, הידוע בשם חג האביב, הוא זמן אידיאלי להגיע לטיולי פריחות באיזור ריחן הכולל בתוכו יער חורש טבעי ושלל מסלולים רגליים עם נוף פראי וטבעי

שמורת יער ריחן
היער הטבעי הגדול והיפה ביותר בשומרון
יער וחורש טבעי על שטח של כ-3000 דונם , מצויים אבני אבן גדולים ומרובעים ששימשו בימי קדם כשמורות, ובאחד מהם נמצאו ארונות קבורה מעוטרים. בשמורה נמצא יער מפותח של אלון מצוי ואלה ארץ-ישראלית, הגדול ביותר שנותר בתחומי יהודה ושומרון.

רקע היסטורי:
היער השתרע בעבר בשטח גדול בהרבה, אלא שתעשיית פחמים מפותחת באזור (שנתנה לאום אל-פאחם את שמה – אם הפחמים), חיסלה חלקים גדולים מהיער במהלך המחצית הראשונה של המאה ה-20′. חלקים נוספים מהיער נמצאים בתחום שמורת הר אמיר. היער הוכרז כשמורת טבע עוד בתקופת המנדט הבריטי, במהלכה הוקם בית היערן בלב היער, וכן בתקופה הירדנית. בתת-היער גדלים שיחי לוטם מרווני ולוטם שעיר, ומינים נוספים כמו עצבונית החורש.
בקרחות היער שבשמורה גדל צומח עשבוני מגוון. אזור השמורה מהווה גבול תפוצה דרומי בארץ למספר מיני צומח, וביניהם יבשוש גלילני, יקינטון מזרחי, בן-חורש רחב-עלים וער אציל (הוא הריחן בערבית). בתחום השמורה נמצאות שתי בריכות עונתיות קטנות, אחת מהן צמודה לדרך העפר לבית היערן.

מיקום:
השמורה משתרעת צפונית ליישוב ריחן, מזרחית ליישוב קציר ודרומית לדרך עפר המקשרת בין הכפרים אום ריחן ובית עבדאללה אל-יוניס, כמה מאות מטרים דרומית לקו הירוק באזור הר אמיר. דרך גישה לבית היערן, עבירה לכל רכב, יוצאת מכביש קציר – אום ריחן, כ-200 מ’ ממערב לבית הספר של אום ריחן, ומסתיימת בבית היערן. גרם מדרגות מוביל לגג הבניין, משם יש תצפית היקפית על היער.

טיולים:
שבילי טיול מאפשרים טיול מעגלי ביער, סביב בית היערן, והמשך טיול מערבה לעבר הכפר ברטעה. כל שטח השמורה נכלל בתחומי גדר ההפרדה. במקום חניון מוסדר ותצפית מגג בית היערן. סמוך לשמורת חירבת אום-ריחן נמצאו שרידי עיירה מתקופת המשנה והתלמוד, ששימשה מרכז חקלאי נרחב. בחורבות מבנים ובתי בד.

שמורת טבע נמצאת אזור מורדות השומרון.
יישובים סמוכים: ריחןף אום ריחאן, בית עבדאללה אל-יוניס
עונות לביקור: כל השנה
שטח:2673 דונם
כניסה: ללא תשלום

דרך הפחמים
כולנו עוברים מידי פעם , בדרך לצפון, במעבר ואדי ערה. מומלץ לסטות מהדרך לשעה קלה ולהציץ במרחבים מעניינים ובמסלול מרענן שאינו שגרתי.
המיקום: מדרום למעבר ואדי ערה, בשיפולי השומרון.
בצומת משמר הגבול פונים דרומה. אחרי כקילומטר פונים בצומת חריש מזרחה. מתחילים לטפס על שיפוליו הצפוניים של השומרון. על הגבעה מולנו הכפר הפלאחי אום אל קוטוף. הנה חוצים את הקו הירוק . אין חשש הואיל וגדר ההפרדה נבנתה מדרום לנו ויצרה חבל ארץ בטוח

איך מגיעים:
בצומתT פנייה ימינה לישוב חריש ישוב קהילתי . פונים שמאלה, חולפים על פני מחנה צבאי קטן. ולאחר זמן קצר מתגלים נופים הרריים של צפון השומרון. משמאל מצפה אילן – ישוב צעיר על שמו של אילן רמון.
בהמשך מימין לדרך אתר מעניין. מאשחארה (מפחמה) שמדרום לכביש.

השם הוא כנראה גלגול של משיחורין – מונח ארמי-עברי.
כך יצרו פחם לפני מאות ואלפי שנים–במכרות תמנע השתמשו בפחמים להתכת בצר נחושת, במקרים אחרים – ליצירת כלי מלחמה וכיום ממתקנים מעין אלה מגיע הפחם לנפנופים של כולנו בשבתות וימי חג…בעיקר ביום העצמאות.
בצומת הקרוב ממשיכים ישר–הפנייה שמאלה היא לכפר ברטעה–כפר זה נחצה במלחמת העצמאות לשניים בין ירדן לישראל ממש כמו בית צפאפה שבדרום ירושלים. האגדה סיפרה על מוכתר הכפר שהיה חוצה את הגבול לתת תשומת לב לנשותיו שבכל צד. צומתT ,ימינה מחסום צבאי ומעבר לאזור שכם , ושמאלה לכיוון מושב ריחן. בכניסה נמצא משק ריחן המתמחה בגידול עיזים והכנת גבינות, בשבתות פועלת מסעדה קטנה במקום. לאחר המסעף של המושב – צומת ובה פונים שמאלה. משמאל יתגלה חורש אלונים נהדר : יער ריחן- זוהי אחת משמורות הטבע הראשונות שהכריזו הבריטים בראשית המאה הקודמת. אם נרצה לבקר ביער–נפנה בהתאם לשילוט ובדרך עפר טובה לצידם של בתי כפר ערבי קטן , נגיע לבית היערן–בית אבן מנדטורי שמדרגות מתכת מובילות למרפסת תצפית מרהיבה שבגגו.
לא רחוק מכאן הישוב הנאה קציר. תוכלו לתאם מראש ביקור בבתי אמנים (נחזור לכביש בו נסענו קודם. באזור גם הישובים–שקד וחיננית ואזור תעשיה קטן.  נמשיך צפונה. ממערב לכביש הישוב מי עמי ששמו ניתן לו גם כדי להזכיר את התורמים הראשונים להקמתו בשנות ה-50 של המאה הקודמת.
מימין מתרוממת הפסגה הגבוה באזור – זהו הר אלכסנדר בראשו קבר שיח אסכנדר. עוד מעט יתגלה נוף מרהיב של רמת מנשה ומעברה באופק רמת הנדיב והכרמל. נעצור בזהירות בצד הדרך לתצפית. שום שיעור גאוגרפיה לא יוכל הסביר בצורה כה מוחשית את אופייה של רמת מנשה–קערה נמוכה לעומת השומרון והכרמל שתוחמות אותה מדרום ומצפון. רמת מנשה לא רק נמוכה יותר אלא גם עשויות מסלע אחר (קירטון) עליו התפתחה קרקע פחות פוריה (רנדזינה).
מהכביש בו אנו נוסעים תצפית מרהיבה על העיר אום אל-פחם. זוכרים את המפחמה? זו איפה"אם הפחמים".
בנסיעה בואדי ערה אנו חולפים על פני הכניסה לישוב–אך מכאן אפשר להבין את גודלו ותפרוסתו הנרחבת.

עמק דותן
העמק הגדול ביותר באזור הרי השומרון, ממוקם בצפון-מערב השומרון.
אורכו כ-10 קילומטרים ורוחבו כ-3 קילומטרים. העמק מוקף כמעט כולו בהרים למעט אזור העיר ג’נין. לעמק דותן חשיבות אסטרטגית עקב מיקומו הגבוה יחסית, הצופה על הגליל התחתון, עמק יזרעאל וחבל תענך.
במקרא–עמק דותן מוזכר במקרא בספר בראשית כמקום בו התרחש סיפור מכירת יוסף.
לאחר מלחמת ששת הימים כתבה המשוררת דליה רביקוביץ את השיר עמק דותן"שהושר על ידי להקת פיקוד צפון ללחן של שמעון ישראלי.

שמורת טבע יער אום ריחן
בשמורה חורש ים תיכוני טבעי עשיר, פריחה מגוונת בחורף ובאביב ועולם שלם של בעלי חיים. שטחה של השמורה כיום כ-3,600 דונם והיא שריד לשמורת טבע מנדטורית גדולה בהרבה שהשתרעה בעבר על כל רכס הר אמיר.
על אף הכרזתה כשמורה בתקופת המנדט הבריטי היא נפגעה במשך השנים ע"י פעילות האדם שהשתמש בעצי החורש לבנייה ולייצור פחמים ( שמה של העיר הסמוכה ‘אום אל-פחם’ משמר מלאכה זו – ‘אם המפחמות’).
לאחר קום מדינת ישראל נמצאה השמורה בשטח ירדן שהמשיכה לשמור על השמורה ואף נטעה עצים במרחב (בעיקר אורנים)
לאחר מלחמת ששת הימים עברה השמורה לחזקת רשות שמורות הטבע, כיום רשות הטבע והגנים הלאומיים.

טיול במקום:
בית היערן המנדטורי שבמרכז השמורה שופץ לאחרונה בידי רשות הטבע והגנים, מועצה אזורית שומרון והחברה הממשלתית לתיירות. מגג המבנה קיימת תצפית מרהיבה על השמורה והאזור. בסמוך לבית היערן מתחם לפיקניק הכולל שולחנות. ממנו יוצא שביל מעגלי מסומן האורך כשעה.
בשמורה קיים גם שביל אופניים אקסטרים ובעתיד הקרוב יוכשר השביל לטיולי אופניים לכל המשפחה.

איך מגיעים? דרך עפר טובה לרכבים פרטיים יוצאת מהצומת של כפר אום ריחן בסמוך לבית הספר של הכפר, כחמש דקות ממושב ריחן או מהישוב קציר.

עתיקות אום ריחן
הכפר אום ריחן יושב על שרידים ארכיאולוגים מרשימים של ישוב קדום הבנוי אבני גזית גדולות ומסותתות. בשנים1980-82 נחקר האתר וסביבתו ע"י שמעון דר, יגאל טפר וזאב ספראי במימון אוניברסיטת בר אילן.
ראשיתו של הישוב בתקופה הפרסית אם כי השטחים סביבו עובדו כבר קודם. הישוב התפתח בתקופה ההלניסטית והרומית עד אשר נעזב במהלך המאה השלישית לספירה
האתר משתרע על שטח של כ35 דונם ובסביבתו שרידי בתי חוות ומתקני חקלאות רבים המרמזים על פעילות חקלאית ענפה. בתוך מושב ריחן מצוי בית חווה: מרחב מלבני המוקף בחדרים קטנים.
בין בתי הכפר מצוי מוזוליאום מהתקופה הרומית–מבנה ששימש לקבורה אך כיום הוא מוזנח.
האתר נפגע בעקבות התפתחות הכפר ואינו נוח לביקור.

יער שקד
יער שקד הינו יער שניטע על ידי הבריטים בתקופת המנדט הבריטי.
בנובמבר1998 הוחלט לכרות את היער על מנת לאפשר הקמת בסיס צבאי על שטחו, במסגרת פריסה מחדש של מחנות צה"ל בשומרון. בניסיון למנוע את כריתת היער הוגשו לאלוף פיקוד המרכז שמונה הצעות חלופיות למיקום המחנה, אך כולן נדחו. באוגוסט1999 החלה כריתת יער שקד. אולם, בעקבות עתירות של יישובי האזור לבג"ץ הוצא ב-3 באוגוסט 1999 צו על תנאי שעצר את הכריתה עד בירור העתירה. לאחר שמיעת עמדת צה"ל המליצו השופטים לתושבים למשוך את עתירתם. בינתיים פנו השרה לאיכות הסביבה והמדען הראשי של רשות שמורות הטבע ורשות הגנים הלאומיים לראש הממשלה ושר הביטחון אהוד ברק בבקשה למצוא פשרה שתמנע את כריתת היער ובעקבות זאת הוקמה ועדה בראשות דן שומרון ובהשתתפות ד"ר יוסי לשם אשר המליצה להקים את הבסיס על גבעה סמוכה ליער ובעקבות זאת בוטלה התוכנית לכרות את היער.

טיול במקום:
ביער שביל אופנים /רגלי מעגלי של כ3 ק"מ המתחיל מחניית בית הספר"טללי אורות" של הישוב טל מנשה

משק ריחן 
אל מול נופה של שמורת הטבע יער אום ריחן נמצאת חוות העיזים של שחר. במשק עדר עיזים במרעה טבעי, מכוורת דבורים וחנות בה ניתן לקנות ממוצרי המקום. במסעדה הקטנה הצופה אל הנוף מוגשות בשבתות או בתיאום מראש מגוון גבינות אורגניות לחמים וסלטים.
לתיאום–שחר050-6235623

גבעת הטוף
גבעה געשית בסמוך למושב מי עמי מעל ואדי שרייה. בחורף ובאביב פריחה יפה מסביב ובמיוחד ראויה לציון מרבדי פריחת תורמוס ההרים על גבעת הטוף וסביבה.
פריחת התורמוסים מאמצע פברואר ועד תחילת אפריל
טיול במקום: דרך עפר מסומנת בסימון שבילים כחול המתחילה מכביש6535 כ 300 מטר מתחת לכניסה למושב מי עמי.

אטרקציות בקציר (7 דקות מריחן)
יקב זאב
יקב משפחתי שהוקם ב2007. מייצר מספר סוגים של יינות, במקום סיור הסברים וטעימות או ארוחת גבינות ויין. בתיאום מראש זאב-  052-3678993

הבית מעל הואדי
במרומי הר אמיר בישוב קציר, בנו בני הזוג טל רז ונעם זמיר בית עץ ייחודי הצופה אל הנוף, טל היא אומנית,צורפת, מורת דרך ויזמת חברתית, נעם הוא אומן עץ המעצב ובונה פריטים ייחודיים. בתיאום מראש למשפחות ולקבוצות: הסבר על הבית ובנייתו, תה צמחים ועוגה, סדנה להכנת תכשיטים, מכירת תכשיטים וטיולים באזור.
טל רז -050-3841513  

על היישוב ריחן
היישוב ריחן, הוקם בשנת1979 בצפון השומרון, בגובה של 384 מטר מעל פני הים . בימים אלו מתחילה הרחבה קהילתית ביישוב שפותח את שעריו לצעירים ומשפחות אוהבות טבע ואדם. אחרי עשור של ציפייה, היישוב קולט כ-30 משפחות (בשלב זה 9 בתים מוכנים לרכישה) . ביישוב מתגוררות כיום כ-40 משפחות, שהרצון המשותף שלהן הוא לגדול ולגדל ילדים בקהילה תומכת, ירוקה ונעימה. 
היישוב ריחן נמצא בצפון מערב השומרון על רכס הר אמיר. באזור נופים מרהיבים, צומח טבעי עשיר עם פריחות יפיפיות בחורף ובאביב ומגוון בעלי חיים.

מקור השם:
אם נסתובב בשטח או נסתכל במפה נגלה נקודות רבות בסביבה הקרויות"ריחן" (שמורת יער אום ריחן, כפר אום ריחן, ישוב ריחן, מעבר ריחן)
ריחן בערבית כינוי לצמחים ריחניים (הפעם לא בזיליקום!!) בכל אזור הכינוי לגבי צמחים שונים, לגבי אזור זה הכוונה כנראה לעצי הער אציל = עלי הדפנה הריחניים שהיו נפוצים כאן בעבר. כיום נשארו פרטים בודדים.

עמותת מרבד ירוק ואדי עארה
במרחב פועלת עמותת תיירות מרבד ירוק ואדי עארה המורכבת מתושבי האזור ערבים ויהודים. לפרטים נוספים על אטרקציות באזורבאתר

אין תגובות

השאר תגובה